عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

هاوینگ بیت‌کوین؛ فرصتی برای گرد هم آمدن اعضای اکوسیستم

در رویداد هاوینگ بیت‌کوین که اردیبهشت‌ماه در باشگاه آجودانیه برگزار شد، چه گذشت؟

عصر تراکنش ۸۲ / دوم اردیبهشت‌ماه باشگاه آجودانیه بانک ملی، میزبان رویداد هاوینگ بیت‌کوین کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار بود؛ رویدادی که حدود پانصد نفر از مدیران صرافی‌های رمزارزی، تریدرها، پژوهشگران و متخصصان فنی بلاکچین، کسب‌وکارهای پرداخت‌یاری، سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و تأمین‌کنندگان سخت‌افزاری این صنعت را گرد هم آورد و بستر مطلوبی برای هم‌فکری، شبکه‌سازی و تعامل میان آنها ایجاد کرد. همچنین، در این رویداد والکس، آبان‌تتر، یوبیتکس، اکس‌اونیکس، زربان و پول نو به‌عنوان حامی حضور داشتند. استقبال گرم فعالان اکوسیستم رمزارز و دارایی دیجیتال کشور از این رویداد نشان داد که راه‌کار در تحقق اهداف خود موفق عمل کرده است. در ادامه علاوه‌بر مشاهده گزارشی تصویری از رویداد هاوینگ بیت‌کوین، به‌طور مختصر درباره کم‌وکیف اتفاقات آن نیز گزارشی می‌خوانید.


از بازی و سرگرمی تا سخنرانی‌های تخصصی


برنامه‌های متنوعی از بازی و سرگرمی و جایزه گرفته تا سخنرانی افراد متخصص این حوزه در این رویداد تدارک دیده شده بود. مهمانان با گذر از فضای سبز باشگاه آجودانیه و درست پیش از ورودشان به لابی باشگاه، در سمت راست خودشان استندی را می‌دیدند که صفحه دارتی را نگه می‌داشت؛ مسابقه پرتاب دارت یکی از رویدادهای جانبی این رویداد بود که مضاف بر خلق هیجان میان مهمانان و ایجاد یک فضای رقابتی ساده و دوستانه، جایزه‌هایی را نیز به همراه داشت که شامل رمزارزهای مختلفی می‌شد و هر قدر که دارت در موقعیتی نزدیک‌تر به مرکز دایره فرود می‌آمد، سهم جایزه افزایش می‌یافت.

از طرفی بازار پیشگویی و پیش‌بینی درباره میزان رشد بیت‌کوین هم حسابی داغ بود. در لابی سالن برگزاری همایش رویداد هاوینگ بیت‌کوین، بنری ساعت‌گونه وجود داشت که روی آن اعدادی به‌عنوان مقدار نهایی نرخ بیت‌کوین در انتهای سال ۲۰۲۴ درج شده بود و عقربه‌ای هم درست در وسط این صفحه، میان اعداد جابه‌جا می‌شد تا مهمانان با قرار دادن نوک آن روی مقدار مدنظر خود، میزان رشد این رمزارز تا پایان سال ۲۰۲۴ را حدس بزنند. از طرفی پلتفرم چندین نیز در این رویداد حضور داشت و موضوع «سرنوشت صرافی‌های رمزارزی در پنج سال آینده» را مورد نظرسنجی قرار داد و طی آن شرکت‌کنندگان پیش‌بینی خود از آینده این اکوسیستم را به اشتراک گذاشتند.

اما در بطن این رویداد و در ابتدای برنامه، میثم سلیمانی، سردبیر رسانه‌های راه پرداخت، رمزارز و کارنگ و رسول قربانی، رئیس هیئت‌مدیره راه‌کار، به ارائه توضیحاتی درباره اسپانسرهای این رویداد و همچنین برنامه‌های عصرانه راه‌کار پرداختند و سپس نوبت نمایندگانی از هفت کسب‌وکار حوزه رمزارز بود تا در ارائه‌هایی مرتبط با موضوع هاوینگ سخنرانی کنند. ارائه اول این رویداد مربوط به صرافی زربان بود که سهراب ثامنی، مدیرعامل این شرکت، در سخنرانی خود با موضوع «نقش جدید بیت‌کوین در مقابل طلا» گفت: «مهم‌ترین تفاوت هاوینگ امسال با هاوینگ‌های قبلی نرخ عرضه آن است. اولین سالی است که نرخ عرضه بیت‌کوین از نرخ عرضه طلا پایین‌تر می‌آید. این امر باعث می‌شود ارزش بیت‌کوین در ذخیره ارزش بالاتر رود و اهمیت آن در بازار افزایش یابد. به این ترتیب افت کمتری را نسبت به سال‌های قبلی در نظام‌های رمزارزی شاهد خواهیم بود.»

در ارائه دوم، ابراهیم مقدم، مدیرعامل پول نو، درباره «اثر هاوینگ بر رفتار ماینرها و کم‌ شدن عرضه بیت‌کوین در صرافی‌ها» تا انتهای ۲۰۲۴ حرف زد و پیش‌بینی کرد که نمودار بیت‌کوین تا انتهای این سال صعودی باشد. ابراهیم مقدم ادامه داد: «از آنجا که صرافی‌ها، چه داخلی و چه خارجی، بیت‌کوین مورد نیاز خود را از صرافی‌های دیگر تأمین می‌کنند، کمبود عرضه بیت‌کوین همه صرافی‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. این مسئله فقط با بالا رفتن خیلی زیاد قیمت بیت‌کوین حل می‌شود.»

