عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

چطور داده‌ها می‌توانند قدرتی جدید به دنیای فین‌تک ببخشند؟

مروری بر مهم‌ترین مطالب شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان

عصر تراکنش ۸۳ / به روال هر شماره، در بخش راهنمای هشتادوسومین شماره ماهنامه عصر تراکنش نگاهی به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان داشتیم. «آمریکن بنکر»، «بارونز»،‌«بنکینگ تکنولوژی»، «فین‌تک»، «فورچون» و «بلومبرگ بیزینس‌ویک» شش مجله‌ای هستند که در ادامه مروری بر مطالب آنها خواهیم داشت.


آمریکن بنکر: فناوری در خدمت رفع شکاف ثروت


شماره ژوئن ۲۰۲۴ آمریکن بنکر: همه مردم جهان در تقلای دست یافتن به رفاه مالی و ثروت هستند. با این حال، همیشه شکافی میان افراد در این زمینه وجود دارد. اختلاف نژادی هم یکی از مواردی است که می‌تواند شکاف در ثروت و رفاه را مضاعف کند. بررسی‌های مجله آمریکن بنکر نشان می‌دهد که دریایی از شکاف میان خانواده‌های سیاه‌پوستان و سفیدپوستان در زمینه رفاه وجود دارد. نکته نگران‌کننده این است که این شکاف در حال افزایش است. با این حال، موضوع امیدوارکننده‌ای که نشریه آمریکن بنکر به آن اشاره می‌کند این است که می‌تواند به کمک فناوری‌های پیشرفته ازجمله فناوری مالی یا همان فین‌تک، این شکاف را تا حد زیادی برطرف کرد. به عبارت ساده‌تر، فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی، می‌توانند به شکل‌های مختلف به رفع شکاف کمک کنند. این فناوری‌ها می‌توانند نقطه آغازی برای توزیع عادلانه و برابر ثروت میان نژادهای مختلف باشند.

پنی کراسمن در مقاله‌ای با عنوان «آیا فناوری جلوی افزایش شکاف میان نژادها را می‌گیرد؟» این نکته را یادآوری کرده که چهار سال پیش در زمانی‌که جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس این کشور کشته شد، بسیاری از بانک‌ها اعلام کردند تلاش خود را می‌کنند تا جلوی تبعیض نژادی را بگیرند و رفاه مالی را برای همه به‌صورت برابر فراهم کنند. بانک‌های بزرگی مانند جی‌پی مورگان در این زمینه پیش‌قدم شدند و اقداماتی را انجام دادند. وام دادن به اقلیت‌ها یکی از مسائلی است که در کشورهایی نظیر آمریکا هنوز مشکل دارد.

درواقع بسیاری از خانواده‌های سیاه‌پوستان هنوز نمی‌توانند به سادگی سفیدپوستان، وام دریافت کنند. این مسئله جزو مواردی است که بانک‌ها وعده داده‌اند روی آن کار کنند. واقعیت این است که نژادها در کشوری نظیر آمریکا، با واقعیت‌های کاملاً متفاوتی مواجهند. تلاش‌های اخیر بر این است که برابری لازم در این زمینه ایجاد شود. فناوری‌های جدید می‌تواند این شکاف‌ها را تا حد زیادی از میان بردارد. برخی از بانک‌ها هم تلاش دارند دستورالعمل‌های جدیدی در اختیار کارکنان خود بگذارند و به آنها آموزش‌هایی بدهند تا اوضاع بهبود یابد. درواقع جنبشی به راه افتاده که در آن دنیای مالی به کمک فناوری، تلاش دارد جلوی شکاف میان نژادها در دستیابی به ثروت و رفاه را بگیرد. رویکرد مثبت در این زمینه، می‌تواند اوضاع را بهبود بخشد.

