عصر تراکنش ۵۷ / به روال هر شماره، در بخش راهنمای شماره پنجاهوهفت ماهنامه عصر تراکنش، نگاهی به آخرین شماره مجلات فناوریهای مالی جهان داشتیم. «آمریکنبنکر»، «وایرد»، «بنکینگتکنولوژی»، «تایم»، «فینتک» و «بلومبرگ بیزینسویک» شش مجلهای هستند که در ادامه مروری بر مطالب هر یک داشتیم.
قمار بانکها در مدیریت ثروت
شماره مارس ۲۰۲۲ آمریکنبنکر: ظاهراً مدیریت ثروت یکی از جدیدترین رویکردها برای ایجاد رشد است که بانکهای آمریکا آن را دنبال میکنند. مجله آمریکنبنکر هم مبحث مدیریت ثروت در بانکها را زیر ذرهبین قرار داده و به آن پرداخته است. بانکها برای تقویت رابطه خود با مشتریان و همچنین دسترسی به لایههای نهفته بازار، از ابزار مدیریت ثروت بهره میگیرند. البته آنطور که گزارشهای مجله نشان میدهد، این استراتژی الزاماً برای همه نتیجهبخش نخواهد بود. بیتردید حضور بازیگران متعدد در عرصه بانکداری، شرایط را سخت کرده و باعث شده همه برنده نباشند. بانکهای آمریکایی تلاش دارند با تسهیل فرایندهای مختلفی که مشتریانشان باید برای دریافت خدمات طی کنند، این مشتریان را به سمت خودشان بکشانند. مثلاً بانک مریللینچ در آمریکا گروهی را بهطور ویژه برای جذب مشتری از طریق فرایندهای مدیریت ثروت در نظر گرفته است. سیتیگروپ هم واحدهای مدیریت ثروت خود را بازسازی کرده و همه را زیر یک چتر واحد قرار داده تا بتواند بیشترین بهره را از این بخش ببرد. سایر بانکها هم رویهای مشابه را در پیش گرفتهاند و به این ترتیب رقابتی در این عرصه شکل گرفته که الزاماً همه نمیتوانند در آن پیروز باشند.
نکته اینجاست که همه این تحولات از دل نیازهای جدید و بهروز مشتری نشئت میگیرد. در واقع این مشتری است که با تقاضاهای جدید خود، فضایی متناسب با نیازهایش ایجاد کرده است. حالا برنده نهایی آن دستهای خواهند بود که بتوانند میان خودشان و دیگران تمایز ایجاد کنند. در واقع کلیت خدمات یکسان است، اما تفاوت در ارائه خدمات، میتواند مسیر مشتری را مشخص کند. بانکها از گذشته در زمینه مدیریت ثروت در کسبوکارشان فعال بودهاند، اما حالا تحولاتی را متناسب با نیازهای مشتریان ایجاد کردهاند که به موفقتر بودنشان کمک میکند. البته در بخشی از تحلیلهای این مجله گفته شده رویکرد جدید به مدیریت ثروت در بانکها ناشی از عوامل دیگری نظیر نرخ بهره پایین طولانیمدت در آمریکا هم هست، اما این مشتری است که به این نیاز فوریت بخشیده است. حالا مدیریت ثروت شبیه یک بازی قمار است که همه بانکها در آن شرط بستهاند و باید ببینند نتیجه چه میشود.
صاحبامتیاز | Arizent (آریزنت) |
تیراژ | انتشار آنلاین |
انتشار اولین شماره | ۱۸۸۵ |
دفتر مرکزی | نیویورک، آمریکا |
وبسایت | americanbanker.com |
سوژهها | #مدیریت_ثروت #بانکداری #مشتری |
تزریق عشق به هوش مصنوعی
شماره مارس ۲۰۲۲ بنکینگتکنولوژی: شرکتهای ارائهدهنده خدمات مالی بیش از هر زمانی برای انجام امور خود به هوش مصنوعی متکی شدهاند. آنها تلاش دارند به جای بهرهگیری از نیروهای انسانی، از هوش مصنوعی کمک بگیرند تا هزینهها را به حداقل برسانند. به این ترتیب مشتریان به جای آدمها عمدتاً با رباتهایی با هوش مصنوعی در ارتباط هستند. این یعنی مشتریان در صنعت خدمات مالی بیش از هر زمانی در محاصره الگوریتمها و ماشینها قرار گرفتهاند. ظاهراً این نباید اتفاق نامطلوبی باشد، اما نکته اینجاست که الگوریتمها فاقد احساس و عاطفه هستند. به این ترتیب تصمیمگیریهای آنها بدون سوگیریهای انسانی و البته بدون احساسات صورت میگیرد. اگر اتفاقی که در نهایت رخ میدهد، منصفانه باشد، مشکلی وجود نخواهد داشت، اما گاهی میتواند انصاف و برابری را رعایت کرد و در عین حال به احساسات هم احترام گذاشت. این همان چیزی است که باید بهدنبال آن باشیم. گزارشگر مجله بنکینگتکنولوژی در گزارش اصلی خود که روی جلد مجله هم به آن پرداخته، پیشنهاد کرده عشق و علاقه را هم به هوش مصنوعی اضافه کنیم. اما افزودن چاشنی عشق به رباتها، پیچیدگیهای خودش را دارد.
