عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

به دنبال افزایش سهم از بازار هستیم

گفت‌وگو با علیرضا بیجار، مدیرعامل شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق که به‌تازگی وارد حوزه لندتک شده است

عصر تراکنش ۸۶ / شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ فناوری اطلاعات بانک ملت است که در سه حوزه خرد، شرکتی و تجاری، سرویس‌هایی را به مشتریانش ارائه می‌کند. خدمات این شرکت در حوزه خرد طیف متنوعی از امکانات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد که از میان آنها می‌توان به باشگاه مشتریان بانک ملت، باشگاه مشتریان شقایق و «مگابانک» اشاره کرد که با تلفیق ابزارهای رایج در نرم‌افزارهای بانکی و شبکه‌های اجتماعی، هم‌اکنون به بیش از سه میلیون کاربر خدمت‌رسانی می‌کند. علاوه‌بر این شرکت شقایق در چند ماه گذشته با محصول «جت‌وام» خود به صنعت لندتک نیز وارد شده و به‌دنبال ارائه خدمات نوآورانه در این فضا است. پوش‌نوتیفیکیشن از دیگر محصولات مهم این کسب‌وکار است؛ یک سرویس اعلان که با استفاده از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای یعنی نوشتار، تصویر، صدا یا فیلم توجه کاربر را به شکل مؤثرتری به خود جلب می‌کند. در گفت‌وگو با علیرضا بیجار، مدیرعامل شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق، درباره چالش‌های توسعه محصولات این شرکت پرسیده‌ایم. بیجار می‌گوید که شرکت شقایق قرار است به روند متنوع کردن محصولاتش همچنان ادامه دهد.


شقایق در دو سالی که سپری شد


شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق در دو سال اخیر تحولات فراوانی تجربه کرده و خدمات و محصولات جدیدی را ارائه کرده است. علیرضا بیجار، مدیرعامل این شرکت، در این باره می‌گوید: «در سال ۱۴۰۲ اقدامات استراتژیکی را در شرکت شقایق از سر گرفتیم و تلاش کردیم رشد کنیم و در بازارهای جدیدی محصولاتمان را توسعه دهیم. با بررسی نیاز بازار، متوجه صنعت نوپای لندتک شدیم و با تلاش کارشناسان، پلتفرم جدیدی را به این بازار عرضه کردیم تا به‌عنوان یک بازیگر اصلی در زمینه ارائه تسهیلات خرد شناخته شویم. عنوان پروژه لندتکی ما جت‌وام است که در حال حاضر حدود پنج ماه از تولد آن می‌گذرد و تاکنون توانسته نگاه‌های زیادی را جلب کند.

جت‌وام، سفری ساده و سریع برای دریافت تسهیلات است و با این پروژه ما سبد محصولات شرکتمان را متنوع‌تر کردیم و به دنبال افزایش سهم‌ از بازار هستیم. پروژه دیگری که به‌طور خاص در این دو سال روی آن تمرکز کردیم، محصول پوش‌نوتیفیکیشن بود. این فناوری همان اعلان پیام از طریق یک اپلیکیشن است که به‌عنوان یک راهکار جانبی، در کنار اطلاع‌رسانی از طریق پیامک قرار می‌گیرد و البته نسبت به آن مزایای بیشتری دارد.»

بیجار معتقد است تا پایان سال جاری، کسب‌وکارهای فعال حوزه فناوری‌های مالی با چالش‌های بیشتری روبه‌رو خواهند شد، با این حال او به آینده این شرکت امیدوار است و به نظر می‌رسد این شرکت بتواند به اهدافش دست یابد.


پوش‌نوتیفیکیشن؛ جایگزین اعلان‌های پیامکی


پوش‌نوتیفیکیشن یکی از محصولات مهم شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق است که بخش عمده‌ای از تمرکز تیم فنی و تحقیق و توسعه این شرکت را در یک سال گذشته به خود اختصاص داده است. بیجار درباره این محصول توضیح می‌دهد: «مزیتی که این سرویس نسبت به اعلان پیامکی دارد همین است که توجه کاربر را به شکل مؤثرتری به خود جلب می‌کند؛ زیرا در پیامک تنها ابزار دردسترس رسانه‌ای، نوع نوشتاری است و در آن امکان استفاده از سایر ابزارها نظیر تصویر، صدا یا فیلم وجود ندارد، اما در سیستم‌های پوش‌نوتیفیکیشن انواع ابزار و شیوه‌ها استفاده می‌شوند و این اطمینان را در فرستنده ایجاد می‌کنند که مخاطب مقصد، حتماً مفهوم را رؤیت می‌کند.»

بنا به گفته‌های مدیرعامل شرکت شقایق، از دیگر مزایای این فناوری می‌توان به همین مسئله اشاره کرد که در این سیستم به‌واسطه پنل مدیریتی قدرتمند، گروه‌های مختلفی قابل تعریف‌اند: «یعنی می‌توان دسته‌هایی را با مؤلفه‌های مشابه متعدد تعریف کرد و برای افرادی که در هریک از آنها قرار می‌گیرند، اعلان منحصر‌به‌فردی را ارسال کرد، بی‌آنکه از چالش‌های ترافیک، محدودیت تعداد، وضعیت تلفن‌همراه در مقصد و… که کاربرها ممکن است در ارسال پیامک با آن مواجه شوند، خبری باشد.»

