عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

در اولین حضورم در جیتکس در یک بازدید نیم روزه، چه دیدم؟

تمرکز عمده شرکت‌ها بر چند روند و فناوری مشخص؛ «هوش مصنوعی»، «کلاد»، «اتصالات ۵G» و «امنیت سایبری»

این اولین روایت من از اولین حضورم در رویداد جیتکس است و هنوز بسیاری چیزها برایم گنگ هستند و احتمالاً که نه، به یقین روایت کاملی از جیتکس نخواهد بود ولی حداقل تجربه اولین مواجهه من با جیتکس در یک نیم‌روز است که در روزهای آتی کامل‌تر خواهد شد.


از پرواز تا اولین ورود به نمایشگاه


هواپیما رأس ساعت مشخص شده پرواز و رأس ساعت مشخص شده فرود آمد و بعد از تحویل گرفتن چمدان‌هایمان و تحویل خودروی کرایه‌ای که از پیش‌تر رزرو کرده بودیم، حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر، از همان فرودگاه مستقیم راهی محل نمایشگاه جیتکس شدیم. شاید اولین مواجهه با جیتکس، ترافیک اطراف نمایشگاه و راه‌های منتهی به آن و در نهایت هم نبودن جای پارک است که آدم را یاد تجربه‌های طاقت‌فرسای نمایشگاه‌های حوزه فناوری و یا مالی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی خودمان در تهران می‌اندازد، فقط اینکه اینجا گرمای فرسایشی دبی را هم باید به آن اضافه کنید.

حدوداً حوالی ساعت ۱۴:۳۰ به نمایشگاه رسیدیم. به‌عنوان کسی که برای اولین بار در چنین رویدادی حضور پیدا می‌کند باید بگویم اولین چیزی که توجهم را در بدو ورود جلب کرد، برندها و نام‌های بزرگ و پرشمار بودند که تقریباً روی همه بنرها و پوسترها و در و دیوار به چشم می‌خوردند، برندهایی همچون سیسکو، هوآوی، اتصالات، اوراکل، مایکروسافت، اچ‌پی، اینتل، نوکیا و …! حالا اینکه هر کدام واقعا با چه سطح و عمق و جدیتی حضور دارند بماند برای روزهای بعد که با دقت بیشتری جوانب موضوع را بسنجم و ببینم چه می‌توان گفت و اینکه چقدر از این‌ها جدیت حضورشان فقط در حد چهارتا لوگوست و یا اینکه نه، محصولات جدی خود را اینجا ارائه کرده‌اند.


احساس تعلیق در اولین تجربه حضورم در جیتکس


همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردم، اولین حضورم در جیتکس است و پر از ابهام و سوال و مقدار قابل توجهی نیز استرس هستم که احتمالاً منشا بخش زیادی از آن برمی‌گردد به عدم شناختم از این محیط و اینکه پیش‌تر تجربه چنین حضوری را در جیتکس نداشته‌ام.

همهمه گیج‌کننده سالن که در واقع صدای افراد حاضر است که با زبان‌های مختلف و بعضاً حتی لهجه‌های مختلف انگلیسی با هم صحبت می‌کنند، در گوشم پیچیده است و باعث می‌شود ندانم به کجا باید بروم و چه غرفه‌ای را ببینم! اصلاً چه چیزی را ببینم و چه چیزی را نبینم! از چه چیزی سطحی عبور کنم و در چه چیزی عمیق شوم! با این حال سعی می‌کنم خودم را جمع‌وجور کنم و یادم می‌آید که احتمالاً بهترین‌ها هم همیشه در اولین‌هایشان دچار چنین تعلیقی هستند تا بعداً و به مرور به شرایط مسلط شوند و مسیر را پیدا کنند.


حضور هوآوی با تمرکز بر ۵ بخش


در حال همین تلوتلو خوردن‌هایم هستم و سعی می‌کنم بفهمم که چی به چی است که خودم را در کنار هوآوی می‌بینم و احتمالاً شاید دلیل توجهم در مرحله اول، احساس نزدیکی کردن با نام و برند آن است که آن هم به دلیل حضور گسترده محصولاتش در ایران است و احتمالا همینجاست که یک نفس راحت می‌کشم که خب خدا را شکر، یک آشنا دیدم! هر چند این حس هم یک حس دروغین است ولی برای کاهش سطح استرس و تسلط به اوضاع احتمالا لازم است این دروغ را به خودم بگویم.

