عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

در پی کسب جایگاه پنجم بازار در سال ۱۴۰۳ هستیم

گفت‌وگو با داود قربانی، مدیر بازاریابی پرداخت الکترونیک سپهر درباره میزان رشد این شرکت در گزارش اقتصادی سال ۱۴۰۲ شاپرک

عصر تراکنش ۸۳ / براساس جدیدترین گزارش سال شاپرک، مربوط به عملکرد سال ۱۴۰۲ شبکه پرداخت کشور، شرکت پرداخت الکترونیک سپهر موفق شده است در شاخص سهم مبلغی تراکنش ۱.۷۷ درصد رشد داشته باشد که بالاترین میزان رشد در میان شرکت‌های پرداخت الکترونیک کشور است. به بهانه این اتفاق در گفت‌وگویی با داود قربانی،‌ مدیر بازاریابی پرداخت الکترونیک سپهر، به اقدامات و عملکرد یک سال گذشته این شرکت پرداختیم. طبق صحبت‌های قربانی، پرداخت الکترونیک سپهر با توجه به اصلاحات نظام کارمزد، تمرکز خود را از یک سال گذشته بر آن دسته از مشتریانی گذاشته که دارای تراکنش‌های مبلغی بالاتری در حوزه CNP بودند و علاوه‌بر این، روی توسعه سرویس‌های اختصاصی و شخصی‌سازی‌شده متناسب با نیاز مشتریان و بهبود فرایندهای پشتیبانی‌اش تمرکز کرده و اکنون در تلاش برای دستیابی به جایگاه پنجم شرکت‌های PSP است. در ادامه گزارشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید.


قرار گرفتن در جایگاه هفتم بازار


طبق آخرین گزارش اقتصادی شاپرک درباره عملکرد سال ۱۴۰۲ شرکت‌های PSP، پرداخت الکترونیک سپهر در شاخص سهم از کل مبلغ تراکنش‌ها با رشد ۱.۷۷درصدی نسبت به سال قبل به رقم ۵.۶۱درصد و تصاحب جایگاه هفتم بازار دست یافته است. داود قربانی، مدیر بازاریابی پرداخت الکترونیک سپهر، با اشاره به این آمار و ارقام و گزارشی که شاپرک منتشر کرده است، می‌گوید: «بیشترین میزان رشد را در بین دوازده شرکت فعال در این صنعت به خود اختصاص داده‌ایم. همچنین در شاخص سهم از مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی با بیشترین رشد به میزان ۵.۱۹درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ به عدد ۱۱.۹۸درصد رسیده‌ایم و البته دستاوردهای دیگری نیز داشته‌ایم.»

طبق صحبت‌های قربانی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که پرداخت الکترونیک سپهر در شاخص‌های سهم مبلغ اینترنتی تراکنش‌دار و سهم مبلغ تراکنش خرید نیز به ترتیب ۸.۳۳ و ۱.۸۳درصد رشد داشته است. او می‌‌گوید: «در این مؤلفه‌ها نیز توانسته‌ایم بالاترین میزان رشد در صنعت پرداخت را از آن خود کنیم. روند رشد شرکت در شاخص سهم از مبلغ کارت‌خوان تراکنش‌دار و سهم از مبلغ تراکنش کارت‌خوان نیز ادامه داشته و به‌ترتیب با ۲.۳۸ و ۰.۸۲درصد میزان رشد، رتبه‌های دوم و سوم را کسب کرده است. همچنین، براساس این گزارش، سهم تراکنش‌های اینترنتی پرداخت الکترونیک سپهر در شاخص مبلغ با رشد ۵.۱۹درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ به عدد ۱۱.۹۸درصد معادل ۲۷۲ همت رسیده و بیشترین اختلاف سهم از منظر مبلغ تراکنش اینترنتی در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را به نام خود ثبت کرده است. این رشد در طول سال گذشته مستمر بوده و نقش مؤثری را در جهش شرکت به جایگاه هفتم بازار با سهمی برابر ۵.۶۱درصد ایفا کرده است.»

