چطور میتوان مزایای هوش مصنوعی مولد را درک کرد؟
مروری بر شش مجله معتبر فناوریهای مالی جهان
عصر تراکنش ۷۶؛ نسیم بنایی / به روال هر شماره در بخش راهنمای هفتادوششمین شماره ماهنامه عصر تراکنش نگاهی به آخرین شماره مجلات فناوریهای مالی جهان داشتیم. «اکونومیست»، آنتروپرونر»، «فینتک»، «فوربس»، «وایرد» و «هاروارد بیزینس ریویو» شش مجلهای هستند که در ادامه مروری اجمالی بر مطالب هر یک خواهیم داشت.
ستارههای هوش مصنوعی
شماره نوامبر ۲۰۲۳ اکونومیست: نشریه اکونومیست در جدیدترین شماره خود به مقوله اقتصاد جهان پرداخته و پیرامون آن گزارشی تهیه کرده از «ستارههای چندوجهی» که جای تأمل دارد. در گذشته فناوری صرفاً شغلهای یکنواخت و ملالآوری را که متعلق به انسانها بود از آنها میربود. برای مثال کارگرانی که ساعتها باید یک کار یکنواخت را انجام میدادند، ناگهان با پیشرفت فناوری، کارشان را به رباتها باختند. بهاینترتیب کار ملالآور را رباتها انجام میدادند و کار انسانها صرفاً نظارت بر این رباتها میشد. حالا اکونومیست از اتفاقی جالبتوجه خبر داده است؛ فناوری به دنبال شغلهای جذاب است!
هر شغل جذاب و حتی هنری که فقط انسانها میتوانستند انجام دهند اکنون به لطف پیشرفتهای هوش مصنوعی در اختیار افرادی قرار گرفته که واقعی نیستند و صرفاً موجودیت مجازی دارند. برای مثال اینفلوئنسرها شغلشان را به هوش مصنوعی باختهاند. حتی نویسندگان این نگرانی را پیدا کردهاند که بهزودی شغلشان را هوش مصنوعی انجام دهد و خودشان کاری نداشته باشند. از طرف دیگر، اکونومیست یادآوری میکند که هر بار فناوری پیشرفت کرده عدهای از انسانها نگران شدهاند؛ اما الزاماً این پیشرفت به ضرر انسانها نبوده و گاهی حتی به نفع آنها هم تمام شده است.
برای مثال در زمینه ستارههای سینمایی نظیر ستارههای هالیوودی، وقتی فناوری بهقدری پیشرفت کرد که تلویزیون وارد خانههای مردم شد، بسیاری از اهالی سینما دست به اعتراض زدند چرا که تصور میکردند بیکار خواهند شد. بااینحال اتفاقی که رخ داد این بود که ستارههای هالیوودی سر از خانههای مردم درآوردند. در واقع تلویزیون به آنها کمک کرد بیشتر دیده شوند. اکونومیست میگوید اکنون هم وضعیت به همین شکل است. در واقع احتمالاً ستارهها و بهاصطلاح سلبریتیها میتوانند به کمک هوش مصنوعی، حتی بعد از مرگشان هم روی صحنه بروند و هنرنمایی کنند. آنها میتوانند به کمک هوش مصنوعی برای همیشه در میان انسانها جاودانه شوند. این روزها می بینیم که هوش مصنوعی تصویر بازیگرانی را که دیگر وجود ندارند، بازسازی میکند و از آنها بهره میگیرد. این یعنی اتفاقی بزرگ در حال رخ دادن است و اتفاقاً نهتنها به ضرر ستارهها نیست، بلکه حتی میتواند به نفع آنها و همچنین آیندگانشان باشد.