هوآوی به نظرم یکی از بزرگ‌ترین غرفه‌ها را دارد ولی با زرق و برق بسیار کمتر از غرفه اتصالات که در ادامه از آن بازدید کردم و البته با این فرق بزرگ که به نظرم سروشکل حضور هوآوی جدی‌تر و متمرکزتر بود! هوآوی راه‌حل‌هایی را به طور عمده برای پنج صنعت ارائه کرده بود که روزهای آتی به بررسی برخی از آنها و روایت مشاهداتم خواهم پرداخت. ولی علی‌الحساب بدانید تمرکز راه‌کارهای هوآوی در جیتکس ۲۰۲۴ در پنج حوزه «دولت دیجیتال»، «رسانه و سرگرمی»، «وب ۳.۰»، «تجارت الکترونیکی و خرده‌فروشی» و «اپراتوری» است.


اتصالات؛ از زرق‌وبرق تا هوش مصنوعی


کمی جلوتر بوی ذرت بوداده مشامم را پر می‌کند؛ بویی که از غرفه بزرگ اتصالات می‌آید! به سمت اتصالات می‌روم و مانند تقریباً همه کسانی که در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند، می‌ایستم و نگاهی به ماشین‌ها و زرق‌و‌برق زیاد غرفه اتصالات می‌کنم، یعنی دقیقا همان کاری که احتمالا مدیران اتصالات توقع دارند مخاطبان و بازدیدکنندگان هنگام رسیدن به غرفه‌شان انجام دهند: «غرق شدن در زرق‌و‌برق غرفه و شکل دادن یک برند آینده‌نگرانه از اتصالات در ذهن مخاطب!» حالا اینکه اتصالات چقدر محصولاتش در دنیای واقعی آینده، قابل استفاده هستند یا نه هم باز بماند برای بعد.

اما در همین مرحله می‌توانم بگویم که اتصالات را نباید در حد همین چند خودروی هیجان‌انگیز که در مرکز غرفه‌اش به نمایش گذاشته، خلاصه کرد؛ شاید اصل آن چیزی که اتصالات برای ارائه دارد را بتوان در بخش‌های حاشیه‌ای غرفه‌اش جستجو کرد که کمتر کسی بعد از دیدن بخش‌های پرزرق و برق سراغشان برود، یا حداقل عموم بازدیدکنندگان توجهی به آنها نمی‌کنند. پاویونی از خدمات اتصالات که اتفاقاً مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش از غرفه اتصالات بود و به‌صورت کاملاً مشخص درباره اصل خدمات و سرویس‌های اتصالات صحبت می‌شد. از خدماتش در حوزه اینترنت اشیا، سرویس‌های ابری، سرویس‌های ولث‌تک و مدیریت دارایی، سرویس‌های پرداختی و بانکی و کاربردهای متنوع هوش مصنوعی در حوزه‌های گوناگون.


از کمک اوراکل کلود به قهرمانی فرمول یک جهان


از اتصالات که بگذریم اوراکل نیز امسال تمرکزش در جیتکس بر فناوری هوش مصنوعی است و زیرساخت‌های ابری هوش مصنوعی‌اش را به نمایش گذاشته و از گسترش حضور خود در منطقه می‌گوید. همینطور اوراکل امسال تجربه خود از همکاری‌هایش با ردبول ریسینگ را سر لوحه خود قرار داده است و با قرار دادن دو بازی خودرویی در غرفه‌اش، بازدیدکنندگان می‌توانند تجربه رانندگی با اتومبیل فرمول یک قهرمان جهان را تجربه کنند که به کمک اوراکل کلود توانسته بود پیروز مسابقات جهانی شود. درواقع اوراکل در غرفه‌اش نقشی که زیرساخت‌های ابری اوراکل در پیروزی مسابقات فرمول یک داشته است را روایت می‌کرد. اتفاقی خاص که نشان می‌دهد هوش مصنوعی دستاوردهای عملی چشمگیری در موفقیت سایر صنایع هم داشته است.


۵ مفهومی که در جیتکس ۲۰۲۴ بیشتر به چشم می‌خورد


همانطور که گفتم، روز اول بازدید ما از جیتکس یک روز کامل نبود و یک بازدید تقریباً نیم‌روزه بود با این حال در همین بازدید نیم‌روزه هم چیزی که بیشتر از هر چیز به‌طور کلی نظرم را جلب کرد، تمرکز عمده شرکت‌ها بر چند روند و فناوری مشخص بود؛ «هوش مصنوعی»، «سرویس‌های ابری یا همان کلاد»، «اتصالات ۵G» و «امنیت سایبری». تقریبا در کل نمایشگاه هر سمتی را که نگاه می‌کردید یکی از این کلیدواژه‌ها بزرگ به چشمتان می‌آمد. در روزهای آتی با بازدید و بررسی بیشتر، پاسخ روشنی خواهم داد که در این حوزه‌ها چه دیدم و مشاهده کردم.

این محتوا و سایر گزارش‌های کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار از جیتکس ۲۰۲۴ با حمایت هفت شرکت پرداخت الکترونیک سامان، پرداخت نوین آرین، همراه کسب‌‌وکارهای هوشمند (EBCOM)، نوبیتکس، او ام پی فینکس، زیبال و تاپین تولید شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.