عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

پیشروی تسکا به سمت IPO شدن

گفت‌وگو با فرزاد مقدم، مدیرعامل تسکا درباره برنامه‌های آینده این شرکت

عصر تراکنش ۸۲ / تسکا که در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده، مجموعه‌ای خلاق و دانش‌محور است که در زمینه تولید و مونتاژ تجهیزات زیرساخت سیستم‌های اطلاعاتی شامل منابع ذخیره‌سازی، پردازشی، زیرساخت شبکه و امنیت اطلاعات فعالیت می‌کند و می‌خواهد به‌عنوان یکی از ارائه‌دهندگان برتر راهکارهای فناوری در کشور شناخته شود. این شرکت که عضو انجمن‌های تخصصی بین‌المللی مختلف و عضو اتاق بازرگانی ایران و آلمان نیز است، فعالیت‌هایش را به داخل مرزهای ایران محدود نکرده و کوشیده با وجود تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده، در عرصه بین‌الملل نیز فعال باشد. طبق صحبت‌های مدیرعامل تسکا، این شرکت در مسیر انتقال دانش و فناوری مسیر توسعه‌ای را در پیش گرفته و به سمت IPO شدن قدم برداشته است؛ مسیری که بدون مانع نیز نخواهد بود و چالش‌های خاص خود را خواهد داشت. در گفت‌‌وگو با فرزاد مقدم، مدیرعامل تسکا، درباره عملکردشان، چالش‌ها و برنامه‌هایی که برای آینده این شرکت دارند، صحبت کردیم.


متمرکز بر تأمین تجهیزات فعال زیرساخت مرکز داده


تسکا، شرکتی است که فعالیتش را از سال ۱۳۹۰ با هدف ارائه راهکارهای نوین فناوری اطلاعات و پرداخت الکترونیک در کشور آغاز کرده است؛ شرکتی که 90درصد از فعالیت‌هایش را به ارائه راهکار و تأمین تجهیزات فعال زیرساخت مرکز داده و 10درصد باقی‌مانده را به حوزه پرداخت الکترونیکی اختصاص داده است. فرزاد مقدم، مدیرعامل تسکا، با اشاره به این تقسیم‌بندی، درباره فعالیت‌هایشان می‌گوید: «بخشی از مسئولیت ما به ارائه راهکار و پشتیبانی زیرساخت سیستم‌های اطلاعاتی مراکزداده برمی‌گردد.

ما ارائه‌دهنده راهکارهای فناورانه به بیش از ۷۰درصد از فعالان حوزه پولی و مالی کشور هستیم و این خدمات را به‌صورت 7 در 24 به آنها ارائه می‌دهیم. بانک‌ها، PSPها، شرکت‌های فعال در بازار سرمایه و هر مجموعه‌ای که در آنها رشد، توسعه و نگهداشت دیتا از اهمیت زیادی برخوردار است، می‌توانند از ما خدمات بگیرند. تأمین، راه‌اندازی و پشتیبانی زیرساخت سیستم‌های اطلاعاتی مراکزداده شامل منابع ذخیره‌سازی، پردازشی، زیرساخت شبکه و امنیت اطلاعات از دیگر خدمات ما به مجموعه‌های مختلف است.»


نقش تصمیم‌های کلان حاکمیتی بر شرکت‌ها


عمده فعالیت تسکا در سالی که گذشت به بهبود فرایندهای مدیریتی‌شان برمی‌گردد. علاوه‌بر این، آنها تلاش کرده‌اند تا خط مونتاژ و مرکز داده‌شان را هم به کارخانه نوآوری تسکا منتقل کنند. با وجود این در مسیر توسعه شرکت با چالش‌هایی نیز روبه‌رو بوده‌اند و به همین دلیل تصمیم گرفته‌اند بخشی از برنامه‌های توسعه‌ای خود را متوقف و در برخی، از سرعت توسعه بکاهند و روی برطرف کردن چالش‌ها متمرکز شوند. او در این باره اظهار می‌کند: «تصمیم‌گیری‌های کلان مملکتی قدرت تأثیرگذاری زیادی بر مسائل درون سازمان‌ها دارد.