عنوانآمریکن بنکر
صاحب‌امتیازArizent
تیراژانتشار آنلاین
انتشار آنلاین۱۸۸۵
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتamericanbanker.co
سوژه‌های این شماره#فناوری #صنعت_بانکی #فین‌تک

بارونز: چهره مشهور بانکداران


شماره ۳ ژوئن ۲۰۲۴ بارونز: جروم پاول، رئیس فدرال رزرو یا همان بانک مرکزی آمریکا به یکی از برترین چهره‌های دنیای اقتصاد در جهان تبدیل شده است. او در حال حاضر معروف‌ترین بانکدار جهان است. نشریه بارونز هم در تازه‌ترین شماره خود تصویر «جروم پاول» را روی جلد قرار داده و این تیتر را در کنار تصویرش نوشته است: «چرا او امسال نرخ بهره را کاهش نمی‌دهد؟» ماجرا از این قرار است که طی دو سال اخیر، افزایش افسارگسیخته نرخ تورم، باعث شد بانک‌های مرکزی در جهان برای کاهش آن اقدام کنند و اصلی‌ترین ابزاری که در این زمینه در اختیار دارند «نرخ بهره» است.

بانک مرکزی آمریکا در این‌باره پیش‌قدم شد و فرایند افزایش نرخ بهره را آغاز کرد. با افزایش نرخ بهره، می‌توان امید داشت که نرخ تورم به‌مرور کاهش پیدا کند. از آنجا که تورم در آمریکا افزایش بی‌سابقه‌ای پیدا کرده بود، فدرال رزرو تصمیم گرفت نرخ بهره را خیلی شدید افزایش دهد. در حالی که نرخ بهره بالای ۲درصد اتفاقی نادر در این کشور به شمار می‌رفت، فدرال رزرو نرخ بهره را تا ۵درصد افزایش داد. به این ترتیب نرخ تورم به‌مرور روند نزولی خود را آغاز کرد. نکته اینجاست که با افزایش نرخ بهره، بازارهای جهانی متلاطم می‌شوند. به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران و اهالی بازار در انتظار کاهش دوباره نرخ بهره‌اند.

نشریه بارونز توضیح داده که جروم پاول، رئیس بانک مرکزی اروپا، فعلاً اقدام به کاهش شدید نرخ بهره نخواهد کرد. البته طبق برنامه‌های پیشین، انتظار می‌رفت نرخ بهره در آمریکا در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد. با این حال، به نظر می‌رسد که هنوز آتش نرخ تورم خاموش نشده و اقتصاد همچنان تاب و توان تحمل نرخ بهره‌های بالا را دارد. ناگفته نماند که احتمالاً فرایند کاهش شدید نرخ بهره و رساندن آن به نرخ هدف که ۲درصد است، در سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد. این مسئله‌ای است که نشریه بارونز در همین شماره خود آن را بررسی کرده و دلایلی را برای آن آورده که تأمل‌برانگیزند.

عنوانبارونز
صاحب‌امتیازداوجونز
تیراژ۳۰۵ هزار و ۵۱۳ نسخه
انتشار اولین شماره۱۹۲۱
دفتر مرکزینیویورک‌سیتی
وبسایتbarrons.com
سوژه‌های این شماره#بحران_بانکی #صنعت_بانکی #جروم_پاول

بنکینگ تکنولوژی: پازل جهانی


شماره ۶ ژوئن ۲۰۲۴ بنکینگ تکنولوژی: بنکینگ تکنولوژی در این شماره، به‌صورت کلی به وضعیت داده‌ها و اطلاعات در جهان امروز پرداخته و توضیح داده که چطور همه‌چیز شبیه به پازل است. یکی از مقاله‌های این مجله مربوط به «آینده پول» است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند ارزها، آینده‌ای دیجیتالی خواهند داشت و از این بابت احساس نگرانی هم می‌کنند. با این حال، نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که وضعیت پرداخت همیشه در مسیر بهبود بوده است. درواقع، ما نسبت به گذشته، ساده‌تر و آسان‌تر امور مربوط به پرداخت را انجام می‌دهیم.