صاحبامتیاز | گروه اکونومیست |
تیراژ | ۱۳۰۰۰۰۰ |
انتشار اولین شماره | سپتامبر ۱۸۴۳ |
دفتر مرکزی | لندن |
وبسایت | economist.com |
سوژهها | #هوش_مصنوعی #ستاره #اکونومیست |
آینده در خدمت سرمایهگذاران آگاه
شماره نوامبر ۲۰۲۳ آنتروپرونر: مجله آنتروپرونر تصویر تاجر عربی را روی جلد خود قرار داده که به عنوان مدیرعامل شرکت فونیکس شناخته میشود؛ شرکتی فعال در زمینه رمزارزها که مقر آن دبی در امارات متحده عربی است. موناف علی، مدیر این شرکت، در مصاحبهاش تأکید کرده که فناوریهای جدید نظیر بلاکچین انقلابی بزرگ در دنیای مالی امروز ایجاد کردهاند. به اعتقاد او، در عرصه مالی، اکوسیستم جدیدی به لطف همین فناوریهای مدرن ایجاد شده که همه باید به آن توجه داشته باشند. او در بخشی از مصاحبهاش در توصیه به سرمایهگذاران، روی اهمیت کریپتوها و رمزارزها تأکید میکند. به اعتقاد این کارآفرین، هر سرمایهگذاری که به فکر آینده است، چارهای ندارد جز اینکه به دنبال راهی برای بهرهگیری از کریپتوها باشد.
در واقع، چشمانداز آینده مالی در جهان را همین رمزارزها تشکیل میدهند، در نتیجه همه سرمایهگذاران باید نسبت به آن آگاه باشند. علی تأکید کرده که هنوز به لطف ابداعات و ابتکارات و نوآوریهای مهندسهای فناوری، شاهد تحولاتی در عرصه کریپتوها و فناوریهای مالی هستیم؛ در نتیجه باید دائم و مستمر، خودمان را بهروز کنیم تا بتوانیم نهایت بهره را از این موقعیت استثنایی در تاریخ ببریم. به لطف رمزارزها، میتوان دنیای نقلوانتقالات مالی را متحول کرد و آن را با سهولت بیشتر و حتی با کیفیت بهتری انجام داد.
این همان چیزی است که او هم در شرکت خود دنبال میکند. بهرغم همه این جذابیتهایی که دنیای کریپتوها دارند، علی در کنار تشویق به بهرهگیری از این فناوریها، تأکید میکند که سرمایهگذاران باید با احتیاط به دنیای کریپتوها نزدیک شوند، چرا که یک قدم اشتباه و یک اقدام نسنجیده میتواند برای همیشه دست آنها را از این موقعیت استثنایی برای پیشرفت، کوتاه کند. هر بازاری همیشه با نوساناتی همراه خواهد بود و در نتیجه میتواند خطراتی برای سرمایهگذاران داشته باشد. این همان چیزی است که علی روی آن تأکید میکند و نسبت به آن به سرمایهگذاران تازهوارد هشدار میدهد. در واقع در هر فضایی، فرصتها و محدودیتهایی وجود دارد که صرفاً با دانش و آگاهی نسبت به آنها، میتوان از آسیبها در امان ماند و از فرصتهایش بهره گرفت. اگر ریسکها را در نظر بگیریم، میتوان گفت آینده از آنِ سرمایهگذاری است که در این عرصه قدم برمیدارد.
صاحبامتیاز | شرکت آنتروپرونر مدیا |
تیراژ | ۵۱۰ هزار و ۴۸۳ نسخه |
انتشار اولین شماره | ۱۹۷۷ |
دفتر مرکزی | کالیفرنیا، آمریکا |
وبسایت | entrepreneur.com |
سوژهها | #کارآفرین #کریپتو #سرمایه_گذاری |
پیشرو در فناوری مالی
شماره اکتبر ۲۰۲۳ فینتک: نام فوجیتسو برای بسیاری از اهالی بازار مالی آشناست؛ یک شرکت صنایع الکترونیک، مخابرات و فناوری اطلاعات ژاپنی چندملیتی که اخیراً تلاش کرده تا طلایهدار عرصه تحولات دیجیتال در زمینه خدمات مالی باشد. به همین بهانه نشریه فینتک گفتوگویی ترتیب داده با کریستا گرگز، مدیر بانکی در بخش فوجیتسوی بریتانیا، و از او درباره تحولات دیجیتالی در این شرکت پرسیده است. واقعیت این است که به لطف توسعه فناوری، شاهد تحولات بزرگی در عرصه خدمات مالی و بانکی هستیم؛ اما هنوز هم میتوان رؤیاهای بزرگتری را در سر پروراند و برای آنها نقشه کشید. این همان کاری است که در شرکت فوجیتسو تلاش شده به آن بپردازند. این شرکت به صورت تخصصی وارد مسائل فینتکی شده و تلاش دارد از فناوریهای پیشرفته دنیا بیشترین بهره را در زمینه خدماتدهی مالی بگیرد.