جذب و نگهداشت نیروی انسانی، تأمین و جذب منابع مالی لازم برای شرکت‌ها، توسعه کسب‌وکارها و غیره ازجمله مسائلی هستند که برای کسب‌وکارهای مختلف به چالش تبدیل شده‌اند و تسکا هم از این قاعده مستثنا نیست. تصمیم‌های غیرعقلانی حاکمیت باعث ریزش نیروی انسانی و برآمدن مشکلات و چالش‌های دیگری هم شده است. ما در سال ۱۴۰۲ با چالش‌هایی نظیر تخصیص ارز و قوانین گمرکی مواجه شدیم؛ چالش‌هایی که هنوز هم با آنها دست‌وپنجه نرم‌ می‌کنیم. بی‌ثباتی و بی‌مدیریتی که در تخصیص ارز وجود دارد، مشکلات زیادی را برای کسب‌وکارها ایجاد کرده است.»

او معتقد است اگر شرکت‌هایی نظیر تسکا که ارائه‌دهنده راهکارهای فناورانه هستند، با مشکل روبه‌رو شوند، ممکن است اکوسیستم‌های مختلفی آسیب ببینند: «اثرات مشکلاتی که ما با آنها روبه‌رو می‌شویم دومینووار گریبان سایر کسب‌وکارها را هم می‌گیرد. برای مثال مشکلاتی که در مدیریت دیتا و حفظ و امنیت آن برای سازمان‌ها پیش می‌آيد، اغلب ناشی از تصمیمات نادرستی است که آثار منفی‌اش را روی آنها می‌گذارد. سیاست‌های حاکمیتی و بی‌ثباتی در قوانین باعث بی‌انگیزگی نیروهای انسانی شده و این موضوع باعث می‌شود که پرسنل دیگر تمایلی به پیشرفت نداشته باشند، به مهاجرت فکر کنند یا به دنبال موقعیتی باشند تا آورده‌ای برای خود پیدا کنند و گاهی اوقات ما هرچقدر هم که تلاش کنیم، نمی‌توانیم آنها را به ماندن در ایران و کار کردن در فضای کسب‌وکار اینجا تشویق کنیم.»


نحوه رویارویی تسکا با موضوع منابع انسانی


جذب و نگهداشت نیروی انسانی مسئله مهمی است و شرکت‌های مختلف می‌کوشند با ایجاد مزیت رقابتی در این حوزه از پس آن برآیند. طبق صحبت‌های او، آموزش و فناوری دو مؤلفه اصلی هستند که تسکا را از سایر مجموعه‌ها متمایز کرده است: «ما تا امروز تلاش کرده‌ایم فضایی ایجاد کنیم که در آن نیروهای متخصصمان بتوانند خودشان را از نظر فردی توسعه دهند و آموزش‌های لازم را ببینند. همچنین، مزیت‌های مالی هم برای آنها ایجاد کرده‌ایم. سازکارهای جذب و نگهداشت ما به شکلی بوده که توانسته‌ایم برخی از نیروهای متخصص شرکت‌های بزرگ را در تسکا جذب کنیم و به آنها مزایایی ارائه دهیم که برایشان جذاب باشد. تسکا یک شرکت فناوری‌محور است و چنین شرکت‌هایی از نیروهای متخصص و خبره تشکیل شده‌اند که مهاجرت کردنشان آسان است و این شرکت‌ها باید ترفندهای متنوعی را برای نگهداشت آنها به کار ببندند.»‌