در هر تجارتی، به‌سادگی می‌توان با چند کلیک، کارهای پرداخت و نقل‌وانتقالات مالی را انجام داد. علاوه‌بر آن، امنیت هم اوضاع ظاهراً بهتری پیدا کرده است. حمل پول قطعاً اقدام پرخطری است و می‌توان به کمک فناوری‌های جدید آن را کنترل کرد. پول دیجیتال بی‌تردید قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند امنیت بیشتری برای کاربرانش داشته باشد. به این ترتیب آرامش خاطر بیشتری هم برای مشتریان بانکی به ارمغان می‌آورد. پول مسئله‌ای است که همه به‌نوعی با آن سروکار دارند، بانک‌های مرکزی هم سیاست‌های خود را براساس همین پول تعیین می‌کنند. به این ترتیب مسئله فیزیکی آن هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با این حال، دیجیتالی شدن آن الزاما مشکلی ایجاد نخواهد کرد و مثل همیشه و براساس روند تاریخی، می‌تواند به تسهیل فرایند پرداخت هم کمک کند. پول دیجیتال به هر حال ساختاری کاملاً متفاوت دارد و به همین دلیل همچنان باید مطالعه شود تا اهالی اقتصاد بهتر بتوانند آن را مدیریت کنند. بسیاری از شرکت‌هایی که تلاش دارند با ارزهای دیجیتال، امور خود را پیش ببرند، از مشاورانی در این زمینه کمک گرفته‌اند تا بتوانند بهتر معماری این نظام مالی را درک کنند و براساس آن برنامه‌ریزی‌های مالی خود را پیش ببرند.

درواقع آنها نگرانی‌هایی در این زمینه دارند و با کمک گرفتن از کارشناسان، سعی می‌کنند جلوی بروز بحران‌های احتمالی را بگیرند. روش‌های بسیاری برای مدیریت بحران و افزایش امنیت در رابطه با ارز دیجیتال معرفی شده که کاربران می‌توانند به کمک آنها از امنیت روانی هم برخوردار شوند. قوانین و سیاست‌هایی که سیاست‌گذاران در این زمینه تعیین کرده‌اند هم مؤثر بوده و باعث شده کاربران این ارزها از آرامش روانی بیشتری بهره‌مند شوند. واقعیت این است که در آینده پول، ارز دیجیتال نقش مهمی را ایفا می‌کند و بهبود قوانین در این زمینه اثربخش خواهد بود.

عنوانبنکینگ تکنولوژی
صاحب‌امتیازاینفورما
تیراژ
انتشار اولین شماره۱۹۸۳
دفتر مرکزیانگلستان، لندن
وب‌سایت fintechfutures.com
سوژه‌های این شماره#ارز_دیجیتال #پول #داده

فین‌تک: غول‌های فناوری در جهان


شماره ژوئن ۲۰۲۴ فین‌تک: نشریه فین‌تک تیتر خود را به دارایی‌های دیجیتال اختصاص داده است. در این نشریه، توضیح داده شده که چطور داده‌ها می‌توانند قدرتی جدید به دنیای فین‌تک ببخشند. در بخشی از این نشریه به برترین و مهم‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری در جهان پرداخته شده که خواندنی است. دهمین شرکت بزرگ جهان، آدوبی است که در سال ۱۹۸۲ تأسیس شده و همچنان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های جهان شناخته می‌شود. این شرکت از مسیر نوآوری توانسته همچنان نام خودش را در فهرست ۱۰ شرکت برتر در جهان در حوزه فناوری قرار دهد.

اورکل نهمین شرکت بزرگ جهان است که این روزها تلاش دارد از طریق بهبود روند بهره‌گیری از داده‌ها و تقویت پایگاه داده‌های خود، جایگاهش را در بازار ارتقا بخشد. شرکت چینی تنسنت رتبه هشتم را در جهان فناوری دارد. این شرکت که در سال ۱۹۹۸ راه‌اندازی شده، با سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه بازی و هوش مصنوعی، توانسته جایگاهش را در دنیای فناوری حفظ کند. البته تنسنت تنها شرکت غیرآمریکایی نیست؛ سامسونگ که رتبه هفتم را در میان شرکت‌های فناوری در جهان دارد، از سال ۱۹۳۸ تاکنون یکی از غول‌های مطرح در بازار جهانی بوده است.

