عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

می‌خواهیم رکوردمان را جابه‌جا کنیم

در گفت‌وگو با هومن سپهری، مدیرعامل تندرنور مطرح شد

عصر تراکنش ۸۳ / حدود هشت سال از فعالیت هومن سپهری در شرکت تندر نور می‌گذرد. با مدیرعاملی او ابتدا حوزه تعمیرات شرکت تقویت شد و سپس بخش نرم‌افزاری آن بهبود یافت و در سال ۱۴۰۲ نیز با تولید بیش از ۲۵۵ هزار دستگاه، رکورد تولید و فروش کارت‌خوان را در ایران زد. این شرکت در سال گذشته تمرکز خود را بر تولید و طراحی دستگاه‌های کیوسک گذاشت و از این طریق خط تولید کسب‌وکاری جدیدی را ایجاد کرد. در گفت‌وگو با هومن سپهری، مدیرعامل تندرنور، به فعالیت‌های یک سال گذشته این شرکت و برنامه‌هایشان تا پایان سال پرداختیم. به گفته سپهری، آنها در نظر دارند در مناقصات آینده شرکت و با تولیداتی بیشتر از سال‌های گذشته رکورد خود را جا‌به‌جا کنند تا درنهایت بتوانند خط مقدم پیاده‌سازی فناوری‌های به‌‌روز در صنعت پرداخت کشور باشند و محصولاتشان را به خاورمیانه و اروپا نیز صادر کنند. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


رونمایی از دستگاه‌های کیوسک


شرکت تندرنور، از سال گذشته خط کسب‌وکاری جدیدی را ایجاد کرده است. طراحی و تولید دستگاه‌های کیوسک و میکروکیوسک از خدماتی است که این مجموعه در سال ۱۴۰۲ از آن رونمایی کرده و به‌طور جدی به دنبال بازاریابی آن برای سایر شرکت‌ها و PSPها است. هومن سپهری، مدیرعامل شرکت تندرنور، درباره این موضوع می‌گوید: «صفر تا صد طراحی و ساخت این کیوسک‌ها به‌عهده این شرکت است، به‌طوری که این محصولات، بنا بر نیاز مشتریان شخصی‌سازی می‌شوند و با استقبال بسیار خوبی نیز روبه‌رو شده‌اند.

ما با همکاری شرکت نیولند که نمایندگی آن را برعهده داریم، میکروکیوسک‌های کم‌جایی، شبیه به تبلت، تولید کرده‌ایم. در سال ۱۴۰۲ توانستیم صد دستگاه کیوسک برای شرکت پرداخت الکترونیک سامان تولید کنیم و به آنها تحویل دهیم. همچنین سفارش تولید صد دستگاه دیگر را نیز برعهده گرفتیم که تاکنون هفتاد عدد از این دستگاه‌ها را تحویل داده‌ایم و سی عدد دیگر آن را نیز تا پایان خردادماه تحویل خواهیم داد. علاوه‌بر این، سفارش تولید دویست ‌هزار دستگاه کارتخوان برای شرکت پرداخت الکترونیک سامان، یکی از مشتریان ثابت تندرنور، را نیز برعهده داریم که در این راستا، تاکنون نیمی از این سفارش‌ها را تحویل داده‌ایم و نیم دیگر آن را تا پایان آذرماه تحویل خواهیم داد.»


