عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

مقاومت را شکستیم!

نگاهی به مسیر پرپیچ‌وخمی که برای فهرست کردن زنان فعال در صنعت مالی کشور تا امروز طی کرده‌ایم

عصر تراکنش ۸۴؛ مینا حاجی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش / ماهنامه عصر تراکنش به شماره هشتادوچهارم و سال هشتم انتشارش رسیده است. ما در این هفت سال، پیوسته در تلاش بودیم برای بهبود این نشریه، تغییرات مستمری داشته باشیم. با همین رویکرد، در پنجاهمین شماره عصر تراکنش صفحه‌آرایی و طرح‌بندی گرافیکی و محتوایی آن را تغییر دادیم که حاصل این تغییر در قسمت «راهنما»ی ماهنامه، اضافه شدن بخش «مدیران» بود. در این بخش هر ماه تلاش کردیم مدیران یکی از بخش‌های صنایع مالی کشور را به مخاطبان معرفی کنیم تا هم مروری باشد بر نام چهره‌های شناخته‌شده این صنعت و هم با چهره‌های جدید و کمتر شنیده‌شده آشنا شویم. استقبال از این فهرست ماهانه و تمرکز روی مدیران در سایر بخش‌های ماهنامه عصر تراکنش، به‌حدی بود که از شماره شصت‌و‌چهارم کلمه «مدیران» به تگ‌لاین «ماهنامه اختصاصی فناوری‌های مالی» اضافه شد تا به هدفمان در انتشار عصر تراکنش، بیش از پیش نزدیک شویم.

با اضافه شدن این کلمه به تگ‌لاین، توجه ما نیز در عصر تراکنش بیش از پیش به سمت مدیران صنایع مالی کشور معطوف شد و به همین دلیل مخاطبان عصر تراکنش هر ماه شاهد حضور تعداد زیادی از مدیران کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ در بخش‌های مختلف هستند. در این بین به‌طور خاص در بخش «مدیران» در تلاشیم مدیران بخش‌های مختلفی از صنایع مالی کشور را هر ماه معرفی کنیم و از سوابق کاری و تحصیلی هریک بنویسیم؛ کاری دشوار و سنگین که اگر پیگیری مصرانه همکارانم در تحریریه عصر تراکنش نبود هیچ‌وقت به ثمر نمی‌نشست.

ماهیت عمل «فهرست کردن» به دلیل تعدد بالای ذی‌نفعانی که دارد، دشوار است و اگر قرار باشد ماهانه نیز باشد، دشوارتر هم می‌شود؛ به‌ویژه که درباره صنایعی صحبت می‌کنیم که مدیران آن عموماً تمایلی به ارائه اطلاعات درباره خود ندارند و بسیاری از آنها بر این عقیده‌اند که هرچه ناشناس‌تر فعالیت کنند، دچار حاشیه‌ها و چالش‌های کمتری می‌شوند، ولی چالش‌های ارائه فهرست باعث نشد که ما دست از این کار برداریم و هر ماه پرقدرت‌تر از قبل به این روند ادامه می‌دهیم، زیرا بازخوردهای بسیار خوبی از مخاطبانمان دریافت کرده‌ایم.

تاکنون مدیران حوزه‌های متعددی از صنایع مالی را معرفی کرده‌ایم، اما یکی از حوزه‌هایی که در این بخش چهاربار به سراغش رفته‌ایم و هربار بر تعداد افراد حاضر در فهرست اضافه شده است، فهرست زنان فعال در رده‌های مدیریتی صنعت مالی کشور است؛ فهرستی که برای خود من به‌عنوان یک زن، بسیار جذاب بوده و هربار در تلاش بودم تا شخصاً در تکمیل آن درگیر باشم.

زمانی که در شماره پنجاه‌ودوم عصر تراکنش قصد داشتیم برای اولین‌بار فهرست زنان فعال در رده‌های مدیریتی صنعت مالی کشور را ارائه کنیم اکثر افراد حاضر نبودند که اطلاعاتی درباره خود بدهند و در این فهرست قرار بگیرند، همین موضوع باعث شد فهرست اولیه ما شامل اطلاعات فقط نوزده زن باشد که پیدا کردن همین تعداد نیز برایمان آسان نبود. بعد از انتشار این مطلب بازخوردهای زیادی دریافت کردیم. درنتیجه، تصمیم گرفتیم در شماره پنجاه‌وهفتم عصر تراکنش این فهرست را دوباره به‌روز کنیم و این‌بار زنان بیشتری مایل بودند در فهرست ما حضور داشته باشند؛ نه‌تنها آن مقاومت اولیه‌ای که برای ارائه اطلاعات درباره خود وجود داشت، شکسته شده بود، بلکه به این نتیجه رسیده بودند که بهتر است در این فهرست حضور داشته باشند تا نشان دهند این صنعت آن‌قدرها هم که تصور می‌شود مردانه نیست و زنان تأثیرگذاری در لایه‌های ارشد این صنعت نقش‌آفرینی می‌کنند.

در دومین فهرستمان، ۳۷ زن فعال در صنایع مالی و صنعت فناوری اطلاعات کشور را که در رده مدیریتی ارشد در حال فعالیت بودند معرفی کردیم، ولی همچنان می‌دانستیم که در این صنعت بزرگ و گسترده، قطعاً فقط ۳۷ زن فعال نداریم و زنان بسیار بیشتری در این رده شغلی در این صنایع در حال فعالیت‌اند که جایشان خالی بود، ولی توانمان محدود بود و باید اجازه می‌دادیم این فهرست خودش راهش را باز کند. از آنجا که این فهرست دهان‌به‌دهان در بین شرکت‌ها و فعالان صنایع مالی چرخیده بود، بار سوم، کارمان برای به‌روز کردن فهرست، آسان‌تر بود. اکنون نه‌تنها خود افراد مایل بودند در این فهرست حضور داشته باشند، بلکه شرکت‌ها نیز تمایل داشتند مدیران زن خود را معرفی کنند تا بخشی از تلاش‌هایشان در راستای کاهش شکاف جنسیتی را نشان دهند.

نتیجه کار این شد که در سومین به‌روزرسانی این فهرست که در شماره هفتادوسوم عصر تراکنش آن را منتشر کردیم، ۷۶ زن فعال در لایه‌های ارشد مدیریتی را در صنایع مالی و فناوری اطلاعات کشور معرفی کردیم تا بلکه بتوانیم دریچه‌ای باشیم برای معرفی چهره‌های فعال در صنایع مالی کشور. حالا بعد از گذشت یازده ماه، این‌بار به بهانه روز جهانی «زن در مهندسی» این فهرست را به‌روز کرده‌ایم. در فهرست اخیرمان نام و چهره‌های جدیدی را مشاهده می‌کنید. قطعاً این فهرست نیز آخرین تلاش ما برای معرفی زنان نیست و سعی خواهیم کرد هربار فهرست کامل‌تری را ارائه دهیم، اما این‌بار سعی کرده‌ایم با دقت بیشتری به این فهرست بنگریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.