کریستا گرگز که در حال حاضر مسئولیت توسعه فناوری در بانک فوجیتسوی بریتانیا را بر عهده دارد، در سال ۲۰۲۲ بهعنوان یکی از ۱۰۰ زنِ اثرگذار و بانفوذ در عرصه فناوری معرفی شد و تصویرش روی جلد نشریه فینتک قرار گرفت. درحالیکه صنعت فینتک در حال حاضر توسط مردان احاطه شده و میتوان گفت مردان به عنوان مدیر در آن سلطه دارند، کریستا توانسته به عنوان یک زن، نقشآفرینی مؤثری داشته باشد و در نتیجه این تصویر غالب را شکسته است. به همین دلیل است که نام او بیش از سایر مدیران موردتوجه قرار گرفته و اکنون هم نشریه فینتک این چهره را برای گفتوگو برگزیده است.
یکی از اهدافی که کریستا در شرکتشان دنبال میکند این است که کارآفرینی کنند! درحالیکه اصولاً بهرهگیری از فناوری در نگاه بسیاری از افراد ممکن است منجر به از دست رفتن مشاغل شود، کریستا به شکلی متفاوت عمل میکند. او تلاش دارد با استفاده از پیشرفتهترین فناوریها در دنیای خدمات مالی، برای افرادی که در این زمینه قابلیتها و توانمندیهایی دارند، کارآفرینی کند. به این ترتیب رشد و موفقیت آینده شرکتش را هم تضمین کرده است. گرگز در مصاحبهاش تأکید کرده که مطالعاتش را از خدمات مالی و بانکداری آغاز کرده و حالا به این نتیجه رسیده که باید این مطالعات را به سمت امور مرتبط با فناوری مایل کند تا بتواند در کار خود بیشترین بهره را از این خدمات پیشرفته ببرد.
صاحبامتیاز | Byzclick Media Group |
تیراژ | انتشار آنلاین |
انتشار اولین شماره | ۲۰۱۹ |
دفتر مرکزی | نوروویچ، بریتانیا |
وبسایت | fintechmagazine.com |
سوژهها | #فناوری_مالی #فینتک #فوجیتسو |
زاک بزرگ میشود
شماره اکتبر و نوامبر ۲۰۲۳ فوربس: مارک زاکربرگ، کارآفرین آمریکایی که نامش با نام شرکت «متا» گره خورده، سالهاست که در فهرست بزرگترین میلیاردرهای جهان قرار دارد. او بهزودی ۴۰ساله میشود، به همین بهانه مجله فوربس تصویر او را روی جلد خود قرار داده و نوشته: «زاک بزرگ میشود!» به این ترتیب شماره جدید مجله فوربس به این شخصیت بزرگ دنیای فناوری اختصاص داده شده است. بسیاری از تحلیلگران میگویند اینکه در آینده چگونه زندگی خواهیم کرد تا اندازه زیادی به اقدامات همین فرد بستگی دارد. چندی پیش ماجرای دعوت او از ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، برای دعوایی در قفس، حسابی جنجال پیدا کرد.
جالب اینجاست که ماسک هم این دعوت را پذیرفته بود؛ ولی در نهایت دو طرف تصمیم گرفتند این کار را انجام ندهند؛ اما همین پیشنهاد عجیب زاکربرگ، یک بار دیگر پای او را به دنیای رسانهها باز کرد و البته باعث شد نام شرکتش هم بیشتر به گوش برسد. او در گفتوگویش با فوربس تأکید کرده که یک رقیب هیچوقت نمیتواند سرنوشت انسانها را مشخص کند؛ بلکه صرفاً اقداماتی که ما انسانها انجام میدهیم سرنوشتمان را شکل میدهد. برخی از تحلیلگران میگویند زاکربرگ در مرحلهای از زندگیاش قرار گرفته که بیشترین شباهت را به بیل گیتس دارد؛ سنوسالش زیاد نیست؛ اما ثروت بسیاری در اختیار دارد و بهعنوان یکی از بازوهای اصلی امور خیریه در آمریکا شناخته میشود.
