عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

سواد مالی؛ گمشده در اقتصادها

مروری بر مهم‌ترین مطالب شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان

عصر تراکنش ۸۵ / به روال همیشگی‌مان در بخش «راهنما»ی هشتادوپنجمین شماره ماهنامه عصر تراکنش نگاهی اجمالی به مهم‌ترین مطالب آخرین شماره‌های مجلات معتبر فناوری‌های مالی جهان انداختیم. «اکونومیست»، «بارونز»، «کیپلینگر»، «فین‌تک»، «هاروارد بیزینس ریویو» و «ام‌آی‌تی» شش مجله‌ای هستند که در ادامه مروری بر مطالب مهم آنها خواهیم داشت؛ مطالبی با محوریت نقش تعیین‌کننده اقتصاد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بازی کردن دونالد ترامپ با بیت‌کوین، اهمیت داشتن سواد مالی، بهبود تجربه مشتری، کارآفرینی و بازی‌گونه‌سازی.


اکونومیست: اقتصاد؛ بازیگر نقش اول انتخابات


شماره ۱۰ اوت ۲۰۲۴ اکونومیست: آمریکایی‌ها باید تا پایان امسال، به پای صندوق‌های رأی بروند و رئیس‌جمهور بعدی خود را مشخص کنند. آنها یا به دونالد ترامپ بازمی‌گردند که در گذشته هم ریاست‌جمهوری‌اش را تجربه کرده‌اند یا انتخابی متفاوت و تاریخی خواهند داشت؛ یعنی کامالا هریس را که زنی سیاه‌پوست است انتخاب خواهند کرد. نشریه اکونومیست می‌گوید شرایط و وضعیت اقتصادی می‌تواند در این انتخاب، بسیار اثرگذار باشد. طبق گزارش این نشریه، رأی‌دهندگان اکنون با فشارها و مشکلات مالی در آمریکا دست‌وپنجه نرم می‌کنند و به همین دلیل به دنبال نامزدی هستند که چشم‌انداز اقتصادی‌شان را متحول کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد معمولاً رأی‌دهندگان در وضعیت وخیم اقتصادی، حزب حاکم در آن زمان را تنبیه می‌کنند. درنتیجه ممکن است هریس شانس کمتری در مقابل ترامپ داشته باشد.

اکنون آمریکا با مشکل تورم دست‌وپنجه نرم می‌کند. رشد اقتصادی هم درکل وضعیت چندان مطلوبی ندارد و می‌تواند به مسئله‌ای چالش‌برانگیز در این انتخابات تبدیل شود. همه این مسائل، ممکن است احساسات رأی‌دهندگان را تحت‌تأثیر قرار دهد. با این حال، دموکرات‌ها این فرصت را دارند که به رأی‌دهندگان بفهمانند تورم قابل مدیریت است و همین حالا هم تا حدود زیادی، مدیریت و مهار شده است. درواقع حزب دموکرات باید نشان دهد که به دنبال ایجاد تغییر است و تاکنون بخشی از آن را محقق کرده است. به این ترتیب، رأی‌دهندگان می‌توانند به آنها خوشبین شوند و به نامزدشان، یعنی کامالا هریس رأی بدهند. از طرف دیگر، بازار مشاغل در آمریکا خوب بوده؛ چیزی که می‌تواند نقطه قوت دموکرات‌ها باشد. درواقع بسیاری از رأی‌دهندگان احتمالاً از جمعیتی باشند که شاغل شده‌اند و درنتیجه به پاس قدردانی، دوباره به دموکرات‌ها رأی می‌دهند. با این حال، ترامپ دست روی نقطه ضعف دموکرات‌ها گذاشته و مدام به مردم یادآوری می‌کند که در این مدت چه تورمی را تجربه کرده‌اند. این خاطره بد می‌تواند به یک شکست بزرگ هم برای دموکرات‌ها تبدیل شود. به این ترتیب، اقتصاد در آمریکا به بازیگر نقش اول در انتخابات ریاست‌جمهوی تبدیل شده است.

