عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

از مهاجرت نیروی انسانی تا حذف پنی در آمریکا

مروری بر مهم‌ترین مطالب شش مجله معتبر فناوری‌های مالی جهان

عصر تراکنش ۸۶ / در بخش «راهنما»ی هشتادوششمین شماره از ماهنامه عصر تراکنش، به روال همیشه نگاهی اجمالی به آخرین شماره مجلات مهم فناوری‌های مالی جهان داشتیم. «اکونومیست»، «ام‌آی‌تی»، «بنکینگ تکنولوژی»، «فین‌تک»، «تایم» و «نیویورک‌تایمز» شش مجله‌ای هستند که در ادامه مروری بر مطالب آنها خواهیم داشت.


اکونومیست:‌ رقابت کشورها بر سر جذب استعدادها


شماره اوت ۲۰۲۴ اکونومیست: نشریه اکونومیست به پدیده‌ای پرداخته که این روزها رواج پیدا کرده: رقابت کشورها برای جذب استعدادهایی که به دنبال مهاجرت هستند. به‌تازگی، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آمریکایی، گرین‌کارت می‌دهد. این مسئله نشان می‌دهد که جذب استعدادهای خارجی برای پیشرفت اقتصادها لازم است و مزیت‌های بسیاری برای کشورها دارد. افرادی که دانش و تجربه بالایی دارند به محیط‌های کاری مختلف مهاجرت می‌کنند و روی بهره‌وری همکارانشان هم اثر می‌گذارند. در بخشی از این مقاله گفته شده که مهاجران در آمریکا تنها ۱۴درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، اما ۳۶درصد از نوآوری در این کشور متعلق به همین مهاجران است.

downmagaz.net

در بخش دیگری از این مقاله، سیستم‌های مهاجرتی مختلف مقایسه و بررسی شده‌اند. برای مثال در دبی، نظام پذیرش مهاجر ساده و کارآمد است و به همین دلیل، دبی به یک مرکزی تجاری جهانی تبدیل شده است. آمریکا در مقابل، سیستم پیچیده‌ای برای مهاجرپذیری دارد، بنابراین بخش زیادی از استعدادهای برتر را از دست می‌دهد. به این ترتیب، کشورهایی که سیستم کارآمدی برای جذب مهاجر ندارند باید به دنبال تسهیل فرایند باشند.

ایجاد شرایط مناسب برای زندگی و کار هم از دیگر مواردی است که به جذب استعدادهای برتر در کشورهای مختلف کمک می‌کند. بخشی از ماجرا هم به برند کارفرمایی مربوط می‌شود؛ یعنی شهرت و تصویری که یک سازمان به‌عنوان یک کارفرما در ذهن افراد ایجاد می‌کند. برند کارفرمایی در حقیقت همان چیزی است که دیگران درباره یک سازمان و به‌عنوان محل کار می‌گویند. برند کارفرمایی از این جهت اهمیت دارد که به جذب استعدادهای برتر کمک می‌کند. همچنین اگر یک سازمان برند کارفرمایی قوی و مطلوبی داشته باشد، نیازی به صرف هزینه‌های زیاد برای تبلیغات و جذب نیرو ندارد، زیرا افراد به‌صورت خودکار به سمت آن جذب می‌شوند. افزایش رضایت شغلی کارکنان در یک سازمان هم می‌تواند برند کارفرمایی آن را تقویت کند. درنهایت، ارتقای فرهنگ سازمان از دیگر مواردی است که به شکلی قدرتمند به برند کارفرمایی کمک می‌کند و محیط کار را به‌عنوان یک محیط مثبت در ذهن مردم به ثبت می‌رساند.

