عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

مطالبات اکوسیستم از رئیس‌جمهور (بخش نهم)؛ توجه به ابرچالش مهاجرت نیروی انسانی

مطالبات پویا پیرحسینلو، هم‌بنیان‌گذار آروان‌کلاد؛ فرهاد مرادی، مدیرعامل سروش پلاس؛ حمید توفیقی، مدیرعامل گروه داده‌پردازی پارسیان؛ سروش حسین‌زاده، مدیرعامل نیپوتو؛ محمد رضوان مدنی، مدیرعامل شرکت رایان هم‌افزا؛ سامان بیرقی، مدیرعامل اوام‌پی فینکس؛ وحید رحیمیان، مدیرعامل مایکت؛ مونا حاجی علی‌اصغر، مونا حاجی علی‌اصغر، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره گروه مالی کیان و سید حسن هاشمی، عضو هیئت مدیره هولدینگ گرین‌وب از مسعود پزشکیان

نزدیک به صد فعال شناخته‌شده حوزه اقتصاد دیجیتال و نوآوری در گفت‌وگو با «رسانه‌های راه‌کار»، مهم‌ترین مطالبات استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور را از دولت مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران مطرح کرده‌اند.

فعالان بخش‌های مختلف اکوسیستم استارتاپی و نوآوری کشور در این نظرسنجی تحلیلی، علاوه‌بر بیان مطالبات‌شان، پیشنهادهایی نیز درباره وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست‌جمهوری داشته‌اند. در بخش نهم این گزارش می‌توانید دیدگاه‌ها و مطالبات پویا پیرحسینلو، هم‌بنیان‌گذار آروان‌کلاد؛ فرهاد مرادی، مدیرعامل سروش پلاس؛ حمید توفیقی، مدیرعامل گروه داده‌پردازی پارسیان؛ سروش حسین‌زاده، نائب رئیس کمیسیون رمزارز انجمن فین‌تک و مدیرعامل نیپوتو؛ محمد رضوان مدنی، مدیرعامل شرکت رایان هم‌افزا؛ سامان بیرقی، مدیرعامل اوام‌پی فینکس؛ وحید رحیمیان، مدیرعامل مایکت؛ مونا حاجی علی‌اصغر، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره گروه مالی کیان و سید حسن هاشمی، عضو هیئت مدیره هولدینگ گرین‌وب را بخوانید.

سایر بخش‌های این گزارش به‌مرور منتشر خواهد شد. بخش‌های منتشرشده را اینجا مشاهده کنید.


پویا پیرحسینلو؛ هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آروان‌کلاد:


خواسته‌ی ما، تکرار خواسته‌ی صنفی‌ای است که انجمن تجارت الکترونیک مطرح کرده است: تلاش فعالانه و گزارش شفاف به مردم برای مقابله با فیلترینگ، تحریم، انحصار و در نهایت توسعه پر سرعت اینترنت آزاد به عنوان ریشه‌ی اقتصاد دیجیتال.


فرهاد مرادی، مدیرعامل سروش پلاس:


ما اگر بخواهیم مسیر را درست برویم و سهم اقتصاد دیجیتال را GPD کشور بزرگ‌تر کنیم نیازمند این هستیم که موانع را برطرف کنیم. انتظاری که از دولت می‌رود این است که فشاری که روی بخش خصوصی وجود دارد و موانع پیش روی آن کمتر شود. بخش خصوصی قدرت توسعه و نوآوری را داشته باشد و امیدواری‌اش بیشتر شود. این موارد زمانی محقق می‌شود که برای مثال مجوزها به نوعی تسهیل شود، فضای رشد فراهم شود، رقابت خصولتی‌ها با خصوصی‌ها کمتر شود و بخش خصوصی جدی‌تر گرفته شود. این اتفاقات اگر بیفتد بخش خصوصی ما این توان را دارد که مانند کشورهای دیگر نقش خود را در اقتصاد دیجیتال پررنگ‌تر کند و به آن توسعه‌ای که در برنامه هفتم دیده شده برسیم.


حمید توفیقی، مدیرعامل گروه داده‌پردازی پارسیان:


من از دولت مسعود پزشکیان می‌خواهم که به کاهش محدودیت‌های موجود برای استفاده از فضاهای مجازی کمک کند و حامی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.


سروش حسین‌زاده، مدیرعامل نیپوتو:


سیاست‌های بکار گرفته شده توسط بانک مرکزی در سال‌های اخیر بیشتر جهت سوق‌دادن بازار رمزارزها به سمت زیرزمینی شدن و کشیده‌شدن آن بر بستر شبکه‌های اجتماعی بوده است. اعمال سیاست‌هایی نظیر کاهش حجم ورودی پول به صرافی‌های رمزارزی باعث شده که حجم قابل‌توجهی از مبادلات رمزارزی از طریق صرافی‌های سنتی و بخش دیگر آن بر بستر شبکه‌های اجتماعی اتفاق بیفتد که این مورد به افزایش حجم پول‌شویی و فرار مالیاتی دامن زده است.

 همچنین دولت محترم می‌بایست اهمیت اقتصاد دیجیتال را نه‌تنها در حوزه فین‌تک بلکه در کلیه حوزه‌های استارتاپی درک کند. مالیات اخذ شده از کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال در سایر کشورها چندین برابر از درآمد نفت و گاز و پتروشیمی در کشور ما است. اصلی‌ترین موتور محرکه اقتصاد دیجیتال دسترسی به اینترنت باثبات با کمترین محدودیت سطح دسترسی است. اهمیت اینترنت برای اقتصاد دیجیتال در این دهه مانند اهمیت سوخت‌های فسیلی برای اقتصاد صنعتی است. تا وضعیت زیرساخت اینترنت کشور به حالت عادی برنگردد امکان شکوفایی در حوزه اقتصاد دیجیتال وجود ندارد و نمی‌توان به آن به‌عنوان یک منبع درآمد ثابت برای کشور نگاه کرد.


