عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب‌هایی درباره آینده پول، هوش‌مصنوعی و سرگذشت شرکت آمازون

مروری کوتاه بر کتاب‌های «هزینه پنهان پول: چگونه جریان مالی زندگی و دنیای اطراف ما را شکل می‌دهد؟»،«الگوریتم: چگونه هوش مصنوعی می‌تواند شغل و آینده شما را بدزدد؟»، «جنگ بر سر همه‌چیز» و «پول در قرن بیست‌ویکم»

عصر تراکنش ۸۴ / در هشتاد و چهارمین شماره از ماهنامه عصر تراکنش، مطابق معمول کتاب‌هایی را معرفی کرده‌ایم که خواندنشان برای علاقه‌مندان و فعالان حوزه فین‌تک، خالی از لطف نخواهد بود. «هزینه پنهان پول: چگونه جریان مالی زندگی و دنیای اطراف ما را شکل می‌دهد؟»، «الگوریتم: چگونه هوش مصنوعی می‌تواند شغل و آینده شما را بدزدد؟»، «جنگ بر سر همه‌چیز» و «پول در قرن بیست‌ویکم» چهار کتاب این شماره هستند.

کتاب «هزینه پنهان پول: چگونه جریان مالی زندگی و دنیای اطراف ما را شکل می‌دهد؟» درباره تأثیر نامحسوس پول و ثروت بر بسیاری از جنبه‌های زندگی و اجتماعی افراد در دنیای مدرن، نظیر محیط زیست، سیاست و… توضیح می‌دهد؛ کتاب «الگوریتم: چگونه هوش مصنوعی می‌تواند شغل و آینده شما را بدزدد؟» شرایط را حول وقوع بحرانی بررسی می‌کند که امروزه بسیاری از افراد بابت آن هراسان هستند؛ مسئله آینده شغلی مردم بر سیاره زمین با توجه به روند حیرت‌انگیز پیشرفت هوش مصنوعی؛ کتاب «جنگ بر سر همه‌چیز» تاریخ شفاهی شرکت آمازون و قصه تبدیل شدن آن به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تجاری دنیا را روایت می‌کند و «پول در قرن بیست‌ویکم: ارزان، سیار و دیجیتال» نیز به عنوان آخرین کتاب این شماره، به بررسی مؤلفه‌هایی می‌پردازد که بر جریان‌های مالی در جهان و به گردش آمدن ثروت و پول تأثیرگذار هستند.


هزینه پنهان پول: چگونه جریان مالی زندگی و دنیای اطراف ما را شکل می‌دهد؟


احتمالاً بارها احساس کرده‌اید که هرچقدر تلاش کنید باز هم به اهداف مالی خود نمی‌رسید. شما تنها نیستید و همه ما مدام با این چالش‌ها که از پول نشئت می‌گیرند، دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. سباستین بنی، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل پلتفرم آموزش مالی Looking Glass، در کتاب «هزینه پنهان پول» چگونگی نفوذ پول در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را توضیح می‌دهد. او نشان می‌دهد که نحوه تعامل ما با جهان، تأثیر ما بر محیط زیست، افزایش تجارت غیرمولد و غیره، همه بر اساس پول‌اند. این کتاب در چهارده فصل اطلاعات روزمره شما درباره پول را به چالش می‌کشد و نقش پول و چگونگی محافظت در برابر اثرات منفی پول را بدون بیان اصطلاحات تخصصی و پیچیده توضیح می‌دهد.

او با ارائه تاریخچه مختصری از پول شروع می‌کند و بعد از توضیح ساختار مداخله مالی، به تشریح چهار مرحله نابودی اقتصادی می‌پردازد. پیوند بین پول و رفتار، تأثیر پول بر واحد خانواده و تأثیر پول آسان بر نابودی کسب‌وکارها نام فصل‌هایی از این کتاب هستند که نقش پول در زندگی انسان را بررسی می‌کنند. نویسنده، در هفت فصل بعدی کتاب عوارض و تأثیرات منفی پول بر محیط زیست، رفتارهای اجتماعی و سیاست را توضیح می‌دهد و درنهایت تلاش می‌کند براساس واقعیت پولی جهان، راهی برای ساختن آینده‌ای مرفه‌تر، عادلانه‌تر و زیباتر ارائه دهد.

