عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

FTX یک جعبه سیاه خالی بود

صرافی رمزارز سم بنکمن فرید نمی‌تواند پول مشتریان را پرداخت کند. پس آن‌همه پول کجا رفت؟

اتفاقاتی که اخیراً برای صرافی ارزهای رمزنگاری‌شده اف‌تی‌ایکس پیش آمده، شوک‌های زیادی را به همراه داشته است؛ بالغ بر هشت میلیارد بدهی که قدرت پرداختش هم وجود ندارد، خیل عظیم توکن‌های دیجیتال و سوء‌استفاده آشکار از سرمایه مشتریان و برداشت غیرمجاز پول آنها که هنوز هم خبری از آن نیست. با این حال، اوضاع می‌توانست از این هم بدتر باشد. سم بنکمن فرید، بنیان‌گذار این صرافی در تلاش بود تا پا از این هم فراتر گذاشته و همه سرمایه مشتاقان کریپتو و سرمایه‌گذاران روزانه را در سهام و صندوق‌ها جمع کند؛ کاری که فرصتش را پیدا نکرد.

تا همین اواخر، بنکمن فرید روی چیزی متمرکز بود که یکی از مدیرانش از آن تحت عنوان «همه‌چیز» یاد می‌کرد؛ برنامه‌ای که قادر است کل زندگی مالی یک فرد را مدیریت کند، از کریپتو گرفته تا سهام و ارسال پول نقد به دوستان. اف‌تی‌ایکس، توکن‌هایی را به معامله‌گران خارج از حوزه کریپتو عرضه کرده بود که منعکس‌کننده سهام با عملکرد خاص‌ بود. بازوی آمریکایی این صرافی تحت عنوان ‌اف‌تی‌ایکس یواس، معاملات سهام را امسال راه‌اندازی کرده بود.

در ماه می، سم بنکمن فرید، مالکیت بیش از هفت درصد از سهام پلتفرم محبوب رابین‌هود را فاش کرد که به گمانه‌زنی‌هایی در خصوص تملک این پلتفرم توسط اف‌تی‌ایکس منجر شد؛ کسی که نام صرافی‌اش را در بازی‌های NBA در استادیوم به نمایش درآورده و در آگهی‌های تبلیغاتی سوپربول با بازی «لری دیوید» شرکت کرده بود و در عین حال، در کمپین‌های تأمین کمک مالی آزادانه شرکت می‌کرد و از طریق کنگره به‌دنبال جذب دوست بود. کسی که از سوی برخی از بزرگ‌ترین نام‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و مدیریت پول تأمین مالی می‌شد. به نظر می‌رسید با فضایی به‌مراتب فراتر از میمون‌های کسل یا همان بورد ایپ و نامی خیلی بیشتر از کریپتو، بیت‌ها یا سکه‌ها؛ اف‌تی‌ایکس قصد دارد دارایی‌های دیجیتال را عادی‌سازی کند.

اما در نهایت، چیزی که عاید مشتریانش شد، یک تجربه رایج و خسته‌کننده در حوزه کریپتو بود؛ دارایی‌هایی که منجمد شده یا از دست رفته بود و این حقیقت تلخ همیشگی که باز هم به فرد نادرستی اعتماد کرده‌اند. در ۱۱ نوامبر، خود اف‌تی‌ایکس، اف‌تی‌ایکس یواس، صندوق تأمین ارزهای رمزنگاری‌شده بنکمن فرید تحت عنوان آلامدا ریسرچ و حدود ۱۳۰ نهاد مرتبط اعلام ورشکستگی کردند. در این میان معامله‌گران نمی‌دانند چه زمانی قرار است پول‌شان را پس بگیرند و حتی قرار است پولی پس بگیرند یا نه؟!

