عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

لزوم بومی‌سازی فناوری‌های موردنیاز کشور

وضعیت حوزه سخت‌افزار در صنایع بانکی و پرداخت کشور؛ چالش‌ها و راهکارها

عصر تراکنش ۸۴؛ سید ابوالحسن پورحسینی،‌ مدیرعامل ایران‌ارقام / در دنیای پویای امروز، صنعت بانکداری برای بقا و پیشرفت نیازمند تعامل روزافزون در سه رکن شرکت‌، بانک‌ و قانون‌گذار است. این تعامل، زمینه‌های خلق ارزش‌های نوین در صنعت بانکداری را مهیا می‌کند که در این صورت، بستری مناسب برای توسعه محصولات و خدمات نوآورانه، کارآمد و تسهیل‌کننده فراهم خواهد شد. شرکت‌های توسعه‌دهنده زیرساخت بانکی با ارتقای فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حوزه خدمات بانکی، به‌طور مستقیم بر رضایت و وفاداری مشتریان تأثیر می‌گذارند. بانک‌های موفق در عرصه بانکداری، با درک عمیق نیازهای مشتریان، به دنبال ارائه راه‌حل‌های نوآورانه هستند. در این راستا، به‌کارگیری تجهیزات مدرن و به‌روز، نقشی اساسی در بهینه‌سازی فرایندها و ارائه تجربه‌ای مطلوب به مشتریان ایفا می‌کند. این اتفاق، مستلزم توجه به خواسته‌ها و انتظارات مشتریان و تلاش برای جلب رضایت آنها از طریق ارائه خدمات باکیفیت است.

همچنین، نظارت بر عملکرد شرکت‌ها و بانک‌ها، به هدف حفظ حقوق مشتریان و جلوگیری از بروز تخلفات، از وظایف کلیدی قانون‌گذار است. قانون‌گذار با تدوین قوانین و مقررات مناسب، می‌تواند زمینه‌ای برای توسعه و نوآوری در صنعت بانکداری فراهم کند. هم‌افزایی میان شرکت‌، بانک‌ و قانون‌گذار، کلید طلایی موفقیت در صنعت بانکداری است. این تعامل سازنده، بستری مناسب برای خلق ارزش، ارتقای رضایت مشتریان و پیشرفت در دنیای رقابتی امروز فراهم می‌کند.

در مسیر خلق ارزش، ارتقای رضایت مشتریان و پیشرفت در دنیای رقابتی صنعت تجهیزات الکترونیکی بانکی، با چالش‌هایی در حوزه سخت‌افزار پیش روست که می‌توان به‌طور عمده، به چالش‌های فناوری‌محور، امنیتی، اقتصادی و منابع انسانی اشاره کرد. از یک سو، سرعت پیشرفت فناوری را نیز می‌توان هم یک چالش و هم یک فرصت قلمداد کرد که در صورت برخورداری از جدیدترین فناوری‌ها و به‌روزرسانی مداوم، می‌توان به فرصت‌های ارزشمندی دست یافت. از سوی دیگر در حوزه امنیت، مشتریان بانکی باید اطمینان حاصل کنند که سیستم‌های سخت‌افزاری آنها در معرض تهدید نیست؛ بنابراین حفظ امنیت داده‌ها و سیستم‌های آنها از اهمیت حیاتی برخوردار است. با این حال، با پیچیده‌تر شدن تهدیدهای سایبری، به‌روز نگه داشتن امنیت سخت‌افزار می‌تواند دشوار باشد. از دیگر چالش‌های عمده حوزه بانکداری الکترونیکی مهاجرت به سمت تحول دیجیتال و استفاده از فناوری‌های جدید است؛ ضمن اینکه استفاده از کارت‌های بانکی و سیستم‌های پرداخت نرم‌افزاری به‌سرعت در حال گسترش است..

این فناوری‌ها به مشتریان امکان می‌دهد تا با سرعت و امنیت بیشتری تراکنش‌های خود را انجام دهند. کیوسک‌های بانکی خودکار که خدمات متنوعی مانند افتتاح حساب، درخواست وام و مشاوره مالی ارائه می‌دهند مشتریان را از مراجعه حضوری به شعبه بی‌نیاز می‌کنند. همچنین نگهداری و پشتیبانی تجهیزات سخت‌افزاری بانکی مستلزم پرداخت هزینه‌هایی سنگین است.

شرکت‌های فعال در حوزه زیرساخت بانکی همواره در زمینه تأمین، نگهداری و پشتیبانی سخت‌افزارهای بانکی موانعی پیش رو دارند. با در نظر داشتن مسائل ناشی از تحریم، تغییرات مداوم و گسترده در موضوعات گمرک و تخصیص محدود منابع ارزی که موجب طولانی و طاقت‌فرسا شدن روند تأمین قطعات خواهد شد و از توانایی شرکت‌ها برای ادامه کار می‌کاهد و روند انجام کار با تأخیر مواجه خواهد شد.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، مدیریت سیستم‌های سخت‌افزاری بانکی، وابسته به نیروی انسانی باتجربه و ماهر است که همواره با چالش‌هایی درباره آموزش و سرآمدی نیروی انسانی متخصص روبه‌رو بوده است. مهاجرت نیروی‌های کارآمد از دیگر چالش‌های عمده در این مسیر است.

درباره ارائه راهکار باید افزود، راه‌حل‌های متعددی برای چالش‌های مذکور در صنعت بانکداری وجود دارد. صنعت بانکداری به‌طور مداوم در حال تکامل است و نهادهای بانکی برای رقابت، می‌توانند رویکرد نوآورانه داشته باشند و در مسیر چرخه تحول فناوری جایگاه خود را بیابند. با این حال، معرفی فناوری‌های جدید اغلب به سرمایه‌گذاری حجیم در حوزه سخت‌افزار نیاز دارد که می‌تواند یک چالش محسوب شود. برای گذر از این قبیل چالش‌ها اقداماتی مانند سرمایه‌گذاری در امنیت سایبری و استفاده از راه‌حل‌های ابری مفید است. همچنین می‌توان با اتخاذ رویکرد پیشگیرانه، از افزایش نرخ خرابی سخت‌افزار و بروز اختلالات و ازدست‌دادن داده‌ها جلوگیری کرد.

نهادهای بانکی باید با سرمایه‌گذاری در فناوری‌ها و خدمات امنیتی از داده‌ها و سیستم‌های خود در برابر تهدیدهای سایبری محافظت کنند، اما درمجموع، راهکار مشخص این است که با ایجاد روابط همکاری در قالب کارگروه‌های تخصصی با شرکت‌های خارجی و داخلی و استفاده از رویکرد توسعه و هم‌افزایی، دانش را به داخل کشور انتقال داد و سپس فناوری‌های مربوط به صنعت بانکداری را بومی‌سازی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.