عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی ۱۰ شرکت معتمد مالیاتی دارای مجوز از سازمان امور مالیاتی کشور

میانجی‌‌ میان مؤدیان و سازمان امور مالیاتی

عصر تراکنش ۸۳ / قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مهرماه سال ۱۳۹۸ به منظور شفافیت مالیاتی تصویب شد؛ قانونی که طبق آن، تمام اشخاص مشمول علاوه‌بر عضویت در سامانه مؤدیان موظف‌اند برای فروش کالا و خدمات خود صورت‌حساب الکترونیکی صادر کنند. طبق ماده ۲۶ این قانون نیز سازمان امور مالیاتی می‌تواند از خدمات برخی شرکت‌ها برای تسهیل اجرای این قانون استفاده کند که به این شرکت‌ها، «معتمد مالیاتی» یا «TSP» می‌گویند؛ شرکت‌هایی که رابط بین مؤدیان و سازمان امور مالیاتی‌اند. این شرکت‌ها وظایفی نظیر گزارش‌ دادن به سازمان‌های مالیاتی، پر کردن کارپوشه، مشاوره و آموزش‌ برای کار با سامانه و صدور صورت‌حساب را برعهده دارند و به سه دسته اصلی نوع اول، نوع دوم و نوع سوم تقسیم می‌شوند.

شرکت‌های معتمد مالیاتی نوع اول همه‌کاره‌اند و کامل‌ترین خدمات را به مؤدیان خود ارائه می‌دهند. شرکت‌های نوع دوم دستی در آموزش موارد و قوانین مالیاتی و کار با سامانه مؤدیان به مؤدی مالیاتی دارند. به چنین شرکت‌هایی مجوز نظارت کامل و عملی را نمی‌دهند؛ درنتیجه فقط به ‌قصد آموزش ‌دادن به فرد یا سازمان‌ها است که می‌توانند فعالیت کنند. کار شرکت‌های نوع سوم نیز معمولاً مشاوره دادن و کمک به رفع مشکل‌های کار با سیستم است و در صورت موافقت و تأیید سازمان امور مالیاتی، گاهی در نگهداری دفاتر و اسناد مالیاتی نیز نقش دارند. در این مطلب به معرفی ۱۰ شرکت معتمد مالیاتی در کشور پرداخته‌ایم.

  • داده‌پردازی معتمد تیس
  • سال اخذ مجوز: ۱۴۰۱

طبق اعلام داده‌پردازی معتمد تیس، این شرکت به‌عنوان معتمد نوع اول سازمان امور مالیاتی کشور و بازوی اجرایی سازمان و تسهیلگر قانون برای اتصال مؤدیان و ارسال صورت‌حساب الکترونیکی فروش به سامانه مؤدیان، هم‌اکنون ۴۳درصد از حجم صورت‌حساب‌های الکترونیکی ارسالی به این سامانه را پوشش می‌دهد و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین ارسال‌کنندگان صورت‌حساب الکترونیکی و اتصال‌دهندگان مؤدیان و فعالان اقتصادی به سامانه مؤدیان سهم بزرگی از تسهیلگری، اجرای قانون و گسترش عدالت مالیاتی در کشور را برعهده دارد.

خدمت اصلی این شرکت اتصال بدون محدودیت فنی و دانشی همه مؤدیان به سامانه مؤدیان است و در همین راستا همه روش‌های اتصال روی پلتفرم چندوجهی شامل پلتفرم تحت وب ابری امن، وب‌سرویس‌‌های API، روش وب فرم و اکسل، نرم‌افزار PWA، کارت‌خوان اندرویدی و نرم‌افزار صندوق فروشگاهی برای همه اصناف را شامل می‌شود. راهکارهای این شرکت شامل اختصاصی‌سازی اتصال برای مؤدیان خاص و اصناف نیز می‌شود. تیم کسب‌وکار و عملیات تیس برای این کار آموزش دیده و توان اجرایی بالایی دارد. مزیت همکاری با تیس نیز به تجربه بالای آنها در اتصال همه مؤدیان و پوشش کامل نیازهای آموزشی اتصال و ارسال صورت‌حساب الکترونیکی، اخذ و درج شناسه خدمت و کالا، کار با کارپوشه مالیاتی، نحوه تکمیل اظهارنامه، ارائه گزارش‌های متنوع و اختصاصی است.

