عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی دستگاه AQR100 شرکت فناپ‌تک با امکان پرداخت با استفاده از کیف پول الکترونیک

تولید کیوآرکد به‌صورت آنی

عصر تراکنش ۶۹ / این روزها هرکسی حداقل یک بار از کدهای کیوآر استفاده کرده یا با آن برخورد داشته است. کلمه کیوآرکد مخفف Quick Response Code است و بارکدی است که به‌منظور انتقال اطلاعات از آن استفاده می‌شود و در مقایسه با انواع دیگر بارکدها یعنی بارکدهای میله‌ای توانایی انتقال حجم بیشتری از اطلاعات را دارد. این کدها به شکل مربع هستند که با نقطه‌های مربع شکل سیاه‌رنگ روی زمینه سفید نمایش داده می‌شوند.

اولین‌بار از این نوع کد در ژاپن و صنایع خودروسازی استفاده شد تا اینکه امروزه تقریباً همه جا قابل مشاهده هستند؛ به‌عنوان مثال در صنعت پرداخت هم به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرداخت با کیوآرکد یک روش پرداخت بدون تماس است که با اسکن کیوآرکد از طریق تلفن همراه یا دستگاه‌های خاص عمل رمزگشایی کیوآرکد انجام و متعاقب آن عملیات پرداخت صورت می‌گیرد.

این روش پرداخت یک جایگزین آسان، سریع، کاربردی و بهداشتی برای انتقال وجه حضوری است که در حال حاضر با استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان بانکی یا به روش‌های دیگر انجام می‌شود. شرکت فناپ‌تک نیز در دی‌ماه ۱۴۰۰ از محصول جدید خود به‌نام AQR100 رونمایی کرد که امکان پرداخت با استفاده از کیف پول الکترونیکی را از دو روش کیوآرکد و ان‌اف‌سی فراهم می‌آورد. در این مطلب نگاهی به پایانه تولید کد کیوآر فناپ‌تک داشتیم.


ویژگی‌ها و قابلیت‌ها


تولید کیوآرکد در نمایشگر رنگی این دستگاه یا خوانش کیوآرکد با استفاده از دوربین آن، تمامی روش‌های پرداخت مبتنی بر کیوآرکد را در دسترس قرار می‌دهد. علاوه بر امکان استفاده به‌صورت مستقل (Stand-Alone)، این پایانه قابلیت اتصال به صندوق فروشگاهی جهت دریافت مبلغ را نیز داراست و برای پرداخت‌های خرد در پذیرندگانی همچون سوپرمارکت‌ها، دکه‌های روزنامه، مراکز تفریحی و تاکسی‌ها مناسب خواهد بود. با استفاده از این محصول امکان انجام پروژه‌های مختلف در دو روش ۱. پرداخت الکترونیکی و ۲. پردازش کیوآرکد استاتیک میسر است.

در روش اول، فرایند پرداخت با استفاده از کیف پول الکترونیکی توسط کیوآرکد و ان‌اف‌سی با کارت غیرتماسی امکان‌پذیر است؛ در حالت اول کیوآرکد در نمایشگر رنگی دستگاه تولید و عملیات خوانش و پرداخت توسط تلفن همراه مشتری و از طریق کیف پول الکترونیکی فراهم می‌شود و در حالت دوم (ان‌اف‌سی) نیز عملیات پرداخت از طریق کارت‌های غیرتماسی انجام می‌پذیرد.

در روش دوم نیز خوانش و اسکن کیوآرکد و بارکد چاپ‌شده توسط اسکنر دستگاه و پردازش اطلاعات قابل انجام است.

علاوه بر امکان استفاده به‌صورت مستقل، این پایانه قابلیت اتصال به کامپیوتر و صندوق‌های فروشگاهی و همچنین استفاده به‌صورت سیار (با توجه به دارا بودن باتری و سیم‌کارت) جهت دریافت مبلغ و تبدیل آن به کیوآرکد را داراست. برخی از مهم‌ترین قابلیت‌ها و مزایای پایانه تولید کد کیوآرکد فناپ‌تک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان تولید با لوگو و در رنگ دلخواه مشتری؛
  • تولید کیوآرکد با فرمت تعیین‌شده و به‌صورت آنی؛
  • امکان گزارش‌گیری از پرداخت‌ها و پردازش‌های انجام‌شده؛
  • امکان استفاده به‌صورت سیار؛
  • قیمت بسیار پایین‌تر از دستگاه‌های کارت‌خوان (POS)؛
  • سهولت و سرعت در پرداخت؛
  • انجام فرایند پرداخت بدون نیاز به کارت و ورود رمز.

