عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

تسهیل در تأمین مالی؛ اساسی‌ترین رسالت لندتک‌ها

لندتک‌ها و جایگاه آنها در رونق اقتصاد کشور

عصر تراکنش ۸۳؛ پدرام ورشوکار، مدیرعامل دارا / لندتک‌ها با تقویت قدرت خرید مردم، باعث افزایش حجم فروش کسب‌وکارها می‌شوند و به‌صورت غیرمستقیم موجبات تأمین مالی و افزایش گردش مالی آنها را فراهم می‌کنند. با وجود این، حضور لندتک‌ها در اقتصاد کشور مزیت‌های دیگری نیز دارد که ازجمله آنها می‌توان به افزایش سهولت دسترسی به منابع مالی، افزایش شفافیت و کارایی و تقویت اقتصاد دیجیتال اشاره کرد. در ادامه هریک از این مزیت‌ها را توضیح خواهم داد.

  • افزایش سهولت دسترسی به منابع مالی: لندتک‌ها با کاهش زمان و هزینه‌های مربوط به فرایند وام‌گیری، امکان دستیابی سریع‌تر و راحت‌تر به منابع مالی را فراهم می‌کنند که این موضوع می‌تواند باعث تسریع در رشد و توسعه کسب‌وکارها شود.
  • افزایش شفافیت و کارایی: لندتک‌ها شفافیت فرایندهای مالی را افزایش می‌دهند. این شفافیت موجب می‌شود اعتماد به سیستم مالی و بهره‌وری در تخصیص منابع مالی بیشتر شود. همچنین، استفاده از داده‌های بزرگ و الگوریتم‌های هوش مصنوعی به این کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا ریسک‌های اعتباری خود را دقیق‌تر ارزیابی کنند و به این ترتیب ریسک نکول وام‌ها کاهش می‌یابد.
  • تقویت اقتصاد دیجیتال: رشد لندتک‌ها اقتصاد دیجیتال را تقویت می‌کند و زمینه‌ساز توسعه سایر کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری می‌شود. این امر می‌تواند به افزایش نرخ اشتغال، توسعه بازارهای جدید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند.

مهم‌ترین نقش لندتک‌ها حل کردن چالش‌های بزرگ هر دو سمت اقتصاد برای تأمین مالی است؛ سمت عرضه و سمت تقاضا. سمت عرضه عموماً باید مراحل بسیار پیچیده‌ای را برای تأمین مالی مجموعه‌های تولیدی و خدماتی پشت سر بگذارد و سمت تقاضا نیز به دلیل شرایط تورمی موجود، قدرت خرید زیادی ندارد. تأمین مالی آسان و دردسترس می‌تواند سمت تقاضا را نجات دهد و فکری به حال نیازهای معوق‌شده‌ مردم کند. به همین دلیل می‌توان گفت که تسهیل در تأمین مالی، کاهش موانع مالی و نوآوری در ارائه خدمات مالی از اساسی‌ترین رسالت‌های لندتک‌ها است. درباره دو رسالت اول باید گفت که لندتک‌ها با ارائه راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه و نوآورانه که پیچیدگی‌های خاصی هم ندارند، به تأمین مالی بخش‌های مختلف کسب‌وکاری جامعه ازجمله کارآفرین‌ها و کسب‌وکارهای نوپا کمک می‌کنند و رشد اقتصاد را در پی می‌آورند. درباره نوآوری در خدمات مالی نیز باید به استفاده لندتک‌ها از فناوری‌های جدید اشاره کرد؛ فناوری‌هایی که باعث ایجاد رقابت در بازار، بهبود کیفیت‌ها و کاهش هزینه‌ها می‌شوند.

با اینکه توسعه لندتک‌ها در ایران لازم و ضروری است و نقش آنها در توسعه اقتصاد کشور انکارنشدنی است، فعالیت آنها با چالش‌هایی روبه‌رو است؛ ازجمله:

  • ضعف همکاری نهادهای مالی با لندتک‌ها: یکی از چالش‌های پیش روی لندتک‌ها محدود بودن همکاری نهادهای مالی با آنها است که به عاملی محدودکننده در این حوزه تبدیل شده است. تصور می‌شود که تسهیلگری و تشویق بانک مرکزی و سایر نهادهای قانون‌گذار برای همکاری بانک‌ها و سایر نهادهای مالی با لندتک‌ها می‌تواند نقش مؤثری در بهبود اوضاع داشته باشد.
  • چالش‌های رگولاتوری: باید پذیرفت که با توجه به جدید بودن این بازار در کشور، قوانین و دستورالعمل‌های تدوین‌شده از سوی قانون‌گذار، مسیر رشد کسب‌و‌کارهای لندتکی را بسیار پرچالش کرده و باعث ایجاد مشکلات زیادی در مسیر بقا و توسعه آنها شده است. پیشنهاد می‌شود که نهاد قانون‌‌گذار با افزایش تعاملات خود با بازیگران این حوزه و توجه ویژه به سندباکس ایجادشده، تصویر بهتری از محدودیت‌ها و چالش‌های این حوزه کسب کند.
  • آشنایی محدود اعضای جامعه با مفاهیم مرتبط با اعتبار و خرید اقساطی: یکی دیگر از چالش‌های این نوع کسب‌وکارها در شاخص‌های مهمی نظیر تضامین، نرخ نکول و الگوی مصرف است.
  • محدودیت‌های دسترسی به داده‌ها: محدودیت‌های دسترسی به داده‌ها می‌تواند فعالیت لندتک‌ها را محدود کند و مانع از ارائه خدمات بهتر شود. به‌طور ویژه دسترسی بهتر این کسب‌وکارها به داده‌ها می‌تواند نقش بسزایی در ارتقای دقت و کارکرد سیستم‌های اعتبارسنجی داشته باشد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.