عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

پول نقد همچنان نقش مهمی در جامعه ایفا می‌کند

مروری بر مهم‌ترین مطالب شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان

عصر تراکنش ۸۴ / مطابق معمول، در بخش راهنمای هشتادوچهارمین شماره از ماهنامه عصر تراکنش نگاهی اجمالی به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان داشته‌ایم؛ «اکونومیست»، «بارونز»،‌«فین‌تک»، «بنکینگ تکنولوژی»، «فورچون» و «بلومبرگ بیزینس‌ویک» شش مجله‌ای هستند که در ادامه مطالب آنها را به اختصار مرور خواهیم کرد.


اکونومیست: چگونه باهوش‌تر شویم؟


شماره ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۴ اکونومیست: چطور می‌توان میزان بهره هوشی را در جهان افزایش داد؟ نشریه اکونومیست در تازه‌ترین شماره خود تلاش کرده به این پرسش پاسخ دهد و راهکارهایی ساده برای افزایش هوش نسل‌های بعدی پیشنهاد کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مردم در دنیای امروز، باهوش‌تر از نسل‌های گذشته‌اند. براساس مطالعاتی که طی سال‌ها در ۷۲ کشور صورت گرفته، متوسط میزان بهره هوشی در فاصله سال‌های ۱۹۴۸ تا ۲۰۲۰ افزایش ۲/۲ واحدی داشته و این یعنی، انسان‌ها در مسیر تکامل، باهوش‌تر می‌شوند. به این تحولات «اثر فلین» می‌گویند.

فلین همان دانشمندی است که کشف کرد چنین تحولی در هوش انسان‌ها رخ می‌دهد. به عبارت ساده‌تر، می‌توان گفت طی میلیون‌ها سال، مغز انسان‌ها تکامل پیدا کرده است. بخشی از پاسخ در تغذیه و محرک‌های ذهنی است. درواقع انسان‌ها به لحاظ تغذیه، متحول شده‌اند و این مسئله روی هوش آنها اثر گذاشته است. به‌علاوه، مشوق‌هایی برای توسعه ذهنشان هم وجود دارد. همان‌طور که ماهیچه‌ها برای رشد به مواد مغذی و ویتامین‌ها نیاز دارند، مغز انسان‌ها هم به مواد مغذی نیاز دارد تا عملکرد بهتری از خود نشان دهد و توسعه پیدا کند. ضمن اینکه به فعالیت هم نیاز دارد؛ درست مانند ماهیچه‌ها که از طریق نرمش و ورزش یا همان فعالیت‌های بدنی، بهبود پیدا می‌کنند. به این ترتیب اگر بتوانیم کودکان را به لحاظ تغذیه‌ای در مسیری صحیح و هدفمند قرار دهیم، می‌توانیم به‌سادگی، نسلی باهوش‌تر در آینده تحویل بگیریم. در کشورهای ثروتمند، روی این مسئله کار می‌کنند، اما در کشورهای فقیر و کم‌درآمد، این مقوله پیچیده‌تر است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۲ درصد از کودکان زیر پنج سال در جهان که معادل ۱۵۰ میلیون کودک است، تغذیه مناسبی ندارند و درنتیجه ممکن است به لحاظ بهره هوشی دچار مشکل شوند. نیمی از کودکان جهان نیز در کشورهایی زندگی می‌کنند که نمی‌توانند تغذیه افراد را بهبود بخشند و این مسئله روی بهره هوشی کودکان اثر منفی می‌گذارد. در جهان غذای کافی برای همه وجود دارد، اما در شیوه توزیع و دسترسی انسان‌ها مشکلاتی هست که مانع دسترسی همگانی به مواد غذایی سالم می‌شود. به این ترتیب، راهکار نشریه اکونومیست این است که توزیع را عادلانه کنیم تا همه به مواد غذایی سالم دسترسی پیدا کنند و باهوش‌تر شوند!

