عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

خلق فردایی هوشمندانه

گفت‌وگو با میرمیثم سیدی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آی‌تی‌ساز درباره سرویس سفته الکترونیک این شرکت

عصر تراکنش ۶۷ / شرکت آی‌تی‌ساز با درک تحولات و تغییرات بنیادینی که در نظام ارائه خدمات کشور طی چند سال اخیر شاهد بودیم، با رویکرد فراهم‌آوردن رفاه و دسترسی راحت مردم به خدمات دولتی و غیردولتی فعالیت خود را با شعار «خلق فردایی هوشمندانه» آغاز کرد. شرکتی که اخیراً و در بهمن‌ماه سرویس سفته الکترونیک را با همین رویکرد و به‌عنوان جدیدترین راهکار بانکداری باز در پلتفرم آی‌تی‌هاب برای بانک‌ها، مؤسسات مالی و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های مالی راه‌اندازی کرد. جهت بررسی بیشتر این سرویس گفت‌وگویی با میرمیثم سیدی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آی‌تی‌ساز داشتیم و به خدمات این سفته الکترونیک و اهداف این شرکت پرداختیم. سیدی امیدوار است که با توجه به تورم و گرانی کالاها در سال ۱۴۰۱ که در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت، بتوانند با استفاده از این سرویس زنجیره خرید و منابع مالی را در صنایع کوچک و بزرگ تسهیل کنند.


سفته الکترونیک و مزایای آن


طبق صحبت‌های سیدی، سفته الکترونیک از خدمات مورد نیاز مردم است که همیشه به شکل سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت و آی‌تی‌ساز با همکاری وزارت اقتصاد این سرویس را در چندین بانک عملیاتی کرده و این سفته کاربران را از رفتن به بانک‌ها یا کیوسک‌های فروش سفته بی‌نیاز می‌کند و شهروندان به‌آسانی و بدون صرف انرژی، هزینه و اتلاف وقت، می‌توانند با هر مبلغ و در هر زمانی از شبانه‌روز آن را به‌راحتی تهیه کنند. او درباره این سرویس می‌گوید: «سرویس سفته الکترونیک در پلتفرم آی‌تی‌هاب با حمایت آی‌تی‌ساز راه‌اندازی شده است. آی‌تی‌هاب (Open API&AI)  از پروژه‌های هوش مصنوعی شتاب‌دهنده آی‌تی‌ساز است که به شرکت‌ها و پذیرندگان مطرح کشور در حوزه خدمات مالی اعم از فین‌تک و لندتک، سرویس‌های متفاوتی در حوزه‌های هوش مصنوعی، سرویس‌های استعلامی و راهکارهای بانکداری باز ارائه می‌دهد که سرویس سفته الکترونیک را با همکاری آن راه‌اندازی کردیم.»

سیدی توضیح می‌دهد که آی‌تی‌ساز نیز به‌عنوان آژانس ارائه خدمات احراز هویت و اپراتور احراز هویت ثنای قوه قضائیه با توجه‌ به گستردگی ارائه سرویس‌ها و راهکارهایش در حوزه هوش مصنوعی، احراز هویت، خدمات مالی، پرداختی و اعتباری یکی از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های مختلف از طریق API است که سرویس‌های ترکیبی از سرویس‌های استعلامی و هوش مصنوعی را به پذیرندگان ارائه می‌دهد. او در خصوص این شرکت می‌گوید: «آی‌تی‌ساز به پشتوانه چندین سال فعالیت در حوزه ارائه خدمات و تجربه مناسب در ارائه بیش از ۳۰۰ خدمت دولتی، غیردولتی و اپراتور احراز هویت آنلاین ثنای قوه قضائیه، در بهمن‌ماه سرویس جدیدی تحت عنوان «سفته الکترونیک» عرضه کرده است.»

