عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

عصر تراکنش شماره ۸۵ شهریور ۱۴۰۳

عصر تراکنش ۸۵ / هشتادوپنجمین شماره ماهنامه عصر تراکنش با تصویر روی جلد مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل ارتباط‌فردا منتشر شد؛ فردی که فعالیت حرفه‌ای‌اش را از صنعت خودرو و تلکام شروع کرد و ورودش به صنایع مالی کشور با آغاز کار در شرکت #۷۸۰* محقق شد و از آبان‌ماه ۱۴۰۱ به‌عنوان مدیرعامل ارتباط فردا در حال فعالیت است. طبق صحبت‌های وکیلی‌نیا، بورسی‌شدن ارتباط فردا در سال جاری، ارائه سرویس‌های ولث‌تک، توسعه فانوس، آبانک و همراه‌کارت، حرکت به سمت امور مالی باز و داده باز در فینوتک و درنهایت رشد سوددهی هلدینگ جزو اولویت‌های این هلدینگ تا پایان سال ۱۴۰۳ هستند. پرونده «تنظیم‌گری» این شماره نیز به مسئله توسعه دیفای در ایران اختصاص داده شده است. همچنین در این شماره می‌توانید یادداشت‌هایی از مینا والی، مینا حاجی، محمدعلی بخشی‌زاده،‌ حمزه آقابابایی و محمد صادقی را بخوانید.


به وقت لندتک در ایران


در بخش «گزارش‌ها»ی این شماره از ماهنامه عصر تراکنش به روال همیشه مروری بر مهم‌ترین اخبار ماه داشتیم و خلاصه‌ای از مهم‌ترین رخدادهای مردادماه را با شما به اشتراک گذاشتیم. یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های صنعت مالی کشور برگزاری رویداد بزرگ لندتک ایران توسط کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار بود که نگاه‌ها را به سمت این صنعت نوظهور کشاند و نشان داد امسال سال لندتک‌هاست. در این رویداد از از نقشه اکوسیستم لندتک کشور نیز رونمایی شد. به همین منظور، در این بخش، گزارش مفصلی از رویداد دوروزه لندتک آماده کردیم.

همچنین در گفت‌وگو با مدیران شرکت‌های PSP، به مسئله کاهش یا حذف رول‌های کاغذی از صنعت پرداخت کشور پرداخته‌ایم. PSPها در سال‌های اخیر روی کاهش سایز رسیدهای کاغذی تراکنش‌های خرید و اختیاری کردن ارائه رسید به مشتریان برای مبالغ زیر دویست هزار تومان متمرکز شده‌اند، اما تا امروز شاهد طرح‌های موفقی برای حذف کامل این رول‌ها نبوده‌ایم. به همین خاطر در گفت‌وگو با پنج نفر از مدیران شرکت‌های PSP کشور به اقداماتی که در راستای کاهش یا حذف رول‌های کاغذی انجام داده‌اند، پرداختیم.


کسب‌وکارها روایت می‌کنند

ارتباط فردا، آتیه داده‌پرداز، زیرساخت امن خدمات تراکنشی و معتمد اول سام


در بخش «باشگاه» این شماره از عصر تراکنش گفت‌وگوهایی را با مدیران سه شرکت «آتیه داده‌پرداز»، «زیرساخت امن خدمات تراکنشی» و «معتمد اول سام» می‌خوانید که با آنها درباره جدیدترین اقداماتشان و برنامه‌هایی که برای آینده شرکت‌هایشان دارند، صحبت کرده‌ایم. گفت‌وگوی ماه این شماره نیز با مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل هلدینگ تجارت الکترونیکی ارتباط فردا است؛ هلدینگی که در مدت مدیرعاملی وکیلی‌نیا، علاوه‌بر تمرکزی که بر ارائه محصولات و خدمات جدید داشته، به سمت مشتری‌محوری نیز قدم‌های جدی‌تری برداشته است و این موضوع را، هم با اصلاح ساختاری و هم با تعیین نقشه راه محصولات و خدماتش، دنبال کرده است.

در بخش پروفایل نیز روایتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای میثم نمازی را می‌خوانید؛ فردی که از سال ۱۳۸۴ فعالیت حرفه‌ای خود را از سازمان مخابرات استان تهران آغاز کرده و با پشت سر گذاشتن لایه‌های مختلف کارشناسی در این سازمان و سازمان‌های دیگر درنهایت به مدیرعاملی شرکت توسعه و نوآوری شهر رسیده است.