عنواناکونومیست
صاحب‌امتیازگروه اکونومیست
تیراژیک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر ۱۸۴۳
دفتر مرکزیلندن، انگلستان
وب‌سایتeconomist.com
سوژه‌های این شماره#هوش #بهره_هوشی #اثر_فلین

بارونز: آیا وقت فروش انویدیاست؟


شماره ۸ ژوئیه ۲۰۲۴ بارونز: یکی از شرکت‌های حوزه فناوری که اکنون یکی از مطرح‌ترین شرکت‌ها در جهان شناخته می‌شود، انویدیا است. مجله بارونز در جدیدترین شماره خود به توضیحاتی درباره وضعیت سهام این شرکت پرداخته است. در حال حاضر انویدیا دومین شرکت در اس‌اندپی ۵۰۰ است که بهترین عملکرد را دارد. این شرکت از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا کنون رشد ۱۵۴ درصدی را تجربه کرده است. همین موقعیت باعث شده جمع زیادی از سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری روی سهام این شرکت تمایل پیدا کنند.

نشریه بارونز به این مسئله پرداخته که چه زمانی، بهترین موقعیت برای فروش سهام این شرکت محسوب می‌شود. طبق نظر تحلیلگر نشریه بارونز، وضعیت انویدیا با سایر شرکت‌های فناوری فرق می‌کند و به همین دلیل، شیوه سرمایه‌گذاری در آن و همچنین فروش سهامش نسبتاً پیچیده است. در حالی که در مدت اخیر، هوش مصنوعی تفاوت محسوسی نداشته و پیشرفت عجیبی را هم تجربه نکرده است، همچنان انویدیا فروشی ناباورانه داشته و توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. به همین دلیل به نظر می‌رسد که هنوز زمان مناسبی برای فروش سهام این شرکت نیست. برخی از تحلیل‌ها نشان می‌دهد که انویدیا به رشد خود در سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داد و به همین دلیل، فعلاً زمان مناسبی برای فروش نیست. بازار عطش زیادی نسبت به انویدیا نشان می‌دهد و این یعنی هنوز هم بخت با این شرکت یار است.

به نظر می‌رسد تصور عموم از هوش مصنوعی،‌ پیشرفت‌های خارق‌العاده و پیچیده است در حالی که شرکتی مانند انویدیا با ابداعاتی ساده‌تر، محصولات خود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و درنتیجه به این موفقیت دست پیدا کرده است. با این حال یک نکته شایسته توجه است: بازار سهام همیشه می‌تواند شما را غافلگیر کند؛ ممکن است انویدیا هم ناگهان سرمایه‌گذارانش را غافلگیر کند و در مسیر نزولی قرار بگیرد. به هر حال، فعلاً انویدیا یکی از پرسودترین شرکت‌ها در عرصه هوش مصنوعی دانسته می‌شود و با اقبال انبوهی از سرمایه‌گذاران روبه‌رو شده است. احتمالاً می‌توان تا سال ۲۰۲۵ به سرمایه‌گذاری امن روی سهام این شرکت ادامه داد و از سود آن بهره‌مند شد.

عنوانبارونز
صاحب‌امتیازداوجونز
تیراژ۳۰۵ هزار و ۵۱۳ نسخه
انتشار اولین شماره۱۹۲۱
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتbarrons.com
سوژه‌های این شماره#انویدیا #هوش_مصنوعی #فناوری

بنکینگ تکنولوژی: پول حرف می‌زند


شماره ژوئیه و اوت ۲۰۲۴ بنکینگ تکنولوژی: نشریه بنکینگ تکنولوژی به‌تازگی گزارشی درباره میزان استفاده از پول نقد در بریتانیا منتشر کرده است. برخی از یافته‌های این گزارش، خواندنی است. برای مثال، طبق یکی از یافته‌ها، نیمی از جمعیت بریتانیا بر این باور است که جامعه در این کشور به سمت حذف پول نقد پیش می‌رود. به عبارت دیگر، میزان استفاده از پول‌های دیجیتالی و غیرنقدی، باعث شده که پول نقد عملاً حذف شود. برخی از افراد نسبت به حذف پول نقد در جوامع، احساس نگرانی می‌کنند. با این حال، تعداد افرادی که از سال ۲۰۱۹ تاکنون، تصمیم گرفته‌اند دیگر پول نقد با خود حمل نکنند، سه‌برابر شده است.

