عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

مطالبات اکوسیستم از رئیس‌جمهور (بخش چهارم)؛ رفع تحریم‌ها و بهبود ارتباطات بین‌المللی

مطالبات حامد بیدی، بنیان‌گذار پلتفرم کارزار؛ امیراحمد برکتین، مدیرعامل میاره؛ محمدرضا فرحی، مدیرعامل بیمه‌بازار؛ محمد فرجود، مدیرعامل هلدینگ تفتا؛ آیت حسینی،‌ بنیان‌گذار گروه نشانه؛ محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس؛ محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبض‌افزار؛ ابراهیم مقدم، مدیرعامل پول نو و امیرعباس امامی، مدیرعامل نئوزرین از مسعود پزشکیان

نزدیک به صد فعال شناخته‌شده حوزه اقتصاد دیجیتال و نوآوری در گفت‌وگو با «رسانه‌های راه‌کار»، مهم‌ترین مطالبات استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور را از دولت مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران مطرح کرده‌اند.

فعالان بخش‌های مختلف اکوسیستم استارتاپی و نوآوری کشور در این نظرسنجی تحلیلی، علاوه‌بر بیان مطالبات‌شان، پیشنهادهایی نیز درباره وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست‌جمهوری داشته‌اند. در بخش چهارم این گزارش می‌توانید دیدگاه‌ها و مطالبات حامد بیدی، بنیان‌گذار پلتفرم کارزار؛ امیراحمد برکتین، مدیرعامل میاره؛ محمدرضا فرحی، مدیرعامل بیمه‌بازار؛ محمد فرجود، مدیرعامل هلدینگ تفتا؛ آیت حسینی،‌ بنیان‌گذار گروه نشانه؛ محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس؛ محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبض‌افزار؛ ابراهیم مقدم، مدیرعامل پول نو و امیرعباس امامی، مدیرعامل نئوزرین را بخوانید.

سایر بخش‌های این گزارش به‌مرور منتشر خواهد شد. بخش‌های منتشرشده را اینجا مشاهده کنید.


حامد بیدی، بنیان‌گذار پلتفرم کارزار:


انتظارات و توقعات بسیار است، اما به مسائل باید واقع‌بینانه نگاه کرد و توجه داشت که فقط دولت تغییر کرده و باقی قوای سه‌گانه و شوراهای عالی و سایر نهادها سر جای خود هستند. با توجه به این نکته، توقع داریم دولت در محدوده اختیارات خود تغییر رویکرد داشته باشد. این تغییر رویکرد به‌صورت خاص در شورای عالی فضای مجازی، شورای امنیت کشور و نمایندگانی که در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه معرفی می‌کنند و در خود وزارت ارتباطات مؤثر است.

می‌توان در گام اول رفع فیلترهایی کرد تا اعتماد ازدست‌رفته در بین فعالان این حوزه و مردم جلب شود و در ادامه هم‌افزایی ویژه‌تری انجام شود تا در نهایت اقتصاد دیجیتال در موقعیت مطلوبی قرار گیرد. همان‌طور که در تیم مسعود پزشکیان تأکید بر سپردن کار به دست متخصصان بوده، باید فرد انتخابی برای وزارت ارتباطات و معاونت علمی نیز از بین متخصصان و فارغ از نگاه ایدئولوژیک در ساختار حکومت انتخاب شود.


امیراحمد برکتین، مدیرعامل میاره:


باز کردن درهای کشور به روی معاملات بین‌المللی تنها درخواست ما از دولت چهاردهم است و بازگشت به دوران سورنا ستاری راه‌حل مناسبی برای بهبود فضای کشور خواهد بود.