عنواناکونومیست
صاحب‌امتیازگروه اکونومیست
تیراژیک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه
انتشار اولین شماره سپتامبر ۱۸۴۳
دفتر مرکزیلندن، انگلستان
وب‌سایتeconomist.com
سوژه‌ها#انتخابات #آمریکا #اقتصاد

بارونز: بازی ترامپ با بیت‌کوین


شماره ۱۲ اوت ۲۰۲۴ بارونز: کریپتوها دوباره به بحثی داغ در رسانه‌ها تبدیل شده‌اند. نشریه بارونز در تازه‌ترین شماره خود به مسئله کریپتوها پرداخته است. اتفاق مهمی که در این حوزه به‌تازگی رخ داد این بود که بیت‌کوین دوباره در مسیر نزولی قرار گرفت و سرمایه‌گذاران را به‌شدت نگران کرد. این نشریه توضیح داده که در میانه این نگرانی‌ها، بحث راه‌اندازی یک بیت‌کوین ملی هم مطرح شده است. درواقع، اقتصادها نگران‌اند که این رمزارزها با سقوط خود، بستری برای آسیب دیدن اقتصاد کلان ایجاد کنند. در این میان، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در جمع سرمایه‌گذاران و فعالان عرصه بیت‌کوین حاضر شده و گفته باید بیت‌کوین ملی در آمریکا راه‌اندازی کنند. با این حال به نظر می‌رسد که این حرف، صرفاً یک طرح شخصی است و هنوز به‌عنوان یک طرح رسمی و دولتی، مطرح نشده است.

ترامپ بارها درباره کریپتوها اظهارنظر کرده و گاهی حرف‌هایش روی آنها اثر گذاشته است. در شرایط فعلی، اینکه او دوباره رأی بیاورد یا خیر، روی وضعیت بیت‌کوین و سایر رمزارزها اثرگذار است. البته ترامپ اصرار دارد که دلار به‌عنوان ارز رایج در جهان سلطه داشته باشد. به همین دلیل، با بیت‌کوین هم به شکلی محدود موافق است، یعنی طوری که سلطه دلار را به چالش نکشد. در طرح‌ها و برنامه‌های شخصی ترامپ، این مسئله مطرح شده که دولت یک میلیون بیت‌کوین خریداری کند تا هم این رمزارز را در حیطه کنترل خود نگه دارد و هم دلار را در اوج حفظ کند. با این طرح حتی می‌توان به‌صورت کوتاه‌مدت، نوسانات شدید را در بیت‌کوین مهار کرد. درحقیقت، هدف این طرح محافظت از سرمایه‌گذاران آمریکایی است. با این حال، به نظر می‌رسد که ایده ترامپ فقط در حد صحبت‌های عادی برای کسب رأی و مرهمی موقت برای رأی‌دهندگان باشد و عملاً اتفاقی در این زمینه رخ ندهد، زیرا فعلاً که بیت‌کوین در مسیر نامطلوبی قرار گرفته و همچنان سرمایه‌گذاران را نسبت به آینده این رمزارز نگران کرده است.

عنوانبارونز
صاحب‌امتیازداوجونز
تیراژ۳۰۵ هزار و ۵۱۳ نسخه
انتشار اولین شماره۱۹۲۱
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتbarrons.com
سوژه‌ها#ترامپ #بیت‌کوین #رمزارز

کیپلینگر: سواد مالی، امری مغفول در کشورها


شماره سپتامبر ۲۰۲۳ ‌کیپلینگر: آیا شما از سواد مالی برخوردارید؟ این مسئله‌ای است که توجه نشریه کیپلینگر را جلب کرده و از طریق گفت‌وگو با یک کارشناس مالی، تلاش کرده به آن پاسخ دهد. بررسی‌ها در کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد که درباره سواد مالی به قدر کافی کار نشده و دولت‌ها در راستای حرکت در مسیر رشد اقتصادی خود، باید تلاش کنند شهروندانی باهوش و باسواد در زمینه مالی داشته باشند. البته، سواد مالی در کشورهای پیشرفته، به‌مرور افزایش پیدا کرده، اما به‌صورت کلی، امری مغفول است که می‌تواند در سرنوشت اقتصادها هم مؤثر باشد و به همین لحاظ شایسته توجه است. یکی دیگر از مطالعات نشان می‌دهد که معمولاً مردها بیشتر مدعی هستند که از دنیای مالی سردرمی‌آورند، به‌طور کلی هم سواد مالی بیشتری دارند، اما در صورت بروز مشکل، به‌ندرت به اشتباه خود در مدیریت مالی اقرار می‌کنند. زنان در زمینه سواد مالی کمی از مردان فاصله دارند، اما برتری‌شان در این است که به اشتباهات خود اقرار می‌کنند و هرگاه چیزی را در عرصه مالی نمی‌دانند، به‌سادگی می‌گویند که از آن اطلاعی ندارند.

