هر آنچه باید درباره رویداد بزرگ لندتک ایران بدانید
بزرگترین گردهمایی اکوسیستم مالی و لندتک کشور
سالن هزارنفره ضرغام قرار است در روزهای هفدهم و هجدهم مردادماه ۱۴۰۳ میزبان اولین دوره رویداد بزرگ لندتک ایران باشد که به همت کارخانه نوآوری رسانه راهکار و با حمایت کسبوکارهایی نظیر دیجیپی، مانیسا، ویپاد، آبانک، کیپا و اقساطمارکت برگزار میشود. این رویداد که از ساعت ۱۴ الی ۲۰ در دو روز برگزار میشود، میکوشد با گرد هم آوردن اکوسیستمهای مالی، فینتک، خردهفروشی، لندتک و BNPL کشور بستر مناسبی برای شبکهسازی، انتقال دانش و اطلاعات، ارائه محصول و در یک کلام توسعه این اکوسیستمها فراهم کند و سطح همکاری میان کسبوکارها را افزایش دهد. بهطور جزئیتر میتوان گفت این رویداد شامل بخشهای مختلفی نظیر کنفرانس، نمایشگاه، شبکهسازی، رونمایی از محصول و جایزه خواهد بود و با حضور بیش از پنجاه سخنران و بیش از هزار فعال و مدیر و کارشناس صنعت مالی و لندتک کشور برگزار خواهد شد. در ادامه مروری بر جزئیات این رویداد و محورها و بخشهای مختلف آن خواهیم داشت.
ویژگیهای سالن ضرغام
رویداد بزرگ لندتک ایران، گردهمایی فعالان لندتک، BNPL، پرداخت و تأمین مالی خرد ایران است که کارخانه نوآوری رسانه راهکار هفدهم و هجدهم مردادماه ۱۴۰۳ در سالن ضرغام برگزار میکند. سالن همایش ضرغام در فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران در شهرک صدرا، در بلوار غربی ورزشگاه آزادی قرار دارد.
لوکیشن سالن ضرغام ……………………………………… ایستگاه نزدیک به سالن ضرغام
سالن ضرغام که بهتازگی افتتاح شده، یکی از جدیدترین و مدرنترین سالنهای برگزاری رویداد در کشور است که توانایی میزبانی از جمعیتی هزارنفری را دارد. همین نکته باعث شد که کارخانه نوآوری رسانه راهکار به این نتیجه برسد که این سالن میتواند مکان مناسبی برای برگزاری رویداد بزرگ لندتک ایران باشد.
تولید بیش از بیست ساعت محتوای تخصصی
در بخش کنفرانس رویداد بزرگ لندتک ایران قرار است شاهد ارائههای تخصصی باشیم که بهصورت سخنرانی و میزگرد درآمدهاند. این سخنرانیها و میزگردها، طی دو روز برگزاری رویداد به مسائل و اولویتهای صنعت مالی و لندتک کشور میپردازند و عموماً نیز رویکردی آسیبشناسانه دارند. این اقدام به بازیگران اکوسیستمهای مالی کمک میکند فهرستی از فرصتها و تهدیدها داشته باشند و با استفاده از تجارب موفقیت و شکست یکدیگر، برای آیندهای بهتر برنامهریزی کنند. شرکتکنندگان در این رویداد قرار است پای صحبتهای تخصصی بیش از پنجاه متخصص بنشینند و مخاطب بیش از بیست ساعت محتوای کارشناسی و تخصصی باشند.