ارائه سوم نیز مربوط به صرافی اکس‌اونیکس بود و محسن معین‌زاده، رئیس هیئت‌مدیره این صرافی، در سخنرانی خود با موضوع «درس‌هایی از هاوینگ‌های قبلی» گفت: «هاوینگ رویدادی پیچیده و ضد تورمی است که برای کاهش عرضه بیت‌کوین برنامه‌ریزی شده است. اولین تأثیر هاوینگ روی قیمت بیت‌کوین است و در کنار آن، به دلیل واکنش سریع معامله‌گران باعث افزایش نوسانات کوتاه‌مدت در این حوزه می‌شود.»

در ارائه چهارم، علی میری، مدیر توسعه کسب‌وکار و ثنا شمسافر، مدیر محصول شرکت والکس، به‌ترتیب درباره «فرصت‌ها و چالش‌های هاوینگ بیت‌کوین برای صرافی‌های رمزارزی» و «الگوهای قابل‌ تکرار هاوینگ» سخنرانی کردند. میری در خلال این سخنرانی این مسئله را مطرح کرد که بیت‌کوین امروزه بیشتر باید نوعی دارایی در نظر گرفته شود نه شکلی از ابزار پرداخت. میری ادامه داد: «ضریب نفوذ رمزارزها در ایران بین ۱۴ الی ۱۷ درصد است و از این منظر در کشور نه وضعیت خوبی داریم و نه وضعیت بدی. یک راه ما این است که با هم بجنگیم تا سهم خود را از بازار موجود افزایش دهیم و راه دیگر هم این است که سقف بازار را بالاتر ببریم؛ ما باید به دنبال افزایش نرخ پذیرش رمزارزها باشیم.»

شمسافر نیز در این ارائه هاوینگ را رویدادی برای یادآوری آرمان‌های ساتوشی قلمداد کرد و گفت: «سؤال اینجاست که آیا در این پارادایم مالی می‌توان از گذشته به آینده رسید؟ آیا در کریپتوکارنسی الگوها تکرارشونده هستند؟ به نظر من از گذشته نمی‌توان به آینده رسید. تکنولوژی پویایی دارد و باید روند آن را در نظر داشت و بیت‌کوین اینجاست تا حرف‌های مهم‌تری بزند.»

در ارائه پنجم، رضا قربانی، هم‌بنیان‌گذار راه‌کار، ضمن معرفی کتاب «اربابان کریپتو» که راجع به زندگی برایان آرمسترانگ، بنیان‌گذار کوین‌بیس نوشته شده است، از عباس آشتیانی، کاوه مشتاق، مهدی فاطمیان، سهیل نیکزاد، رضا زرنوخی، ضیاء صدر، علیرضا خداکرمی، عیسی کشاورز و رامیار قنبری درخواست کرد برای رونمایی از این کتاب روی صحنه حضور پیدا کنند. در ادامه هرکدام از این افراد درباره اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی در حوزه فناوری صحبت کردند.

پس از این وقفه کوتاه، حسین مرید سادات، مدیر توسعه کسب‌وکار یوبیتکس، در ششمین ارائه درباره «فرصت‌سازی هاوینگ برای گروه‌های مختلف اکوسیستم دارایی دیجیتال» سخنرانی کرد و گفت: «یکی از نکاتی که هیچ‌کدام از صرافی‌ها به آن دقت نکرده‌اند تغییر نسل افرادی است که وارد حوزه رمزارز شده‌اند. جنس فعالان این حوزه در حال تغییر است. امروز فضای لوکس چهار سال قبل تبدیل به فضایی خودمانی شده و هرکسی سبد رمزارزی خود را دارد. با توجه به این تغییرات، جنس آموزش نیز در این حوزه باید تغییر کند.»

در ارائه هفتم نیز امید امین‌زاده، معاون عملیات آبان‌تتر به موضوع «پساهاوینگ و اقتصاد بیت‌کوین» پرداخت و ضمن بیان این نکته که شاید این آخرین هاوینگی باشد که به لحاظ اقتصادی در قیمت بیت‌کوین مؤثر است‌، گفت: «متغیر مهمی که در آینده روی قیمت تأثیر می‌گذارد، واقعیت‌های اقتصادی خواهد بود.»

در بخش آخر نیز افشین آشوری و کامیار شرفی، فعالان حوزه ماینینگ، گفت‌وگویی دونفره درباره استخراج رمزارز در ایران داشتند. آشوری در این گفت‌وگو تأکید کرد که در ایران با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی ماینینگ زیرزمینی به‌طور فزاینده‌ای در حال ‌رشد است و کنترل اوضاع از دست وزارت نیرو و وزارتخانه‌های مربوطه خارج شده است و شرفی نیز روی این مسئله صحه گذاشت که پدیده ماینینگ تا زمانی که بیت‌کوین وجود دارد، ادامه خواهد داشت. اگر استخراج اتفاق نیفتد بیت‌کوین با مشکل مواجه خواهد شد و از طرفی این الزام هم وجود دارد که هزینه‌های ماینینگ و درآمد حاصل از آن با هم متوازن باشند. به عقیده شرفی در این میان، تنها چالشی که ممکن است این مسیر را با مشکل مواجه کند هولدرها خواهند بود.

پس از سخنرانی‌ها، افراد حاضر در این رویداد به شبکه‌سازی، گفت‌وگو و گرفتن عکس یادگاری پرداختند و از کانترهای اسپانسرهای رویداد هاوینگ بازدید کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.