  • داده‌پردازی کیسان
  • سال اخذ مجوز: ۱۴۰۱

طبق اعلام داده‌پردازی کیسان، این شرکت تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ بیش از ۲۴ هزار مشتری داشته که اکثر آ‌نها اشخاص حقوقی و مابقی فعالان صنف طلا، جواهر و پلاتین و اشخاص حقیقی بوده‌اند. این شرکت تا امروز بیش از صد میلیون صورت‌حساب به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کرده و در یک بازه زمانی دوساله، راهکارهای مختلفی را برای مؤدیان خود ایجاد کرده که ازجمله آنها می‌توان به پایانه فروشگاهی ابری کیسان، دستگاه کارت‌خوان اندرویدی، نرم‌افزار موبایل اندرویدی، نرم‌افزار موبایل iOS، نرم‌افزار ویندوزی، API، ارسال صورت‌حساب از محل مؤدی و صندوق فروشگاهی کیسان قابل ‌نصب روی انواع تجهیزات اندرویدی اشاره کرد.

تنوع راهکارها و ارائه محصول باکیفیت یکی از مزایای رقابتی این شرکت است و علاوه‌بر این، با توجه به پیچیدگی‌های موضوع ارسال صورت‌حساب الکترونیکی، وارد حوزه آموزش نیز شده است. کیسان توانسته در دو سال گذشته بیش از هفده هزار مؤدی مالیاتی را آموزش دهد. کیسان ارائه خدمات پشتیبانی را نیز در اولویت قرار داده و به‌صورت تلفنی، چت و ریموت مشتریان خود را پشتیبانی می‌کند. مؤدیان می‌توانند از طریق وب‌سایت کیسان یا کارپوشه خود در سامانه مؤدیان وارد پایانه فروشگاهی کیسان شوند و بعد از تکمیل اطلاعاتشان به‌صورت رایگان از خدمات کیسان استفاده کنند. همچنین برای استفاده از خدمات بیشتر و سایر راهکارهای کیسان می‌توانند با تکمیل فرم در وب‌سایت کیسان، درخواست خود را ثبت کنند.

  • معتمد داده‌کاوی اول سام
  • سال اخذ مجوز: ۱۴۰۱

معتمد داده‌کاوی اول سام یک شرکت معتمد مالیاتی نوع اول است که به ارائه مجموعه خدمات مالیاتی مختلف می‌پردازد؛ خدماتی از قبیل ایجاد بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برای صدور صورت‌حساب مؤدیان، ارائه تجهیزات لازم برای صدور صورت‌حساب الکترونیکی، آموزش مؤدیان مالیاتی برای استفاده از تجهیزات، پشتیبانی و به‌روزرسانی تجهیزات، جمع‌آوری، نگهداری و ارسال اطلاعات، تأمین امنیت، ایمن‌سازی داده‌ها؛ نظارت بر عملکرد مؤدی، تأمین زیرساخت تراکنشی، ایجاد شبکه لازم برای نظام سامانه فروش، ثبت و نظارت بر رویدادهای شبکه مالیاتی و ایجاد بستر و امکانات در راستای جلوگیری از قابلیت انکار بین مؤدی، شرکت و سازمان امور مالیاتی، فعال‌سازی/ غیرفعال‌سازی تجهیزات، طراحی سیستم‌های مالیاتی براساس استانداردهای اعلامی سازمان امور مالیاتی، ارائه خدمات مطابق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، صدور، جمع‌آوری، نگهداری و ارسال صورت‌حساب الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی، نظارت بر عملکرد مؤدیان، فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی، مشاوره‌ای و خدماتی در زمینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت و بازار تجارت الکترونیک غیرهرمی و غیرشبکه‌ای، انجام هر نوع سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات یا مشارکت با افراد حقیقی، حقوقی، داخلی و خارجی، اخذ تسهیلات و اعتبارات از طریق بانک و مؤسسات مالی به منظور تولید خدمات فناوری اطلاعات، تأسیس شعبه یا نمایندگی برابر مقررات جاری کشور و تهیه، تولید، توسعه، به‌روزرسانی و پشتیبانی انواع نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای این حوزه. پیشخوان الکترونیک ایرانیان، تجارت الکترونیک پارسیان، تجارت الکترونیک پارسیان کیش، پیام‌پرداز و کاسپین نیز اعضای آن هستند.

