عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

اکوسیستم نوآوری به تسهیلگر نیاز دارد

عصر تراکنش ۸۳؛ علی نوری، مدیرعامل شرکت ارتباطات هوشمند شهر / درباره اهمیت و نقش اکوسیستم نوآوری تاکنون مطالب بسیاری گفته شده، اما آنچه به نظر کمتر در کانون توجه قرار گرفته این است که مدیران صنعت مالی در بخش خصوصی، بدنه حاکمیت و رگولاتور در شرایط فعلی چطور می‌توانند از ظرفیت و دارایی‌های بالقوه و بالفعل این اکوسیستم، دقیق و مؤثر استفاده کنند. از این رو، تمرکز بر برخی راهکارها اولویت دارد؛ راهکارهایی که رهبران و مدیران براساس آنها می‌توانند و باید ظرفیت‌ها و استعدادهای مولد در اکوسیستم نوآوری را در راستای به دست آمدن فرصت‌های جدید برای شکوفایی اقتصادی توسعه دهند.

موفقیت یک اکوسیستم نوآوری اغلب به این گزاره بستگی دارد که راهبران آن چطور و چقدر می‌توانند روابط طیف‌های مختلف و رویکردهای متنوع در منظومه را درک کنند و به تعامل میان اجزا سهولت بخشند. درک درست راهبران از ضرورت ایفای نقش تسهیلگر به این دلیل مهم است که برقراری ارتباط و توسعه روابط در اکوسیستم می‌تواند از یک‌سو شکاف‌های موجود در کسب‌وکار را از طریق سرمایه‌گذاری پر کند و از سوی دیگر به رفع نیازهای خاص فعالان حوزه منجر شود. تصویر دقیق و شناخت عمیق از بازیگران و ذی‌نفعان مختلف در حوزه، ارتباط مؤثر با سرمایه‌گذاران و اتخاذ زبان مشترک با رگولاتور مهم‌ترین نیاز اکوسیستم نوآوری است.

کافی است به شرایط امروز اکوسیستم نوآوری کشور در حوزه‌های مختلف نگاهی بیندازیم تا بایستگی این نقش‌آفرینی روشن‌تر شود، زیرا بدون اغراق اکنون بیش از هر زمان دیگری برای تمرکز بر توسعه اکوسیستم نوآوری انگیزه و تأکید وجود دارد و اگر در همین برهه از راه‌حل‌های نوآورانه استفاده نشود، معلوم نیست چه زیان‌هایی به بار خواهد آمد.

نکته مهم دیگر، تعریف و پذیرش یک چشم‌انداز جسورانه است؛ در اکوسیستم نوآوری کشور، خصوصاً در بخش فناوری‌های مالی، آنچه ضرورت دارد ایجاد و خلق یک چشم‌انداز منحصربه‌فرد در عین برخورداری از قابلیت زیست‌پذیری و ثبات نظارتی است.

این موارد بخش مهمی از شروطی است که فقط با فرض تحقق آنها می‌توان به بقا و کارآمدی اکوسیستم نوآوری در کشور امید داشت و دقیقاً در همین نقطه می‌توان نقش مهمی برای هلدینگ‌های فناوری اطلاعات به‌عنوان راهبران فضای کسب‌وکار و نوآوری ازجمله در اکوسیستم بانکداری قائل شد. ایجاد ارتباط بین بانک‌ها به‌عنوان ذی‌نفعان مهم اکوسیستم نوآوری و سرمایه‌گذاران و مدیران و متخصصان در این نهادها به‌عنوان متولیان اثرگذار در ایجاد و توسعه ارتباطات اکوسیستم نوآوری با بدنه حاکمیت و ساختارهای بروکراسی در شبکه بانکی، نقش حیاتی و مهمی است که برعهده هلدینگ‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بانکی است.

این ارتباط متضمن توسعه راهبردی برای همه بازیگران اکوسیستم است، زیرا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، همگی قادر خواهند بود شانس موفقیت خود را افزایش دهند. همچنین هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها می‌توانند علاوه‌بر سایر نقش‌ها و وظایف معمول در نقش راهبران توسعه اقتصادی و فناوری شبکه بانکی، در مرز مشترک بخش خصوصی و دولتی با تسهیل عملکرد اکوسیستم‌های نوآور، آنها را برای همه ذی‌نفعان تثبیت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.