او هم توانسته مانند گیتس برای خودش هوادارانی پیدا کند. اطرافیانش میگویند او نگاهش به زندگی و جهان پیرامونش را به شرکتی وارد کرده که مدیریت آن را بر عهده دارد؛ یعنی شرکت متا. به اعتقاد آنها مارک طی سالهای گذشته به بلوغ واقعی دست پیدا کرده و توانسته مسیرش را برای زندگی مشخص کند. در حال حاضر، شرکت متا کاملاً به این شخصیت وابسته است. کسانی که در متا مشغول به کار هستند، میگویند این شرکت کاملاً از جنبههای مختلف رنگوبوی او را گرفته و در نهایت کاملاً مشخص است که این شخصیت کلیدی پشت آن قرار دارد. زمانی که برای نخستینبار فیسبوک متولد شده بود، جهان یک بار پیرامون آن تغییر کرد و حالا با بزرگ شدن آن و تبدیلش به متا، یک بار دیگر شاهد دگرگونیها و تحولات اساسی در دنیا خواهیم بود.
صاحبامتیاز | شرکت سرمایهگذاری والمدیا |
تیراژ | ۶۵۷ هزار و ۲۱۵ نسخه |
انتشار اولین شماره | ۱۵ سپتامبر ۱۹۱۷ |
دفتر مرکزی | نیوجرسی، آمریکا |
وبسایت | forbes.com |
سوژهها | #متا #زاکربرگ #فیسبوک |
بازسازی دنیا با چت جیپیتی
شماره نوامبر و دسامبر ۲۰۲۳ وایرد: مجله وایرد در آخرین شماره خود تصویر میرا موراتی، مهندس آلبانیاییالاصل ساکن آمریکا، را روی جلد خود قرار داده است. اهالی دنیای هوش مصنوعی همگی این چهره را میشناسند، کسی که در حال حاضر با «اوپن ایآی» شناخته میشود و مدیریت این شرکت را بر عهده دارد. اوپن ایآی در حقیقت یک شرکت پژوهشی غیرانتفاعی هوش مصنوعی آمریکایی است که یک هدف ویژه را دنبال میکند: هوش مصنوعی دوستانه. این شکل از هوش مصنوعی هدفش خدمت به بشریت است. یکی از موضوعاتی که مجله وایرد به آن پرداخته، تغییراتی است که هوش مصنوعی در آیندهای نهچندان دور در دنیای پیرامون انسانها ایجاد خواهد کرد. طبق گفتوگویی که مجله وایرد با اعضای شرکت اوپن ایآی داشته، آنها در تلاشاند به کمک هوش مصنوعی، مشکلات بشری را حل کنند.
یکی از آنها میگوید: «در حال حاضر بسیاری از افراد تصور میکنند دسترسی به هوش مصنوعی همان رؤیای بزرگ است، اما برای ما رؤیای بزرگ این است که به کمک این هوش مصنوعی و مجازی، مشکلات انسانها را حل کنیم.» به این ترتیب آنها به کوهی از ایدههای جدید نیاز دارند تا به کمک هوش مصنوعی، هر موردی را محک بزنند و نتیجهای بگیرند که در نهایت حل مشکلات انسانها بوده است. میرا موراتی در مصاحبهاش تأکید کرده که اصلی ترین مأموریتش را در شرکت اوپن ایآی، این میداند که محصولاتشان مردم عادی را گول نزنند و گمراه نکنند.
او معتقد است هرچند با هوش مصنوعی و دنیای مجازی سروکار دارند، اما قرار نیست چیزی را به صورت غیرصادقانه تولید کنند و به دست مردم برسانند. او نخستینبار در سال ۲۰۱۸ به شرکت اوپن ایآی ملحق شده بود، در این فاصله تغییرات بزرگی را در این شرکت مشاهده کرده و اکنون خودش به یکی از اصلیترین شخصیتها در این شرکت تبدیل شده است. او معتقد است فرهنگ شرکتشان هم در این مدت تغییر کرده و حالا آنها صرفاً مهندسهایی نیستند که میخواهند به اکتشافات بزرگ دست پیدا کنند، بلکه انسانهایی هستند که یک هدف مشخص دارند: کمک کردن به سایر انسانها! به باور موراتی، هوش مصنوعی ظرفیتهای خارقالعاده نامحدودی دارد و وظیفه آنها در شرکتشان این است که انسانها را از این ظرفیتهای متنوع و گوناگون آگاه کنند.