محمدرضا فرحی، مدیرعامل بیمه‌بازار:


مهم‌ترین رکن سازنده‌ کیفیت بالای حکمرانی، پیش‌بینی‌‌‌‌پذیری فضای کسب‌وکار است. انتظار ما از دولت جدید این است که به‌ جای حکمرانی بر مبنای سیاست‌های خلق‌الساعه، اقتضایی و فردمحور، تمرکزش را بر نمونه‌کاوی از دولت‌های موفق در سطح منطقه و دنیا و سپس پیاده‌سازی آرام و با اطلاع‌رسانی قبلی سیاست‌های حاکمیتی معطوف کند. علاوه‌بر این، هرقدر از محدودیت‌های حاکم بر فضای مجازی، هم در سطح کاربران و هم در سطح دسترسی کسب‌وکارها به سرویس‌های جهانی کاسته شود و به کیفیت و سرعت دسترسی به اینترنت بیفزایند، به خودی خود استقبال مردم برای استفاده از سرویس‌های آنلاین زیاد می‌شود و فشار بر این کسب‌وکارها کمتر می‌شود.


محمد فرجود، مدیرعامل هلدینگ تفتا:


مهم‌ترین مطالبات من از رئیس‌جمهور منتخب بدین شرح است: حل مشکل فیلترینگ، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و افزایش پهنای باند در کشور، توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، تأکید بر اتمام و تجاری‌سازی پروژه فیبر نوری و توسعه خدمات نسل پنجم (۵G)، حل مشکل ورود شرکت‌های فعال در اقتصاد دیجیتال به بازار سرمایه، حل مشکل ارز برای واردات تجهیزات زیرساختی، یکپارچه‌سازی رگولاتورهای حوزه اقتصاد دیجیتال، تحول دیجیتال در بدنه دولت و در تمامی دستگاه‌های اجرایی، بهبود فضای کسب‌وکارهای دیجیتال و جلوگیری از دخالت دولت و سایر نهادها در شرکت‌های بخش خصوصی، توجه ویژه به توسعه، به‌کارگیری و تجاری‌سازی فناوری‌های نوین؛ به‌ویژه هوش مصنوعی، کلان داده، خدمات ابری و بلاکچین با هدف ارتقای سهم اقتصاد دیجیتال، توسعه مشارکت‌های بین‌المللی با هدف تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی و نیز افزایش صادرات خدمات دیجیتال.


آیت حسینی،‌ بنیان‌گذار گروه نشانه:


در جایگاه فردی که در حوزه اقتصاد دیجیتال و فناوری فعالیت می‌کند، از رئیس‌جمهور انتظار دارم پایه‌های اصلی و اولیه اقتصاد دیجیتال را فراهم کند. با توجه به وضع فعلی تحریم‌ها، با فرض اینکه امکان ایجاد بازار گسترده را نداریم، حداقل این امکان فراهم شود که بتوانیم با کشورهایی که با ما مشکل تحریمی ندارند در زمینه انتقال بازارهای اقتصاد دیجیتال تعامل داشته باشیم. دولت باید در این مسیر کمک‌کننده و تسهیل‌گر باشد.

بحث اصلی دیگر موضوع اینترنت و وجود ارتباطات و استفاده از زیرساخت‌های لازم برای اقتصاد دیجیتال است که آن هم در توسعه اقتصاد دیجیتال کمک‌کننده است. بحث سوم، موضوع سهولت کسب‌وکار و امکان ایجاد تسهیلگری برای رشد این فضاست. ادامه دادن مسیری با رویکردهای معاونت فناوری در اقتصاد دیجیتال خیلی کمک‌کننده است. نباید به این سمت برویم که شرکت‌ها از تسهیلاتی از جنس قوانین سی‌وی‌سی‌گری و معافیت مالیاتی استفاده کنند، بلکه باید امکان ایجاد و رشد شرکت‌های کوچک و متوسط را فراهم کنیم. این اتفاق باعث می‌شود تعداد کارآفرینان این حوزه در کشور بیشتر شود و این اتفاق، جذابیت کارآفرینی را در میان عموم مردم افزایش می‌دهد و باعث تغییر نگرش کارآفرینانه در میان جامعه می‌شود و در نهایت رونق بیشتر حوزه اقتصاد دیجیتال را به دنبال دارد.

