عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

مطالبات اکوسیستم از رئیس‌جمهور (بخش دوازدهم)؛ توجه به امنیت سایبری

مطالبات علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا؛ امیرحسین سعیدی نائینی، مدیرعامل گام‌الکترونیک؛ احمد وطنی، مدیرعامل ونسی؛ مصطفی امینی، مدیرعامل شرکت گسترش فناوری‌های نوین بانک کشاورزی؛ امین دولتی، مدیر عامل حال

نزدیک به صد فعال شناخته‌شده حوزه اقتصاد دیجیتال و نوآوری در گفت‌وگو با «رسانه‌های راه‌کار»، مهم‌ترین مطالبات استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور را از دولت مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهور ایران مطرح کرده‌اند.

فعالان بخش‌های مختلف اکوسیستم استارتاپی و نوآوری کشور در این نظرسنجی تحلیلی، علاوه‌بر بیان مطالبات‌شان، پیشنهادهایی نیز درباره وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست‌جمهوری داشته‌اند. در بخش دوازدهم و پایانی این گزارش می‌توانید دیدگاه‌ها و مطالبات علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا؛ امیرحسین سعیدی نائینی، مدیرعامل گام‌الکترونیک؛ احمد وطنی، مدیرعامل ونسی؛ مصطفی امینی، مدیرعامل شرکت گسترش فناوری‌های نوین بانک کشاورزی؛ امین دولتی، مدیر عامل حال را بخوانید.

سایر بخش‌های منتشرشده این گزارش را اینجا مشاهده کنید.


علیرضا شفیعی، مدیرعامل کیپا:


فعالیت حوزه‌های متفاوت اقتصاد دیجیتال ارتباط تنگاتنگی با دسترسی به اینترنت دارد. این دسترسی نه به شکل طبقاتی، بلکه به شکلی یکپارچه برای همه لایه‌های اجتماعی نیاز است. کسب‌وکارها برای توسعه فعالیت خود نیازمند «اینترنت پایدار» هستند و کاربران نیز برای استفاده از خدمات باید به «اینترنت پایدار» دسترسی داشته باشند. از همین روست که اولین مطالبه و نیاز از دولت جدید فراهم‌سازی اینترنت پایدار است.

بعد از ایجاد بستر مناسب برای فعالیت، خواستار آنیم که دولت چهاردهم بسترهای حوزه رگ‌تک را فراهم کند. خود تنظیم‌گری و از بین رفتن قانون‌گذاری‌های یک‌شبه و ناگهانی، امکان توسعه رگ‌تک را افزایش خواهد داد. می‌توان به طور مستقیم و دقیق از دولت خواست با اعتماد به فعالان اقتصاد دیجیتال و اکوسیستم نوآوری، ظرفیت‌های خودتنظیم‌گری را افزایش دهد.

کسب‌وکاری که با استفاده از بستر مناسب اینترنت امکان بالندگی پیدا کرده و در مسیر خودتنظیم‌گری قوانین هوشمندانه را خلق کرده حالا نیازمند دسترسی به اطلاعات است.

یکی از اساسی‌ترین مطالبات از دولت چهاردهم، ایجاد از بین بردن انحصار دسترسی به اطلاعات است. در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از انرژی کسب‌وکارها صرف به دست آوردن اطلاعاتی می‌شود که پیش‌تر استخراج شده بود. به همین دلیل است که خواستار نقش‌آفرینی دولت در مقوله اشتراک‌گذاری دیتا مهم و قابل توجه است.

در نهایت این نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم که آنچه امروز نه تنها در حوزه نوآوری بلکه در تمامی لایه‌های اقتصادی و اجتماعی نیازمند آن هستیم، افزایش اعتماد است. فعالان صنعت لندتک به دلیل فراهم‌سازی زیرساخت‌های خرید اعتباری، تلاش قابل توجهی برای توسعه این شاخص داشته‌اند. این روند یک تجربه کوچک در اکوسیستم نوآوری کشور است که دولت چهاردهم با تحلیل آن به مدل‌های مطلوبی برای افزایش اعتماد دست پیدا خواهد کرد.


امیرحسین سعیدی نائینی، مدیرعامل گام‌الکترونیک:


به نظر من رئیس جمهور و بخش خصوصی باید با یکدیگر رابطه تنگاتنگی داشته باشند و این رابطه با شعارهای تکراری و کلیشه‌ای محقق نمی‌شود. اولا که سازمان نظام صنفی را باید به‌عنوان جایی که پشتوانه مجلس و حکم ریاست جمهوری را دارد، به رسمیت شناخته شود و در مراحل تصمیم‌گیری‌ها از ابتدا مورد مشورت قرار گیرد. به عقیده من بخش خصوصی باید مسائلی را اکنون مطرح کند که در حیطه اختیار رئیس جمهور باشد و رئیس جمهور بتواند کاری را انجام دهد. برای مثال یکی از مهم‌ترین مسائلی که اکنون شرکت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مربوط به مسائل حوزه امنیت است که باید چالش‌های آن مرتفع شود. ما اکنون با جنگ‌های سایبری روبه‌رو هستیم؛ در نتیجه هم شرکت‌ها و هم ملت و هم دولت باید به‌شدت مراقب مسائل امنیت سایبری باشد. دولت همانطور که ارتش دارد، نظام دارد، سلاح دارد و… در فضای سایبری نیز باید در بخش امنیت سرمایه‌گذاری کند؛ در غیر این صورت راه را برای یک ناامنی بزرگ باز خواهیم کرد. درنتیجه دولت باید کاری کند که شرکت‌ها خیالشان از بابت مسائل امنیتی راحت باشد و راه برای گرفتن مجوزها و گواهی‌های حوزه امنیت را باز کند نه‌اینکه ضوابطی گذاشته شود که هر روز سختی فعالیت در این حوزه افزایش یابد. اگر این اتفاق‌ها نیفتد، هر روز باید شاهد مهاجرت نیروهای متخصص حوزه امنیت از کشور باشیم.