درنهایت اینکه، اعتمادبه‌نفس زنان هم در حوزه دانش مالی کمتر از مردان است و این مسئله می‌تواند روی شیوه مدیریت مالی‌شان اثر منفی بگذارد. مطالعات دیگری نشان می‌دهد که عمدتاً جوان‌ترها تمایلی به یادگیری امور مالی نشان نمی‌دهند و درنتیجه، سواد مالی‌شان نسبت به افراد بزرگسال، کمتر است. درواقع، انسان‌ها با افزایش سن، نسبت به یادگیری امور مالی احساس نیاز پیدا می‌کنند. دانش مالی مبحث جالب و جذابی در ماهیت خود نیست و به همین دلیل، چندان نظر جوان‌ترها را جلب نمی‌کند. درنهایت، کارشناسی که مجله کیپلینگر با او گفت‌وگو کرده، تأکید می‌کند که جوامع به سلامت مالی نیاز دارند و باید در راستای افزایش سواد مالی، تلاش کنند. او می‌گوید آموزش سواد مالی می‌تواند به مدیریت استرس در وضعیت تورمی و غیره کمک کند. علاوه‌بر آن، جلوی رفتارهای هیجانی را در امور مالی می‌گیرد و به تصمیم‌گیری‌های عقلانی و درست کمک می‌کند. به این ترتیب، ضروری است که به مسئله سواد مالی توجه کافی شود.

عنوانکیپلینگر
صاحب امتیازام کیپلینگر
تیراژنسخه آنلاین
انتشار اولین شماره۱۹۲۰
دفتر مرکزیواشنگتن، آمریکا
وب‌سایتkiplinger.com
سوژه‌ها#سواد_مالی #اقتصاد #سلامت_مالی

فین‌تک: تحول در تجربه مشتری


شماره اوت ۲۰۲۴ فین‌تک: بهبود تجربه مشتری، سوژه اصلی نشریه فین‌تک در جدیدترین شماره‌اش است. این نشریه، به ابزاری به اسم «EVP» اشاره کرده که می‌توان آن را «سکوی غنای بصری» نامید. این ابزار به خدمت تجربه مشتری می‌آید و آن را بهبود می‌بخشد. درواقع به کمک این ابزار، داده‌های مالی به شکل بصری جذابی ارائه می‌شوند و مشتری می‌تواند این داده‌ها را با شکل گرافیکی زیبا و قابل فهم دریافت کند. این ابتکار، امروزه در بانکداری استفاده می‌شود و فرایندهای پیچیده مالی را به مقوله‌ای بازی‌گونه و جذاب تبدیل کرده است. در بخش تحلیل انتقالات بانکی، مشتری می‌تواند مسیر انتقال پول خود و الگوهای مختلف را ببیند و براساس فهم خود آنها را دسته‌بندی کند. در زمینه بودجه‌بندی هم می‌توان از این ابزار بهره گرفت و به کمک آن، براساس اهداف مالی، مسیر بودجه را مشخص کرد.