این اتفاق را شاید بتوان بازتابی از شکست صرافی‌ رمزارز مت‌گاکس در سال ۲۰۱۴ میلادی دانست، یا شکست وام‌دهنده دیجیتال، سلسیوس نتورک که همین چند ماه پیش شاهدش بودیم. «جاستین ژانگ»، مهندس ۳۴ساله‌ای که مشتری اف‌تی‌ایکس در لس‌آنجلس نیز بود به بلومبرگ گفت: «شرکت و سم بنکمن فرید قابل اعتماد به نظر می‌رسیدند.» مشتری نگون‌بختی که ۱۱ هزار دلار دارایی در اف‌تی‌ایکس داشت و اذعان می‌کند: «من فکر می‌کردم اف‌تی‌ایکس یواس، به علت همه مقررات موجود متفاوت است، اما این‌طور نبود.»

در حقیقت، اگر اف‌تی‌ایکس یواس بر چهارچوب‌های رگولاتوری خود به‌شدت تأکید داشت، اما سرمایه‌گذاران رمزارزها در ایالات متحده آمریکا، عموماً از حمایت‌هایی محروم هستند که شامل حال بانک‌ها یا سرمایه‌گذاری‌های سهام می‌شود. این در حالی است که اف‌تی‌ایکس یواس، تنها بخشی بسیار کوچک (و ظاهراً متمایز) از امپراتوری بزرگ بنکمن فرید بود. صرافی جهانی بسیار بزرگ‌تر، اف‌تی‌ایکس دات‌کام، در باهاما مستقر بود؛ جایی که خبری از قوانین تجاری در آن نیست. با این حال، نمی‌توان مشتریان را به خاطر اعتماد به سم بنکمن فرید که به‌اختصار SBF خوانده می‌شود و اف‌تی‌ایکس سرزنش کرد؛ نام‌هایی که در اوج بودند و اعتماد به آنها ناگزیر.

«هیلاری آلن»، استاد حقوق دانشکده حقوق دانشگاه واشنگتن آمریکا که پیش‌تر هم نگرانی‌های خود در مورد رمزارزها را عنوان کرده بود، معتقد است: «بنکمن فرید، به یک مرد خوب، مشروع و قابل اعتماد در دنیای کریپتو شهرت داشت… سرمایه‌گذاری‌های او، به‌نسبت سایر اعضای صنعت کریپتو، مسئولانه‌تر و فعال‌تر به نظر می‌رسید.» تا زمانی‌که به یکباره دیگر نبودند!

در دوم نوامبر، ‌سایت خبری کوین‌دسک، از افشای ترازنامه آلامدا، شرکت تجاری به‌ظاهر مجزای بنکمن فرید خبر داد. بر اساس این اسناد، بخش قابل توجهی از دارایی‌های آلامدا در توکنی رمزنگاری‌شده تحت عنوان FTT است که توسط اف‌تی‌ایکس صادر می‌شود. توکن‌هایی که دقیقاً صاحب سهام در اف‌تی‌ایکس نیستند و ارزش آنها به این است که معامله‌گران اف‌تی‌ایکس می‌توانند از آنها برای تخفیف در کارمزد معاملات و سایر مزایا استفاده کنند. با این اوصاف، خیلی عجیب بود که آلامدا را به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین معامله‌گران رمزارزها ببینیم که توکن صادره از سوی بنیان‌گذارش را جمع می‌کند.

همه‌چیز خیلی سریع از هم پاشید. صرافی رقیب، بایننس نیز تعداد زیادی توکن FTT از سرمایه‌گذاری سابقش در اف‌تی‌ایکس در اختیار داشت. «چانگ پنگ ژائو»، بنیان‌گذار این صرافی در توییترش اعلام کرد که به‌دلیل «افشای اسناد اخیر» قصد فروش توکن‌ها را دارد؛ توییتی که جرقه‌ای معادل یک بانک رمزارزها را به وجود آورد. ارزش FTT، به‌دلیل عجله دارندگانش برای فروش و عرضه بالا، به‌سرعت رو به کاهش گذاشت و اف‌تی‌ایکس به‌شدت مورد مؤاخذه قرار گرفت. در هشتم نوامبر بود که بنکمن فرید اعلام کرد صرافی بایننس، اف‌تی‌ایکس را به‌منظور محافظت از دارایی‌های مشتریان در اختیار خواهد گرفت. دقیقاً یک روز بعد، با خروج ژائو از قرارداد غیرالزام‌آور، مشخص شد که مشکل اف‌تی‌ایکس، خیلی حادتر از این حرف‌هاست؛ صرافی‌ای که میلیارد‌ها دلار بیش از آنچه می‌توانست پرداخت کند، بدهی داشت.