بیجار باور دارد به دلیل ظرفیت‌های بالای این سیستم برای اطلاع‌رسانی، خبررسانی و تبلیغات، اکثر سازمان‌ها ترغیب شوند در کنار فرایند اعلان پیامکی، به‌تدریج از این نوع ابزار برای ارتباط با مخاطبانشان بهره بگیرند.


رونمایی از بازارگاه جت‌وام؛ به‌زودی


سفر لندتکی شقایق، با شناسایی نیاز بازار در یک سال گذشته آغاز شده است؛ نیاز به پلتفرم‌هایی که بتوانند از پس ارائه تسهیلات خرد به متقاضیان برآیند و این خلأ را در ساختار بانکی کشور پوشش دهند. بیجار در این‌باره مطرح می‌‌کند: «به دلیل وضعیت بازار پولی کشور، دسترسی متقاضیان تسهیلات خرد بسیار سخت است. از طرفی با توجه به وضعیت اقتصادی، تورم و غیره، نیاز بازار به سکوهای تسهیلگر میانجی برای تداوم مقوله فروش قابل لمس است. آن مقطع براساس تمهیدات و جلساتی که میان هیئت‌مدیره شرکت و تیم‌های فنی و کارشناسی برگزار شد، به این جمع‌بندی رسیدیم که شرکت شقایق با توجه به تجربیات و ظرفیت‌هایی که از قبل در تعامل با باشگاه مشتریان و شرکای تجاری‌اش کسب کرده، می‌تواند به پشتوانه یکی از بانک‌ها چنین فضایی را مهیا کند. البته این سامانه به نحوی طراحی شده که می‌تواند با تمام نهادهای بانکی و سرمایه‌گذاری، موضوع ارائه تسهیلات لندتکی را پیش ببرد.»

بیجار تصریح می‌کند که شرکت شقایق تلاش کرده سفر مشتری را در پلتفرم لندتکی خود به نحوی طراحی کند که نسبت به سایر سکوها مزایای ملموسی داشته باشد. او در این باره می‌گوید: «ما تلاش کردیم تسهیلات را به‌طور عمومی ارائه کنیم، اما این زمینه تدارک دیده شده که بشود تسهیلات را به‌طور تخصصی و برای گروه‌های مختلف کاری عرض کرد و دردسترس قرار داد. سقف تسهیلات ما پنجاه میلیون تومان است که درتلاشیم با اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذی‌ربط آن را افزایش دهیم.»

مدیرعامل شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق می‌گوید که آنها برای این پلتفرم یک باشگاه مشتریان خاص طراحی کرده‌اند که عضویت در آن در بازه‌های زمانی یک تا دوساله، در مدل‌ها و قالب‌های مختلف مزایایی را برای اعضا به همراه می‌آورد. او می‌گوید: «سطوح مختلفی برای این عضویت طراحی کرده‌ایم که از پایین‌ترین تا بالاترین رده، اعضا می‌توانند از تخفیفاتی با نرخ‌های بسیار جذاب در خرید از برندهای مختلف بهره‌مند شوند.»

به گفته بیجار، سامانه لندتکی شقایق، تمام مراحل احراز هویت، اعتبارسنجی و غیره را کاملاً خودکار و با سرویس‌های روز بازار پیگیری می‌کند؛ سرویس‌هایی که در کنار این پلتفرم، همگی توسط یک تیم فنی بومی و داخلی توسعه داده شده‌اند. او ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از مزایای پلتفرم لندتک ما، سادگی فرایند اخذ تسهیلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن است؛ حدود ۱۰ دقیقه پس از ارائه یک برگ چک صیادی، مبلغ وام در لایه اعتبار کارت بانکی متقاضی شارژ می‌شود. همچنین در زمینه تضمین دنبال جایگزینی سایر ابزارها مانند سفته الکترونیکی هستیم. به دلیل سابقه و قدمت شقایق، با بهترین برندهای عرضه کالا و خدمات در تمام حوزه‌ها قرارداد بسته‌ایم و به‌زودی لندتکمان را به یک بازارگاه مجهز خواهیم کرد؛ قرار است این بازارگاه تمام نیازهای مشتریانمان را دربربگیرد، طوری که آنها تمام محصولاتشان را از بازارگاه جت‌وام خریداری کنند. امیدواریم به یکی از بازارگاه‌های موفق در کشور بدل شویم.»


مگابانک؛ تلفیقی از بانک و شبکه‌های اجتماعی


از سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق به موجب درخواست بانک ملت توسعه سیستمی را در دستور کار خود قرار داد که در آن علاوه‌بر ارائه خدمات بانکی، افراد بتوانند به امکانات رایج یک پیام‌رسان دسترسی داشته باشند؛ نام این پلتفرم، «مگابانک» است. بیجار درباره این اپلیکیشن این‌طور توضیح می‌دهد: «مگابانک‌ یکی از پلتفرم‌های بانک ملت است که بیش از سه میلیون کاربر دارد. این پلتفرم یک سرویس بانکی – اجتماعی است و توأمان خدمات یک اپلیکیشن بانکی و یک پیام‌رسان اجتماعی را ارائه می‌کند.