یکی از مسائلی که در همین راستا در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته، تبعیضهایی است که این روزها شاهد آن هستیم. صنعت خدمات مالی باید اطمینان حاصل کند که تصمیمگیریهای ماشینها هیچگونه سوگیری نژادی یا جنسیتی ندارد. برای مثال اوبر، اپلیکیشنی دارد که کار تشخیص چهره رانندگان را انجام میدهد. پس از گذشت مدتزمانی، متوجه شدهاند که این اپلیکیشن، چهره افرادی را که پوست تیره دارند یا سیاهپوست هستند، عمدتاً تشخیص نمیدهد. در واقع این هوش مصنوعی در این زمینه سوگیریهایی داشته است. احتمالاً طراحان این اپلیکیشن قصد نداشتهاند اپلیکیشن با سوگیری، عمل تشخیص چهره را انجام دهد، اما رایجبودن چهرههای سفیدپوست باعث شده طراحی این اپلیکیشن به این صورت انجام شود. توجه به این جزئیات به بهبود تجربه بهرهگیری از هوش مصنوعی کمک میکند و این همان چیزی است که صنعت خدمات مالی به آن نیاز دارد.
صاحبامتیاز | فینتک فیوچرز |
تیراژ | انتشار آنلاین |
انتشار اولین شماره | ۱۹۸۳ |
دفتر مرکزی | لندن، انگلستان |
وبسایت | fintechfutures.com |
سوژهها | #هوش_مصنوعی #احساسات #فناوری_مالی |
کلید قفل تبعیض در دستان فناوری
شماره مارس ۲۲ فینتک: فناوری میتواند به پلی برای عبور از شکاف جنسیتی تبدیل شود. این همان مقولهای است که مجله فینتک به آن پرداخته و به همین بهانه در دومین شماره سالانه خود، ۱۰۰ زن اثرگذار در دنیای فینتک را معرفی کرده است. گزارشگر این مجله نوشته فناوری در هر صنعتی میتواند به کاهش تبعیضهای جنسیتی کمک کند. در واقع زنان میتوانند به کمک فناوریهای جدید و امروزی، نقشی پررنگتر در جامعه ایفا کنند. اما هنوز راه طولانی وجود دارد تا زنان به برابری دست پیدا کنند. هنوز هم تبعیض جنسیتی قفلی بسته است که به کلید نیاز دارد و کلید آن میتواند فناوریهای مدرن باشد.
به کمک فناوریهای جدید میتوان تغییراتی را در رویکرد نسبت به زنان ایجاد کرد. اما زنان هم برای اینکه به رهبرانی مقتدر در جهان تبدیل شوند، تلاش میکنند. برخی از آنها در عرصه فناوریهای مالی تلاش کردهاند و مجله فینتک به ۱۰۰ زن برتر پرداخته است. فعالیتهای آنها هم گستره وسیعی را دربر میگیرد، از کارشناسان بانک و مدیران عامل گرفته تا همبنیانگذاران استارتاپهای مالی.
البته این ۱۰۰ زنی که مجله فینتک به آنها پرداخته، از طرف مخاطبان همین مجله انتخاب شدهاند. آنها توانستهاند در نظامی که کاملاً مردان بر آن سلطه دارند، راهی برای نفوذ و اثرگذاری پیدا کنند. چالشهای آنها علاوه بر چالشهای معمولی مردانه، چالشهایی از جنس زنانه را هم شامل شده است. یکی از مهمترین دلایل انتخاب این زنان، خلاقیت و نوآوریهایی است که در کارشان مشاهده میشود. آنها توانستهاند بازار را متحول کنند و تغییراتی را در این عرصه به وجود آورند. بررسیها نشان میدهد در سال ۲۰۲۲ قریب به ۳۳ درصد از نیروهای کاری در شرکتهای فناوری را زنان تشکیل میدهند. این رویه میتواند تا جایی پیش برود که سهم زنان و مردان در این عرصه برابر شود. این امر شاید رؤیایی دور به نظر برسد، اما دور از دسترس نیست.
