عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

درخواست فعالان صنعت لجستیک ایران از رئیس‌جمهور

از رفع فیلترینگ اینترنت تا حذف قیمت‌گذاری‌های دستوری

روز شنبه، ۱۶ تیرماه را شاید بتوان برای خیلی از مردم ایران روز مهمی دانست و برخی ۱۶ تیر را آغاز مسیر جدید و تغییرات امیدوارکننده می‌دانند. جدا از اینکه چقدر می‌توان به تغییرات امید داشت و بتوان واقعاً این روز را ورق جدیدی دانست، مسلماً هر شخصی که رئیس‌جمهور کشوری می‌شود، سیاست‌های خاص خود را خواهد داشت. مهم این است که این سیاست‌ها تا چه حد در راستای منافع ملی باشند.

لجستیک پایه بسیاری از دیگر صنایع و از پرچالش‌ترین بخش‌ها در کشور است. کسب‌وکارهای این صنعت موانع بسیاری روبه‌روی خود می‌بینند که اگر برای برداشتن آنها همتی نشود، دیر یا زود این ناوگان مستهلک توان خود را از دست خواهد داد. فعالان اکوسیستم لجستیک از رئیس‌جمهور جدید ایران فقط یک چیز می‌خواهند و آن هم اینکه این صنعت را ببیند! با یک نگاه به این صنعت می‌توان متوجه موانع آن شد؛ موانعی همچون فیلترینگ اینترنت، رگولاتوری نامشخص و قیمت‌گذاری دستوری.

در این گزارش به سراغ فعالان و صاحبان کسب‌وکارهای لجستیکی رفته‌ایم تا مطالبات آنها را از نهمین رئیس‌جمهور ایران بشنویم. مطالبات ساده بود و کوتاه! خواسته لجستیکی‌ها مانند هر صنعت دیگری واضح است. حتی می‌توان گفت چالش‌های آنها چالش همه مردم ایران است: اینترنت را آزاد کنید! قیمت‌ها را آزاد کنید! تحریم‌ها را رفع کنید! و در نهایت… صدای ما را بشنوید!


سامان حبیب‌اللهی، مدیرعامل آقای لجستیک:


مطالبات ما این است که هرچه زودتر به سمت مدل‌های کسب‌و‌کاری سایر نقاط دنیا برویم تا بتوانیم برای لجستیک سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم. ما به سرمایه‌گذار خارجی نیاز داریم تا دانش کشورهایی را که حمل‌ونقل خوبی دارند در شرکت‌های داخلی ادغام کنیم. مطالبه دیگر ما این است که بخش حمل‌ونقل برنامه توسعه هفتم پیگیری شود و اتاق ترانزیتی که برای این برنامه شکل گرفته، طبق قوانین و دستورالعمل‌ها دنبال شود.

بحث دیگر، ستاد ملی ترانزیت است که خود دولت و نماینده وزیر راه شکل داده‌اند و انتظار پیگیری آن را داریم. به نظر من اگر همین نکات با جدیت پیگیری شوند و به نتیجه برسند، حمل‌ونقل و لجستیک ایران تا سه، چهار سال آینده پیشرفت می‌کند.


صالح آچاک، مشاور مدیرعامل و مدیر بازرگانی راه آسمان آبی:


اصلی‌ترین مطالبه ما رگولاتوری روشن و مشخص است. من فکر می‌کنم بخش اصلی این صنعت که به‌صورت سنتی کار می‌کند، فعلاً به همین شکل پیش می‌رود و احتمال پیشرفت بخش استارتاپی و شرکت‌های کوچک در دولت جدید زیاد است و من چشم‌انداز روشنی برای آنها می‌بینم.


مهدی مساوات، مدیرعامل روناد:


مطالبه اصلی ما مولدسازی دارایی‌های بیکار است. ما زمین‌های خالی و دارایی‌های بلااستفاده بسیاری داریم که جوانان صاحب ایده می‌توانند آنها را به خدمت بگیرند و به دارایی‌های مولد تبدیل کنند. از این فضاها می‌توان برای انبارش ابری یا فول‌فیلمنت استفاده کرد. امیدوارم تمام بخش‌های لجستیک را بتوان تا حدی به استانداردهای روز نزدیک کرد و با انتظار مشتری تطبیق داد. در بخش ارسال تغییرات بزرگی نیاز است؛ هم در ذهن و توقع مشتری و هم از لحاظ سوبسیدی که در بخش ارسال وجود دارد. این سوبسید هدفمند نیست. ما هزینه ارسال را با سوبسید بنزین حساب می‌کنیم. اگر این یارانه به شکل عادلانه‌تری توزیع شود، هزینه ارسال بالا می‌رود و می‌توانیم روش‌های نوآورانه‌تری برای ارسال داشته باشیم.


سعید ناسوتی، مدیرعامل پیشروپست:


مطالبه ما قیمت‌های واقعی است و اگر قیمت‌ها واقعی شوند مشکل ما حل می‌شود. علاوه‌بر قیمت‌ها، رفع فیلترینگ اینترنت هم دیگر دغدغه ماست. رفع فیلتر باعث می‌شود فروشگاه‌هایی که بر بستر اینستاگرام و تلگرام هستند فروش بیشتری را تجربه کنند.


