عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

آینده رابطه بانک‌ها و فین‌تک‌ها چگونه رقم خواهد خورد؟

عصر تراکنش ۷۵؛ میثم سلیمانی، سردبیر کارنگ و راه پرداخت / موضوع فین‌تک یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌‌های امسال جیتکس و اکسپند نورث استار بود و نکته جالب‌توجه این بود که به‌مانند اتفاقی که در سایر روندهای فناوری در این دوره از جیتکس رخ‌ داده بود، در فین‌تک نیز موضوع کاربردپذیری نقش اول را بازی می‌کرد. در بین شرکت‌های فین‌تکی شما بیش از هر چیز راهکار مشاهده می‌کردید.

حتی شرکت‌های کوچک پرداختی که در این رویداد شرکت کرده بودند نیز اصلی‌ترین مؤلفه‌ها و قابلیت خود را روی ابزاری شاید دم‌دستی و آن هم ارتباط جهانی در شبکه پرداخت قرار داده بودند و روی آن مانور می‌دادند؛ مولفه‌ای که هم‌اکنون برای شرکت‌های ایرانی در دسترس نیست. در بخش فین‌تک و همین‌طور پنل‌ها و بررسی‌هایی که در جیتکس و اکسپند نورث استار ۲۰۲۳ صورت گرفت، اصلی‌ترین روند‌های این حوزه به چند بخش تقسیم می‌شدند که به ترتیب در ادامه در خصوص آنها صحبت‌ می‌کنیم.

شاید یکی از عمده‌ترین موضوعاتی که در جیتکس امسال و همچنین فین‌تک‌سرج موردبررسی قرار گرفت، موضوع استفاده از هوش مصنوعی در فین‌تک بود. واقعیت آن است که هوش مصنوعی به‌تنهایی قابلیت اینکه تبدیل به یک صنعت شود را ندارد؛ بلکه هوش مصنوعی می‌تواند به کاربردپذیری صنایع دیگر کمک کند و یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که زیر پوست جیتکس جریان داشت، کاربرد هوش مصنوعی در فین‌تک و همچنین استراتژی‌های سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی در فین‌تک بود.

احمد الزارونی، معاون و رئیس بخش فناوری اطلاعات شرکت سرمایه‌گذاری دبی در یکی از نشست‌های فین‌تک‌سرج بیان کرد: «آخرین به‌روزرسانی‌های هوش مصنوعی مولد می‌تواند لحن صدا، متن و احساسات انسان‌ها را تشخیص دهد. من قبلاً نظیر این را ندیده بودم. هوش مصنوعی مولد یک ارزش‌افزوده بزرگ برای بخش بانکی خواهد بود. زیرا می‌تواند مشکلات را شناسایی کند و دقت ارائه خدمات پیشرفته را به مشتریان بهبود بخشد.»

بسیاری بر این باور هستند که هوش مصنوعی مولد می‌تواند رویکرد بانک‌ها و هم فین‌تک‌ها را تغییر دهد و این موضوع باتوجه‌به علاقه مشتریان به شخصی‌سازی سرویس‌ها می‌تواند خود تبدیل به کاتالیزوری بزرگ در صنعت بانکی جهان شود و این کار با هوش مصنوعی قابلیت انجام دارد.

نکته دیگری که در بحث آینده فین‌تک‌ها بسیار مطرح است، موضوع چندوجهی‌شدن محصولاتی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند. فین‌تک‌ها اگر قصد دارند به حیات خود ادامه دهند نیازمند آن هستند تا از پیله خود خارج شوند و بر مبنای نیاز مشتریان خود سرویس‌های متنوع ارائه دهند. در این نقطه است که قطعاً فین‌تک‌ها می‌توانند پس از موج اولیه‌ای که به راه انداختند برای خود یک نوع وجه‌تمایز با سرویس‌های سنتی ایجاد کنند. واقعیت آن است که صنایع مالی به‌شدت در حال تغییر هستند و فین‌تک‌ها نیازمند آن هستند تا فضای خود را تغییر دهند و اگر می‌خواهند با مشتریان بزرگ‌تر همراه شوند باید بر مبنای فرهنگ‌سازمانی هر یک از آنها راهکار ارائه دهند.

نکته دیگری که در این رویداد در خصوص فین‌تک‌ها مطرح بود که به نظر می‌رسد می‌تواند آینده آنها را تحت‌تأثیر قرار دهد، ارتباط سازنده میان فین‌تک‌ها و بانک‌هاست. در نشست‌های متعددی در فین‌تک‌سرج و همچنین جیتکس این موضوع به‌شدت نمایان بود. فین‌تک‌ها برای رشد خود به‌شدت نیازمند آن هستند که مشارکت جدی‌تری با بانک‌ها داشته باشند و از طرف بانک نیز فین‌تک‌ها می‌توانند دسترسی افراد به منابع گسترده بانک را افزایش دهند. در حال حاضر اهمیت بانک‌ها در دنیای امروز بیش از گذشته شده چرا که منابع بسیار زیادی در دسترس بانک‌ها قرار دارد و راهکاری که فین‌تک‌ها پیش روی آنها قرار می‌دهند، می‌تواند این منابع را به شکل بهینه به گردش درآورد.

نکته دیگری که در نشست‌‌های جیتکس مطرح شد، موضوع کاهش هزینه‌های انتقال پول بود. در حال حاضر رمیتنس‌ها انتقال پول را به‌خوبی انجام می‌دهند اما کارمزد آنها بسیار بالاست. راهکاری که در این رویداد مطرح شد استفاده از استیبل‌کوین‌ها در نقل‌وانتقال پول بود؛ چرا که استفاده از استیبل‌کوین‌ها می‌تواند کارمزد نقل‌و‌انتقال پول را به‌شدت کاهش دهد و گامی جدی برای آینده انتقال وجه بین‌المللی بردارد.

نکته آخر اینکه در حال حاضر به نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌ها و نهادهای مالی به این باور رسیده‌اند که نقش بانک‌ها از واسطه‌گری تغییر کرده و در حال تبدیل‌شدن به بازیگران جدی بازارهای مالی هستند؛ بنابراین دیگر نمی‌توان نقش‌ بانک‌ها را در عرصه جهانی به‌مانند گذشته دید و به نظر می‌رسد فین‌تک‌ها می‌توانند به موتور محرک بانک‌ها برای توسعه و نوآوری بدل شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.