 ایجاد و رویه‌سازی قوانین و مقررات آسان‌کننده در فضای کسب‌وکار باعث توسعه فضای اقتصاد دیجیتال خواهد شد. تسهیل فضای کسب وکار از جنس مقررات، معافیت‌های مالیاتی با رویکرد توسعه و ایجاد کسب‌وکارهای خرد و متوسط پیشران جدی در این حوزه است.


محمد قاسمی، مدیرعامل مزدکس:


شناخت نیازهای جامعه رمزدارایی و رمزارزها، در کنار رگولاتوری و شناخت این دارایی‌ها از جمله مطالبات از دولت آینده است. در حوزه‌ای که ما در آن فعالیت می‌کنیم یعنی دارایی‌های دیجیتال باپشتوانه یا توکنایز کردن دارایی‌ها، کارهای خوبی انجام شده و بانک مرکزی و سازمان بورس تاکنون خوب جلو آمده‌اند، اما نیاز است که مقیاس‌پذیر کردن آن و ورود به اقتصاد واقعی سرعت گیرد.

اکنون این فرصت وجود دارد که درباره ETFهای بیت‌کوین و سایر رمزارزهای تأییدشده تصمیم‌گیری شود، زیرا با توجه ‌به روندی که دنیا طی کرده، نیاز آن در ایران نیز احساس می‌شود و حداقل در نقش یک کلاس دارایی، سرمایه‌گذاران باید به آن دسترسی داشته باشند و بتوانند همچون یک نماد در بازار بورس آن را خریداری کنند. اگر به این موضوع رسیدگی شود، یکپارچگی در بازارهای ما حفظ خواهد شد.


محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبض‌افزار:


از دولت مسعود پزشکیان می‌خواهم جلوی حذف و طرد پول خرد را بگیرد و کاری کند تا اسکناس خرد و سکه خرد چاپ و ضرب شوند، چون انجام این کار در بهنجار شدن نظام پولی کشور اهمیت زیادی دارد.


ابراهیم مقدم، مدیرعامل پول نو:


در دولت‌های قبلی خیلی مدافع مبحث رمزارز در ایران نبودند. امیدوارم در دولت جدید نظرات تغییر کند و رویکرد مثبتی نسبت به این موضوع داشته باشند. تا الان خیلی به دولت‌ها برای بهبود اکوسیستم رمزارزی امیدوار نبودیم و بهترین حالت برای ما بی‌توجهی آنها بوده است. خواسته من این است که دولت جدید بخش رگولاتوری این اکوسیستم را به خود نهادهای مردمی متخصص آن واگذار کند و بحث خودتنظیم‌گری خودمان را پیش ببریم.


امیرعباس امامی، مدیرعامل نئوزرین:


از رئیس‌جمهور جدید چند درخواست دارم؛ اول اینکه به اکوسیستم بلاکچین و رمزارز که بخشی از اکوسیستم نوآوری کشور است نگاه فرصت‌محور برای حل چالش‌ها و مشکلات کشور داشته باشند و از نگاه امنیتی به اکوسیستم که از عوامل جدی ناامیدی و مهاجرت فعالان این حوزه است، بپرهیزند.

خواسته بعدی‌ام این است که برای رفع تحریم‌ها که موانع جدی‌ در مسیر رشد و دسترسی کسب‌وکارها به بازارهای جهانی ایجاد کرده، تلاش کنند و برای دسترسی پایدار به زیرساخت‌های حیاتی نظیر اینترنت و رفع فیلترینگ که اثرات فراوانی بر کسب‌وکارهای این حوزه دارند، تضمین دهند. در بحث رگولاتوری نیز درخواست دارم از ظرفیت فعالان این اکوسیستم در تصمیم‌سازی‌ها و تدوین قوانین و مقررات استفاده کنند و به رویکرد خودتنظیم‌گری برای نظارت و پایش اکوسیستم نیز معتقد باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.