عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

نقش پررنگ شبکه‌های اجتماعی در همه‌گیر شدن رمزارزها

عصر تراکنش ۸۱؛ همایون قمری، رئیس هیئت‌مدیره بینوست / پذیرش انبوه، یکی از مهم‌ترین مباحث حوزه رمزارز است؛ این مفهوم یعنی رسیدن به روزی که بسیاری از مردم در مراودات روزانه بتوانند پرداخت و دریافت رمزارزی داشته باشند و کسب‌وکارها بتوانند فراتر از پرداخت و دریافت رمزارزی به کمک قابلیت‌های قراردادهای هوشمند و پول قابل برنامه‌ریزی سرویس‌های بسیار سریع و نوینی ارائه دهند. یکی از مهم‌ترین موانعی که در مسیر پذیرش انبوه رمزارزها وجود دارد پیچیدگی استفاده از کیف پول‌ها و امنیت نگه‌داری دارایی‌های رمزارزی است. این تصور کمی بعید به نظر می‌آید که روزی یک مغازه‌دار یا راننده تاکسی کیف پول متامسک بسازد و عبارت بازیابی را در جایی امن یادداشت و نگه‌داری کند و از مشتریانش رمزارز بپذیرد. البته که شاید در آینده این اتفاق رخ دهد، اما احتمال رخ دادنش به گمان من اندک است.

این روزها بحث رمزارز TON بسیار داغ است؛ رمزارزی که به شکلی یکپارچه قابلیت استفاده در فضای پیام‌رسان تلگرام را دارد. تیم تلگرام چند سال قبل تلاش کرد بلاکچین خود را راه‌اندازی کند و برای آن سرمایه قابل‌توجهی نیز جمع کرد، ولی به دلیل مشکلات رگولاتوری مجبور به متوقف کردن این پروژه شد، اما به شکلی هوشمندانه توسعه این پروژه را به تیمی حرفه‌ای بیرون از تلگرام سپرد. این پروژه که امروز TON (The Open Network) نام دارد به‌شدت از سوی تلگرام تحسین و ترویج می‌شود.

امروز کاربران تلگرام می‌توانند به‌سادگیِ ارسال یک پیام متنی برای یکدیگر رمزارز ارسال کنند؛ آن‌هم با کارمزد تراکنشی نزدیک به صفر و با سرعتی باورنکردنی! برای دریافت یا پرداخت رمزارز روی شبکه TON می‌توانید از ولت داخلی تلگرام که برای این موضوع توسعه داده شده استفاده کنید؛ ولتی که با دو کلیک می‌توان آن را راه‌اندازی کرد. به نظر می‌آید تلگرام با داشتن حدود ۹۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه، خود را برای ایفای نقشی پررنگ در پذیرش انبوه رمزارزها آماده کرده است.

پذیرش انبوه رمزارز صرفاً یک روند جهانی نیست، بلکه مهر تأییدی بر توانمندی و موفقیت ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوشمند در دنیای واقعی است. فناوری‌های نوین، عموماً با پیچیدگی‌هایی در رابط کاربری و محدودیت‌های دسترسی کاربر همراهند، ولی موفقیت واقعی یک فناوری وابسته به درهم‌تنیدگی آن با زندگی روزمره است؛ به‌طوری که این فناوری برای عموم مردم در دسترس و قابل استفاده باشد.

با وجود اینکه رمزارزها در چند سال گذشته توسعه بسیار زیادی تجربه کرده‌اند، راه درازی را تا پذیرش انبوه باید طی کنند. در این میان پروژه‌هایی مانند TON و کاربرد ساده‌ای که روی تلگرام ایجاد کرده می‌تواند این راه دراز را بسیار کوتاه‌تر و شدنی‌تر کند. متخصصان حوزه رمزارز معتقدند نقش شبکه‌های اجتماعی در همه‌گیر شدن رمزارزها بسیار پررنگ است و نقش تلگرام نیز در این تحول چشمگیر خواهد بود. تلگرام با گنجاندن بلاکچین شبکه باز خود با نام TON با سرعت بسیار بالای تراکنش در هر ثانیه به‌خوبی پاسخ‌گوی نیازهای کاربر امروزی است. این قابلیت برای پذیرش رمزارز و درنتیجه حضور گسترده کاربران ضروری است، زیرا با کمک این قابلیت از امکان مدیریت سریع حجم بالایی از تراکنش‌ها اطمینان حاصل می‌شود.

یکپارچه‌سازی تراکنش‌های رمزارزی بر بستر تلگرام، این پلتفرم را متحول خواهد کرد و کاربران می‌توانند به‌راحتی ارسال یک پیام، دارایی‌های دیجیتال را نیز ارسال یا دریافت کنند. این ویژگی موانع ورود به دنیای رمزارز را به‌شدت کاهش می‌دهد و باعث می‌شود میلیون‌ها نفر بدون نیاز به شناخت پیچیدگی‌های این فناوری در اقتصاد رمزارز نقش ایفا کنند.

در این میان باید توجه کرد که جوهره موفقیت رمزارز متکی به کامیونیتی آن است. در دنیای رمزارز، حمایت کامیونیتی علاوه‌بر پشتیبانی از ارزش آن ارز، شبکه‌ای از اعتماد و باور مشترک به توانایی آن را نیز پرورش می‌دهد. شت‌کوین‌ها نیز با وجود ماهیت ناپایدار خود، نمایانگر قدرت این کامیونیتی در ایجاد ارزش و پذیرش ارز‌های دیجیتال هستند. تلگرام با داشتن تعداد کاربران بسیار زیاد، محیطی ایدئال برای ایجاد و تقویت این کامیونیتی است. این پلتفرم امکان ارتباط لحظه‌ای، بحث‌های گروهی و انتشار اطلاعات را فراهم می‌کند که آن را به بستری مطلوب برای تقویت و گسترش کامیونیتی فعالان رمزارزی تبدیل می‌کند.

بنابراین از آنجا که قابلیت شبکه‌سازی و ساخت کامیونیتی بسیار بااهمیت است، توکن‌هایی که کامیونیتی‌های قوی و فعال از آنها حمایت می‌کنند، احتمالاً توکن‌هایی هستند که در بازار رمزارز پیشرفت می‌کنند و پیشتاز خواهند بود.

درنهایت، یکپارچگی تلگرام با فناوری TON بلاکچین و تسهیل تراکنش‌های رمزارزی، قدمی مثبت و استراتژیک در ایجاد دموکراسی در خدمات مالی و توانمندی‌سازی افراد در سطح جهانی است. تلگرام با ارائه پلتفرمی کاربرپسند که با تعاملات روزانه دیجیتال یکپارچه می‌‍‌شود، علاوه‌بر مشارکت در تحول رمزارز، آینده پذیرش گسترده در فضای ارز دیجیتال را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در این دوران هم‌افزایی بین قدرت کامیونیتی و نوآوری فناورانه، موفقیت و دوام رمزارز را تعیین می‌کند و تلگرام در این چشم‌انداز پویا بازیکنی اصلی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.