دیفای و ایران


دیفای فرم جدیدی از امور مالی است که با غیرمتمرکز بودنش شناخته می‌شود و در سال‌های اخیر وارد ادبیات مالی ایران و جهان شده است؛ فرم جدیدی از امور مالی که حالا به نهایت آمال و آرزوهای اکوسیستم مالی، بلاکچین و رمزارز ایران و جهان تبدیل شده و می‌کوشد با توسعه خود، از امور مالی متمرکز و کاستی‌های آن عبور کند. اگرچه دیفای در ایران با چالش‌های متعددی روبه‌رو است، فعالان اکوسیستم بلاکچین و رمزارز کشور بر این باورند که توسعه آن در ایران بالاخره اتفاق می‌افتد و همان مسیری را طی می‌کند که پیش از این اینترنت و سایر پدیده‌های فناورانه جدید طی کردند؛ اول مقاومت، بعد پذیرش. در بخش «تنظیم‌گری» این شماره از ماهنامه عصر تراکنش دو گزارش مفصل در گفت‌وگو با مدیران و متخصصان حوزه رمزارز در کشور و چند یادداشت در این باره آماده کرده‌ایم که می‌توانید در بخش «تنظیم‌گری» این شماره از ماهنامه عصر تراکنش آنها را بخوانید.


هوش مصنوعی؛ جریان‌سازتر از اینترنت و آیفون


 آتلانتیک در مقاله‌ای با عنوان «ریسک تریلیون‌ دلاری ســیلیکون‌ولی» روی سرمایه‌گذاری شــرکت‌های مختلف در فناوری‌ هوش مصنوعی تمرکز کرده و به این مســئله پرداخته که شرکت‌های فناوری طوری برای هوش مصنوعی خرج می‌کنند که انگار موفقیت کاربردهای تحول‌آفرین هوش مصنوعی قطعی اســت، اما در واقع اینطور نیست. آتلانتیک در این متن نوشته است، اینکه شرکت‌های فناوری حاضرند تا این حد پول خرج کنند، مدرک آنها برای اثبات موفقیت هوش مصنوعی است. علاوه‌بر این شاید در سیلیکون‌ولی آنچه از باوری مسیحایی به هوش مصنوعی بیشتر اهمیت دارد، ترس وحشتناک عقب‌‌ ماندن از قافله است و باور این است که هر چه در توان داری برای هوش مصنوعی خرج کن وگرنه دیگری این کار را می‌کند. در نتیجه ترکیبی از اطمینان خاطر خدشه‌ناپذیر و ترس جانکاه احتمالاً باعث خواهد شد همچنان تا آینده نزدیک پول‌های هنگفتی به سمت هوش مصنوعی سرازیر شود. ترجمه این متن را در می‌توانید در بخش «جهان» این شماره از عصر تراکنش بخوانید.


لندتک به روایت کتاب‌ها و کسب‌وکارها


ما باور داریم که ۱۴۰۳ سال استراتژیکی برای لندتک ایران خواهد بود؛ به همین دلیل و به بهانه برگزاری رویداد بزرگ لندتک ایران،‌ در دو فهرست مجزا، بیست کسب‌وکار لندتکی کشور و مدیران عامل آنها را معرفی کرده‌ایم. قبل‌تر هم در شصت‌وپنجمین شماره از عصر تراکنش به این موضوع پرداخته بودیم و حالا با معرفی تعداد بیشتری از مدیران‌ عامل شرکت‌های لندتکی، فهرستمان را تکمیل‌تر و بیست نفر از آنها را به شما معرفی کرده‌ایم. علاوه‌بر این، مروری بر یازده کتاب مهم لندتکی جهان داشته‌ایم؛ کتاب‌هایی که برخی از آنها به فارسی ترجمه شده‌اند و خواندن آنها برای علاقه‌مندان، مدیران و متخصصان اکوسیستم مالی و لندتک کشور مفید است. پایانه پرداخت الکترونیک هوشمند TECHNO D300 نیز محصول جدید شرکت توسن‌تکنو است که در بخش معرفی محصول ماه آورده شده است. این مطالب را در صفحات پیش رو بخوانید.

دریافت فایل ماهنامه عصر تراکنش ۸۴

دریافت اشتراک عصر تراکنش


 فهرست


یادداشت‌ها:

گزارش‌ها:

باشگاه:

تنظیم‌گری:

جهان:

  • ریسک تریلیون‌دلاری سیلیکون‌ولی / شرکت‌های فناوری طوری برای هوش مصنوعی خرج می‌کنند که انگار موفقیت کاربردهای تحول‌آفرین هوش مصنوعی قطعی است، اما این‌طور نیست

راهنما:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.