ششمین شرکت، برادکام است که بیش از بیست هزار نفر در آن مشغول به کارند. این شرکت یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی در دنیای فناوری شناخته می‌شود. سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات ازجمله دلایل موفقیت این شرکت بوده است. انویدیا که این روزها هم نامش زیاد شنیده می‌شود، پنجمین شرکت مطرح در حوزه فناوری در جهان است که از مسیر تأمین تراشه‌های لازم برای فناوری هوش مصنوعی پیشرفت کرده است. آمازون رتبه چهارم را به خود اختصاص داده و توانسته طی سال‌های اخیر از مسیر فناوری، تجربه خرید مشتری را متحول کند.

گوگل سومین شرکت بزرگ حوزه فناوری است که سلطه بسیاری در حوزه کاری خود دارد و بعید است هیچ‌وقت شرکتی بتواند جایش را بگیرد. مایکروسافت رتبه دوم را در جهان دارد. این شرکت در سال ۱۹۷۵ راه‌اندازی شده و اکنون برخی از محصولاتش عملاً جایگزینی در بازار ندارند و همه افراد با آن کار می‌کنند. درنهایت رتبه اول هم متعلق به شرکت اپل است که نشریه فین‌تک هم به‌صورت مفصل به آن پرداخته است.

عنوانفین‌تک
صاحب‌امتیازByzclick Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۲۰۱۹
دفتر مرکزینوروویچ،‌ بریتانیا
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژه‌های این شماره#فین‌تک #اپل #فناوری

فورچون: بازگشت مایکروسافت


شماره ژوئن و جولای ۲۰۲۴ فورچون: نشریه فورچون تصویر ساتیا نادلا، مدیر اجرایی شرکت مایکروسافت را روی جلد خود قرار داده و به قصه موفقیت این شرکت پرداخته است. او ۱۰ سال است که مدیرعاملی این شرکت را برعهده گرفته و توانسته مایکروسافت را طی یک دهه اخیر وارد فهرست ارزشمندترین شرکت‌های جهان کند. در حال حاضر مایکروسافت یکی از بازیگران کلیدی در عرصه فناوری هوش مصنوعی به شمار می‌آید و نقش مدیرعامل در این زمینه پررنگ بوده است. حالا این مدیرعامل به دنبال بهبود شرکتش است و سعی دارد نقشش را در زمینه هوش مصنوعی پررنگ‌تر کند. او با دقت مدل‌های مختلف هوش مصنوعی را که روانه بازار می‌شوند بررسی می‌کند تا بتواند بهترین مدل را برای شرکت مایکروسافت کشف کند.

او در سال ۲۰۱۴ به‌صورت جدی قدم به این شرکت گذاشت و کارش را به‌عنوان مدیرعامل آغاز کرد. در آن زمان، مایکروسافت عقب‌نشینی‌های بسیاری داشت و نسبت به گذشته، محبوبیتش کاهش یافته بود، اما مدیریت صحیح نادلا، توانست دوباره این شرکت را به یکی از غول‌های فناوری تبدیل کند. علاوه‌بر آن، مایکروسافت در حال حاضر جزو ارزشمندترین شرکت‌های جهان است. بخشی از این موفقیت، حاصل روابط نادلا با افراد و کشورهایی است که بستری برای توسعه فراهم کرده‌اند. برای مثال، او توانسته فعالیت‌هایش را در مالزی توسعه دهد. به این ترتیب از فرصت‌های پیشرفت در این کشور هم برخوردار شده است.

یکی از نکات مثبت درباره این مدیرعامل، بهره‌گیری موفق از تحولات دیجیتال است. حالا این چهره مصمم شده تا دهه جدید کاری‌اش را در شرکت مایکروسافت آغاز کند و معتقد است که فناوری هوش مصنوعی حرف اصلی را می‌زند. البته او تأکید کرده که الزاماً این شرکت رهبر فناوری در بازار باقی نخواهد ماند، اما اگر بتواند بهترین مدل مربوط به فناوری هوش مصنوعی را پیدا کند، می‌تواند راهی برای ماندگاری خود بیابد. مدیرعامل مایکروسافت می‌گوید اگر این شرکت بتواند مسیر نوآوری را ادامه دهد و همچنان در زمینه داده‌ها، به یافته‌ها و نوآوری‌های جدید دست پیدا کند، در این زمینه موفق خواهد شد. درنهایت، مایکروسافت تاکنون همیشه مسیر موفقیت را برای خود پیدا کرده، پس در دنیای سلطه هوش مصنوعی هم احتمالاً می‌تواند راهی برای ادامه این موفقیت بیابد.