  • دیان همراه فردا
  • سال اخذ مجوز: ۱۴۰۱

شرکت دیان همراه فردا دی‌ماه سال ۱۴۰۰ تأسیس شد و در راستای تصویب و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان از مهرماه ۱۴۰۱ به‌عنوان معتمد مالیاتی نوع دو و سه فعالیت خود را آغاز کرد. خدمت اصلی این شرکت آموزش قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، از تصویب تا اجرا است. از مهم‌ترین بخش‌های خدمات این شرکت می‌توان به واحد فعال پشتیبانی آنها اشاره کرد که این اطمینان خاطر را به شرکت‌های متقاضی خدمات دیان‌ همراه می‌دهد که از ابتدا تا پایان قرارداد همکاری، در کنارشان است. علاوه‌بر این خدمات، افراد می‌توانند از مشاوره‌های تلفنی و حضوری استادان مالی و مالیاتی این شرکت و سمینارهای آنها نیز بهره‌مند شوند.

  • معتمد اول هوشمند راهبر (ماهر)
  • سال اخذ مجوز:‌ ۱۴۰۲

شرکت معتمد مالیاتی هوشمند راهبر که با نام اختصاری ماهر شناخته می‌شود، یک معتمد مالیاتی نوع اول است و بنا بر نیاز مؤدیان خود راه‌های مختلفی را برای صدور، ثبت و ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی ایجاد کرده است. شرکت‌ها می‌توانند از طریق سامانه ماهر به ارسال تکی یا گروهی صورت‌حساب‌ها در قالب فایل اکسل و ارسال از طریق API بپردازند. همچنین امکان صدور، ثبت و ارسال صورت‌حساب‌ها از طریق نرم‌افزار اندرویدی ماهر و دستگاه‌های کارت‌خوان اندرویدی وجود دارد.

جمع‌‌آوری اطلاعات صورت‌حساب‌ها و ارائه آن به مؤدیان در قالب گزارش و نیز ارائه دستگاه کارت‌خوان اندرویدی و نرم‌افزار اختصاصی ماهر به مؤدیان، ازجمله خدمات این شرکت است. مؤدیان می‌توانند از طریق تماس تلفنی با کارشناسان، سامانه تیکتینگ، شبکه‌های اجتماعی، پیامک و چت آنلاین از خدمات پشتیبانی این شرکت بهره‌مند شوند. علاوه‌بر این موارد در مواقع ضروری می‌توانند درخواست بدهند تا یک کارشناس برای آنها به محل فرستاده شود. ماهر در زمینه آموزش نیز فعال است و به آموزش کار با نرم‌افزار اندرویدی، استفاده از دستگاه کارت‌خوان اندرویدی، ثبت‌نام در سامانه ماهر و ارسال صورت‌حساب الکترونیکی و چگونگی اخذ شناسه یکتای مالیاتی از سامانه مؤدیان می‌پردازد. ارائه پشتیبان اختصاصی به ازای هر مؤدی، حجم بالای دیتای ارسالی در ثانیه (بیش از ۲۰۰۰ صورت‌حساب)، محاسبه زمینه‌های فاکتور به‌صورت خودکار، صحت‌سنجی اطلاعات براساس الگوریتم‌های هوش مصنوعی و تشخیص مدل صورت‌حساب موردنیاز مشتری به منظور عدم نمایش زمینه‌های اضافه با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی ازجمله مواردی است که می‌توان آنها را مزیت‌ رقابتی این شرکت دانست.

