عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

تجمیع داده؛ کلید تحول اکوسیستم لندتک

نتایج نظرسنجی «چندین» درباره چالش‌های اکوسیستم لندتک در رویداد بزرگ لندتک ایران

عصر تراکنش ۸۶ / صنایع نوپا و به‌طور خاص فناورانه در ایران چالش‌های ریز و درشتی را پیش روی خود دارند. گاهی این چالش‌ها از دل صنعت برمی‌آید و با مشارکت فعالان اکوسیستم قابل رفع است و گاهی مسائلی مثل رگولاتوری، فرهنگ رفتارهای مالی و آموزش عمومی چالش‌های بزرگ‌تر با راه‌حل‌های پیچیده‌تری ایجاد می‌کنند. رویداد لندتک ایران که مردادماه امسال به همت کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار برگزار شد، زمان مناسبی بود تا با «چندین» سؤالاتی درباره چالش‌های صنعت لندتک از فعالان و علاقه‌مندان این صنعت بپرسیم تا ببینیم دقیقاً چه موانعی بر سر راه است و چه راهکارهایی بیشترین اتفاق نظر را به خود جلب کرده‌اند. پلتفرم «چندین» با نظرسنجی از فعالان اکوسیستم لندتک، گزارشی را از چالش‌ها و نظرات فعالان این حوزه منتشر کرده که نتایج آن دیدگاهی روشن از نظرات فعالان اکوسیستم لندتک را در اختیارمان می‌گذارد.


توپ لندتک در زمین رگولاتور


فعالان اکوسیستم لندتک، در نظرسنجی چندین گفته‌اند به نظرشان اصلی‌ترین دلیل برخورد بازدارنده رگولاتور با کسب‌وکارهای لندتک، عدم آگاهی رگولاتور از فضای این کسب‌وکارها است. ۶۸درصد افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی چندین چنین نظری دارند. بحث آگاهی نداشتن رگولاتور از فضای کسب‌وکارهای نوین، در صنایع دیگری مثل رمزارز، سلامت الکترونیک، گردشگری آنلاین، اینشورتک و غیره نیز مطرح می‌شود. حالا سؤال این است که آیا واقعاً رگولاتور آگاهی و دانش کافی از این حوزه‌ها را در اختیار ندارد یا صرفاً فعالان این صنایع، چنین نظری دارند؟


چرا بانک مرکزی به نرخ سود لندتک‌ها اعتماد ندارد؟


کسب‌وکارهای لندتک نظرات گوناگونی درباره دلیل اصلی عدم اعتماد بانک مرکزی به نرخ سود اعطایی توسط لندتک‌ها دارند. بحث بر سر این است که چرا لندتک‌ها سود بیشتری نسبت به نرخ مصوب بانک مرکزی دریافت می‌کنند. این سود گاهی در قالب کارمزد خدمات دیجیتال محاسبه می‌شود و از نظر لندتک‌ها کارمزدی جداگانه نسبت به سود تسهیلات است، اما بانک مرکزی نسبت به این موضوع مواضع متفاوتی دارد. هرچند، لندتک‌ها تقصیر را به گردن قواعد و قوانین بانک مرکزی می‌اندازند؛ به‌طوری که ۴۰درصد کسب‌وکارهای شرکت‌کننده در نظرسنجی چندین معتقدند عدم اعتماد بانک مرکزی به نرخ سود اعطایی توسط کسب‌وکارهای لندتک، به دلیل واقعی نبودن نرخ سود مصوب بانک‌هاست. آنها معتقدند نرخ سود واقعی، همان است که لندتک‌ها در دستورکار قرار داده‌اند و نرخ سود مصوب بانک‌ها یک نرخ غیرواقعی برای پرداخت تسهیلات است.


راه نجات: تجمیع داده!


اعتبارسنجی، یکی از مهم‌ترین موضوعات روز کسب‌وکارهای لندتک است که مستقیماً با یکی از اساسی‌ترین شاخص‌های موفقیت یک کسب‌وکار لندتک یعنی نرخ نکول در ارتباط است، اما در ایران به دلیل نبود یک سیستم اعتبارسنجی یکپارچه و حرفه‌ای، رفتار اعتباری افراد در یک پلتفرم لندتک از آن مجموعه فراتر نمی‌رود؛ بنابراین افرادی که رفتار اعتباری مناسبی ندارند می‌توانند از پلتفرم‌های مختلف لندتک خدمات دریافت کرده و نرخ نکول پلتفرم‌ها را افزایش دهند و آنها را متضرر کنند. با همین توضیحات می‌توان متوجه شد که چرا ۳۱درصد افراد فعال در کسب‌وکارهای لندتک که در نظرسنجی چندین شرکت کردند، معتقدند تجمیع داده کاربران از لندتک‌های مختلف و اثرگذاری آن در رتبه اعتباری افراد، اصلی‌ترین راهکار بهبود عملکرد لندتک‌ها است. یکی از مصادیق تجمیع داده می‌تواند یک فهرست سیاه مشترک میان کسب‌وکارهای لندتک باشد که در کاهش میانگین نرخ نکول لندتک‌ها تأثیر بسزایی خواهد داشت.


آیا BNPL کاربران را مصرف‌گراتر می‌کند؟


۴۴درصد از کاربران شرکت‌کننده در نظرسنجی چندین در پاسخ به سؤال «سرویس BNPL یا الان بخر بعداً پرداخت کن، چه تأثیری در وضعیت اقتصادی و میزان خرید شما داشته است؟» گفته‌اند از زمان آشنایی با BNPL بیشتر خرید می‌کنند. این تعداد تقریباً نیمی از پاسخ‌دهندگان را تشکیل می‌دهند. موضوع افزایش خرید از زمان فراگیر شدن سرویس‌های BNPL را می‌توان در جای دیگری از نظرسنجی چندین هم مشاهده کرد. در این نظرسنجی از پذیرنده‌های خدمات لندتک پرسیده شده «آیا همکاری با لندتک‌ها در میزان فروش شما تأثیرگذار بوده است؟» ۷۰درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند این موضوع حجم فروش و درآمدشان را افزایش داده است.

«چندین»، راهکار توسن برای تجربه اشتراک دیدگاه‌هاست. پلتفرم نظرسنجی چندین، با تأکید بر مزایای جمع‌سپاری  (Crowdsourcing) دیدگاه‌های متنوع را در کنار هم قرار می‌دهد و با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد. رویکرد اصلی چندین، امکان مشاهده نظرات گوناگون در کنار یکدیگر است و به این ترتیب به کاربر برای پذیرش تنوع دیدگاه‌ها، گوناگونی سلایق و درک واقع‌بینانه‌تر مسائل یاری می‌رساند تا به راه‌حل‌های کاربردی‌تری دست پیدا کند. چندین پیش از این با حضور در نمایشگاه کار، مسابقه برنامه‌نویسی دانشگاه شریف و رویداد هاوینگ بیت‌کوین، گزارش‌هایی با تکیه بر نظرسنجی انجام‌شده از جامعه هدف منتشر کرده و این چهارمین تجربه نظرسنجی «چندین» در یک رویداد حضوری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.