سیدی با بیان اینکه سفته الکترونیک مزایای بیشتری از سفته فیزیکی دارد، توضیح می‌دهد: «تمام فرایند صدور آن به‌صورت الکترونیکی و غیرحضوری است و به‌عنوان سند قابل استناد خواهد بود. سفته الکترونیک بدون زحمت، هزینه و صرف وقت برای رفت‌و‌آمد قابل تهیه است. هیچ نیازی به حضور فرد نیست و فقط با اتصال به اینترنت در هر مکان و زمانی، با صرفه‌جویی در وقت و انرژی، می‌توان آن را تهیه کرد. سفته الکترونیک به علت داشتن شناسه‌ای معتبر که مورد تأیید تمامی بانک‌هاست، امکان جعل ندارد و از امنیت بالایی برخوردار است. امنیت و اطمینان خاطر از مزایای مهم خرید الکترونیکی سفته است. ثبت درخواست سفته الکترونیک آسان است و بدون نیاز به تأییدیه‌های خاص، مراحل کوتاه و مقررات ساده‌ای دارد. در واقع سفته الکترونیک بدون معطلی و بلافاصله بعد از ثبت درخواست در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.»

به گفته او، نگهداری از سفته الکترونیک به‌راحتی و فقط با حفظ شماره و شناسه یکتای آن انجام می‌شود و خطر مفقود یا نابودی سند در شکل سنتی را ندارد. حتی اگر شماره و شناسه سفته از یاد برود یا گم شود با استفاده از کد ملی‌ فرد می‌توان آن را بازیابی کرد.


لزوم فرهنگ‌سازی استفاده از خدمات نوین


سیدی سپس درباره چالش‌هایی که در راه‌اندازی سرویس سفته الکترونیک داشتند، صحبت می‌کند: «راه‌اندازی سرویس سفته الکترونیک نیازمند ارتباط بین‌سازمانی دقیقی بین اجزای تشکیل‌دهنده آن مانند وزارت اقتصاد، قوه قضائیه، بانک عامل، خزانه‌داری کشور، سازمان امور مالیاتی، مراکز ریشه امضای دیجیتال و… است که به‌منظور تأمین سرویس‌های پایه‌ای برای صدور هر سفته، اتصال و هماهنگی یکپارچه بین این زنجیره از چالش‌های بسیار مهم این سرویس بود که به لطف خدا و همت عزیزان در این سازمان‌ها و ارگان‌ها، این شبکه و زنجیره‌ای کامل جهت تولید سفته شکل گرفت.»

به گفته او،‌ چالش دیگر مربوط به دسترسی و استفاده کسب‌وکارها از این سرویس جدید است. سیدی در این خصوص می‌گوید: «در حال حاضر با فضای فراهم‌شده توسط اپراتور آی‌تی‌ساز در آی‌تی‌هاب، توسعه‌دهندگان می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان سرویس سفته الکترونیک را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. علاوه بر اینها، از دیگر چالش‌های موجود با توجه به جدید بودن این سرویس، فرهنگ‌سازی استفاده از این سرویس‌های نوین، به‌خصوص فرهنگ کاهش مصرف کاغذ و رفت‌وآمدهای بیهوده است. باید توجه داشته باشیم که خدماتی مانند سفته الکترونیک کمک شایانی به نجات محیط‌زیست می‌کنند که ایجاد این فرهنگ‌سازی نیازمند هماهنگی دقیق بین نهادهای حاکمیتی و رسانه‌های خبری است.»


کاربردهای سفته الکترونیک


سفته الکترونیک کاربردهای متفاوتی دارد، اما به گفته مدیرعامل شرکت آی‌تی‌ساز شاید بتوان مهم‌ترین کاربرد آن را ضمانتی برای دریافت وام و تسهیلات بانکی دانست. او در این خصوص این‌گونه توضیح می‌دهد: «کاربران به‌راحتی می‌توانند سفته الکترونیک را تهیه و به بانک‌ها و سازمان‌های ارائه‌دهنده تسهیلات عرضه کنند. همچنین دیگر نیازی نیست افراد برای انجام تعهد، به بانک بروند و سفته یا چک تضمینی تهیه کنند؛ چراکه می‌توانند این سفته را به یکدیگر ارائه دهند.»