صاحبامتیاز | Bizcilick Media Group |
تیراژ | انتشار آنلاین |
انتشار اولین شماره | ۲۰۱۹ |
دفتر مرکزی | نوروویچ، بریتانیا |
وبسایت | fintechmagazine.com |
سوژهها | #زنان #تبعیض_جنسیتی #شکاف_جنسیتی #فناوری_و_زنان |
رستگاری با تلگرام؟
شماره می/ژوئن ۲۰۲۲ وایرد: این شماره از مجله وایرد پاول دوروف، بنیانگذار مشهور پیامرسان تلگرام را زیر ذرهبین قرار داده است. چیزی که در این میان بهدقت بررسی شده، ادعای دوروف مبنی بر مبارزه با سانسور در خط مقدم است. تلگرام وجوه مثبت و منفی فراوانی کنار هم دارد. این پیامرسان، از یک سو بر خلاف فیسبوک هیچگونه تبلیغات هدفمند و الگوریتم اعتیادآوری ندارد و تا اینجای کار در چند مورد با جرئت زیادی مقابل دولتهای مداخلهگر و اقتدارگرای جهان ایستاده است. همین ویژگیها، در کنار جزئیات فنی تلگرام باعث شده این پیامرسان صدها میلیون کاربر را در سطح جهان به خود جذب کند. با این حال نباید فراموش کرد تلگرام بستری آماده برای گروههای افراطی، تولید و نشر اخبار غلط و برنامهریزی برای مداخله در نظم یک جامعه است.
در ادامه برای آشنایی بیشتر با جایگاه تلگرام، کارشناسان مختلف درباره دو برادری حرف میزنند که بستر این پیامرسان را ایجاد کردهاند. نیکولای دوروف، برادر بزرگتر پاول، به گفته بسیاری از آشنایان یک نابغه ریاضی است که از سن بسیار پایین توانایی حلکردن معادلات پیچیده را داشت و خود پاول یک غول خوشفکر در زمینه بازاریابی است که بهخوبی توانسته تلگرام را بهعنوان فرشته نجات مردم در کشورهایی با سطح پایین دموکراسی جا بیندازد. با این حال، پیچیدگی اصلی ماجرا به این نکته بازمیگردد که چنین ادعاهایی تاکنون توسط بسیاری از مدیران و بنیانگذاران شبکههای مشهور اجتماعی مطرح شده است.
با توجه به این مسئله که همین مدیران مشهور شبکههای اجتماعی امروز شهرت خوبی بین عموم مردم ندارند و در نظر داشتن این نکته که ادعای پاول دوروف درباره «تمرکززدایی رادیکال از طریق کدگذاری» و عدم بهرهبرداری از دادهها، شباهت بسیار زیادی با ادعاهایی دارد که یک دهه پیش توسط مارک زاکربرگ درباره فیسبوک مطرح میشد، ذهن هر انسانی به جهتی منفی میرود و همین مسئله باعث میشود نتوانیم بهطور کامل به دوروف خوشبین باشیم.
صاحبامتیاز | Condé Nast |
تیراژ | ۸۷۰ هزار |
انتشار اولین شماره | ۱۹۹۳ |
دفتر مرکزی | سانفرانسیسکو، ایالات متحده |
وبسایت | wired.com |
سوژهها | #تلگرام #آزادی_رسانه #کدگذاری |
راهحلی برای رفع نابرابری
شماره مارس ۲۰۲۲ بلومبرگ بیزینسویک: سال ۲۰۲۰ بود که کشتهشدن جورج فلوید تمام آمریکا و نقاط بسیار زیادی از جهان را وارد مجموعهای از اعتراضات درباره وضعیت اقلیتهای نژادی، بهویژه سیاهپوستان کرد. مجله بلومبرگ بیزینسویک هم این بازه زمانی دوساله را به چهارچوبی برای تحلیل تغییر وضعیت اقلیتهای نژادی آمریکا تبدیل کرده است. آمار نشان میدهد که وضعیت نژادهای غیرسفیدپوست آمریکا طی این دو سال از چند جنبه بهبود پیدا کرده است. برای مثال تنوع نژادهای حاضر در هیئتمدیرههای کسبوکارهای مختلف افزایش یافته، همچنین کنگره وضعیت بهتری پیدا کرده است.
مسائل دیگری هم مانند حضور مدلهای رنگینپوست روی جلد مجلات مختلف بهبود پیدا کردهاند. از سوی دیگر سیاهپوستان و لاتینوها در بسیاری مسائل اقتصادی وضعیت بدتری نسبت به دوران پیش از همهگیری کووید ۱۹ پیدا کردهاند و هزینههای مربوط به مشکلات درمانی، آسیب زیادی به این گروهها وارد کرده است. در این میان، دریک همیلتون، استاد اقتصاد، راهحلی پیشنهاد کرده که میتواند به از بین رفتن شکاف اقتصادی موجود در آمریکا منجر شود و ایالتهای بسیاری هم بهدنبال آزمایشکردن این طرح رفتهاند.