تعداد و میزان خرید با پول نقد هم در بریتانیا به‌شدت کاهش پیدا کرده و این یعنی می‌توان به‌سادگی و بدون نیاز به پول در قالب فیزیکی‌اش، فرایند خرید را انجام داد. البته برخی از افراد در بریتانیا حدود ۱۰ تا ۲۰ پوند با خود حمل می‌کنند تا اگر در جایی موفق نشدند از طریق کارت، کارشان را پیش ببرند، این پول نقد تاحدودی به کمکشان بیاید. میزان پولی که مردم بریتانیا در سال ۲۰۲۳ از دستگاه‌های خودپرداز دریافت کرده‌اند معادل ۲۰۹ میلیون پوند بوده که این مبلغ نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش ۳۳ درصدی را تجربه کرده است. طبق بررسی‌ها، حدود ۴۸ درصد از افراد جامعه در بریتانیا از جامعه‌ای که پول نقد در آن وجود ندارد، احساس نگرانی می‌کنند.

در مقابل افرادی هستند که نگران این قضیه نیستند و درنتیجه به‌سادگی، پول نقد را از زندگی روزمره خود حذف کرده‌اند. به‌رغم همه این داده‌ها، در بریتانیا همچنان تا حد زیادی از پول نقد استفاده می‌شود و هنوز راه درازی باقی مانده تا پول نقد به‌کلی از جامعه برچیده شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از ظهور کرونا، تغییرات بزرگی در این زمینه رخ داد و مردم تصمیم گرفتند میزان استفاده از پول‌های فیزیکی و نقدی را تا جای ممکن کاهش دهند. اکنون شاهد حذف پول نقد هستیم.

عنوانبنکینگ تکنولوژی
صاحب‌امتیازاینفورما
تیراژ
انتشار اولین شماره۱۹۸۳
دفتر مرکزیلندن، انگلستان
وب‌سایتfintechfutures.com
سوژه‌های این شماره#پول_نقد #بریتانیا #دستگاه_خودپرداز

فین‌تک: برترین بانک‌های دیجیتال


شماره ژوئیه ۲۰۲۴ فین‌تک: نشریه فین‌تک در تازه‌ترین شماره خود به بررسی ۱۰ بانک دیجیتال برتر در جهان پرداخته است. بانک دیجیتالی رولوت رتبه نخست را به دست آورده است. اکنون هفت هزار و پانصد نفر به‌عنوان کارکنان این بانک مشغول به کار هستند. این بانک که در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شده، رشد چشمگیری را تجربه کرده و تسهیل در فرایند امور بانکی را مأموریت خود در نظر گرفته است. این بانک ماهانه بالغ بر ۲۵۰ میلیون تراکنش را مدیریت می‌کند و به‌تازگی هم اعلام کرده قصد دارد خدماتی فراتر از امور مالی را به مشتریانش ارائه کند و به نظر می‌رسد در این زمینه موفق خواهد شد.

نوبانک با شش هزار کارمند رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. این بانک در سال ۲۰۱۳ تأسیس شده و تلاش کرده از فضای سنتی فاصله بگیرد. این شرکت از طریق بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته نظیر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در تلاش است خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه کند و به همین دلیل دومین بانک بزرگ در این زمینه شناخته شده است. این بانک نوآور در بازار جهانی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سوفی هم سومین بانک در این زمینه است که چهار هزار و چهارصد نیرو را مدیریت می‌کند. این بانک ساختمانی در سانفرانسیسکو دارد و تلاش می‌کند خدماتش را به‌صورت رقابتی در اختیار مشتریانش بگذارد و به همین دلیل توانسته این مشتریان را به کسب‌وکار خود جذب کند. این جریان به رشد این بانک هم کمک بسیاری کرده است.