در صورتی که یک صرافی، صرفاً از دارایی‌های مشتریان نگهداری می‌کند یا از آنها، به‌عنوان واسطه در انجام معاملات استفاده می‌کند، اصولاً نباید با برداشت آنها مشکلی داشته باشد. جزئیات پرونده اف‌تی‌ایکس هنوز در حال انتشار است و هر روز، نکته جدیدی به آن افزوده می‌شود، اما وال‌استریت ژورنال و رویترز به نقل از منابع ناشناس گزارش داده‌اند که این صرافی، بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مشتریانش را به آلامدا منتقل کرده است. وال‌استریت ژورنال نوشت آلامدا پول قرض کرده بود تا سرمایه‌گذاری کند، اما آن را به اف‌تی‌ایکس بازگرداند تا بتواند به پرداخت وام‌هایش کمک کند.

انبار FTT آلامدا ممکن است نوعی وثیقه برای پولی باشد که اکنون به اف‌تی‌ایکس بدهکار است. همین موضوع، می‌تواند بسیار خطرناک باشد، چراکه اگر سرمایه‌گذاران نگران اف‌تی‌ایکس باشند، فروش توکن‌های FTT بسیار دشوار خواهد بود. به بیان ساده‌تر و به دور از تمام اصطلاحات مالی و رمزنگاری، به نظر می‌رسد بنکمن فرید پول مشتریان را با پول خود مخلوط کرده و بعد، همه را از دست داده است!

بنکمن فرید در توییترش «برچسب‌گذاری داخلی ضعیف» و «لعنتی» حساب‌ها را مقصر دانست. وی متعاقباً، در مصاحبه با نیویورک‌تایمز، دریافت وامی بزرگ از سوی اف‌تی‌ایکس توسط آلامدا را تأیید کرد که برای سرمایه‌گذاری‌های جسورانه دریافت کرده، اما در خصوص سوء‌استفاده از وجوه مشتریان اظهارنظری نکرد. «رابرت زاگوتا»، مدیر اجرایی بیت‌استمپ یواس‌ای، یک صرافی رمزارزی می‌گوید: «من تقریباً می‌توانم اتفاقی را که افتاده، حس کنم، اما واقعاً هیچ‌کس خارج از بنکمن فرید و آن شرکت‌ها نمی‌داند دقیقاً چه اتفاقی افتاده است. به‌هرحال، شکی نیست که این، کاری اشتباه، غیرصادقانه و بسیار خطرناک بوده که دارایی‌های مشتریان را تحت تأثیر قرار داده است.»

اما چرا مردم تا این حد آمادگی واگذاری آن ‌همه پول به بنکمن فرید را داشتند؟ کاری که از او، یک کاراکتر ساخت. جوانی ۳۰ساله که به موهای مجعد و نامرتب و لباس‌های شورت و تی‌شرتش شهرت داشت که حتی در حضور بیل کلینتون و تونی بلر، در کنفرانسی که در ماه آوریل توسط اف‌تی‌ایکس در باهاما برگزار شده بود هم بر تن داشت. هرچند این کار، در عصری که مدیرعامل با هودی سر صحنه می‌آید، شاید خیلی هم دور از انتظار نباشد، اما او را به چهره‌ای تبدیل کرد که به نظر می‌رسید یک یا دو پیراهن بیشتر در کلاس دارایی مبتنی بر کد، پاره کرده است. حتی ثروت بادآورده و ناگهانی‌اش هم نتوانست این چهره را خراب کند؛ تا زمانی که به یکباره همه‌چیز فرو ریخت. دارایی خالص وی بیش از ۱۵ میلیارد دلار بود (که اکنون تقریباً صفر است).