عنواناکونومیست
صاحب‌امتیازگروه اکونومیست
تیراژیک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر ۱۸۴۳
دفتر مرکزیلندن، انگلستان
وب‌سایتeconomist.com
سوژه‌‌ها#برند-کارفرمایی #مهاجرت #نیروی-انسانی

ام‌آی‌تی: آینده در دست هوش مصنوعی


شماره سپتامبر ۲۰۲۴ ام‌آی‌تی: جدیدترین نسخه نشریه ام‌آی‌تی به آینده و هوش مصنوعی پرداخته است. برای مثال در یکی از مقاله‌ها درباره هوش مصنوعی، توضیح داده شده که ابزارهای هوش مصنوعی به سطحی از توانمندی دست یافته‌اند که می‌توانند پیچیده‌ترین وظایف انسانی را انجام دهند. دستیارانی که از طریق هوش مصنوعی مدیریت می‌شوند، جزو همین موارد هستند. شرکت انویدیا تمرکز خود را روی این موضوع گذاشته و تلاش دارد از طریق مطالعات گسترده، پیچیده‌ترین وظایف انسانی را به هوش مصنوعی واگذار کند. برای مثال، اگر بخواهید به سفر بروید، می‌توانید از دستیاران هوش مصنوعی کمک بگیرید که توانایی تنظیم برنامه تعطیلات برای شما را دارند. برای مثال، این دستیاران می‌توانند به خاطر بسپرند که شما فقط به هتل‌های چهارستاره می‌روید، درنتیجه بهترین گزینه را برایتان با توجه به بودجه‌ای که دارید، در نظر می‌گیرند.

همچنین می‌توانند اطلاعات لازم برای پرواز را دریافت و بلیت شما را برای سفر تهیه کنند. در محیط کار هم این دستیاران این توانایی را دارند که برای شما تقویم‌هایی تهیه کنند که از طریق آن بتوانید در چهارچوب برنامه‌ای منظم، کارهایتان را پیش ببرید. یکی از قدرت‌های خیره‌کننده در رابطه با هوش مصنوعی این است که می‌تواند با بهترین مدل زبانی، ارتباط برقرار کند. درواقع، رابطه از طریق زبان در سطح پیشرفته، کاملاً شبیه به یک رابطه انسانی بالغ خواهد بود. دستیاران هوش مصنوعی در بخش نرم‌افزاری و در دفاتر اداری و کاری بیشترین کمک را خواهند داشت و می‌توانند امور زنجیره‌ای را به شکلی منظم پیش ببرند. درواقع، در هر لحظه باید به خاطر داشته باشیم که هوش مصنوعی می‌تواند کارهایی بیش از گذشته انجام دهد و از طریق کامپیوتری که در پیش رویمان قرار گرفته، می‌توانیم کارهای بزرگی را پیش ببریم که در گذشته ممکن نبود. محدودیت‌ها در زمینه استفاده از دستیاران همچنان برقرار است. به هر حال، هوش مصنوعی هنوز مشکلاتی دارد که باید به‌مرور برطرف شود. با این حال، حدس زده می‌شود که دستیاران هوش مصنوعی به‌تدریج وارد تمامی جنبه‌های زندگی ما شوند. این یعنی باید خود را برای بهره‌برداری از هوش مصنوعی آماده کنیم تا از طریق این دستیاران باهوش، به حداکثر بهره‌وری برسیم.

عنوانام‌آی‌تی
صاحب‌امتیازکمبریج
تیراژ۱۶۱ هزار و ۵۲۹ نسخه
انتشار اولین شماره۱۸۹۹
دفتر مرکزیماساچوست، آمریکا
وب‌سایتtechnologyreview.com
سوژه‌ها#هوش-مصنوعی #انویدیا #فناوری