بیش از هشت میلیون نفر در سرتاسر جهان عضو این بانک‌اند و درواقع بانک سوفی از سال ۲۰۱۱ تا کنون پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است. همه ۱۰ بانک دیجیتالی که نشریه فین‌تک معرفی کرده، خدمت بزرگی به دنیای فناوری مالی کرده‌اند و توانسته‌اند به بازیگران اصلی در این بازار تبدیل شوند. این روزها، بانک دیجیتال در عمده کشورهای جهان، به مفهومی پرکاربرد تبدیل شده است.

عنوانفین‌تک
صاحب‌امتیازByzclick Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۲۰۱۹
دفتر مرکزینوروویچ،‌ بریتانیا
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژه‌های این شماره#فین‌تک #نئوبانک #بانک_دیجیتال

فورچون: غول‌ها در جنوب شرق آسیا


شماره ژوئن و ژوئیه ۲۰۲۴ فورچون: در جنوب شرق آسیا چه خبر است؟ نشریه فورچون در جدیدترین شماره خود به پانصد شرکت برتر در این منطقه پرداخته که جالب توجه است. بررسی‌های این نشریه در وهله نخست نشان می‌دهد که دینامیک این منطقه به‌سرعت در حال تغییر است و رشد اقتصادی قابل ملاحظه‌ای دارد. این منطقه اکنون در زمینه رشد اقتصادی به رقیبی جدی برای اقتصاد اروپا و خاورمیانه تبدیل شده است. با اینکه در زمان همه‌گیری کرونا، کشورهای درون این منطقه دچار بحران شده بودند، اکنون توانسته‌اند از فضای بحرانی خارج شوند و نقش فعالی در اقتصاد جهان ایفا کنند. یکی از ویژگی‌های مهم این منطقه که در مجله فورچون هم به آن اشاره شده، حضور غول‌های بزرگ شرکتی در آن است.

درواقع، چند شرکت بزرگ که در فهرست پانصد شرکت برتر فورچون هم مطرح شده، عمده رشد اقتصادی را در این منطقه رقم زده‌اند. درآمد این پانصد شرکت در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۱/۷۹ تریلیون دلار بوده که قابل تأمل است. کشورهای اصلی در این منطقه، اندونزی، تایلند، مالزی، سنگاپور، ویتنام و فیلیپین هستند. هرچند فورچون به فهرست پانصدتایی از شرکت‌های بزرگ در این منطقه پرداخته، اما فقط پنج شرکت بزرگ و مطرح در این منطقه، در عرصه جهانی با غول‌های شرکتی رقابت می‌کنند که البته همین هم کم نیست! نکته مهم دیگر این است که بزرگ‌ترین شرکت‌ها مربوط به سنگاپور هستند و به عبارت دیگر، اصلی‌ترین اقتصاد در میان این شش کشور، اقتصاد سنگاپور است که رشد مهمی را در بخش‌های مختلف ازجمله در بخش مالی و فناوری‌های مالی، تجربه کرده است.

در فیلیپین یکی از بزرگ‌ترین غول‌های شرکتی، در زمینه تولید و فروش مرغ سوخاری فعالیت دارد و نشان می‌دهد که در این زمینه می‌توان شاهد توسعه خدمات بود. در تایلند هم برجسته‌ترین شرکت‌ها در زمینه گردشگری فعالیت دارند. اندونزی هم در زمینه تولید نیکل، توانسته خود را مطرح کند. با این حال، بزرگ‌ترین شرکت‌ها در این منطقه آسیایی، در سنگاپور هستند که حتی تا حدود زیادی نشان می‌دهد سنگاپور چگونه توانسته به اقتصادی مطرح در جهان تبدیل شود.