محورهای اصلی رویداد بزرگ لندتک ایران
رویداد لندتک ایران قرار است طی دو روز برگزاریاش، روی محورهای متفاوتی متمرکز شود که مهمترین آنها بررسی فرصتهای همکاری و توسعه این اکوسیستم و تجربههای شکست و موفقیت داخلی و بینالمللی است. همچنین، بهمنظور ایجاد چشماندازی روشن از اکوسیستم لندتک کشور، چالشهای کسبوکاری در حوزه ارائه اعتبار و وام خرد و موانعی که رگولاتور برای توسعه این اکوسیستم ایجاد کرده بررسی میشود. به طور کلی محورهای اصلی رویداد بزرگ لندتک ایران به شرح زیر هستند:
- ترسیم بازیگران مختلف فعلی تاثیرگذار در اکوسیستم لندتک ایران
- کسبوکارهای لندتکی: دستاوردها و چالشهای سالهای گذشته
- داستانهای موفقیت و شکست یک اکوسیستم روبهرشد
- وامدهی خرد و مسیرهای متنوع آن
- لندتک: همه آن چه از سر گذراندیم و تغییراتی که در راه است
- احراز هویت و اعتبارسنجی و دیگر نیازمندیهای لندتک
- لندتکها و جایگاه آنها در رونق اقتصاد کشور
- ورود سرمایهگذارهای نهادی و سازمانی مانند بانکها و خردهفروشهای بزرگ به حوزه لندتک ایران
- نوآوریها و فناوریهای مالی و پرداخت و آیندهای که صنعت لندتک رقم خواهد زد
- بررسی محصولات و خدمات تازه بازار لندتکها در ایران
- بررسی بازارهایی که لندتک و وامدهی خرد در آن موفقیت بیشتری داشته است
- روندهای تاثیرگذار در آینده لندتک
- بازیگران فعلی و بازیگران آینده اکوسیستم لندتک ایران
- لندتک و ضرورت توسعه سواد مالی در میان گروههای مختلف جامعه
- وامدهی خرد و مسئله مهم امنیت و پیشگیری از کلاهبرداریها
- بررسی چالشها و خطراتی چون وامفروشی و کلاهبرداری در این حوزه
- مسیرها و فرصتهای همکاری صنفی در اکوسیستم نوظهور لندتک
- بررسی وضعیت کلی اقتصاد ایران و چشمانداز آن و ترسیم نقش لندتکها در آن
- خرید قسطی و تورم در ایران: مدیریت مالی برای مصرفکنندگان
- BNPL و خردهفروشی
- BNPL چطور پرداخت دیجیتال را متحول کرد؟
- روندهای وامدهی دیجیتال و آینده BNPL
- نقش Co-Lending بین بانکها و موسسات مالی غیربانکی
- بانکها چطور میتوانند از رشد BNPLها منتفع شوند؟
- چالشها و مزیتهای retail lending
- تأثیر BNPL روی شرکتهای کوچک و متوسط
- آیا BNPL میتواند باعث DEBT TRAP شود؟
- بررسی روندهای نوظهور در رفتارهای مشتریان نسبت به وام گرفتن
- PSPها و اکوسیستم لندتک
حضور بیش از پنجاه سخنران و متخصص
بخش کنفرانس این رویداد قرار است با بیش از پنجاه سخنرانی و میزگرد برگزار شود و بیش از ۲۰ ساعت محتوای کارشناسی ارائه دهد. کارشناسان، متخصصان و فعالانی که در این بخش حضور دارند همگی از افرادی هستند که بهطور مستقیم در اکوسیستم لندتک و صنعت مالی کشور فعالیت میکنند و از نزدیک با چالشها و مسائل آن درگیرند و به همین دلیل میتوانند نگاهی کارشناسانه و آسیبشناسانه به مسائل داشته باشند و با طرح مسئله درباره موضوعات حساس اکوسیستم، دریچههای جدیدی پیش روی مخاطبان این رویداد بگشایند.