مهم‌تر از همه، او به مردم چیزی را داد که نیاز داشتند. در مورد خبرنگاران، یکی از معدود کسانی بود که به ایمیل‌ها و پیام‌ها به‌سرعت پاسخ می‌داد و توضیحات واضحی در خصوص آنچه در دنیای کریپتو اتفاق می‌افتاد، ارائه می‌کرد. او می‌توانست به طرز دوستانه‌ای صریح باشد! در مصاحبه‌ای در پادکستِ «آد لاتز» بلومبرگ در ماه آوریل، به نظر می‌رسید که صراحتاً دارد اعتراف می‌کند که بسیاری از توکن‌های دیجیتال، اساساً نوعی طرح پانزی هستند. وی سرمایه‌گذاری‌هایی را تشریح کرد که مانند جعبه‌هایی فاقد ارزش ذاتی هستند که مردم حاضرند پول‌هایشان را، با این فرض که دیگران بیشتر از آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند، در این جعبه‌ها بگذارند. او این را یک «جادو» نامید.

در مورد سیاست‌مداران، او نه‌تنها ارائه‌دهنده کمپین «کَش» بود، بلکه توانست طرحی ارائه دهد که به آنها کمک می‌کرد عضلات قانون‌گذاری خود را منعطف‌تر کنند. وی به جای فراخوان‌های آزادی‌خواهانه معمول برای دور نگه‌داشتن دولت‌ها، قوانینی را به اجرا گذاشت که به کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده امکان نظارت بیشتر را می‌داد. این نکته را باید متذکر شد که تقویت کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده می‌تواند در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده نیز تأثیرگذار باشد که اخیراً نیز موضع تهاجمی‌تری نسبت به دارایی‌های دیجیتال اتخاذ کرده است.

خارج از سیاست، بنکمن فرید قول داده بود تقریباً تمام دارایی خود را ببخشد. او که پسر یکی از استادان حقوق دانشگاه استنفورد بود، از حامیان پروپاقرص «نوع‌دوستی اثربخش» نیز بود که ریشه در فلسفه فایده‌گرایی دارد و می‌گوید مردم باید به‌دقت بسنجند که چگونه می‌توانند بهترین کار را انجام دهند. حتی بشردوستی او هم حاکی از ثروت مطمئن و پیچیدگی فکری وی بود. تیمی که مدیریت صندوق خیریه آتی بنیاد اف‌تی‌ایکس را بر عهده داشت، اکنون استعفا داده است. این تیم، با انتشار پستی در یک انجمن نوع‌دوستی اثربخش اظهار داشت: «ما از اینکه بگوییم ظاهراً کمک‌های مالی زیادی وجود دارند که صندوق آتی مفتخر به انجام آنها نخواهد بود، ناراحتیم.»

اما در مورد سرمایه‌گذاران خطرپذیر سیلیکون‌ولی، بنکمن فرید باحال‌ترین فرد بود. در مقاله‌ای در وب‌سایت سکویا کپیتال (Sequoia Capital) که اکنون حذف شده، نقل قول یکی از بزرگ‌ترین حامیان اف‌تی‌ایکس، «میشل بیله» منتشر شده که بااشتیاق توضیح می‌دهد بنکمن فرید چگونه توانسته این شرکت را تنها طی یک تماس تلفنی تحت تأثیر قرار دهد؛ آن هم در وضعیتی که در حال بازی‌کردن بازی آنلاین لیگ آف لجندز بوده است. به گفته او، این یکی از جلساتی بوده که «مو به تن آدم سیخ می‌کرده است».

این حمایت نام‌های بزرگ، سرمایه‌گذاران بیشتری را به سمت او سوق داد. «مت والش»، هم‌بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر مبتنی بر کریپتوی «کستل ایسلند ونچرز» می‌گوید: «تا جایی که من می‌توانم بگویم، این است که این بچه به MIT رفته، خیلی سریع صحبت می‌کند و روی یک صندلی کیسه‌ای می‌خوابد.» او معتقد است برای بسیاری از سرمایه‌گذاران خطرپذیر که آشنایی چندانی با دارایی‌های دیجیتال ندارند، اف‌تی‌ایکس اولین معامله رمزنگاری‌شده‌شان بوده و همین معامله، آنها را به بیت‌کوین و سرمایه‌گذاری در تأمین مالی غیرمتمرکز یا دیفای مشتاق‌تر ساخته است.