محمد رضوان مدنی، مدیرعامل شرکت رایان هم‌افزا:


توسعه عدالت اجتماعی و مبارزه با فقر مبتنی بر تقویت رشد اقتصادی باید به‌عنوان دو رکن محوری در سخنان جناب آقای پزشکیان در مناظرات انتخاباتی تلقی نمود که به‌عنوان مطالبات جمعی در کشور، نهایتاً موجب استقبال رای دهندگان از رویکردهای راهبردی ایشان و انتخابشان به عنوان نهمین رئیس جمهور کشور شد. در این چارچوب، توسعه فناوری اطلاعات و استفاده از ابزارهای فناورانه، یکی از الزامات اصلی تحقق عدالت اجتماعی و توسعه سطح دسترسی به نظام مالی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی مبارزه با فقر و تحقق رشد اقتصادی تولید محور است.

با این وجود، مجموعه‌ای از محدودیت‌های موجود در کشور مانند مهاجرت نخبگان، اتخاذ رویکرد سیاسی و غیر کارشناسی به حوزه فناوری اطلاعات، ارتباط ناکافی با شبکه‌های جهانی در حوزه علم و نوآوری، تغییرات سریع مدیریتی و عدم امکان اجرای پروژه‌های نهادی، عدم اتخاذ نقطه بهینه میان دو مقوله امنیت و توسعه و … را باید به‌عنوان حصارهای شیشه‌ای تلقی کرد که نهایتاً می‌تواند موجب عدم تحقق اهداف فوق‌الذکر شده و ضروری است تا ریاست محترم جمهوری نسبت به اتخاذ تدبیر در این حوزه‌ها اقدام کند.


سامان بیرقی، مدیرعامل اوام‌پی فینکس:


 اولین مسئله‌ای وجود دارد این است که کسب‌وکارهای دانش‌بنیانی که در حوزه تکنولوژی فعال هستند را به رسمیت بشناسند و این نوع فعالیت‌ها را ساماندهی کنند. زیرا ما وصله ناجوری شدیم برای بخش‌های دولتی و در این بخش نیاز به یک متولی داریم.


وحید رحیمیان، مدیرعامل استور اندرویدی مایکت:


سازمان تأمین اجتماعی از تمام قراردادها به‌عنوان حق بیمه قرارداد، مبلغی را مطالبه می‌کند. این مبلغ برای پلتفرم‌های حوزه اقتصاد دیجیتال، که واسط بین کاربر نهایی و تولیدکننده اصلی هستند و با اشخاص حقیقی و حقوقی قراردادهای متعددی دارند، بسیار سنگین است و به این شرکت‌ها آسیب‌های جدی وارد می‌کند. متأسفانه، کارشناسان تامین اجتماعی در مطالبه این مبلغ، حتی به آیین‌نامه‌های خود پایبند نیستند و بدون توجه به جزییات، به ضرر شرکت‌های خصوصی حکم می‌دهند؛ همچنین بخشنامه‌های سازمان تامین اجتماعی مطابق با نیازهای روز اکوسیستم اقتصاد دیجیتال نیستند و مثلا اپلیکیشن موبایل هنوز در بخشنامه‌ها تعریف نشده است. خواهشمندم آقای پزشکیان به این حوزه ورود کرده و با اصلاح قوانین و نظارت بر عملکرد سازمان تأمین اجتماعی، از آسیب‌های بیشتر به شرکت‌های اقتصاد دیجیتال جلوگیری کنند.


مونا حاجی‌علی‌اصغر، مدیرعامل گروه مالی کیان:


کار در بازار سرمایه نیازمند کاهش ابهامات است. هر چقدر ابهامات در وضعیت سیاسی و به تبع آن اقتصادی زیاد باشد ترغیب اشخاص به سرمایه‌گذاری سخت‌تر است. از‌جمله درخواست‌ها حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری، تک نرخی‌شدن ارز، در نظر گرفتن بازار سرمایه در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی منسجم درخصوص نرخ بهره، نزدیکی بانک مرکزی و سازمان بورس در تصمیم‌گیری‌ها و اجرا (متاسفانه بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار سال‌ها است که رابطه نزدیک و همراهی باهم ندارند و این به ضرر همه است)، تسریع مجوزها برای گسترش بیشتر سرمایه‌گذاری غیر مستقیم اشخاص در بازار سرمایه، جلوگیری از تصمیمات یک شبه، حضور رییس سازمان بورس به همراه رئیس کل بانک مرکزی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت، در اولویت قراردادن بخش خصوصی و تسهیل عرضه شرکت‌ها در بورس‌ها و برنامه‌ریزی برای خصوصی شدن واقعی شرکت‌ها می‌تواند از جمله درخواست‌ها از رئیس جمهور جدید باشد.


سید حسن هاشمی، عضو هیئت مدیره هلدینگ گرین‌وب:


تنها مطالبه از دولت آینده استفاده از ظرفیت آدم‌های متخصص و باتجربه است. تخصص شرط لازم است ولی کافی نیست. مسئولین باید تجربه کار اجرایی و کلان داشته باشند نه اینکه پست‌های کلان در اختیار کسانی قرار بگیرد که یک فروشگاه ۵ نفره را هم نمی‌توان به آنها سپرد و براساس توهم حرف می‌زنند.

شایستگی سورنا ستاری در جایگاه معاونت علمی و فناوری ریئس جمهور اثبات شده است و افرادی مثل دکتر جهانگرد و دکتر جراحی در وزارت باتجربه و توانمندند که در این سالها از ظرفیت‌هایشان استفاده نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.