محمدحسین فهیمی، مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب؛ هومن امینی، مدیرعامل دیجیپی؛ فرزین فردیس، مدیرعامل سرآوا؛ رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران؛ محمد خلج، مدیرعامل اسنپ؛ مهران محرمیان، معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی؛ رحمان بابازاده، رئیس هیئتمدیره گروه مالی فارابی؛ سولماز صادقنیا، مدیرعامل گلرنگونچرز؛ مرتضی ترک تبریزی، رئیس هیئتمدیره بانک تجارت؛ مجید شکوهی، مدیرعامل سایبانپی؛ ولیاله فاطمی، بنیانگذار ققنوس و توسن؛ حمیدرضا مختاریان، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران؛ مسعود وکیلینیا، مدیرعامل ارتباط فردا؛ حسین سلاحورزی، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران؛ محمد نژاد صداقت، مدیرعامل داتین؛ مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق بازرگانی تهران؛ آرش لرستانی، مدیرعامل آپسان؛ فرهاد اینالویی، رئیس هیئتمدیره شرکت پارتیکان اینترنشنال؛ امین خادمیواحد، مدیرعامل اقساط مارکت؛ محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبضافزار؛ امیرحسین راد، همبنیانگذار و مدیرعامل نوبیتکس؛ نگین دانشور، همبنیانگذار و مدیرعامل تخفیفان؛ سهراب ثامنی، مدیرعامل زربان؛ مسعود شاهمرادی، مدیرعامل خانومی؛ مینا والی، نائب رئیس هیئتمدیره راهکار؛ فرشاد فاطمی، عضو هیئتعلمی دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، باقر صمدی، مدیرعامل آپ؛ نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک؛ شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ؛ ناصر حکیمی، مشاور معاون بانک تجارت؛ محمد آجدانی، معاون بانکداری نوین داتین؛ حامد قنادپور، مدیرعامل تارا؛ محمدصادق آزادانی، رئیس کمیسیون لندتک نصر تهران؛ آرین افشار، مدیر ارشد رشد تارا؛ مهرداد حداد، مدیر امور فناوریهای نوین بانک پاسارگاد؛ میثم خیرخواه، مدیرعامل سوشیانت؛ وحید صیامی، پژوهشگر صنعت مالی و بابک مقدم، قائممقام کیپا از سخنرانهایی هستند که در بخش کنفرانس این رویداد حضور خواهند داشت.
مخاطبان رویداد بزرگ لندتک ایران
لندتک صنعت نوظهوری است که مخاطبان زیادی دارد؛ مخاطبانی که متفاوت و متکثر هستند. به همین دلیل رویداد لندتک ایران نیز دربرگیرنده طیف وسیعی از مخاطبان خواهد بود. ازجمله افراد و گروههایی که میتوانند در این رویداد شرکت کنند و مخاطب بخشها و محورهای مختلف آن باشند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بازیگران اکوسیستم مالی و لندتک
- متخصصان و مدیران ارشد کسبوکارهای لندتکی
- مدیران ارشد صنعت بانکی،
- مدیران فنی و توسعه کسبوکار استارتاپها
- مدیران استارتاپهای فعال در زمینه خردهفروشی آنلاین
- مدیران و سیاستگذاران اقتصاد نوآوری
- مدیران حوزه فناوری اطلاعات
- مدیران و فعالان بازار سرمایه
- اقتصاددانان و صاحبنظران دانشگاهی حوزههایی نظیر کسبوکار، فینتک و تحول دیجیتال
- چهرههای کسبوکاری حوزههای فناوری مالی
- تنظیمگران، مؤسسات و مراکز پژوهشی و قانونگذاری
- مدیران و بنیانگذاران پرداختیارها
- مدیران و بنیانگذاران کسبوکارهای رگتک و احراز هویت
- فعالان حوزه آموزش مالی
- افراد تأثیرگذار در بخش تنظیمگری دولت و مجلس
- سرمایهگذاران حقیقی و حقوقی
- چهرههای تأثیرگذار صنفی
- مدیران و کارشناسان محصول، امنیت و برنامهنویسان
شبکهسازی و رونمایی از محصول در بخش نمایشگاهی
رویداد بزرگ لندتک ایران یک بخش نمایشگاهی هم دارد که قرار است تعدادی از کسبوکارهای لندتکی در آن کانتر داشته باشند و در این بخش نمایشگاهی به ارائه محصولات و خدمات خود بپردازند. فضای نمایشگاهی این رویداد در لابی سالن ضرغام برپا میشود و بستر خوبی برای شبکهسازی و رونمایی از محصولات است.