بنکینگ تکنولوژی: تحول دیجیتال، رمز بقای بانک‌ها


شماره سپتامبر ۲۰۲۴ بنکینگ تکنولوژی: نشریه بنکینگ تکنولوژی در یکی از مقاله‌های خود به مبحث امنیت سایبری در خدمات مالی پرداخته و وضعیت فعلی، روندهای نوظهور در این عرصه و همچنین چالش‌های پیش رو در این حوزه را بررسی کرده است. طبق گزارش این نشریه، یکی از مقولاتی که این روزها مدام به سرخط خبرهای جهان تبدیل می‌شود، نشت داده‌ها و به سرقت رفتن اطلاعات است. صنعت مالی هم مدام در معرض این تهدیدها قرار دارد. به این ترتیب، چنین تهدیدهایی چالشی برای امنیت سایبری محسوب می‌شوند. در فضای سایبری، کلاهبرداری به‌سادگی رخ می‌دهد. مشکلات در زمینه امنیت سایبری، گریزناپذیرند، اما بخش مالی می‌تواند با تازه‌ترین روش‌ها خود را از گزند آسیب‌های احتمالی آن در امان نگه دارد و کاری کند که مصرف‌کننده اعتمادش را به این بخش از دست ندهد.

یکی دیگر از مقاله‌های این نشریه به مشکلات بانک‌های سنتی پرداخته است. نویسنده در این مقاله، توضیح داده که بانک‌های سنتی باید سیستم‌های قدیمی و سنتی را کنار بزنند و به سمت تحول دیجیتال حرکت کنند. درواقع بانک‌ها باید به دنبال راهکارهای مدرن باشند. در زمانه‌ای که شاهد ظهور بانک‌های دیجیتالی و شرکت‌های فین‌تکی هستیم، بانک‌های سنتی هم باید به دنبال بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌ها باشند و مشتری‌محوری را در دستورکار خود قرار دهند، در غیر این صورت ممکن است بخشی از یا همه سهم خود را در بازار از دست بدهند. برای مثال، این بانک‌ها باید از مسیر مشارکت با شرکت‌های فناوری و بهره‌گیری از خدمات مالی تعبیه‌شده، نقش خود را در اکوسیستم مالی بازتعریف کنند. بسیاری از بانک‌های بزرگ و قدیمی هنوز در اسارت زیرساخت‌های ازمدافتاده به سر می‌برند، در حالی که تعامل با شرکت‌های فناوری مدرن، به آنها کمک می‌کند نوآوری را وارد مراحل مختلف کاری خود کنند و از ریسک کاهش سهم خود در بازارها بکاهند. درواقع، در بازار رقابتی، رمز بقا حرکت کردن در مسیر نوآوری‌ها و تحولات دیجیتال است.

عنوانبنکینگ تکنولوژی
صاحب‌امتیازاینفورما
تیراژ
انتشار اولین شماره۱۹۸۳
دفتر مرکزیلندن، انگلستان
وب‌سایتfintechfutures.com
سوژه‌ها#صنعت-بانکداری #تحول-دیجیتال #نوآوری

فین‌تک: بنیان‌گذاران برتر دنیای فین‌تک


شماره سپتامبر ۲۰۲۴ فین‌تک: نشریه فین‌تک در تازه‌ترین شماره خود، گزارشی را به ۱۰ بنیان‌گذار برتر در حوزه فین‌تک اختصاص داده است. این افراد، کسانی بوده‌اند که استارتاپ‌های آنها شکوفا شده و خدماتی بهینه را در اختیار مشتریان قرار داده‌اند. شرکت‌های آنها، تراکنش‌ها را ساده‌تر کرده‌اند. جایگاه نخست در این زمینه به برادران کالیسان داده شده که با شرکت استرایپ، بیش از هفت هزار نیرو را به استخدام خود درآورده‌اند و از سال ۲۰۱۰ تاکنون توانسته‌اند به درآمد چهارده میلیارد دلاری دست پیدا کنند. پاتریک و جان کالیسان که در یکی از روستاهای ایرلند به دنیا آمده‌اند، با استارتاپ خود انقلابی بزرگ در دنیای فناوری مالی ایجاد کرده‌اند. رتبه دوم متعلق به نیکولای استرونوسکی است، مدیرعامل نئوبانک ریوولت که در سال ۲۰۱۵ پایه‌گذاری شده و اکنون به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار در بازار فناوری مالی رسیده است. رتبه سوم هم متعلق به کریستینا جانکوئرا است که در سال ۲۰۱۳ شرکت نوبانک را راه‌اندازی کرده و اکنون این شرکت با هفت هزار نیرو، به ارزش هشت میلیارد دلار در بازار فین‌تک دست یافته است.