عنوان اصلیThe Hidden Cost of Money: How Financial Forces Shape Our Lives & the World Around Us
نویسندهسباستین بنی
انتشاراتسب بنی
سال انتشاردسامبر ۲۰۲۳

الگوریتم: چگونه هوش مصنوعی می‌تواند شغل و آینده شما را بدزدد؟


هرچند هوش مصنوعی در دسترس ما مثل ربات‌های فیلم‌های سینمایی نیستند که علیه انسان‌ها شورش کنند و با بی‌رحمی آنها را بکشند، اما ویژگی‌های منفی زیادی دارند که نه به‌سرعت، ولی درنهایت به ما آسیب می‌زنند. بسیاری از افراد معتقدند کاری که هوش مصنوعی می‌کند دزدی است. مدل‌های زبانی از روی مطالب نویسندگان و هنرمندانی آموزش می‌بینند که برای استفاده از آثارشان رضایت نداده‌اند. این مدل‌ها بعد از آموزش با یادگیری ماشین و از روی خلاقیت انسانی محتوا تولید می‌کنند. علاوه‌بر این هوش مصنوعی با مصرف بسیار زیاد انرژی فسیلی، به‌مرور باعث رقم خوردن یک فاجعه محیط‌زیستی خواهد شد.

در این میان هیلکه شلمن، در کتاب «الگوریتم: چگونه هوش مصنوعی می‌تواند شغل و آینده شما را بدزدد؟» بر یک ویژگی خاص هوش مصنوعی تمرکز کرده است: نقش آن در فضای کار و پیامدهایش. مثل همیشه این فناوری هم در اولین قدم به طبقه کم‌درآمد ضربه زد: افرادی که کارهای روزمره جامعه را برعهده دارند، اما با پیشرفت هوش مصنوعی حتی کارمندان و پشت‌میزنشین‌ها هم در معرض خطرند. شلمن در این کتاب، براساس اسناد داخلی فاش‌شده شرکت‌ها و تجربه واقعی افراد، از رشد پنهانی هوش مصنوعی در فضای کاری گفته است. براساس یافته‌های او، تقریباً همه کارفرمایان در استخدام از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. همچنین، هوش مصنوعی با بررسی برنامه کارکنان، فعالیت گروه‌ها و پارامترهای دیگر الگوهای رفتاری ناسالم را تشخیص می‌دهد و حتی متوجه می‌شود که آیا کسی ارزش سرمایه‌گذاری بلندمدت را دارد یا خیر و آیا احتمال دارد کار را ترک کند.

عنوان اصلیThe Algorithm: How AI Can Hijack Your Career and Steal Your Future
نویسندههیلکه شلمن
انتشاراتهرست
سال انتشارژانویه ۲۰۲۴

جنگ بر سر همه‌چیز: ماجراجویی متهورانه آمازون برای مالکیت جهان و بازسازی قدرت شرکتی


کتاب «جنگ بر سر همه‌چیز»، چگونگی تبدیل آمازون به یکی از قدرتمندترین و مخوف‌ترین شرکت‌های جهان را روایت می‌کند. در سال ۲۰۱۷، لینا خان، دانشجوی حقوق دانشگاه ییل، در مقاله‌ای آمازون را به انحصارطلبی متهم کرد. او توضیح داده بود که چگونه آمازون در طول بیش از بیست سال، خود را به گزینه‌ای حذف‌ناشدنی برای مصرف‌کنندگان در سراسر جهان تبدیل کرده و طوری عمل می‌کند که همیشه در اوج باقی بماند. مقاله لینا خان در واشنگتن آتشی روشن کرد و در نهایت، سال ۲۰۲۳ شکایت ضد انحصارطلبی‌ای علیه آمازون تنظیم شد که ممکن است یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های ضد انحصارطلبی در قرن بیست‌ویکم باشد.