صاحبامتیاز | Condé Nast |
تیراژ | ۸۷۰ هزار نسخه |
انتشار اولین شماره | ۱۹۹۳ |
دفتر مرکزی | سانفرانسیسکو، ایالات متحده |
وبسایت | wired.com |
سوژهها | #هوش_مصنوعی #فناوری #اوپن_ای_آی |
نفوذ به قلب هوش مصنوعی مولد
شماره نوامبر و دسامبر ۲۰۲۳ هاروارد بیزینس ریویو: یکی از مباحثی که مجله «اچبیآر» در جدیدترین شماره خود به آن پرداخته مقوله «هوش مصنوعی مولد» است که در زبان انگلیسی با عنوان Generative AI شناخته میشود. در زبان فارسی به آن هوش مصنوعی زایشی هم میگویند؛ اما به چه معناست؟ هوش مصنوعی مولد در حقیقت نوعی از هوش مصنوعی است که میتواند متن، تصویر یا دیگر شکلهای محتوایی و رسانهای را تولید کند. برای مثال چت جیپیتی همین کارها را انجام میدهد و در نتیجه بهعنوان یکی از معروفترین انواع هوش مصنوعی مولد شناخته میشود. از هوش مصنوعی مولد میتوان در حیطههای مختلف از جمله هنر، توسعه نرمافزار، مراقبتهای بهداشتی، امور مالی، بازی و بازاریابی و حتی مد، بهره گرفت.
در مجله هاروارد بیزینس ریویو به این مقوله پرداخته شده که چطور میتوان مزایای هوش مصنوعی مولد را درک کرد و با آگاهی از محدودیتهایی که دارد از قابلیتهای آن بهره گرفت. تمام اهالی کسبوکار که بهعنوان مدیر فعالیت دارند، این روزها به دنبال بهرهگیری از هوش مصنوعی مولد هستند؛ بااینحال بسیاری از آنها نمیدانند این فناوری پیشرفته و بهروزِ دنیا چه کمکی برایشان خواهد بود. اخیراً میزان فعالیتهای هوش مصنوعی حتی از تولید متن و تصویر هم فراتر رفته و اکنون در حال تولید نرمافزارهای جدید است. این یعنی قابلیتهای بسیاری در هوش مصنوعی مولد وجود دارد که مدیران کسبوکارها میتوانند در کار خود از آنها بهره بگیرند.
بااینحال، هوش مصنوعی با ریسکها و محدودیتهایی هم همراه است که برخی از مدیران را نگران میکند؛ البته آگاهی و شناخت نسبت به این مسائل میتواند تا حد زیادی جلوی پیشرفت نگرانیها را بگیرد. یکی از مهمترین مسائلی که هوش مصنوعی روی آن اثر میگذارد، شغلهایی است که درون یک سازمان یا شرکت وجود دارند. مدیران در مرحله نخست باید از این مسئله آگاهی پیدا کنند. بهرهگیری از نیروهای انسانی بهگونهای میشود که صرفاً عملکرد هوش مصنوعی را بهتر میکند و در نتیجه بهرهوری را چندبرابر خواهد کرد. به همین دلیل است که عنوان «انقلاب» برای یاد کردن از هوش مصنوعی، بیراه نیست و دقیقاً همان چیزی را نشان میدهد که در عالم واقعیت وجود دارد.
صاحبامتیاز | انتشارات هاروارد بیزینس |
تیراژ | ۲۶۳ هزار و ۶۴۵ نسخه |
انتشار اولین شماره | ۱۹۹۲ (۱۰۰ سال پیش) |
دفتر مرکزی | برایتون، ماساچوست |
وبسایت | hbr.org |
سوژهها | #هوش_مصنوعی #هوش_مصنوعی_مولد #آینده |