طی این برنامه، اگر کودکی در خانوادهای به دنیا بیاید که به لحاظ اقتصادی ضعیف است، از همان ابتدا از سوی دولت حسابی برای او در یک صندوق افتتاح میشود تا در زمان بزرگسالی بتواند در حل مشکلات به او کمک کند. در بخشهای مختلف این شماره از بلومبرگ بیزینسویک، روسیه یکی از سوژههای اصلی بوده است. در بخشی به این مسئله اشاره شده که کسبوکارهای مختلف بهسادگی نمیتوانند پیوند خود را با روسیه قطع کنند. در بخشی دیگر، این مسئله تحلیل شده که آیا واقعاً تحریمها به روسیه آسیب میزنند؟ البته ادعای بلومبرگ این است که درباره این مسئله به اندازه کافی دادههای روشن و قطعی موجود نیست. البته نباید فراموش کرد که واکنش شرکت متا (فیسبوک) به مسئله روسیه هم از مسائل مهم در این نشریه است که در چهارچوب آن با شخصی به نام نیک کلگ آشنا میشویم که مغز متفکر و استراتژیست اصلی متا درباره مسئله روسیه است.
صاحبامتیاز | Bloomberg L.P |
تیراژ | ۳۲۵ هزار |
انتشار اولین شماره | ۱۹۲۹ |
دفتر مرکزی | نیویورک، ایالات متحده |
وبسایت | bloomberg.com |
سوژهها | #برابری_اقتصادی #عدالت_اجتماعی #سیاه_پوستان |
با ۱۰۰ شرکت تأثیرگذار دنیا آشنا شوید
شماره آوریل ۲۰۲۲ تایم: کدام کسبوکارها و رهبران شرکتهای بزرگ، در حال شکلدادن به آینده هستند؟ این پرسش اصلی این شماره مجله تایم است. تایم در پاسخ به این پرسش فهرستی از ۱۰۰ شرکت تأثیرگذار را بهصورت سالانه منتشر میکند و در آن به بخشهای مختلف؛ از خدمات درمانی گرفته تا صنعت تفریح و فناوری سر میزند و نظر شبکه گستردهای از کارشناسان را در سطح جهان لحاظ میکند. در این بین تعدادی از نامها جذابیت خاصی دارند، از جمله: کالینگ اینترنشنال که در زمینه تولید برنامههای طنز زنانه تمرکز دارد، اوپنسی که در زمینه معاملات و شبکهسازی انافتی فعالیت میکند، رِک روم که یک شهربازی مجازی است، توگدر لبز که در زمینه پولسازی در متاورس فعالیت میکند، بایوبات آنالیتیکس که شیوع کووید ۱۹ را رصد میکند، سندباکس که یک متاورس دیجیتال بسیار جذاب است، بلاکپاور که بهدنبال افزایش خدمات و پوشش برقی در شهرهای مختلف است، اوپنایآی که هوش مصنوعی را به جلو میبرد، اکسیوماسپیس که به توریستیکردن سفر به فضا فکر میکند.
البته نامهای بسیار شناختهشدهتری هم در این فهرست وجود دارند که در بین آنها میتوان به فایزر، آلفابت (شرکت مادر گوگل) و بهطور ویژه آمازون اشاره کرد. آمازون اهمیتی ویژه برای تایم دارد و به همین دلیل چهره روی جلد این مجله به اندی جیسی، مدیرعامل آمازون اختصاص پیدا کرده است. تایم این ابرشرکت را «شرکتی همهکاره» نامیده است که قصد دارد وارد دوره تاریخی جدیدی شود. آمازون حیطه فعالیت خود را طی سالهای اخیر بهشدت گسترش داده است.
این هلدینگ بزرگ جدا از خردهفروشی و انبارداری، در فضانوردی هم حضور دارد و همین سال گذشته بهمنظور گسترش فعالیتهای فیلم و سریالسازی خود، شرکت مشهور مترو گلدنمایر را خریداری کرد. گرچه مدیرعامل جدید آمازون در ظاهر بسیار فروتنتر از جف بزوس است، اما در گسترش این امپراتوری عظیم، همان حد از جدیت را از خود نشان میدهد.
صاحبامتیاز | Time Inc |
تیراژ | ۱.۶ میلیون |
انتشار اولین شماره | ۱۹۲۳ |
دفتر مرکزی | نیویورک، ایالات متحده |
وبسایت | time.com |
سوژهها | #آمازون #برترین_سازمان #کارآفرین |