تخصیص ارز؛ چالش اصلی شرکت‌های تولیدی


شرکت‌های تولیدی برای فعالیت و بقای خود با مشکلات و چالش‌های زیادی رو‌به‌رو هستند و تندرنور نیز به‌واسطه تولید کالاهای صنعت پرداخت، بیرون از این قاعده نیست. روند ثبت سفارش‌ها و تخصیص ارز دو مقوله مهمی هستند که این شرکت با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کند. سپهری با اشاره به این موضوع می‌گوید: «تندرنور برخی از کالاهای اساسی صنعت پرداخت کشور را تولید می‌کند؛ بنابراین اگر نتوانیم در زمان معین، دستگاه‌های لازم برای شرکت‌های PSP را تحویل دهیم، شبکه پرداخت با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. تخصیص ارز، تغییر نرخ ارز و ایجاد سهمیه برای ارز نیمایی از موضوعاتی است که روز‌به‌روز پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شوند و ما را دچار مشکلات فراوانی می‌کنند. یکی از چالش‌های ارز نیمایی این است که بعد از ایجاد درخواست، کارشناس آن را بررسی می‌کند و به تأیید نیاز دارد که این فرایند چند ماهی طوول می‌کشد.

بعد از ارز نیمایی، بانک مرکزی اعلام کرد که از ارز صادراتی استفاده کنید، زیرا دیگر نیازی به تأیید ندارد و فرایند آن ‌به‌صورت سیستمی و اتوماتیک طی خواهد شد، اما این موضوع نیز چالش‌های دیگری را در پی آورد؛ اولین چالش ارز صادراتی این است که با توجه به تقاضای بسیار بالایی که برای آن ایجاد شده، دیگر با نرخ ارز آزاد تفاوت چندانی ندارد. بعد از مدتی بانک مرکزی اعلام کرد که ارز صادراتی نیز به تأیید نیاز دارد. سپس مرحله دیگری به آن اضافه و سهمیه‌بندی شد. درنهایت، نتیجه برای ما به این صورت رقم خورد که ثبت سفارش‌هایی را که برای آنها برنامه‌ریزی کرده بودیم به تأیید نرسیدند و متحمل مشکلات فراوانی شدیم. بسیار مهم است که نهادهایی مانند بانک مرکزی، وزارت صمت، شاپرک و امثالهم بسته‌های حمایتی در نظر بگیرند تا شرکت‌های تولیدی مانند ما با قوانین سختگیرانه‌ و روندهای پیچیده مواجه نشوند.»


رتبه اول نیولند در گزارش نیلسون‌ریپورت


براساس گزارش نشریه نیلسون‌ریپورت در اکتبر ۲۰۲۳، شرکت نیولند که یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان دستگاه کارت‌خوان در دنیاست و نمایندگی آن در کشور برعهده شرکت تندرنور است، در سال ۲۰۲۲ با فروش بیش از دوازده میلیون دستگاه، در جایگاه نخست فروش دستگاه کارت‌خوان در دنیا قرار گرفت.

سپهری درباره برند نیولند می‌گوید: «تندرنور قبل از اینکه فروشنده و تولیدکننده دستگاه‌های کارت‌خوان شود، سابقه‌ای پانزده‌ساله در تعمیر انواع برندها داشته است. با وجود دانش و تجربه‌ای که در اختیار داشتیم، شش سال پیش تصمیم گرفتیم با بیست برند برتری که نیلسون‌ریپورت اعلام می‌کند، ارتباط برقرار کنیم و نهایتاً سه برند منتخب را در فهرست خود قرار دادیم.

در این فهرست، شرکت نیولند بالاترین رتبه را پیدا کرده بود، زیرا کیفیت ساخت و همچنین آسانی توسعه نرم‌افزار برای آن، هم‌تراز برندهای معروف آمریکایی و فرانسوی بود؛ درنتیجه ما نیولند را انتخاب کردیم. در آن زمان این برند رتبه هفتم یا هشتم جدول نیلسون‌ریپورت را در اختیار داشت. زمان ثابت کرد که ما در انتخاب این شرکت اشتباه نکرده بودیم، زیرا دستگاه‌های نیولند کیفیت و تنوع بسیار بالایی دارند، از آخرین فناوری‌های روز برخوردارند و این برند با کسب رتبه اول در بازار کاملاً خودش را ثابت کرده است.»