  • معتمد همراه فن‌آوا
  • سال اخذ مجوز: ۱۴۰۲

شرکت معتمد همراه فن‌آوا یکی از شرکت‌های معتمد مالیاتی است که برخی از ویژگی‌های آن عبارت‌اند از: برخورداری از سرورهای به‌روز و تجهیزات ذخیره‌سازی در دو دیتاسنتر مجزا بر مبنای فناوری فیبر نوری، فراهم بودن سامانه نرم‌افزاری قدرتمند با ظرفیت ارسال نامحدود صورت‌حساب‌های الکترونیکی، ایجاد سطح بالای امنیت داده در رمزنگاری اطلاعات، طراحی پنل کاربری کاربرپسند (UX) برای مدیریت انواع کسب‌وکارهای مختلف مؤدی براساس شناسه ملی، حضور تیم متخصص برای طراحی معماری سامانه نرم‌افزاری TSP، حفظ امنیت کاربران هنگام ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی، حضور مشاوران متخصص در حوزه قوانین و مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانۀ مؤدیان، مالی و حسابداری.

همچنین، برخی از خدمات این شرکت عبارت است از: صدور، ثبت و ارسال صورت‌حساب‌های الکترونیکی به سامانه امور مؤدیان سازمان مالیاتی، اخد شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شناسه کالا / خدمت، اطمینان از صحت صورت‌حساب‌های الکترونیکی ارسالی به سامانه امور مؤدیان، آموزش و مشاوره تخصصی به مؤدیان، آگاه‌سازی مؤدیان به حقوق و تکالیف خود در برابر سامانه امور مؤدیان و ارائه انواع خدمات و پشتیبانی.

  • معتمد هوشمند تکسا
  • سال اخذ مجوز: ۱۴۰۲

شرکت معتمد هوشمند تکسا در تیرماه ۱۴۰۲ با هدف ایجاد بستری نوین برای ارائه خدمات مالیاتی به مؤدیان حقیقی و حقوقی تأسیس شد و ارائه چند راهکار مالیاتی به مؤدیان را در دستور کار خود قرار داد؛ ازجمله: ایجاد بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای صدور صورت‌حساب برای مؤدیان به‌صورت سامانه، ارائه دستگاه‌های کارت‌خوان اندرویدی متصل به سامانه مؤدیان و نرم‌افزار موبایلی ارسال صورت‌حساب با قابلیت اتصال به نرم‌افزارهای مالی. همچنین، سبد کامل خدمات مالیاتی مرتبط با سامانه مؤدیان، برخورداری از شبکه پشتیبانی در کل کشور، استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت ارتباط با مشتریان، داشتن تجربه‌ای طولانی در تولید نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مالی و بانکی و توان تولیدی آن در زمینه صندوق‌های فروشگاهی و دستگاه کارت‌خوان اندرویدی ازجمله مواردی است که می‌توان آنها را مزیت رقابتی این شرکت معتمد مالیاتی دانست. مؤدیان می‌توانند با انتخاب نام آن در سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی و عقد قرارداد و ثبت‌نام در پورتال مربوطه از خدمات این شرکت استفاده کنند.