برخی بر این باورند که صنعت لندتک ایران فاقد فضای تعاملی است تا به کاهش فعالیتهای جزیرهای بازیگران و همافزایی میان آنها منتهی شود. به همین منظور، کارخانه نوآوری رسانه راهکار در این رویداد فضایی نیز برای شبکهسازی افراد و کسبوکارها در نظر گرفته است. در این رویداد نشستهای B2B و لانژهای اختصاصی گپوگفت وجود دارد که وقتی آنها را در کنار بخش نمایشگاهی قرار دهیم، متوجه میشویم بستر مناسبی برای آشنایی هرچه بیشتر بازیگران اکوسیستم فراهم شده است.
معرفی چهرهها، محصولات و کسبوکارهای شاخص
اکوسیستم لندتک کشور در سالهای اخیر رشد و توسعه زیادی داشته و کسبوکارهای متعددی در این حوزه شروع به فعالیت کردهاند؛ کسبوکارهایی که هر کدام مخاطب خاص خود را دارند و روی حوزههای خاصی متمرکز شدهاند؛ حوزههایی نظیر کالاهای اساسی، موتورسیکلت، کالاهای دیجیتال، لوازم خانگی، خدمات بیمهای، خدمات درمانی، گردشگری و غیره. با این حال، برخی کسبوکارها عملکرد بهتری داشتهاند و لازم است از آنها بهعنوان کسبوکارهای شاخص نام برد و قدردانی کرد. افرادی هم هستند که در این سالها برای توسعه این صنعت اقدامات زیادی انجام دادهاند و جزو افراد تأثیرگذار در روند توسعه آن بودهاند که باید از آنها نیز نام برد و قدردانی کرد. معرفی محصولات و خدمات برگزیده و قدردانی از چهرهها و کسبوکارهای شاخص در سال ۱۴۰۲ یکی دیگر از برنامههای این رویداد است که به جذابیتهای آن میافزاید.
درباره حامیان رویداد
کارخانه نوآوری رسانه راهکار در این مسیر تنها نخواهد بود و برخی از شرکتهای لندتکی نیز بهعنوان حامیان این رویداد، کنار این مجموعه حاضر هستند. دیجیپی، مانیسا، ویپاد، آبانک، کیپا، ارتباط فردا، ونسی و اقساطمارکت ازجمله حامیان رویداد بزرگ لندتک ایران هستند.
دیجیپی اپلیکیشن پرداخت و خرید اقساطی و عضو فینتکی گروه دیجیکالا است که اولین نسخه آن در اسفندماه ۱۳۹۷ رونمایی شد. مانیسا پلتفرم ارائه خدمات مالی خرد است که از سال ۱۴۰۱ و بهعنوان زیرمجموعهای از گروه مالی اعتماد کار خود را آغاز کرده است. ویپاد پلتفرم ارائه خدمات بانکی دیجیتال است که به پشتوانه بانک پاسارگاد محصولات خود را ارائه میکند. آبانک پلتفرم بانکداری نوین بانک آینده است؛ یکی از محصولات هلدینگ ارتباط فردا که خدمات بانکی را در بستر الکترونیک ارائه میدهد. اقساطمارکت یکی از قدیمیترین قسطیفروشیهای کشور با بیش از ۱۰ سال سابقه است که در حوزه BNPL فعالیت میکند و کیپا بستری برای خرید اعتباری است که در سال ۱۳۹۷ و با هدف ارائه خدمات اعتباری شکل گرفته است. ارتباط فردا نیز بهعنوان هلدینگ فناوری اطلاعات بانک آینده در حوزه فناوریهای نوین مالی از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده و زمینه اصلی فعالیت آن شامل خدمات پرداخت، خدمات فناورانه، اعتباردهی نوین، شتابدهی و سرمایهگذاری است. ونسی نیز بهعنوان یک پلتفرم مبتنی بر قرضدهی و با هدف تسهیل فرایندهای سنتی ضمانت خلق شده است.