بر اساس داده‌های پیچ‌بوک، ترس از دست دادن باعث شد تا سرمایه‌گذاران، بالغ بر دو میلیارد دلار پول به اف‌تی‌ایکس بدهند و ارزش این صرافی رمزارزی را در آخرین دور تأمین مالی‌اش در ژانویه، به ۳۲ میلیارد دلار برسانند.

ضمن اینکه بنکمن فرید، به زیان وال‌استریت صحبت می‌کرد، پس از اخذ مدرک فیزیک، در «جین‌استریت»، یک شرکت بازرگانی که چندان شهرتی نداشت، مشغول به کار شد. او در سال ۲۰۱۷ میلادی، آلامدا را از همان آپارتمانش راه‌اندازی کرد و معاملات خود را بر مبنای این واقعیت شروع کرد که رمزارزها، غالباً با قیمت‌هایی متفاوت در صرافی‌های مختلف به فروش می‌رسند. افراد سنتی که به بلاکچین و افسانه ساتوشی ناکاموتو هیچ علاقه‌ای ندارند، عاشق معامله‌گرانی هستند که به آنها، فرصت آربیتراژ می‌دهند.

تا سال ۲۰۱۹، این شرکت روزانه بالغ بر یک میلیارد دلار مبادلات تجاری انجام می‌داد. در همان سال، بنکمن فرید، اف‌تی‌ایکس را در هنگ‌کنگ راه‌اندازی کرد و توانست توجه و طرفداری معامله‌گران پیشرفته با تمایل بیشتر به ریسک را هم برانگیزد. «کمپبل هاروی»، استاد مالی دانشگاه دوک می‌گوید: «اف‌تی‌ایکس برای مؤسسات هم مفید بود… در واقع، ماهیت و وجه پیدایش اف‌تی‌ایکس ایجاد یک مکان معاملاتی کم‌هزینه برای صندوق تأمین خودش یعنی آلامدا بود.»

کار حتی از آن هم بهتر پیش رفت. پلتفرم تجاری فراساحلی اف‌تی‌ایکس، صدها سکه کوچک‌تر و گمنام را فهرست کرد و تا سال ۲۰۲۱ میلادی، به معامله‌گران اجازه می‌داد تا صدبرابر سرمایه خود را ارتقا دهند. با عبور از سال ۲۰۲۱، این رقم را به ۲۰ برابر کاهش داد که همچنان به این معنی بود که کوچک‌ترین نوسان در قیمت یک توکن، می‌تواند به معنی به دست آوردن ثروتی هنگفت یا از دست دادن همه‌چیز باشد.

«ادوارد چین»، مدیرعامل شرکت پاراتکسیز کپیتال، یک شرکت سرمایه‌گذاری مبتنی بر دارایی‌های دیجیتال در این‌باره می‌گوید: «آنها اگر در ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کردند، سال‌ها پیش تعطیل می‌شدند.» گفتنی است پیشنهادهای سرمایه‌گذاری روی اف‌تی‌ایکس یواس به‌مراتب کمتر بوده است.

حتی قبل از فروپاشی اف‌تی‌ایکس هم بسیاری، رابطه میان اف‌تی‌ایکس دات‌کام و آلامدا را زیر سؤال برده بودند. به گفته هاروی؛ «با نگاهی به گذشته، بدیهی است که ارتباط‌داشتن یک صندوق تأمین با یک صرافی خاص، ایده بسیار بدی است.» بنکمن فرید که مالک بیش از ۵۰ درصد از اف‌تی‌ایکس و تقریباً تمام آلامدا بود، اصرار داشت عملیات دو مجموعه جدا از هم نگه داشته ‌شوند تا صندوق تأمین، مزیت ناعادلانه‌ای نداشته باشد، ولی با این حال، صندوق در همان باهاما در پردیس شرکتی اف‌تی‌ایکس استقرار داشت و بنکمن فرید، تا همین اواخر، در آپارتمانی با چند هم‌اتاقی از جمله کارولین الیسون، مدیرعامل آلامدا زندگی می‌کرد.

