عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

مطالبات اکوسیستم از رئیس‌جمهور (بخش سوم)؛ تنظیم‌گری درست در حوزه‌های نوظهور فناوری

مطالبات نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک؛ رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی؛ حامد قنادپور، مدیرعامل تارا؛ امیرحسین مردانی، مدیرعامل بیت‌پین؛ حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس؛ کیوان جامه‌بزرگ، معاون توسعه کسب‌وکار فناپ؛ حسام حبیب‌اله، معاون فناوری اطلاعات بانک شهر؛ علیرضا خداکرمی، عضو هیئت‌مدیره گروه داده‌پردازی پارسیان و احسان مطلبی، مدیرعامل سرمایکس از دولت پزشکیان

نزدیک به صد فعال شناخته‌شده حوزه اقتصاد دیجیتال و نوآوری در گفت‌وگو با «رسانه‌های راه‌کار»، مهم‌ترین مطالبات استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور را از دولت مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران مطرح کرده‌اند. فعالان بخش‌های مختلف اکوسیستم استارتاپی و نوآوری کشور در این نظرسنجی تحلیلی، علاوه‌بر بیان مطالبات‌شان، پیشنهادهایی نیز درباره وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست‌جمهوری داشته‌اند.

در بخش سوم این گزارش می‌توانید دیدگاه‌ها و مطالبات نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک؛ رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی؛ حامد قنادپور، مدیرعامل تارا؛ امیرحسین مردانی، مدیرعامل بیت‌پین؛ حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس؛ کیوان جامه‌بزرگ، معاون توسعه کسب‌وکار فناپ؛ حسام حبیب‌اله، معاون فناوری اطلاعات بانک شهر؛ علیرضا خداکرمی، عضو هیئت‌مدیره گروه داده‌پردازی پارسیان و احسان مطلبی، مدیرعامل سرمایکس را بخوانید.

سایر بخش‌های این گزارش به‌مرور منتشر خواهد شد. بخش‌های منتشرشده را اینجا مشاهده کنید.


نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک:


مهم‌ترین مطالبه ما زیرساخت‌‌های اینترنت و بهبود آن است. در این چند سال به‌قدری فیلترینگ و محدودیت‌ ایجاد شده که اینترنت را مختل کرده و کار با آن بسیار سخت شده است. دومین موضوع، اصلاح نگاه امنیتی به کسب‌وکارهای اینترنتی است و دولت باید به آنها نگاه کسب‌وکاری داشته باشد و درهای ورود سرمایه به حوزه اقتصاد دیجیتال در حد و حدود قانونی آن باز شود.

درباره گزینه پیشنهادی معاونت علمی و وزارت ارتباطات، مهم سیاست‌های این افراد است و فرد خاصی را مدنظر ندارم.


رضا زرنوخی، مدیرعامل صندوق مالی توسعه تکنولوژی:


مقررات حوزه فین‌تک تسهیل شود و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند. پلتفرم‌های تأییدشده به داده‌های مشتریان دسترسی داشته باشند. از رقابت ناسالم میان بنگاه‌های مالی و هلدینگ‌ها با بخش خصوصی جلوگیری شود. ارتباطات اینترنتی برای کاربران تسهیل شود. کندی اینترنت و فیلترینگ رفع شود و در نهایت بین برنامه‌های بلندمدت نظام توسعه مالی کشور هماهنگی ایجاد شود.


حامد قنادپور، مدیرعامل تارا:


امیدوارم دولت جدید به توسعه بازار آزاد، تمرکز بر رگولاتوری هوشمند مبتنی بر نبایدها، اینترنت آزاد و پرسرعت توجه کند. همچنین، وزارت ارتباطات را به فردی از بخش خصوصی بسپارند و سورنا ستاری نیز در معاونت علمی جاگیر شود.


امیرحسین مردانی، مدیرعامل بیت‌پین:


انتظار من از رئیس‌جمهور جدید این است که برای سکوهای تبادل رمزارز، تنظیم‌گری لازم را انجام دهد و آنها را به رسمیت بشناسد. همچنین با توجه به مسائل مهم منطقه‌ای، تصمیم‌گیری‌های مناسبی داشته باشد تا با هموار شدن مسیرهای قانونی، بتوانیم به‌طور مؤثر از پتانسیل‌های این حوزه در ایران بهره‌برداری کنیم.

مطالبه دیگرم این است که دولت جدید در مسائلی همچون رمزارز ریال، که می‌تواند برای اقتصاد ایران ضررهای جدی به همراه داشته باشد، موضعی محکم و مشخص اتخاذ کند و جلوی آسیب‌رسانی به این حوزه به نام حمایت از آن را بگیرد.


حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس:


به‌طور کلی مطالبه ما از دولت پزشکیان، رفع موانع است. ما انتظار حمایت ویژه از اقتصاد دیجیتال نداریم، ولی موانع را بردارند. تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال اتفاق خوبی بود که در دوره گذشته افتاد، منتها این کارگروه با وجود اختیارات وسیعی که براساس قانون اساسی دارد، جرئت و جسارت زیادی از خود نشان نداد. پس توقع داریم که با حفظ ساختار این کارگروه، جرئت تصویب مقررات جدی را از خود بروز دهد.

موضوع دوم مرکز ملی فضای مجازی است که انتظار داریم با همسو شدن اعضای این مرکز، استفاده بهتری از ظرفیت‌های آن شود. موضوع سوم هم انتخاب افراد درست برای معاونت علمی و فناوری و وزارت ارتباطات است. در معاونت علمی سابقه فعالیت آقای ستاری را داریم که با علم به دغدغه کسب‌و‌کارها، قدرت مذاکره با سایر اعضای دولت را نیز دارد. برای وزارت فاوا هم به فردی نیاز داریم که مرجع ارتباط با خود کسب‌وکارها باشد و تحمل شنیدن انتقادات را نیز داشته باشد. از طرفی انتظار داریم فردی باشد که قبل از تصمیم‌گیری‌ها مشورت کند.


کیوان جامه‌بزرگ، معاون توسعه کسب‌وکار فناپ:


از دولت مسعود پزشکیان می‌خواهم برای رفع تحریم‌ها کاری کند. درباره وزارت ارتباطات و معاونت علمی نیز به نظرم فردی باید وزیر ارتباطات شود که بتواند کیفیت اینترنت را افزایش دهد، فیلترینگ را از بین ببرد، بخش خصوصی را در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت دهد، طرح راهبردی فیبر نوری را ادامه دهد و سرمایه‌گذاری فاینانس خارجی در ایران را تسهیل کند. پیشنهادم برای معاونت علمی نیز فردی است که بتواند مفهوم تحول دیجیتال را به صنایع سنتی کشور وارد کند.


حسام حبیب‌اله، معاون فناوری اطلاعات بانک شهر:


در یک دهه گذشته تلاش بسیاری شد که سهم اقتصاد دیجیتال در مجموعه اقتصاد کشور سهم معنادارتری پیدا کند اما هنوز آنچه در خور استعدادها و ظرفیت‌های کشور است، محقق نشده است. نکته اولم این است که رئیس‌جمهور منتخبی که بر صندلی ریاست این کشور نشسته‌، برنامه روشنی ارائه دهد که چگونه می‌خواهند سهم اقتصاد دیجیتال را در مجموعه اقتصاد کشور ارتقا دهند.

نکته دوم اینکه می‌دانیم فضای استارتاپی و دانش‌بنیان کشور که زیرساخت و اکوسیستم حمایت‌کننده از اقتصاد دیجیتال کشور است، امروز با آسیب‌های جدی روبه‌روست و یکی از این آسیب‌ها نیز نحوه تأمین مالی این صنعت و نحوه حمایت از فضای دانش‌بنیانی و فضای استارتاپی در کشور است. یکی از راه‌های برون‌رفت از این فضا این است که بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری نقش‌آفرینی جدی‌تری در این حوزه داشته باشند. با اینکه مصوبه‌ها و ضوابط خاص این موضوع نیز به‌نوعی تدبیر و ابلاغ شده و برای بانک‌ها نقش‌آفرینی به‌عنوان حامی در قوانین جاری کشور نیز دیده شده، اما هنوز در لایه میانی حاکمیت و بانک مرکزی برای اجرای آنها اتفاقی نیفتاده و بانک‌ها را از ایفای نقش جدی‌تر برحذر می‌دارند. خواسته بعدی من از آقای رئیس‌جمهور این است که با شجاعتی که از خود در ایام انتخابات نشان دادند و با نگاه روبه‌ جلویی که داشتند، تلاش کنند مؤسسات مالی و بانک‌ها به کمک بخش دانش‌بنیان کشور بیایند و این فضا را رو به جلو شکل دهند.


علیرضا خداکرمی، عضو هیئت‌مدیره گروه داده‌پردازی پارسیان:


مطالبه من از دولت این است که به استقرار یک نظام مناسب تنظیم‌گری و اصلاح وضعیت رگولاتوری در حوزه اقتصاد دیجیتال کمک کند.


احسان مطلبی، مدیرعامل سرمایکس:


مطالبه من در وهله اول این است که وعده‌های اقتصادی‌اش را اجرا کند. ارتباط با اقتصادهای جهانی یکی از وعده‌های ایشان بود که به نظر من در صورت عملی شدن، بسیاری از مشکلات ما در اکوسیستم رمزارزی حل خواهد شد، زیرا ارتباط بین‌المللی پیش‌نیاز رفع بسیاری از مشکلات ماست و نگرانی‌های ما را حل خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.