نویسنده این کتاب براساس مصاحبه با صدها نفر – از مدیران آمازون گرفته تا رقبا و کسب‌وکارهای کوچک – نشان می‌دهد که آمازون چگونه از مزایای رقابتی خود برای تسلط بر هر بازاری که به آن وارد می‌شود، استفاده می‌کند. این شرکت از داده‌های فروشندگان برای رقابت با خرده‌فروشی‌های آنلاین استفاده می‌کند و با هوشمندی از بازارهای مختلف از رسانه تا لجستیک سهم می‌گیرد. اکثر شرکت‌ها بر یک یا دو صنعت تسلط دارند، اما آمازون در چندین حوزه پیشتاز است. به این ترتیب، این کتاب در تلاش است تا توضیح دهد این شرکت چگونه چشم‌انداز خرده‌فروشی، نحوه ارزیابی وال‌استریت و ماهیت اقتصاد جهانی را تغییر داده است.

عنوان اصلیThe Everything War: Amazon’s Ruthless Quest to Own the World and Remake Corporate Power
نویسندهدانا ماتیولی
انتشاراتLittle, Brown and Company
سال انتشارآوریل ۲۰۲۴

پول در قرن بیست‌ویکم: ارزان، سیار و دیجیتال


در کتاب «پول در قرن بیست‌ویکم: ارزان، سیار و دیجیتال» نویسنده به‌عنوان یک اقتصاددان، سه مؤلفه‌ای را که «پول» مدرن را تعریف می‌کنند، بررسی می‌کند. او توضیح می‌دهد که چه کسی پول را کنترل می‌کند و آینده مالی چگونه خواهد بود. اکنون پول به‌شدت ارزان، دیجیتال و سیار است و ریچارد هولدن در این کتاب با بررسی محاسن و معایب نرخ بهره پایین، جابه‌جاشوندگی پول و رمزارزها شرح می‌دهد که چگونه این ویژگی‌ها در دهه‌های آینده به کار خود ادامه می‌دهند. هولدن داستان سه فردی را که نفوذ گسترده‌ای بر آینده پول مدرن دارند، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، ویتالیک بوترین، مؤسس اتریوم و راگورام راجان، رئیس سابق بانک مرکزی هند و اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول، روایت می‌کند. او با حرکت از خرد به کلان، زیرساخت‌هایی را که اجازه تراکنش‌های دیجیتال را می‌دهند، ارزهایی را که زیربنای این تراکنش‌ها هستند، رقابت برای کنترل آن ارزها، تغییر در سیاست‌ها و سیستم پولی بین‌المللی و تأثیر آن بر سیاست پول ما در عصر دیجیتال را بررسی می‌کند.

این کتاب در هشت فصل نوشته شده و با بیان تاریخچه مختصری از شرایط اقتصادی جهان در سال‌های گذشته آغاز می‌شود. پس از آن داستان راجان و عبور از پول نقد را می‌نویسد. در فصل سوم با اشاره به بانک فدرال آمریکا و جنت یلن توضیح می‌دهد چطور باید پول ارزان را مدیریت کرد. سپس به سراغ بوترین و رمزارزها می‌رود و درنهایت، این سؤال را می‌پرسد که آیا دولت‌ها می‌توانند این سه ویژگی ساختاری پول را تحت کنترل نگه دارند؟

عنوان اصلیMoney in the Twenty-First Century: Cheap, Mobile, and Digital
نویسنده ریچارد هولدن
انتشارات دانشگاه کالیفرنیا
سال انتشار ژانویه ۲۰۲۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.