رواج تقلب در نبود فناوری به‌روز


هم‌اکنون فعالیت سیستم‌های پرداختی کشور با فناوری‌های روز مغایرت دارد. سپهری با بیان این موضوع می‌گوید: «چندین سال است که منتظریم سیستم پرداخت کارت غیرتماسی را در کشور برای عموم پیاده‌سازی کنیم. همچنین با وجود مزایایی که سیستم کارت هوشمند دارد، این فناوری هنوز در کشور راه‌اندازی نشده است. یکی از مزایای کارت‌های هوشمند مبارزه با تقلب است. در حالی که کارت‌های مغناطیسی موجود در کشور به‌راحتی با هر دستگاهی کپی می‌شوند. متأسفانه در حال حاضر دستگاه‌های کپی نیز به فروش می‌رسند و به کلاهبرداری و دزدی دامن می‌زنند. در صورتی که در کشورهای دیگر سال‌هاست که همه بانک‌ها و شبکه‌های پرداخت آن، مجهز به دستگاه‌هایی هستند که کارت‌های هوشمند را بخوانند.

آمریکا اخیرترین کشور پیشرفته‌ای است که خود را به دستگاه‌های هوشمند مجهز کرده است؛ با این استدلال که هزینه تقلب بسیار بیشتر از هزینه مهاجرت به این فناوری است. سؤال این است که مگر در کشور ما تقلب اتفاق نمی‌افتد، پس چرا کشور برای جلوگیری از آن خود را به این فناوری تجهیز نمی‌کند؟ با توجه به اینکه از پنج سال گذشته اکثر دستگاه‌های داخل کشور مجهز به این فناوری‌اند، خواهش ما از بانک مرکزی و همه نهادهای درگیر این است که کمک کنند فناوری‌های جدید در کشور راه‌اندازی شوند تا از تقلب و دزدی جلوگیری شود و سرعت عملیات‌ها افزایش یابد.»


کسب رتبه اول در خریدو‌فروش


در یک سال و نیم گذشته، بعد از اینکه تندرنور توانست نیازهای شرکت‌ پرداخت الکترونیک سامان را رفع کند، در مناقصات مختلفی شرکت کرد و پنج مشتری جدید به شرکت اضافه شد. سپهری در این باره بیان می‌کند: «پرداخت الکترونیک سداد، پرداخت الکترونیک سپهر، کارت اعتباری ایران‌کیش، آسان‌پرداخت و به‌پرداخت ملت پنج مشتری جدیدی هستند که به آنها دستگاه کارت‌خوان فروخته‌ایم. در سال ۱۴۰۲ ما با تولید و فروش بیش از ۲۵۵ هزار محصول توانستیم رتبه اول خریدو‌فروش را در کشور کسب کنیم و از همه رقبا پیشی بگیریم. اکنون نیز این مشتریان را در اختیار داریم و سرویس‌های گوناگونی را به آنها ارائه می‌دهیم. ما در مناقصات بعدی نیز باقدرت شرکت خواهیم کرد و اگر شرکتی به‌صورت موردی و خارج از مناقصات به محصولاتی نیاز داشته باشد، می‌توانیم برای آن شرکت دستگاه‌های کارت‌خوان و نیز دستگاه‌های کیوسک را شخصی‌سازی کنیم.»