برخی از خدمات این نرم‌افزار مبتنی بر ویژگی‌های یک پیام‌رسان اجتماعی است. برای مثال در سرویس دونگی که این اپلیکیشن ارائه می‌کند، می‌توان برای برگزاری یک رویداد یک گروه تشکیل داد. برای مثال افرادی که قصد دارند با هم به سفر یا تفریح بروند، این گروه را ایجاد می‌کنند و در آن مدیرخرج یک رویداد، در جایگاه ادمین قرار می‌گیرد. در این گروه سهم باقی اعضا مشخص می‌شود و افراد از این طریق دونگ خود را پرداخت می‌کنند و تمام اعضا نیز در جریان جزئیات پرداخت‌ها و تراکنش‌های در خلال رویداد قرار می‌گیرند و میزان بدهکاری و بستانکاری تعیین می‌شود.

در کنار این خدمات، تمام اعضا می‌توانند با هم به‌صورت متنی یا صوتی چت کنند و در تماس باشند و تصاویر و فیلم‌هایی را نیز که در رویداد تهیه کرده‌اند برای هم ارسال کنند و خاطرات خوب خود را به اشتراک بگذارند؛ مانند هر گروه دیگری در یک شبکه اجتماعی. در این اپلیکیشن شما امکان دسترسی به تمام سوابق تراکنش‌ها و تعاملات مالی‌تان را با یک مخاطب خاص خواهید داشت. همچنین امکان چت، برقراری تماس صوتی و تصویری هم با افراد دلخواه در این اپلیکیشن وجود دارد که کیفیت مطلوبی را ارائه می‌کند و بسیاری از افراد برای ارسال اسناد روزمره‌شان از این فضا استفاده می‌کنند و گزینه خوبی به‌شمار می‌رود، آن هم در شرایطی که برای دسترسی به بسیاری از پیام‌رسان‌های خارجی باید از فیلترشکن استفاده کرد.»


اعطای سیصد میلیارد تومان تسهیلات در جت‌وام


بیجار حفظ سرمایه انسانی را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی می‌داند که این شرکت باید در سال جاری با آن دست‌وپنجه نرم کند. او در این باره می‌گوید: «یکی از راهکارهای ما برای نگهداشت نیروی انسانی، معرفی محصولات نوآورانه و جدید است که به‌واسطه آنها قصد داریم به تیم‌های خود هیجان تزریق کنیم و انگیزه دهیم تا بمانند. تا پایان سال ۱۴۰۳ قصد داریم به روند توسعه پوش‌نوتیفیکیشن ادامه دهیم و آن را در بازار به‌عنوان یک ابزار جدید رسانه‌ای و قدرتمند بشناسانیم. از طرفی برای جت‌وام نیز برنامه‌های خوبی در سر داریم و قصد داریم بخشی از خریدهای اعتباری مردم را به این پلتفرم اختصاص دهیم و به‌زودی از بازارگاه جت‌مارکت نیز رونمایی خواهیم کرد.»

با وجود اهمیتی که مقوله حفظ نیروی انسانی متخصص دارد، بیجار معتقد است مهم‌ترین معضل کسب‌وکارها در فضای دیگری شکل می‌گیرد. او می‌گوید: «مهم‌ترین چالش کسب‌وکارها در حال حاضر به زعم من حفظ ارزش ریال در برابر دلار است که اگر این اتفاق رخ دهد، جذابیت حضور در بازار داخلی برای متخصصان هم بیشتر می‌شود و لازمه آن افزایش توجه به حوزه فناوری اطلاعات از سوی تصمیم‌گیران کلان کشور است. این رویکرد به تولید محصولات جذابی منجر می‌شود که نرخ بیکاری را در بازارهای تخصصی کاهش می‌دهد.»

هیچ‌چیز به اندازه آمار و ارقام نمی‌تواند در بیان وضعیت یک کسب‌وکار مؤثر عمل کند. بیجار درباره عملکرد این شرکت بر همین مبنا می‌گوید: «ما در جت‌وام به درخواست حدود شش هزار کاربر پاسخ داده‌ایم که طیف متنوعی را دربرگرفته‌اند. سهم مردان ۷۰درصد و سهم زنان ۳۰درصد از خرید بوده است. افراد در گروه سنی ۲۵ الی ۴۰ سال به‌طور میانگین بیشترین درخواست را به ثبت رسانده‌اند. بازار هدف متقاضیان نیز بیشتر از همه به حوزه خرید لپ‌تاپ و تلفن همراه اختصاص یافته است و پس از آن به لوازم خانگی و الکترونیکی و حوزه سلامت و بهداشت. در تلاشیم به‌صورت تخصصی امکان خرید قسطی را در حوزه‌های سفر، سلامت و آموزش برای کاربران خود فراهم کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.