عنوانفورچون
صاحب‌امتیازCharoen Pokphand
تیراژ۸۵۲ هزار
انتشار اولین شماره۱۹۲۹
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتfortune.com
سوژه‌های این شماره#اقتصاد #جنوب_شرق_آسیا #سنگاپور

بلومبرگ بیزینس‌ویک: امپراتور دنیای تجملات


شماره یک ژوئیه ۲۰۲۴ بلومبرگ بیزینس‌ویک: تصویر برنار آرنو، مدیرعامل شرکت فرانسوی LVMH روی جلد نشریه بلومبرگ بیزینس‌ویک قرار گرفته است. این نشریه به امپراتوری آرنو پرداخته و توضیح داده که این شخص چطور توانسته برندی مطرح در دنیای تجملات ایجاد کند. این مدیرعامل ۷۵ ساله در مصاحبه اخیر خود از روال زندگی‌اش گفته و توضیح داده که چطور شرکتش را مدیریت می‌کند. از آنجا که خالص دارایی آرنو دویست میلیارد دلار است، حرف‌هایش در زمینه سرمایه‌گذاری و مدیریت شرکتی می‌تواند برای مدیران و کارآفرین‌ها حائز اهمیت باشد. او توضیح داده که پنج نفر از اعضای خانواده‌اش در این شرکت کار می‌کنند که همگی براساس توانمندی‌هایشان انتخاب شده‌اند. درضمن تأکید کرده که استخدام این پنج نفر هم با هدف بررسی میزان توانمندی‌هایشان بوده و اگر نتوانند استعدادشان را نشان دهند، کنار گذاشته می‌شوند.

در بخش دیگری از این نشریه به مسئله تورم در آمریکا اشاره شده است. آمریکا به‌تازگی با تورم شدیدی روبه‌رو شده بود و فدرال رزرو تصمیم گرفت برای مهار این تورم، نرخ بهره را افزایش دهد. در حالی که برخی از تحلیلگران هنوز این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا تورم در آمریکا مهار شده یا خیر، تحلیلگری در نشریه بلومبرگ بیزینس‌ویک می‌گوید کابوس تورم از میان رفته و حالا زمان آن رسیده که مقامات آمریکایی از این ماجرا درس بگیرند تا دوباره به این دردسر بزرگ مبتلا نشوند. گزارش دیگر این نشریه به فروش آنلاین محصولات پرداخته و توضیح داده که چطور محصولاتی عجیب‌وغریب و حتی با تبلیغات جعلی و دروغ، در بستر آنلاین به فروش می‌رسند و مشتریان را بی‌اعتماد کرده‌اند.

بسیاری از برندها به روش‌های متفاوتی از تبلیغ روی آورده‌اند که در فضای مجازی، تصویری متفاوت از واقعیت برای مشتریان ایجاد می‌کند و درنتیجه منجر به بی‌اعتمادی آنها می‌شود. شرکت آمازون که خرده‌فروشی در فضای آنلاین را پیش می‌برد، تصمیم گرفته جلوی فروش محصولات قلابی و عجیب‌وغریب را بگیرد و همچنین تبلیغات را محدود کرده تا هر تبلیغی برای فروش هر محصولی صورت نگیرد و مشتریان هم در تله گرفتار نشوند. درنهایت، فروش آنلاین قرار است تجربه خرید را لذت‌بخش‌تر کند، اما به نظر می‌رسد اگر مدیریتی روی آن صورت نگیرد، صرفاً منجر به نارضایتی در میان مشتریان می‌شود.

عنوانبلومبرگ بیزینس‌ویک
صاحب‌امتیازمایکل بلومبرگ
تیراژ۳۲۵ هزار
انتشار اولین شماره۱۹۲۹
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتbloomberg.com/businessweek
سوژه‌های این شماره#خرده_فروشی #تورم #آمازون
از طريق مترجم: نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.