  • توسعه اعتماد وثوق‌گستر
  • سال اخذ مجوز: ۱۴۰۲

شرکت توسعه اعتماد وثوق‌گستر با نام تجاری وثوق، پس از اخذ مجوز معتمد مالیاتی نوع اول از سازمان امور مالیاتی کشور از اسفندماه سال ۱۴۰۲ فعالیت خود را آغاز کرد. وثوق به‌عنوان هفتمین شرکت از شرکت‌های گروه هلدینگ فناوری بانک ملت با در اختیار داشتن گروه‌های تخصصی در حوزه‌های فناوری اطلاعات و جذب کارشناسان و متخصصان مسلط در زمینه‌های مختلف و مرتبط با سامانه‌ یکپارچه مؤدیان مالیاتی و همچنین با راه‌ا‌ندازی شعب نمایندگی و پشتیبانی در سراسر کشور، کوشیده با بهره‌برداری از تمام توان خود، خدمات درخور و شایسته‌ای به مؤدیان مالیاتی ارائه دهد و نیز بازویی توانا باشد برای تحقق اهداف سازمان امور مالیاتی به منظور شفاف‌سازی مبادلات و فعالیت‌های اقتصادی، ایجاد زیرساخت مالیات‌ستانی هوشمند، تحقق اهداف دولت الکترونیک، تسهیل در شناسایی درآمد واقعی مؤدیان و رعایت عدالت مالیاتی در بخش صاحبان مشاغل. وثوق با ارائه خدمات جامع و متنوع به مؤدیان مالیاتی و با پشتیبانی ۲۴ساعته و پذیرش‌ ریسک جریمه‌های عدم ارسال صورت‌حساب در بازه ‌زمانی مصوب، در زمره شرکت‌های پیشرو در زمینه خدمات معتمد مالیاتی قرار دارد.

  • پردازش هوشمند معتمد کسب‌وکار
  • سال اخذ مجوز: ۱۴۰۲

شرکت پردازش هوشمند معتمد کسب‌وکار با نام تجاری تیران، در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ با اخذ موافقت اصولی نوع اول از سازمان امور مالیاتی کشور برای تأسیس شرکت معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری استان تهران با سرمایه ثبتی ۱۰ میلیارد ریال به ثبت رسید و در بهمن‌ماه ۱۴۰۲ مجوز گرفت و هم‌اکنون به‌عنوان یک شرکت معتمد مالیاتی نوع اول در حال ارائه خدمت به مؤدیان است. ثبت‌نام در سامانه تیران، ایجاد کسب‌وکار از طریق شناسه یکتای حافظه مالیاتی و ایجاد صورت‌حساب، رایگان است و نیاز به عقد قرارداد ندارد. همچنین، این شرکت به‌صورت ویژه راهکارهایی را برای اصناف و سازمان‌ها ارائه داده است؛ راهکار ویژه اصناف که شامل پکیچ لایت و پکیج پلاس می‌شود و راهکار سازمان‌ها که شامل یک پکیج مستقل است و اشتراک یک‌ماهه، چندماهه و یک‌ساله دارد. این شرکت از طریق API این امکان را برای مؤدیان فراهم کرده تا صورت‌حساب‌هایشان را به‌صورت مستقیم به سامانه مؤدیان بفرستند.

  • راهکارهای یکپارچه معتمد ایرانیان
  • سال اخذ مجوز:‌ ۱۴۰۲

شرکت راهکارهای یکپارچه معتمد ایرانیان با نام تجاری ریماتکس، با مشارکت کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های پترو نرم‌افزار شریف، رسانه مهر وطن و شبکه‌افزار در حال خدمت‌رسانی به مؤدیان و سازمان امور مالیاتی است. این شرکت با هدف ارائه مجموعه خدمات مالیاتی از قبیل ایجاد بستر سخت‌افزار و نرم‌افزار برای صدور صورت‌حساب برای مؤدیان، نصب و راه‌اندازی تجهیزات لازم برای صدور صورت‌حساب‌های الکترونیکی و آموزش مؤدیان برای استفاده از زیرساخت‌های مذکور و مشاوره در این حوزه به‌عنوان یک شرکت معتمد مالیاتی نوع اول فعالیت می‌کند. کنسرسیوم این شرکت در مهرماه ۱۴۰۱ تأسیس شد و در آذرماه همان سال موافقت اصولی خود را اخذ کرد و در نیمه اول سال ۱۴۰۲ بعد از ارزیابی توسط رگولاتور از سازمان امور مالیاتی کشور مجوز گرفت. از خدمات این شرکت می‌توان به پشتیبانی آنلاین و تخصصی، زیرساخت امن و قابل اعتماد،‌ برخورداری از نرم‌افزار تلفن هوشمند و پایانه‌های فروشگاهی و تنوع در ارسال صورت‌حساب‌ها اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.