این زن در حقیقت بنیان‌گذار نئوبانک‌ها در آمریکای لاتین به شمار می‌آید و به همین دلیل یکی از چهره‌های اثرگذار است و به لطف او، صنعت بانکداری در برزیل، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است. مجله فین‌تک در بخشی دیگر به معرفی شرکت سفیر پرداخته که فرایندهای تجاری را به‌کلی متحول کرده است. دو برادر دوقلو این شرکت را با هدف افزایش بهره‌وری امور پس از تجارت، راه‌اندازی کردند. حالا بسیاری از شرکت‌های مالی، برای اینکه ریسک خود را کاهش دهند و امورشان را با سرعت بالایی پیش ببرند، از خدمات این شرکت بهره می‌گیرند. مؤسسان این شرکت یاد گرفته‌اند که به کمک هوش مصنوعی، داده‌ها را مدیریت کنند و همه امور را به‌صورت ماشینی پیش ببرند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این شرکت حدود ۷۵درصد از امور اضافی و وقت‌گیر را حذف می‌کند و درنتیجه در طی عملیات، بهره‌وری را تا جای ممکن ارتقا می‌بخشد. به همین دلیل است که اکنون این شرکت توانسته به شهرت و اعتبار بالایی در میان شرکت‌های مالی دست پیدا کند و همچنین امور مالی را در اکوسیستم خود به بلوغ برساند.

عنوانفین‌تک
صاحب‌امتیازByzclick Media Group
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره۲۰۱۹
دفتر مرکزینوروویچ، بریتانیا
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژه‌ها#فین-تک #نئوبانک # استرایپ

تایم: صد چهره اثرگذار در دنیای هوش مصنوعی


شماره سپتامبر ۲۰۲۴ تایم: نشریه تایم در تازه‌ترین شماره خود به برجسته‌ترین چهره‌ها در دنیای هوش مصنوعی پرداخته است. در میان این چهره‌ها، نام یک هندی به اسم سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل و آلفابت به چشم می‌خورد که زندگی مدرن را برای انسان‌های امروزی با گوگل هم‌معنا کرده است. درواقع در دنیای امروز، نمی‌توان زندگی بدون گوگل را متصور شد. بیش از دو دهه از عمر این شرکت می‌گذرد و اکنون به‌عنوان یکی از شرکت‌های پردرآمد در جهان مطرح است. حالا پیچار هم در گوگل، پژوهش در زمینه هوش مصنوعی را آغاز کرده است. ساشا لوسیونی یکی دیگر از چهره‌های مطرح در زمینه هوش مصنوعی در مجله تایم است که طی پنج سال گذشته تلاش کرده از طریق بهره‌گیری از هوش مصنوعی، مسائل مرتبط با تغییرات اقلیمی را مدیریت کند. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت یکی دیگر از چهره‌هایی است که احتمالاً به هوش مصنوعی در عصر جدید، شکل و شمایل جدیدی خواهد بخشید. سم آلتمن هم در سال گذشته به‌عنوان مدیرعامل شرکت OpenAI به شهرت جهانی دست یافت.

downmagaz.net

مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا هم در تلاش است مدل‌های جدید و قدرتمندی در زمینه هوش مصنوعی طراحی کند. برخی از تولیدکنندگان تراشه هم جزو مطرح‌ترین شرکت‌ها در زمینه هوش مصنوعی بوده‌اند. برای مثال لیزا سو، مدیرعامل شرکت AMD از چهره‌های مطرح در این زمینه است که قطعات و تراشه‌های مهمی را تولید می‌کند. برخی چهره‌ها هم در حوزه دانش موجود در هوش مصنوعی فعالیت دارند. برای مثال یکی از چهره‌های مطرح در این زمینه، آراویند سرینیواس، مدیرعامل شرکت پرپلکسیتی (Perplexity) است که پرسشی اساسی را مطرح کرده است: «دانش از کجا آغاز می‌شود؟» او مطالعات خود در رابطه با هوش مصنوعی را به این پرسش اختصاص داده است. برخی هم به دنبال بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای درمان بیماری‌های مختلف‌اند. دافنه کولر، مدیرعامل شرکت اینسیترو (Insitro) یکی از این افراد است که مطالعاتی روی بیماری‌های مختلف داشته و سعی دارد از طریق هوش مصنوعی، روش‌هایی برای کنترل و درمان بیماری‌ها پیدا کند. مجله تایم نام صد چهره اثرگذار را در زمینه هوش مصنوعی آورده که این چند اسم، فقط بخشی از این فهرست بلندبالا بود. این افراد، آینده هوش مصنوعی را برای بشر شکل خواهند داد.