چنین تصور می‌شد که آلامدا، به جای شرط‌بندی روی قیمت‌های رمزارزها به هر طریقی، تا حد زیادی یک بازارساز است که وارد عمل شده تا خریدوفروش توکن‌ها را برای معامله‌گران دیگر تسهیل کند. شرکتی که قادر است از تفاوت بین قیمت مورد تمایل خریداران برای پرداخت در ازای هر سکه و قیمت مورد تمایل فروشندگان برای دریافت در ازای آن، کسب درآمد کند. اما یکی از معامله‌گران حرفه‌ای که نخواست نامش فاش شود، معتقد است آلامدا، بیشتر شبیه یک صندوق سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر است که مستقیماً روی توکن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

بهار امسال، بازار کریپتو تحت بحرانی که شباهت زیادی به بحران مالی ۲۰۰۸ داشت، به‌شدت متزلزل شد. یک استیبل‌کوین محبوب تحت عنوان ترا یو‌اس‌دی که قرار بود برای همیشه حدود یک دلار ارزش داشته باشد، به دو سنت سقوط کرد، به تبع آن یک صندوق تأمین مبتنی بر رمزارزهای بزرگ تحت عنوان تری اروز کپیتال هم سقوط کرد؛ بنابراین قیمت دارایی‌های دیجیتال به‌شدت کاهش یافت و دومینو‌وار، شروع به نابود کردن شرکت‌های مبتنی بر کریپتو کرد.

سپس بنکمن فرید، وارد عمل شد و نقش آخرین مناقصه صنعت را ایفا کرد؛ آلامدا یک خط اعتباری اضطراری به وویجر دیجیتال ال‌تی‌دی اختصاص داد، اما در نهایت نتوانست این کارگزاری مشکل‌دار کریپتو را نجات دهد. اف‌تی‌ایکس یواس نیز به داد « بلاکفای»، وام‌دهنده مبتنی بر دارایی‌های دیجیتال رسید که ۸۰ میلیون دلار از قِبل ورشکستگی تری اروز کپیتال متضرر شده بود. البته اف‌تی‌ایکس، با تخصیص خط اعتباری ۴۰۰ میلیون دلاری به بلاکفای و ارائه پیشنهاد تملیک به این شرکت، توانست او را از نابودی نجات دهد (در حال حاضر، بلاکفای با استناد به «فقدان شفافیت» در خصوص اف‌تی‌ایکس، برداشت‌های مشتریان را به حالت تعلیق درآورده است).

بسیاری تصور می‌کردند که بنکمن فرید، تا حد زیادی از طریق سودهایی که از آلامدا به دست آورده، مخارج و وام‌های خود را پرداخت می‌کند؛ چراکه در نهایت، صندوق تأمین به اف‌تی‌ایکس متکی بود. اکنون یک حفره بزرگ در اف‌تی‌ایکس وجود دارد که قبلاً، پول مشتریان در آن قرار داشت. مقداری از این پول‌ها را می‌توان در ورشکستگی شرکت بازیابی کرد، اما اوضاع اصلاً خوب به نظر نمی‌رسد.

ترازنامه عجیب‌وغریبی که یک روز قبل از تشکیل پرونده اف‌تی‌ایکس با سرمایه‌گذاران به اشتراک گذاشته شده، نشان می‌دهد که اف‌تی‌ایکس، بالغ بر ۸.۹ میلیارد دلار بدهکار است، اما دارایی نقدی فوری‌اش تنها یک میلیارد دلار است که شامل سهام رابین‌هود، مقداری دلار و استیبل‌کوین می‌شود. بزرگ‌ترین دارایی «کم‌نقدپذیر» آن بیش از دو میلیارد سِروم (Serum) بود که یک توکن عرضه‌شده توسط یک پروژه مالی غیرمتمرکز بود که اف‌تی‌ایکس و آلامدا به ایجاد آن کمک کرده بودند. در حال حاضر، ارزش کل بازار سروم‌های در گردش، چیزی در حدود ۷۵ میلیون دلار است. یک منبع آشنا با ترازنامه گفت این سند که نخستین‌بار از سوی فایننشال‌تایمز منتشر شده، ممکن است تصویر کامل و دقیقی از وضعیت موجود ارائه ندهد، اما موضوع قابل توجهی هم از قلم نیفتاده است.