رویکرد انتقال دانش به‌روز در کارخانه نوآوری تسکا


تسکا تلاش کرده که خلأ نبود دانش کافی، نگرش و انتخاب نادرست در زمینه تجهیزات مناسب را از طریق مشاوره و ارائه راهکار به مجموعه‌ها رفع کند. طبق صحبت‌های او، علاوه‌بر توسعه فعالیت‌های تسکا در زمینه تولید و مونتاژ بخشی از تجهیزات، مرکز داده هوشمند تسکا نیز به این کارخانه نوآوری منتقل شده است و نگاه مجموعه به این کارخانه آموزش‌محور است. او درباره عملکرد این کارخانه در سالی که گذشت توضیح می‌دهد: «خط تولید و مونتاژ این شرکت از تابستان‌ سال ۱۴۰۲ به کارخانه نوآوری تسکا منتقل شده است؛‌ کارخانه‌ای که در آن فضایی برای آموزش نیروهای جوان نیز در نظر گرفته شده است. همچنین،‌ به دلیل زیرساخت‌های مناسب در این کارخانه، مرکز داده‌ای را نیز در آنجا راه‌اندازی کرده‌ایم تا از آن برای توسعه سرویس‌های شرکت استفاده کنیم. درواقع، این کارخانه به توسعه فعالیت شرکت با حجم متناسب با درخواست‌ها به منظور تأمین تجهیزات و ارائه سرویس‌ها، کمک شایانی کرده است. با وجود افزایش درخواست‌های مشتریان، لزوم توسعه سرویس‌های تخصصی ابری و نبود فضا برای ارائه چنین مواردی تصمیم گرفتیم کارخانه‌ای ایجاد کنیم و توانستیم از طریق آن کیفیت خدمات و رضایت مشتریان را ارتقا دهیم.»


مشتری‌محور بودن سرویس‌های تسکا


مرکز داده تسکا دو رویکرد اصلی دارد که یکی از آنها به «پولام» و دیگری به تحلیل داده برمی‌گردد. مقدم با اشاره به این دو محور اصلی فعالیت‌هایشان در مرکز داده می‌گوید: «سرویس پولام چیزی حدود چهار هزار مشتری حوزه پرداخت را دربرمی‌گیرد. ما هاستینگ این سرویس را به لحاظ امنیت و توسعه به مرکز داده جدید انتقال دادیم. دومین محور فعالیت ما در مرکز داده به ارائه خدمات سازمانی برمی‌گردد؛ خدماتی که شامل تحلیل داده می‌شود. تسکا کلود در حال حاضر با ۲۴ مجموعه متوسط و بزرگ همکاری می‌کند.»

یکی از اهداف تسکا در این سال‌ها، بالا بردن سطح انتظارات مشتری بوده است. مقدم در این باره توضیح می‌دهد: «بالا بردن انتظار مشتری در حوزه کیفیت خدمات، نوع سرویس‌دهی، نوع تجهیز، پیاده‌سازی و پشتیبانی یکی از مزیت‌های رقابتی ما در این سال‌ها بوده است. همچنین انتقال دانش، فناوری و حفظ نیروهای متخصص و آگاه به دانش روز دنیا برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. به‌جرئت می‌توانم بگویم شمار اندکی از شرکت‌ها قادر به ارائه چنین خدماتی در مقیاس بزرگ هستند.»


فعالیت‌های بین‌المللی تسکا


فعالیت‌های تسکا فقط به داخل ایران محدود نمی‌شود و فعالیت‌های بین‌المللی نیز دارد. طبق گفته مدیرعامل تسکا،‌ این شرکت در انجمن‌های بین‌المللی عضویت دارد و با غول‌های فناوری (غول‌هایی که در صنایع بزرگی نظیر بانک، پتروشیمی، صنایع اپراتوری و غیره مشغول‌ به ارائه سرویس و تجهیزات هستند) در ارتباط است: «تسکا با این فعالیت‌ها در پی آن است تا به دانش ‌روز دنیا و راهکارهای نوآورانه و فناورانه متناسب با استانداردهای بین‌المللی دست یابد که این نیز یکی از وجوه تمایز این شرکت است.»


به دنبال IPO شدن


بنا بر صحبت‌های او، مباحث مربوط به رگولاتوری و تصمیمات کلان کشوری می‌توانند روی نحوه توسعه شرکت‌ها اثرگذار باشند و چشم‌انداز پیش روی آنها را تغییر دهند و برای تسکا هم پیش آمده که در سال‌هایی نتواند به همه آنچه در ابتدای یک سال کاری مشخص کرده است، برسد. با وجود این، آنها برای سال‌های آینده برنامه‌هایی دارند: «چشم‌اندازی که برای این شرکت ترسیم کردیم پیشروی به سمت IPO شدن است. علاوه‌بر این، همچنان در مسیر آموزش و انتقال فناوری هستیم و هدفمان این است که یکی از ارائه‌دهندگان برتر راهکارهای فناوری در کشور شناخته شویم، چون به همین دلیل تأسیس شده‌ایم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.