عنوانتایم
صاحب‌امتیازشرکت تایم
تیراژیک میلیون و ۶۰۰ هزار نسخه
انتشار اولین شماره۳ مارس ۱۹۲۳
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتtime.com
سوژه‌ها#گوگل #هوش-مصنوعی #سم-آلتمن

نیویورک‌تایمز: قدمی بزرگ به سوی حذف پنی


شماره سپتامبر ۲۰۲۴ نیویورک‌تایمز: نشریه نیویورک‌تایمز در تازه‌ترین شماره خود به «سکه پنی» در اقتصاد آمریکا پرداخته و سپس توضیح داده که چرا اقتصاد آمریکا باید خود را از استبداد سکه پنی برهاند. درواقع، این مقاله استدلال می‌کند که سکه پنی ارزش اقتصادی قابل توجهی ندارد و فقط هزینه‌های زیادی برای دولت و مردم ایجاد می‌کند. در اقتصاد امروزی آمریکا، سکه پنی کاملاً کم‌ارزش شده و نمی‌توان با آن چیزی خرید. به عبارت ساده‌تر، ارزش تولید این سکه از ارزش واقعی آن بیشتر است و این یعنی نباید پنی را تولید کرد. علاوه‌بر اینکه به لحاظ اقتصادی، تولید پنی اقدامی غیراقتصادی و غیرضروری به شمار می‌آید، هزینه زیادی را هم به دولت تحمیل می‌کند.

طبق برخی از بررسی‌ها، تولید هر سکه پنی حدود یک سنت هزینه برمی‌دارد. با این حال، بسیاری از مردم به استفاده از این سکه، عادت کرده‌اند و آن را نوستالژیک می‌دانند. برخی هم به جمع‌آوری این سکه‌ها علاقه دارند و به همین دلیل همچنان به دنبال پنی هستند و در برابر حذف آن مقاومت می‌کنند. این مسئله‌ای است که دولت باید برای حل آن ورود کند. حذف پنی در اقتصاد آمریکا می‌تواند گامی مؤثر برای بهبود کارایی اقتصادی باشد. این اقدام در سایر کشورها هم سابقه داشته است. برای مثال، کانادا در گذشته، سکه‌های کم‌ارزش خود را حذف کرده است. با این حال، برخی از آمریکایی‌ها می‌گویند این سکه برای آنها نمادین است و بخشی از فرهنگشان به شمار می‌آید. تصویر آبراهام لینکلن روی این سکه نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به دنبال دفاع از ارزش‌های خود هستند و درنتیجه نمی‌خواهند با حذف این سکه، ارزش‌ها و تاریخشان حذف شود. برخی از مخالفان هم معتقدند حذف پنی روی قیمت‌ها اثر می‌گذارد و منجر به گرانی می‌شود. با این حال، تجربه دیگر کشورها نشان می‌دهد که حذف سکه‌های کم‌ارزش آسیبی به قیمت‌ها وارد نمی‌کند و نگرانی در این زمینه بی‌اساس است.

عنوان نیویورک‌تایمز
صاحب‌امتیازشرکت نیویورک‌تایمز
تیراژ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نسخه
انتشار اولین شمارهسپتامبر ۱۸۵۱
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتnytimes.co
سوژه‌‌ها#پنی #سکه #تورم

از طريق نویسنده: نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.