قربانی درباره اقداماتی که منجر به رشدهای این شرکت شده‌اند نیز صحبت می‌کند و می‌گوید: «شرکت ما با توجه به اصلاحاتی که در نظام کارمزد ایجاد شد، تمرکزش را روی آن دسته از مشتریانی گذاشت که دارای تراکنش‌های مبلغی بالاتری در حوزه CNP بودند و علاوه‌بر این، روی توسعه سرویس‌های اختصاصی و شخصی‌سازی‌شده متناسب با نیاز مشتری و بهبود فرایندهای پشتیبانی نیز تمرکز کرد.»


افق‌های وسیع‌تری را می‌بینیم


طبق صحبت‌های مدیر بازاریابی پرداخت الکترونیک سپهر، ۱۴۰۲، سال پرچالشی برای این شرکت بود، اما باید از پس آن بر می‌آمدند و به‌عبارتی خودشان را محکوم به برد می‌دانستند. او توضیح می‌دهد: «رقابت تنگاتنگ با سایر PSPها برای کسب سهم بازار بیشتر نیازمند همدلی و هماهنگی بین تیم‌های مختلف شرکت بود و نیاز بود اعضای شرکت دارای ذهن برنده باشند، نیمه پر لیوان را ببینند و روی اهداف خود متمرکز شوند تا بتوانند چالش‌ها و حتی تهدیدها را به فرصت‌هایی برای رشد تبدیل کنند و بدانند به آن چیزی که می‌خواهند، می‌رسند و باید برای رسیدن به آن بجنگند و پیوسته در تلاش باشند. خوشبختانه حضور افرادی با ویژگی ذهن برنده، مسیر رشد شرکت را هموار کرد.

البته سال ۱۴۰۳ نیز پرچالش خواهد بود، زیرا پرداخت الکترونیک سپهر افق‌های وسیع‌تری را می‌بیند و در راستای تحقق برنامه‌ها و اهداف استراتژیک خود برای کسب رتبه پنجم در صنعت با دستیابی به شاخص کف مبلغ تراکنش کل معادل ۱۳۷ همت و دستیابی به شاخص مبلغ تراکنش‌های درگاه پرداخت اینترنتی معادل ۳۸ همت در ماه می‌کوشد و مسیر رو‌به‌رشدی را بر مبنای توسعه محصولات خاص نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، هدف‌گذاری خلق ارزش در بازار اصناف هدف، توسعه اکوسیستم و زیرساخت‌های فین‌تکی تدوین کرده و بر آن است تا همچنان با استمرار رشد در صنعت شگفتی‌ آفریند.»

بنابر صحبت‌های قربانی، چالش‌های آنها به جذب و نگهداشت نیروی انسانی کارآمد محدود نمی‌شود و با مشکلات دیگری هم در یک سال گذشته مواجه بوده‌اند که ازجمله آنها می‌توان به رشد قیمت ارز و وابستگی مستقیم قیمت کارت‌خوان‌های موردنیاز شرکت سپهر به آن، فرسودگی دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی و نیاز آنها به نوسازی، مصرف بالای رول کاغذ در جامعه و عادت دریافت رسید از کارت‌خوان و حاشیه سود پایین صنعت با توجه به رشد هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم اشاره کرد.


اقدامات سپهر در سالی که گذشت


ارائه سرویس High Availability با ۹۹.۹۷ SLA در درگاه پرداخت اینترنتی به منظور افزایش Uptime، ارائه وب سرویس‌ برای دریافت گزارش جزئیات تراکنش‌ها به‌صورت آنلاین و آفلاین، قابلیت تسهیم آنلاین، گزارش ریز و سرجمع تراکنش‌ها به تفکیک زمان تسویه شاپرکی ازجمله امکانات درگاه پرداخت اینترنتی سپهر است که با نیم‌نگاهی به توسعه زیرساخت‌های موجود، براساس نیاز‌های مشتریان بزرگ و در راستای افزایش سطح کیفی خدمات ارائه شده است. قربانی با بیان این موارد درباره اقداماتشان در سال ۱۴۰۲ می‌گوید: «ما در سالی که گذشت کارهای زیادی انجام دادیم. برای مثال رفع خطا‌های فنی با استفاده از بازخورد مشتریان به‌صورت ماهانه در سال ۱۴۰۲ با جدیت بیشتری نسبت به سال گذشته پیگیری شد که تأثیر مثبتش را هم دیدیم و باعث شد طبق گزارش اقتصادی شاپرک از رتبه هشتم صنعت در شاخص مبلغ تراکنش‌های اینترنتی به رتبه چهارم برسیم و در ماه‌های بعد نیز بتوانیم این جایگاه را حفظ کنیم.