عنوانفورچون
صاحب‌امتیازCharoen Pokphand
تیراژ۸۵۲ هزار
انتشار اولین شماره۱۹۲۹
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتfortune.com
سوژه‌های این شماره#ساتیا_نادلا #مایکروسافت #نوآوری

بلومبرگ بیزینس‌ویک: از بایدن تا وال‌استریت


شماره ژوئن ۲۰۲۴ بلومبرگ بیزینس‌ویک: طرح جلد نشریه بلومبرگ بیزینس‌ویک به شرکت «پیکسار» اختصاص یافته و اینکه چطور می‌تواند روند گذشته‌اش را تغییر دهد تا به موفقیت دست پیدا کند. با این حال، درون این نشریه مقالات و مطالب متنوع و خواندنی بسیاری وجود دارد. یکی از این مطالب درباره ریاست‌جمهوری در آمریکاست. آمریکایی‌ها پایان سال ۲۰۲۴ باید پای صندوق‌های رأی بروند و رئیس‌جمهور بعدی را انتخاب کنند. این انتخابات در سالی که بیش از نیمی از جمعیت جهان در کشورهای مختلف پای صندوق‌های رأی خواهند رفت، مهم‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری به شمار می‌آید. مردم در این کشور، نه فقط برای آمریکا بلکه برای بسیاری از دیگر کشورهای جهان هم تعیین تکلیف می‌کنند.

آیا دونالد ترامپ دوباره به قدرت بازمی‌گردد یا جو بایدن همچنان در مسند قدرت باقی خواهد ماند؟ در یکی از مطالب، گفته شده که وضعیت اقتصاد در آمریکا مطلوب به نظر می‌رسد، اما در حقیقت قیمت‌ها در حوزه مواد غذایی و انرژی همچنان در حال افزایش است. مردم آمریکا به تورم عادت ندارند و این تورم اکنون نه‌تنها بلای جان آنها شده، بلکه می‌تواند به موقعیت بایدن هم آسیب وارد کند. طبق پیش‌بینی این نشریه، تورم می‌تواند به یکی از مهم‌ترین عواملی تبدیل شود که دست بایدن را از قدرت کوتاه کند. یکی دیگر از مطالب این نشریه به شرکت آلفابت، یکی از مهم‌ترین شرکت‌های جهان، اختصاص دارد. این شرکت توانسته از مسیر نوآوری، فضایی برای کارآفرینی فراهم کند.

آزمایشگاه‌های این شرکت، مملو از دانشمندانی است که تلاش دارند از مسیر نوآوری، به کشفیات جدید دست یابند. این نشریه همچنین به پیروزی یک زن در انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک هم پرداخته است. یکی از مطالب خواندنی این نشریه هم درباره «وال‌استریت»، کانون فعالیت‌های اقتصادی جهان است. درواقع تمامی اهالی اقتصاد وال‌استریت را می‌شناسند. چه جامعه‌ای در وال‌استریت فعالیت دارند؟ این مقوله‌ای است که بلومبرگ بیزینس‌ویک زیر ذره‌بین قرار داده و تلاش کرده به ابعاد مختلف آن بپردازد. تغییر شرایط از سال ۲۰۱۱ تا کنون در وال‌استریت، از دیگر مواردی است که این نشریه بررسی کرده است. درواقع خوانندگان هم با تاریخ وال‌استریت آشنا می‌شوند و هم می‌توانند نسبت به سازکارهای آن شناخت کاملی پیدا کنند.

عنوانبلومبرگ بیزینس‌ویک
صاحب‌امتیازمایکل بلومبرگ
تیراژ۳۲۵ هزار نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر ۱۹۲۹
دفتر مرکزینیویورک‌سیتی
وب‌سایتbloomberg.com/businessweek
سوژه‌های این شماره#آلفابت #آمریکا #فناوری
از طريق مترجم: نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.