همچنین، این ابزار همه داده‌ها و اطلاعات را به‌صورت شخصی‌سازی‌شده دسته‌بندی می‌کند. درنتیجه مشتری می‌تواند به شکل موردپسند خود از آنها بهره بگیرد. این ابزار عادت‌های خرید و رفتارهای مشتری را رصد می‌کند و براساس آن در تصمیم‌گیری‌های مالی به مشتری یاری می‌رساند. اکنون فضای بانک‌ها کاملاً رقابتی است و همگی به دنبال استراتژی‌ها و روش‌هایی هستند که به کمک آن، وضعیت را بهبود ببخشند. این ترفند به بهبود تجربه مشتری کمک می‌کند و درنتیجه باعث می‌شود که بانک عملکرد رقابتی بهتری از خود به ثبت برساند. نخستین بار، لارا میلر این ابزار را معرفی کرد و با کمک فناوری، آن را به دست بانک‌ها رساند تا از آن برای بهبود تجربه مشتری بهره بگیرند. به همین دلیل است که نشریه فین‌تک با این فرد مصاحبه‌ای ترتیب داده و تصویر او را روی جلد منتشر کرده است. برای آشنایی بیشتر با قدرت فناوری در مسیر بهبود تجربه مشتری و کارهایی که ابزار EVP انجام می‌دهد، به نسخه جدید نشریه فین‌تک مراجعه کنید. میلر با جزئیات توضیح داده که چطور این فناوری، تجربه مشتری را متحول کرده است.

عنوانفین‌تک
تاریخ انتشاراوت ۲۰۲۴
صاحب امتیازByzclick Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۲۰۱۹
دفتر مرکزینوروویچ،‌ بریتانیا
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژه‌ها#فین_تک #تجربه_مشتری #صنعت_بانکی

هاروارد بیزینس ریویو: کارآفرینی به شیوه دانشمندان


شماره اوت ۲۰۲۴ هاروارد بیزینس ریویو: هیچ‌کس نمی‌تواند با خیال راحت یک استارتاپ راه‌اندازی کند و یقین داشته باشد که در این مسیر موفق می‌شود. نشریه هاروارد بیزینس ریویو (HBR) در جدیدترین شماره خود به این موضوع پرداخته است. بسیاری از کارآفرین‌ها در دنیای مدرن، به دنبال راه‌اندازی استارتاپ هستند. آنها معمولاً از مدل‌ها و چهارچوب‌هایی بهره می‌گیرند که در گذشته به کار گرفته شده و موفقیت‌آمیز بوده است. با این حال، مطالعات اخیر نشان می‌دهد یک مدل وجود دارد که می‌تواند احتمال موفقیت را بالا ببرد و آن هم مدل «علمی» است. درواقع، کارآفرین‌هایی که می‌خواهند در کار موفق باشند، باید شبیه به دانشمندان عمل کنند. روش علمی هم به این صورت است که کارآفرین، تمامی روش‌ها، فرمول‌ها و فرضیه‌ها را آزمایش می‌کند تا به بهترین و درست‌ترین نتیجه دست یابد.

در واقع به‌نوعی، مدام در حال آزمون‌وخطا است. برای مثال، کارآفرین‌های موفق در روش علمی، به سراغ مدل‌هایی می‌روند که دیگر شرکت‌ها و استارتاپ‌های موفق از آنها استفاده کرده‌اند و سپس هریک از آنها را نسبت به کسب‌وکار خود می‌سنجند تا ببینند کدام‌یک فرمولی متناسب با کسب‌وکار آنها فراهم می‌کند و به درآمدزایی ختم می‌شود. این روشی است که همه استارتاپ‌های نوپا باید به کار ببرند. بررسی‌ها نشان می‌دهد استارتاپ‌هایی که از این مسیر پیش رفته‌اند، به موفقیت بیشتری دست پیدا کرده‌اند و درنهایت توانسته‌اند در بازار استارتاپ‌ها، خود را به شکلی برجسته و متفاوت نشان دهند. در بخش دیگری از این نشریه گفته شده که اگر کارآفرینی به دنبال موفقیت است، باید یاد بگیرد در دوراهی‌ها و موقعیت‌های دوگانه چطور فکر و رفتار کند. این قضیه بی‌تردید در موفقیت یا عدم موفقیت آن کسب‌وکار، اثرگذار خواهد بود. بهترین روش این است که در هر وضعیتی، نوعی فرهنگ شرکتی و مشارکتی در استارتاپ ایجاد شود تا تمامی کارکنان در کنار یکدیگر و با هم‌افزایی کارهای خود را پیش ببرند.