احمد وطنی، مدیرعامل ونسی:


کسب‌وکارهای فعال حوزه رمزارز برای رشد و تداوم فعالیت‌های خود نیازمند قوانین و چارچوب‌های مقرراتی شفاف و حمایتی دولت هستند و نبود این قوانین، فضای ناامنی برای شرکت‌ها و کاربران ایجاد کرده که مانع رشد می‌شود و کاهش اعتماد کاربران را به دنبال دارد.

 از دولت جدید تقاضا داریم با وضع قوانین منصفانه و ایجاد امکان اخذ مجوزهای لازم، فضای امنی برای این کسب‌وکارها ایجاد کند. این قوانین باید از پروژه‌ها و مردم حمایت کرده و امکان رشد و شکوفایی پلتفرم‌های فعال این حوزه را فراهم کند. همکاری دولت می‌تواند به توسعه پتانسیل‌هایی مانند استفاده از ریال دیجیتال در صنعت پرداخت و توثیق دارایی‌های دیجیتال کمک کند.

علاوه‌بر این، ایجاد یک فضای گفت‌وگوی واقعی میان دولت و فعالان این حوزه برای تبادل نظر و پیشنهادها به بهبود قوانین و سیاست‌ها کمک می‌کند. نبود حمایت و از طرفی محدودیت‌های موجود فقط منجر به مهاجرت و فعالیت کسب‌وکارها در کشورهای همسایه خواهد شد که به ضرر اقتصاد کشور است.


مصطفی امینی، مدیرعامل گسترش فناوری‌های نوین بانک کشاورزی:


چند موضوع اولویت‌دار که پیشنهاد می‌شود دکتر پزشکیان به آنها توجه بیشتری داشته باشند؛ (۱) توسعه اکوسیستم هویت دیجیتال در ایران است و اینکه بتوان مدل‌های متنوعی را برای احراز هویت دیجیتال و مدیریت چرخه حیات هویت دیجیتال داشت چرا که بسیاری از خدمات اقتصاد دیجیتال در کشور، وابسته به هویت دیجیتال اشخاص حقیقی و حقوقی هستند. (۲) موضوع دیگری که باید به آن توجه شود، ابزارهای نوین تامین مالی غیرتورمی و استفاده از پلتفرم‌های دیجیتالی تامین مالی زنجیره تولید است که امیدواریم آقای پزشکیان بطور جدی موضوع را دنبال کنند. (۳) موضوع دیگری که رئیس جمهور منتخب شایسته است به آن توجه جدی کنند، توسعه اکوسیستم تضامین و وثایق دیجیتال در کشور است و باید کاری کرد که دامنه وثایقی که مردم می‌توانند در اختیار بازیگران اکوسیستم اقتصاد دیجیتال بگذارند، توسعه یابد. (۴) موضوع دیگر، توسعه اکوسیستم دیجیتال اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اشخاص حقیقی و حقوقی است. (۵) برای شتابدهی به جلوه‌های اقتصاد دیجیتال ایران، نوسازی زیرساخت‌ها و بسترهای دولت الکترونیک یکی از ضرورتهای جدی کشور است، (۶) در توسعه اقتصاد دیجیتال کشور، تمرکز ویژه بر افزایش بلوغ نظام مدیریت امنیت فاوا در کشور بسیار حائز اهمیت است و (۷) توجه ویژه به ارتقای ژئواکونومی دیجیتال ایران در  میان کشورهای غرب آسیا یک نیاز آینده‌نگرانه و مهم است. (۸) توسعه اقتصاد دیجیتال بدون رضایتمندی استعدادهای دیجیتال محقق نمی‌شود. لذا توجه به بهبود فضای کار و زندگی و جلوگیری از مهاجرت متخصصان فاوا یک نیاز فوری است.

در نهایت شایسته است ایشان  برنامه‌ مدونی برای ایجاد داستان‌های موفقیت زودبازده اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال در صنایع مختلف بالاخص کشاورزی، معدن، نفت و گاز که درآمد کشور وابسته به آنها است داشته باشند تا بتوان جلوه اقتصاد دیجیتال را در این صنایع پیاده‌سازی و عملیاتی کرد.


امین دولتی، مدیر عامل حال:


فرصت بسیار کوتاه است و جبران عقب‌ماندگی از بازارهای بین‌المللی روز به روز سخت‌تر می‌شود. واکنش حساب شده و سریع نسبت به این عقب‌ماندگی حیاتی است. ایجاد ارتباط واقعی با بازارهای جهانی، بهبود زیرساخت‌های دیجیتال، رفع موانع بوروکراتیک، حذف تضاد منافع اقلیتی به نفع پیشرفت و توسعه، از مهم‌ترین اقدامات اساسی است که لازم است انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.