عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

با مهم‌تر شدن موضوع امنیت سایبری، باید شاهد شکل‌گیری سایبر ولی‌ها در آینده‌ای نزدیک باشیم

در روزهای حضورم در جیتکس ۲۰۲۴، می‌خواهم امروز را روز امنیت سایبری نام‌گذاری کنم. احتمالاً خیلی کلیشه‌ای باشد که بگویم از صبح که بیدار شدم یک چیزی مدام در سرم می‌چرخید و آن هم عبارت «امنیت سایبری» بود! دلیلش را نمی‌دانم ولی شاید چون در روزهای گذشته هر سمتی که سرم را چرخانده بودم به جز هوش مصنوعی، کلمه امنیت سایبری را به وفور دیده بودم و حالا ملکه ذهنم شده بود. از در و دیوارهای جیتکس گلوبال و اکسپند نورث استار گرفته تا تعدد شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، هر کدام به نوعی تداعی‌کننده اهمیت و توجه این دوره به امنیت سایبری بودند.

امنیت سایبری یکی از موضوعات جدی و مهمی است که جیتکس ۲۰۲۴ روی آن متمرکز است. به دلایلی همچون توسعه و دسترس‌پذیری اینترنت در دنیا، گسترش و اقبال جوامع به سرویس‌های آنلاین و موبایلی، فناوری‌محور شدن بسیاری از خدمات و سرویس‌های نهادها، دولت‌ها و همچنین شکل گرفتن شرکت‌های بزرگ فناوری که حجم زیادی از داده‌های مردم و مشتریان و حتی دولت‌ها را در اختیار دارند، به نظر می‌رسد میدان جنگ بعدی یا صحنه رقابت بعدی در دنیا در حوزه فناوری، در حوزه امنیت سایبری باشد.

در همین راستا بود که در جیتکس امسال نیز شاهد مفهومی به نام «سایبر ولی» بودیم. همانطور که با شنیدن سیلیکون ولی یاد برندها و چهره‌های بزرگ حوزه فناوری و نوآوری می‌افتیم، حالا با شکل گرفتن مفهومی تحت عنوان سایبر ولی و گرد آمدن متخصصین حوزه امنیت سایبری به دور آن، کم‌کم شاهد شکل‌گیری برندها و چهره‌های مطرح بین‌اللملی در حوزه امنیت سایبری خواهیم بود. از شکل‌گیری مفهوم سایبر ولی که بگذریم، در جیتکس ۲۰۲۴ هم در بخشی با همین نام، شورای امنیت سایبری امارات میزبان گفت‌وگوها و هکاتون‌هایی بود و به تهدیدات سایبری فزاینده‌ای که اقتصادهای جهانی با آن مواجه هستند، می‌پرداخت و به دنبال راه‌کارها و نقطه نظرات متخصصان برای اینکه برای مقابله با خسارت سالانه بیش از ۱۰ تریلیون دلاری ناشی از جرایم سایبری تا سال ۲۰۲۵ چه باید کرد.

بعید نیست در چند سال آینده در دنیا منطقه یا مناطقی مانند سیلیون‌ولی اما با عنوان سایبر ولی شکل بگیرند که در آن‌ها شاهد شکل‌گیری چهره‌ها و کسب‌وکارهای بزرگی در این حوزه باشیم. شاید همین مفهوم بتواند یکی از فرصت‌ها برای ما در ایران باشد که بتوانیم هنوز که این مفهوم تازه است، ما هم در آن پیش‌قدم شویم!

احتمالاً وقتی از امنیت سایبری صحبت می‌کنیم به طور ناخودآگاه افراد یاد هکرها و در ادامه یاد دیتاسنترهای عظیم در ده‌ها طبقه زیر زمین و یا سیستم‌های پدافندی عامل و غیرعامل می‌افتند که یقیناً هم بی‌راه نیست ولی خیلی اوقات موضوع بسیار ساده‌تر از این حرف‎هاست و یادمان می‌رود که قدرت و استحکام هر زنجیره‌ای معادل قدرت و استحکام ضعیف‌ترین بخش آن زنجیره است و شاید اینجا بتوان به اهمیت آموزش و دانش و آگاهی مردم و کارکنان نهادها و سازمان‌ها اشاره کرد. مثالی که در ادامه از جیتکس ۲۰۲۴ از بخش سایبر ولی می‌آورم دقیقاً در راستای همین مفهوم است.

در بخش سایبر ولی جیتکس ۲۰۲۴، بخشی با عنوان «اتاق فرار سایبری» وجود دارد که با هدف افزایش آگاهی از امنیت سایبری ترتیب داده شده بود تا افراد و شرکت‌کنندگان با سناریوهای سایبری مختلفی با مفاهیم گوناگونی از جمله فیشینگ، باج‌افزارها، حریم خصوصی و نقض داده، آشنا شوند که می‌بایست ازطریق یکسری عملیات چالش‌برانگیز با آنها مقابله می‌کردند. این یک تجربه آموزشی ولی در عین حال سرم‌گننده بود که با چاشنی گیمیفیکیشن هم همراه بود که یادگیری در این حوزه را برای مخاطبان لذت‌بخش‌تر می‌کرد. درواقع شورای امنیت سایبری امارات متحده که طراحی و پیاده‌سازی این اتاق را با کمک شرکت EMT Distribution انجام داده بود، با اجرای آن قصد دارد نشان دهد که چطور با کمک بازی‌گونه‌سازی می‌توان در یک فرایند جذاب افراد را به مهارت‌های عملی برای شناسایی و کاهش تهدیدات سایبری مجهز کرد. امری که در حالت عادی، کاری سخت، خسته‌کننده، فرسایشی و حوصله‌سربر است. این تنها یک نمونه از ده‌ها نمونه‌ای بود که در این رویداد در این حوزه ارائه شده بود و شاید بد نباشد بدانید طبق آمار اپلیکیشن جیتکس بیش از ۲۵۰ شرکت در دسته‌بندی امنیت سایبری در این رویداد حضور دارند.

این محتوا و سایر گزارش‌های کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار از جیتکس ۲۰۲۴ با حمایت هفت شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ)، پرداخت نوین آرین، همراه کسب‌‌وکارهای هوشمند (EBCOM)، نوبیتکس، اوام‌پی فینکس، زیبال و تاپین تولید شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.