یادداشت ضمیمه‌شده به ترازنامه به این شرح بود: «خیلی چیزها بود که دوست داشتم می‌توانستم طور دیگری انجام دهم، اما مهم‌ترین آنها دو چیز است؛ یکی برچسب‌گذاری داخلی ضعیف حساب‌های مرتبط با بانک و دیگری سایز برداشت‌های مشتریان در حین اجرا در بانک.» ضمن اینکه یک خط غیرقابل شناسایی دیگر نیز موجودی منفی هشت میلیارد دلار در یک حساب با برچسب‌گذاری ضعیف را نشان می‌داد و پنج میلیارد دلار برداشت توسط یک مشتری در روز یکشنبه را.

چیزی از اعلام ورشکستگی اف‌تی‌ایکس نگذشته بود که ضربه مهلک دیگری نیز به آن وارد شد؛ شخصی به‌طور غیرقانونی اقدام به برداشت بیش از ۴۰۰ میلیون دلار رمزارز کرد. اف‌تی‌ایکس اعلام کرد که در حال بررسی این سرقت مشکوک تحت نظر قانون است.

با نگاهی به ویرانه‌های در حال سوختن امپراتوری بنکمن فرید، مردم صنعت کریپتو هنوز هم امیدوارند که همچنان می‌توان آینده‌ای روشن برای رمزارزها متصور شد؛ شاید این آشفتگی‌ها، روند تکامل چهارچوب‌های رگولاتوری لازم برای محافظت از سرمایه‌گذاران را تسریع کند، یا شاید بسیاری از فعالان و تأثیرگذاران به این نتیجه برسند که مسیر واقعی منتهی به سوی روشنگری در غیرمتمرکز بودن است.

در اصل، به جای تکیه بر اشخاص ثالثی همچون اف‌تی‌ایکس، اکنون سرمایه‌گذاران بیشتری می‌توانند از شعار «نه کلیدهایتان… نه سکه‌هایتان…» پیروی کنند و دارایی‌های خود را در کیف‌هایی که کنترلش در دستان خودشان است، نگهداری کنند. زاگوتا می‌گوید بیت‌استمپ از مشتریان قدیمی که خواستار مشاهده جزئیات مالی هستند، این را شنیده و معتقد است این، سالم‌ترین روش است.

با این حال، خطرات این روش را نیز می‌پذیرد. زاگوتا می‌گوید: «شما کسی را دارید که آگهی‌های بازرگانی سوپربول و نام استادیوم‌ها را می‌خرد، اما در عین حال، ماشین روابط عمومی دارید که قادر به مدیریت یکپارچگی عملکرد نیست.» این به‌شدت خسته‌کننده است. این چیزی نیست که ما اکنون نیاز داریم.

بدتر از آن، ترس از سرایت این سقوط به بازارهای دیگر کریپتو هم وجود دارد. کارگزاری دارایی‌های دیجیتال جنسیس بازخرید در کسب‌وکار وام‌دهی خود را متوقف کرده و جمینای تراست نیز ادعا می‌کند که برداشت از یکی از محصولاتش را که سود سپرده‌‌ها را به‌صورت رمزارز پرداخت می‌کند، به تعویق انداخته است.

هنگامی که بنکمن فرید، در پادکست آد لاتز ادعا کرد که بسیاری از سکه‌ها اساساً بی‌ارزش هستند، حرف جدیدی نمی‌زد که پیش از آن مردم به آن فکر نکرده باشند، اما بسیاری از مردم، تفاوت سکه‌هایی را که کاربران اف‌تی‌ایکس روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کردند و تجارتی که بنکمن فرید ایجاد کرد، دیدند.

به نظر می‌رسید که او، در حال ساختن یک پلتفرم بسیار کارآمدتر برای تجارت، روی ریل‌هایی سریع‌تر و مبتنی بر بلاکچین است و بسیاری از فعالان تأمین مالی، سیلیکون‌ولی و واشنگتن به او امید داشتند. سقوط او، یادآور این موضوع مهم است که دارایی‌های باد‌آورده‌ای که مردم را فریب می‌دهند و جذب می‌کنند، راهی برای جذب شکارچیان هم هستند. خواه کلاهبرداری باشد یا شکست، پشت ابزارهای فانتزی معاملاتی اف‌تی‌ایکس، شخصیت قهاری وجود داشت که مایل به تجربه بی‌پروایی با پول مردم بود.