همچنین با پایش و رصد دوره‌ای رفتار کاربران در صفحه پرداخت و تحلیل آن، خطا‌های مربوط به لایه رابط کاربری (UI) را شناسایی و رفع کردیم و به این روند ادامه خواهیم داد. در همین راستا، با استفاده از دانش افراد خبره در طراحی رابط کاربری (UI) درگاه پرداخت اینترنتی سپهر با هدف ایجاد تجربه کاربری بهتر (UX)، به‌روزرسانی‌های لازم نیز انجام شد. در حوزه توسعه سرویس و محصول نیز می‌توان به فروشگاه‌ساز سپهر اشاره کرد که در سال ۱۴۰۲ با مشارکت یکی از شرکت‌های فین‌تکی در راستای راه‌اندازی سریع، دسترسی آسان و صرف هزینه کمتر رونمایی شد و در اختیار صاحبان کسب‌وکارهای خرد قرار گرفت.»

از دیگر اقدامات آنها در سالی که گذشت می‌توان به ارائه یک مدل از سرویس ریفاند نیز اشاره کرد. قربانی درباره این سرویس می‌گوید: «در سال گذشته یک مدل از سرویس ریفاند را با مشارکت یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فین‌تک رونمایی کردیم که در آینده قابل ارائه به تمام پذیرندگان است و امکان استرداد وجه در لحظه را فراهم می‌کند. سرویس ریفاند به شرکت اجازه می‌دهد براساس درخواست مشتریان و در بستر آنلاین، مبلغ پرداخت‌شده را به دو صورت بازپرداخت کامل مبلغ و بازپرداخت بخشی از مبلغ به آنها بازگرداند.»


ارائه خدمت به پرداخت‌یاران


طبق صحبت‌های قربانی، با توجه به اینکه پذیرندگان خرد به‌عنوان بخش بزرگی از بازار  IPGدر اختیار پرداخت‌یاران هستند، سرویس‌های اختصاصی برای ارائه به این شرکت‌ها را نیز پرداخت الکترونیک سپهر فراهم کرده است. او می‌گوید: «برخی از خدمات ویژه قابل ارائه به شرکت‌های پرداخت‌یاری عبارت‌اند از: وب‌سرویس ثبت و ویرایش پذیرندگان پشتیبانی‌شده با قابلیت درج و ویرایش لوگو، IP، آدرس وب‌سایت، نام و صنف پذیرنده پشتیبانی‌شده در کمترین زمان ممکن، امکان ثبت، ویرایش و دریافت کد پایانه پذیرنده پشتیبانی‌شده از طریق API، دریافت گزارش‌های لحظه‌ای تراکنش‌ها از طریق وب سرویس و پورتال، سرویس تسویه مستقیم پذیرندگان پشتیبانی‌شده و استفاده پذیرندگان پشتیبانی‌شده از سرویس‌های موبایلی. طی سال ۱۴۰۲ با تمرکز بیشتر روی سرویس‌های موردنیاز پرداخت‌یاران توانستیم در بخش تراکنش‌های پرداخت‌یاری به رشدی بالغ بر ۴۰۰ درصد در شاخص مبلغ نسبت به سال ۱۴۰۱ دست یابیم.»


راه‌اندازی پورتال پذیرندگان سپهر


یکی دیگر از برنامه‌های آنها راه‌اندازی پورتال پذیرندگان سپهر است که بخش عمده‌ای از آن طراحی و پیاده‌سازی شده که در آینده به هدف ثبت درخواست‌های پذیرندگی در حوزه درگاه پرداخت اینترنتی عملیاتی و رونمایی خواهد شد. او می‌گوید: «این پورتال ویژگی‌هایی دارد که ازجمله آنها می‌توان به KYC پذیرنده به‌صورت آنلاین، مدیریت درخواست‌های پشتیبانی و ویرایش اطلاعات، ارسال قرارداد و دریافت مدارک، ارائه مختصر گزارش‌های مربوط به عملکرد پذیرنده، لابراتوار، مانیتورینگ و بررسی لحظه‌ای وضعیت پایداری سرویس‌ها و KYB (احراز هویت حقوقی) اشاره کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.