پروژه‌های قابل تعریف


برای سخت‌افزار AQR100 می‌توان پروژه‌های مختلفی را تعریف کرد که قابلیت استفاده از آن در نقاط مختلف و در شرایط متفاوت را امکان‌پذیر می‌کند. برای مثال پرداخت‌های خرد در پذیرندگانی نظیر تاکسی و اتوبوس، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دکه‌های روزنامه‌فروشی، مراکز تفریحی، کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، شرکت‌های پخش، داروخانه‌ها و… .

فرایند استفاده در پروژه تاکسی: در این پروژه با ورود مستقیم مبلغ توسط پذیرنده (راننده تاکسی) و تبدیل مبلغ به کیوآرکد، امکان اسکن و پرداخت مبلغ مربوطه از طریق تلفن همراه و کیف پول مسافر (متصل به حساب‌های تعریف‌شده توسط تاکسیرانی با امکان تسهیم یا پرداخت مستقیم به حساب پذیرنده) امکان‌پذیر خواهد بود.

فرایند استفاده در پروژه اتوبوس: این فرایند با دو روش قابل انجام است؛ در روش اول دستگاه AQR100 به کنسول بلیت الکترونیکی اتوبوس متصل می‌شود. در مرحله بعد مبالغ تعیین‌شده از طریق کنسول به AQR100 منتقل و به کیوآرکد تبدیل می‌شود و در مرحله نهایی امکان پرداخت با استفاده از کیف پول روی تلفن همراه مسافران فراهم می‌شود (کیف پول‌ها متصل به حساب‌های تعریف‌شده توسط اتوبوسرانی هستند و تسهیم مبالغ در صورت نیاز امکان‌پذیر است).

در روش دوم مشابه پروژه تاکسی با ورود مستقیم مبلغ توسط پذیرنده و تبدیل مبلغ به کیوآرکد امکان اسکن آن و پرداخت مبلغ مربوطه از طریق تلفن همراه و کیف پول مسافر (متصل به حساب‌های تعریف‌شده توسط اتوبوسرانی و تسهیم یا پرداخت مستقیم به حساب پذیرنده در صورت نیاز) امکان‌پذیر خواهد بود. در روش سوم نیز پرداخت از طریق کارت‌های غیرتماسی (مبتنی بر ان‌اف‌سی) با نزدیک‌کردن کارت توسط مسافران به دستگاه قابل انجام است.

فرایند استفاده در پروژه سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای: در مرحله اول با اتصال دستگاه به صندوق فروشگاهی، امکان ورود مبلغ از طریق سیستم یا سامانه نرم‌افزاری حسابداری روی صندوق فروشگاهی توسط پذیرنده امکان‌پذیر است. در مرحله بعد کیوآرکد توسط دستگاه تولید و امکان پرداخت توسط مشتری بدون نیاز به کارت یا ورود رمز میسر می‌شود.

باشگاه وفاداری مشتریان: با استفاده از دستگاه ثبت اطلاعات مشتری در دیتابیس پذیرنده جهت تخصیص سیاست‌های تخفیفی و تشویقی و همچنین پرداخت از طریق کیف پول مشتری امکان‌پذیر خواهد بود.

به گفته مدیران فناپ‌تک، پرداخت با کد کیوآر با توجه به سرعت، سهولت و امنیت آن در پرداخت‌های خرد در بسیاری از نقاط جهان جایگزین پرداخت با کارت و رمز شده و شایسته است که در ایران هم به این روش پرداخت توجه لازم صورت پذیرد. دستگاه صدور کد کیوآر فناپ‌تک با توجه به حجم کوچک، قیمت پایین، امکان سفارشی‌سازی و از همه مهم‌تر امکان استفاده به‌صورت سیار در شرایط کنونی در مقایسه با قیمت دستگاه‌های کارت‌خوان سیار می‌تواند هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت‌های پرداخت را به‌شدت کاهش دهد.

ItemDescription
ProcessorHigh-performance 32-bit Processor
Memory۴MB RAM + 4MB Flash
DisplayCustomer۲.۴-inch 320 x 240 pixels color screen
Main۶-digit 8-Segment
Communications (Optional)۱ SIM slot (GPRS) Wi-Fi
Keypad۱۰ Numeric keys, 3 Operation keys, 3 Function keys
Card ReaderContactless Card Reader – ISO14443 Type A / B – Support NFC
CameraBuilt-in – Supporting 1D / 2D Code Scanning (Code 39, full ASCII Code 39, Code 32, Code 128, Code 93, Code 11, etc.)
AudioSpeaker
Peripheral Ports۱ micro-USB (power input / data access)
PowerDC 5.0V / 1A
Battery (optional)۱۰۰۰mAh rechargeable Li-ion battery
PhysicalL x W x H (mm): 137 x 76 x 112 Weight: 207g
EnvironmentalOperating Temperature۰°C ~ 50°C
Storage Temperature-۱۰°C ~ 60°C
Relative Humidity۵% ~ ۹۰% (Non-Condensing)
مشخصات فنی دستگاه AQR100
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.