در مورد سم صحبت نمی‌کنیم


اف‌تی‌ایکس برنده بود و داشت به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران صنعت آینده تبدیل می‌شد. به هر کجا که نگاه می‌کردی، شبحی از سه حرف می‌دیدی؛ اف‌تی‌ایکس! کنفرانس صنعت آینده در شیکاگو قرار بود نوامبر جشن دیگری برای پسر طلایی بازارها، سم بنکمن فرید باشد. در کنفرانس قبلی صنعت آینده در ماه مارس در بوکا راتون، فلوریدا، صرافی رمزارزی او، با برگزاری یک مهمانی کوکتل ساحلی در اواخر شب و یک گپ‌وگفت دوستانه کنار آتش با «الکس رودریگز»، ستاره سابق بیسبال، تغییر وضعیت داد. بنکمن فرید از مهمانان با پیتزا پذیرایی کرد. خبری از لامبورگینی نبود و فقط اصطلاحاتی نظیر «مدیریت ریسک»، «اپراتور صرافی» و امثال آن در گردش بود.

اکنون بر همگان واضح است که اف‌تی‌ایکس، کاملاً متفاوت از سایر کسب‌وکارهای مربوط به افراد حاضر در آن اتاق اداره می‌شده است. در واپسین روزهای منتهی به کنفرانس شیکاگو بود که اسنادی مبنی بر سقوط اف‌تی‌ایکس و بدهی میلیارد دلاری وی به مشتریان فاش شد. کارکنان کنفرانس، نام اف‌تی‌ایکس را از روی بنرهای لابی کنفرانس پاک کردند، اما هرگز نتوانستند این واقعیت را که بسیاری از متخصصان مالی پیچیده فریب جذابیت‌های عجیب‌و‌غریب و کارمزدهای هنگفت بنکمن فرید را خورده‌اند، پاک کنند.

«کیت تاد»، مدیرعامل شرکت تریدینگ تکنولوژیز، یک پلتفرم معاملات آتی می‌گوید: «چند نفر در این صنعت هستند که شما باید تعجب کنید که چطور ممکن است یک نفر از ناکجاآباد بیاید و یکباره به یک حامی مالی اصلی تبدیل شود، در حالی که دیگران بیش از ۲۰ سال است در این حیطه‌ فعال‌اند… این یک زنگ خطر است؛ قدیمی‌ها و باتجربه‌ترها باید این صنعت را اداره کنند. ما توأمان به نوآوران در کنار بزرگسالان نیاز داریم.»

اگر اوضاع کمی متفاوت پیش می‌رفت، شاید سرنوشت دیگری در انتظار بنکمن فرید بود. بسیاری از پیشکسوتان این صنعت اعتقاد دارند که نه‌تنها اکوسیستم کریپتو، بلکه بازار آتی همه زوایای مالی را دربر خواهد گرفت. معاملات مشتقه که به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا یک قیمت معین را برای یک دارایی در تاریخی در آینده قفل کنند، ابزاری حیاتی برای معامله‌گران و هر کسب‌وکاری است که ممکن است به مقادیر بالایی از یک کالا نیاز داشته باشد.

آنچه مشهود است، اوج جاه‌طلبی‌های اف‌تی‌ایکس است. بازوی آمریکایی اف‌تی‌ایکس می‌خواست تمام جنبه‌های مشتقات مورد نیاز برای مشتریان را به‌تنهایی حل‌وفصل کند و از الگوریتم‌ها به جای کارگزاران برای کمک به پاک‌سازی معاملات استفاده کند؛ جاه‌طلب بزرگی که اگرچه بر آینده دارایی‌های دیجیتال متمرکز بود، اما روش جدیدی برای انجام معاملات مشتقه معرفی کرد.

منبع بلومبرگ بیزینس ویک
از طريق مترجم: ثریا حقی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.