عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

اهمیت استفاده از RFC

برای به‌روزرسانی ساختار قدیمی یک صنعت، راهی جز استفاده نوآورانه از فناوری‌های نوین نیست

عصر تراکنش ۸۲؛ رامبد حیدریان، مدیرعامل تجارت الکترونیک سرمایه / صنعت مالی در سال‌های اخیر تحولات زیادی را تجربه کرده است؛ از یک سو فناوری‌های نوین در حال ایجاد تحول در زمینه‌های مختلف این صنعت بوده که فین‌تک نیز محصول آن است، از سوی دیگر، مقررات پیچیده و نحوه رعایت آنها، مدیریت ریسک‌های ناشی از نقض مقررات، فعالان صنعت مالی را تحت‌تأثیر قرار داده است. فناوری نوین مالی و لزوم تطابق آن با قوانین و مقررات، رگ‌تک را به وجود آورد تا به مؤسسه‌های مالی درباره رعایت مقررات، کاهش ریسک تطبیق و هزینه‌های ناشی از نقض مقررات با دقت بیشتر یاری رساند، اما تدوین قوانین صحیح به روش درست و نظارت دقیق بر آنها، وجه دیگر ماجراست که زیربنای اصلی این تحولات فناورانه در صنایع مالی ا‌ست.

در شرایط سخت اقتصادی این روزها، مدیریت و کاهش هزینه‌ها از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان اقتصادی ا‌ست. یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی که بر شرکت‌های فعال در صنایع مالی تحمیل می‌شود، هزینه‌های ناشی از قوانین خام، ناقص، تفسیرپذیر و ابتدایی ا‌ست که علاوه‌بر هدررفت منابع یک ارگان اقتصادی، قیمت تمام‌شده تولید و توسعه محصولات را غیرقابل توجیه کرده و فعالان و مصرف‌کنندگان را از همراهی با فناوری‌های نوین باز می‌دارد.

روش آزمون و خطا در تدوین قوانین حاکم برای صنعتی که مستقیماً با پول سروکار دارد، علاوه‌بر تحمیل هزینه‌های سنگین به شرکت‌ها، خطرهای امنیتی زیادی برای مصرف‌کنندگان نیز به همراه دارد. محصولات زیادی در فضای خاکستری بی‌قانونی متولد شدند که پس از ابلاغ الزامات ناگهانی به‌ناچار از بین رفتند. نگرانی نهاد قانون‌گذار برای تدوین قوانین بر کسی پوشیده نیست، اما جای تعجب است صنعتی که اتفاقاً ارتباط تنگاتنگی با فناوری‌های نوین دارد هنوز نتوانسته از مهارت اصلی خود که همان فناوری است در ساختار خود استفاده کند.

از یک طرف، قدرت ریسک تولید محصولات زیادی به علت تعدد و پیچیدگی یا نقص قوانین از تولیدکنندگان گرفته شده و از طرف دیگر همین پیچیدگی و تعدد الزامات فضا را برای سوءاستفاده و کلاهبرداری مساعد کرده است.

اهمیت استفاده از RFC در تدوین قوانین برای فناوری‌های نوظهور، حداقل از منظر کاهش هزینه‌های سنگینی که نبود یا نقص قوانین تفسیرپذیر بر صنعت و فعالان آن وارد می‌کند، روزبه‌روز بیشتر و بیشتر می‌شود. از طرفی با توسعه فضای فعالیت شرکت‌های رگ‌تک، سوپ‌تک و استفاده از سندباکس می‌توان هزینه‌های نهاد قانون‌گذار و ناظر را کاهش داد و کارآمدی آن را بهینه‌تر کرد.

با وجود در دسترس بودن تجربیات فراوان در دنیا، تعریف و تدوین نحوه قانون‌گذاری و نظارت بر این قوانین با روش‌های فناورانه و به‌روز، بسیار کم‌هزینه‌تر از روش سنتی آزمون و خطاست.

برای به‌روزرسانی ساختار قدیمی یک صنعت، راهی جز استفاده نوآورانه از فناوری‌های نوین نیست که گام اول در این راه، تدوین فناورانه قوانین کارآمد است. عدم استفاده از نظرات فعالان و متخصصان صنعت باعث تدوین قوانین خام و تفسیرپذیری می‌شود که یا نیمه‌کاره رها می‌شوند یا محکوم به تغییرات فراوان است و درنهایت علاوه‌بر سردرگم کردن فعالان، نهاد نظارت را نیز دچار چالش‌های سنگین می‌کند. آیا یکی از مصادیق شعار جهش تولید با مشارکت مردم استفاده از نظرات فعالان و متخصصان صنعت در تدوین قوانین درست، دقیق و کارآمد برای تولید، توسعه و نظارت بر فناوری‌های نوین نیست؟

پس از تدوین قوانین درست و کارآمد توسط نهاد قانون‌گذار با مشارکت فعالان و متخصصان از طریق ایجاد یک مرکز RFC، رگ‌تک به هدف سازگاری کارآمد و کم‌هزینه شرکت‌ها با قوانین تدوین‌شده وارد عمل می‌شود و در گام آخر سوپ‌تک نهاد نظارتی را مجهز به فناوری نوین برای نظارت بر محصولی نوین که خود براساس قوانینی نوین توسعه داده شده می‌کند. چنین چرخه‌ای، با ترتیب درست و استفاده از فناوری نوین، کارآمدی صنعت را تضمین می‌کند.

دستکاری ترتیب و ترکیب این چرخه به روش آزمون و خطا نتیجه‌ای جز هدررفت منابع و افزایش هزینه‌ها نخواهد داشت، در حالی که رعایت ساختار درست و صحیح آن باعث ایجاد فضای اعتماد در مصرف‌کنندگان می‌شود و توسعه و رشد صنعت را به همراه دارد. اگرچه تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر توسط نهادهای قانون‌گذار و نظارتی شده بیش از گذشته و شایسته قدردانی است، اما این روزها، سرعت فناوری بسیار بیشتر از هر زمان دیگری‌ است، لذا می‌بایست با مشارکت همه دست‌اندرکاران از بخش خصوصی و دولتی تا نهادهای حاکمیتی، برای استفاده بهینه از زمان که طلایی‌ترین منبع در روزهای سخت اقتصادی‌ است، تلاش کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.