عنوانهاروارد بیزینس ریویو
تاریخ انتشاراوت ۲۰۲۴
صاحب امتیازانتشارات هاروارد بیزینس
تیراژ۲۶۳ هزار و ۶۴۵ نسخه
انتشار اولین شماره۱۹۲۲
دفتر مرکزیبرایتون، آمریکا
وب‌سایتhbr.org
سوژه‌ها#کارآفرین #استارتاپ #فرهنگ_شرکتی

ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو: در دام بازی‌گونه‌سازی


شماره ۲۰۲۴ ام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو: بازی، سوژه اصلی جدیدترین شماره نشریه ام‌آی‌تی است. بازی‌گونه‌سازی یا گیمیفیکیشن به یک پدیده رایج در دنیای امروز تبدیل شده و می‌توان گفت به لطف فناوری در همه عرصه‌های زندگی ما حضور دارد. گیمیفیکیشن و استفاده از عناصر بازی نظیر افتخارات و امتیازات جزو مواردی است که از مسیر دیجیتالی، وارد تمامی عرصه‌های زندگی انسان‌ها شده و ذهن افراد را به خود درگیر کرده است. اصل ماجرا این است که گیمیفیکیشن ظاهری کاملاً شبیه بازی دارد، اما درحقیقت، به دنبال تغییر رویه و رفتار در انسان‌ها است و در این زمینه بسیار موفق عمل می‌کند. به‌نوعی می‌توان گفت گیمیفیکیشن در حال دستکاری رفتارهای انسانی است. به همین دلیل است که طبق ادعای نشریه ام‌آی‌تی به مقوله‌ای تبدیل شده که رفتارشناس‌ها این روزها در حال بررسی و تحلیل روان‌شناختی آن هستند.

براساس مقاله ام‌آی‌تی، گیمیفیکیشن نخستین بار در سال ۲۰۱۰ وارد زندگی انسان‌ها شد و به‌مرور گسترش پیدا کرد و به پدیده‌ای شایع تبدیل شد. اکنون، بازی یک ابزار انقلابی به شمار می‌آید که می‌تواند تمامی الگوهای رفتاری در انسان‌ها را به‌کلی متحول کند و به همین دلیل، درخور تحلیل و بررسی است. بسیاری از نرم‌افزارهای موبایلی که این روزها استفاده می‌شوند دقیقاً از مسیر بازی‌گونه‌سازی پیش می‌روند و به‌نوعی از روحیه رقابت‌طلبی انسان‌ها بهره می‌گیرند. بسیاری از انسان‌ها برای یادگیری مهارت‌های جدید یا حتی کسب درآمد، ترجیح می‌دهند به شکلی بازی‌گونه کار خود را پیش ببرند. با این حال، طبق گزارش ام‌آی‌تی، گیمیفیکیشن یک سویه تاریک هم دارد و آن از بین بردن انگیزه است. درواقع، تمام انگیزه انسان‌ها خلاصه می‌شود در کسب جایزه در فضایی بازی‌گونه. به این ترتیب انسان‌ها فراموش می‌کنند که انگیزه و مشوقی درونی پیدا کنند و به این ترتیب، به‌نوعی نارضایتی گرفتار می‌شوند. علاوه‌بر اینها، استفاده مداوم از فضای بازی‌گونه، باعث می‌شود انسان‌ها دچار فرسودگی شوند و نتوانند خود را در فضاهای جدی و رسمی درگیر کنند. یعنی حاضر نیستند بدون پاداش، کاری را پیش ببرند و این مسئله می‌تواند برای انسان‌ها دردسرساز باشد.

عنوانام‌آی‌تی تکنولوژی ریویو
تاریخ انتشاراوت ۲۰۲۴
صاحب‌امتیازموسسه تکنولوژی ماساچوست
تیراژ۱۶۱ هزار و ۵۲۹ نسخه
انتشار اولین شماره۱۸۹۹
دفتر مرکزیماساچوست، آمریکا
وب‌سایتtechnologyreview.com
سوژه‌ها#هوش_مصنوعی #فناوری #گیمیفیکیشن
از طريق نویسنده: نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.