حسن دوست‌حقی، مدیرعامل شتابان شمال:


مطالبه ما این است که فراموش نکنند اگر لجستیک رشد نکند، صنعت هم رشد نخواهد کرد. به نظر من باید وزارت لجستیک تشکیل شود. اگر می‌خواهند زیرساخت مملکت برای توسعه صنعت رشد کند، باید به‌صورت یکپارچه لجستیک را در یک وزارتخانه جمع کنند که تخصصی کار کند. به‌علاوه، در هر آیین‌نامه‌ای که تنظیم می‌شود از فعالان صنعت نظرخواهی کنند. چون برخی از این آیین‌نامه‌های مصوب قابلیت اجرا ندارند و آنها را کنار می‌گذارند. یک شورا از فعالان بخش خصوصی ایجاد کنند و از آنها مشورت بگیرند.


مهدی اشرفی، مدیرعامل گلرنگ ترابر:


مطالبه اصلی ما بهبود روابط مرزی و حل مشکلات تحریم حمل‌ونقل کشور است. مسئله بعدی حل مشکل نقل‌وانتقال پول برای صنعت لجستیک در کشورهای همسایه و اتحادیه اروپاست. مطالبه دیگر ما اصلاح رویه‌های حکمرانی در صنعت لجستیک است.


علی حسینی، مدیرعامل لینک‌اکسپرس:


لطفاً تکلیف پست ملی را روشن کنید. اگر قرار است به اسم سوبسید زیان دهد، فقط به مناطق کمتربرخوردار سرویس دهد و فضا را برای رشد بخش خصوصی آزاد بگذارد؛ نه اینکه با قیمت‌های ارزان غیرواقعی اجازه رشد به صنعت پست کشور و شرکت‌های خصوصی ندهد. چرا باید از همه دنیا عقب باشیم و نتوانیم نوآوری و کیفیتی شایسته مردم کشورمان داشته باشیم؟ همچنین لطفاً تکلیف بنزین را روشن کنید. همان‌طور که سالانه به دنبال افزایش حقوق و دستمزد، تمام فرآورده‌ها گران می‌شوند، بنزین را مستثنی نکنید و هر سال با افزایش تورم، قیمت آن را متعادل کنید و هزینه‌های اضافی روی دوش دولت نگذارید. اجازه بدهید دولت با درآمد حاصل از فروش بنزین روی زیرساخت‌های جاده‌ای ریلی و بنادر سرمایه‌گذاری کند.

در سال‌های اخیر اختلاف کیفی زیرساخت‌های حمل‌ونقل و خودروهای موجود در کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی گرفته است. مردم ما شایسته بهترین‌ها هستند. ما کارآفرینان حوزه کسب‌وکار امیدمان به اصلاحات جدی است و قطعاً هیچ اصلاحی بدون آسیب و اصطکاک اتفاق نمی‌افتد، ولی اگر جسارت اصلاحات امروز را نداشته باشیم خطرات جدی‌تری در آینده در انتظار ماست؛ شاید در دولت شما یا دولت‌های بعدی. انتظار داریم برای اصلاحات مصمم و جسور باشید و نگذارید اصطکاک‌های ناشی از اصلاحات شما را مردد یا منصرف کند.


مجتبی مقصودی، مدیرعامل پردازش داده‌نگار:


مطالبات من از دولت این است: توافق هسته‌ای، رفع تحریم و حل گره FATF و گشایش اقتصادی، امنیت سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌گذار خارجی، کاهش هزینه‌های دولتی با برون‌سپاری به شرکت‌های خصوصی و کوچک‌سازی بدنه دولت تا حد امکان در راستای اجرای اصل ۱۳، استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی در نوسازی تجهیزات استخراج نفت و گاز و استفاده حداکثری از منابع زیرزمینی استخراج‌شده و خرج ارز به‌دست‌آمده در زیرساخت‌هایی مانند نوسازی و توسعه خطوط جاده‌ای و ریلی، نوسازی ناوگان هوایی، بازسازی سایت‌های تاریخی و ایجاد امنیت و توسعه صنعت توریسم، ذخیره منابع مازاد در صندوق ذخایر ارزی، تبدیل شدن به هاب لجستیک منطقه و اجازه فعالیت کارخانه‌های خودروسازی خارجی و صادرات به کل منطقه و احیای منابع آبی و بیابان‌زدایی.


مهناز علمایی، مدیرعامل اسپید:


دولت سوبسیدهای زیادی به اداره پست می‌دهد و این مسئله باعث می‌شود فرصت‌های شرکت‌های لجستیکی خصوصی از بین برود. اگر قرار است سوبسید بدهند، حداقل برنامه‌ریزی کنند که به بخش‌های خاصی ارائه شود و تمام بخش‌های پست دولتی از سوبسید استفاده نکنند. با توجه به اینکه آقای پزشکیان در مناظرات خود به کوچک کردن دولت اشاره می‌کرد، نظر ما این است که سوبسیدهای پست کمتر شود.

مطالبه دیگر ما رفع فیلترینگ است. رفع فیلترینگ باعث رونق کسب‌وکارهای اینترنتی می‌شود و به دنبال آن، شرکت‌های لجستیکی می‌توانند خود را مطابق با نیازها، هوشمندتر کنند و در نتیجه یک شهر هوشمند داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.