مدیرعامل آی‌تی‌ساز سپس در پاسخ به اینکه چرا کسب‌وکارها و پذیرندگان باید از سفته الکترونیک استفاده کنند، توضیح می‌دهد: «افزایش روز‌به‌روز قیمت‌ها، بر هزینه‌های خرید شهروندان بسیار تأثیر گذاشته و این موضوع باعث شده برخی افراد از خریدهای خود صرف‌نظر کنند. فروش اقساطی کالاها و خدمات، برای افزایش توان مالی و کاهش فشار بر مشتریان، راهکاری است که خریداران کالاها و خدمات می‌توانند از آن استفاده کنند و پلتفرم آی‌تی‌هاب شرایط صدور سفته را در روش‌های مختلف برای مشتریان کسب‌وکارهای مختلف فراهم آورده است.»

به گفته او، صدور سفته الکترونیک برای افزایش تعداد کاربران سرویس‌گیرنده با توجه‌ به سهولت در دریافت تسهیلات، به درآمدزایی بیشتر کسب‌وکارها منجر خواهد شد، همچنین حفظ و نگهداشت مشتریان به‌دلیل سهولت در سرویس‌دهی، افزایش تمرکز بر رضایت مشتریان، حذف چالش‌ها و محدودیت‌های ثبت سفته فیزیکی و استعلام آن برای شرکت‌ها، قابلیت ظهرنویسی، استعلام، تسویه و ویرایش جزئیات سفته با سامانه‌های ایجادشده در کشور و در نهایت افزایش کانال‌های ارتباطی با سیستم‌های مشابه برای شرکت‌ها با هدف توسعه کاری از مهم‌ترین مزایای استفاده از سفته الکترونیک برای کسب‌وکارها هستند.


روش استفاده از سفته الکترونیک آی‌تی‌ساز


مدیرعامل آی‌تی‌ساز در ادامه با بیان اینکه این سرویس‌ها از دو طریق به مشتریان مدنظر ارائه می‌شود، توضیح می‌دهد که شرکت آی‌تی‌ساز از طریق API یا از طریق اپلیکیشن «همراه هوشمند» سرویس سفته الکترونیک را به مشتریان ارائه می‌دهد. او می‌گوید: «سفته الکترونیک با روش‌های ذکرشده و با امکانات تلفیقی مانند سرویس‌های استعلامی، سرویس‌های احراز هویت کاربران و امضای دیجیتال به پذیرندگان ارائه می‌شود. همچنین کلیه کسب‌وکارهای آنلاین می‌توانند از طریق اتصال به آی‌تی‌هاب (ITHub.ir) وب‌سرویس و API خدماتی مانند شاهکار، خدمات الکترونیک قضایی (ثنا)، خدمات هویتی، خدمات وزارت کار و تأمین اجتماعی، خدمات بانکی و نئوبانک، امضای دیجیتال، سفته و برات الکترونیک، احراز هویت بیومتریک و… را دریافت کنند.»


آسان‌تر کردن زنجیره خرید و منابع مالی


طبق صحبت‌های مدیرعامل شرکت آی‌تی‌ساز، چشم‌انداز این شرکت از روز اول ایجاد خدمات نوینی بوده که باعث لمس فواید فناوری در زندگی روزمره مردم شود. او در این خصوص می‌گوید: «اگر توجه داشته باشید، تمام سرویس‌هایی که توسط اپراتور آی‌تی‌ساز ایجاد شده، مستقیماً قابل ‌استفاده توسط هموطنان‌مان است؛ بنابراین چشم‌انداز ما در سرویس سفته الکترونیک نیز توسعه این سرویس به‌صورت همه‌جانبه در نظام پرداخت به‌صورت اعتباری است که شامل تسهیلات بانکی، فین‌تک‌ها، لند‌تک‌ها و خرید اقساطی کالاها بوده و این سرویس جایگزینی برای روش سنتی جهت ضمانت بین اشخاص حقیقی و حقوقی است.»

سیدی سپس می‌گوید: «ما امیدواریم با توجه به تورم و گرانی کالاها در سال ۱۴۰۱ که در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت، بتوانیم با استفاده از سفته الکترونیک در آی‌تی‌هاب، زنجیره خرید و منابع مالی در صنایع کوچک و بزرگ، سازمان‌ها، بانک‌ها و حتی فین‌تک‌ها و لندتک‌ها را با تبلیغات و اطلاع‌رسانی کامل و جامع آسان‌تر کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.