قصد نداریم بزرگ‌تر شویم


در سال ۱۳۹۵، تندرنور با پانزده نفر فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون ۱۵۰ نفر در این شرکت مشغول فعالیت‌اند. سپهری می‌گوید مزیت رقابتی این شرکت این است که چابک است و قصد بزرگ‌تر شدن ندارد، زیرا این بزرگی، چابکی لازم را از آنها می‌گیرد. او در این باره می‌گوید: «زمانی که سازمان یا واحدی بزرگ می‌شود، کنترل آن نیز دشوار می‌شود و آن سرعتی که برای پاسخ‌گویی به نیاز مشتری لازم است، از بین خواهد رفت. وجود سرعت عمل و نیروهای انسانی دلسوز و بادانش ازجمله مواردی است که رشد این مجموعه را از سال‌های ابتدایی فعالیتش تا کنون رقم زده است؛ به‌طوری که توانسته در زمینه تعمیرات رتبه اول را در کشور کسب کند. ما در تندرنور، فعالیت خود را بر پایه درستی و دانش بنا کردیم و برای همه نیروهای این مجموعه ارزش قائلیم؛ درواقع روش مدیریتی من به این صورت است که با تمامی پرسنل ارتباط مستقیم دارم و با آنها در تعاملم. علاوه‌بر این موارد، مجموعه ما جدا از درآمد، متمرکز بر یادگیری دانش است و به این فکر می‌کند که چگونه دچار روزمرگی نشود. ما همواره به فکر پیشرفتیم و می‌خواهیم محصولاتی مطابق با فناوری‌های جدید ارائه کنیم. تمامی این فعالیت‌ها چرخه‌ای مثبت است که باعث شده نیروی انسانی در این شرکت از بعد معنوی و مالی خرسند باشد.»


تولید سه‌برابری کارخانه تندرنور در سال جاری


در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ شرکت تندرنور تصمیم گرفت در کنار فعالیت‌هایش خط تولیدی را نیز راه‌اندازی کند. طبق صحبت‌های سپهری، تقریباً اوایل تیرماه ۱۴۰۰ بود که تندرنور با ظرفیت هفتگی صد عدد دستگاه کارت‌خوان خط تولید خود را راه‌اندازی کرد و درنهایت در دی‌ماه همان سال، به ظرفیت ۱۱۰۰ دستگاه در هفته رسید. او می‌گوید: «در سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را با تولید ۱۵۰ هزار دستگاه کارت‌خوان آغاز کردیم و در سال ۱۴۰۲ به تولید ۲۵۵ هزار دستگاه کارت‌خوان رسیدیم.

برای سال جاری چشم‌انداز وسیع‌تری را برای تولید متصوریم، به‌طوری که تا این لحظه، ۱۳۰ هزار دستگاه کارت‌خوان را تولید کرده‌ایم و فکر می‌کنیم به سه‌برابر عدد فعلی خواهیم رسید. البته این تولیدات به نیازهای بازار نیز بستگی دارد. این‌طور که به نظر می‌رسد تمامی PSPها تشنه دستگاه کارت‌خوان هستند و بازار به‌راحتی ظرفیت پذیرش یک تا یک و نیم میلیون دستگاه کارت‌خوان را دارد.»


صادرات به کشورهای اروپایی؛ یکی از اهداف تندرنور


پوشش‌دهی کامل بازار کارت‌خوان کشور و رسیدن به بازارهای خارج از کشور، یکی از اهداف بلندمدتی است که سپهری برای این مجموعه در نظر دارد. او با اشاره به این اهداف می‌گوید: «یکی از اهدافی که برای این مجموعه در سر داریم این است که محصولاتمان را به خاورمیانه و سپس به کشورهای اروپایی صادر کنیم. همچنین با رفع مشکلات موجود در پذیرش فناوری‌های به‌روز، قصد داریم از نظر فنی در پیاده‌سازی این فناوری‌ها، پیشرو باشیم. امیدواریم بانک مرکزی، شاپرک و امثالهم، ورود و پیاده‌سازی آخرین فناوری‌ها را تسهیل کنند تا از سایر کشورها عقب نمانیم، زیرا وجود تحریم‌ها در کشور نباید بهانه‌ای برای عدم رشد ما در این زمینه باشد، بنابراین امیدواریم شرکت تندرنور، خط مقدم این فناوری‌ها و پیاده‌سازی آنها در کشور باشد. ما همچنان قصد داریم باقدرت در مناقصات شرکت کنیم و امیدواریم با تولیداتی بیشتر از سال‌های گذشته، رکورد‌های جدیدی را رقم بزنیم و از رکوردهای قبلی خود پیشی بگیریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.