عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

تمایز شبکه‌سازی در اکسپند نورث استار و توجه ویژه به حوزه پراپ‌تک

امروز سه‌شنبه، بیست‌وچهارم مهرماه به سومین روز از اکسپند نورث استار در جیتکس ۲۰۲۴ آمدیم. جایی که در این دوره از آن، درباره آینده چهار چیز صحبت می‌شود: پول، سیاره زمین، بلاکچین و رسانه! بله، ظاهراً همینقدر نامتجانس! به عبارت دیگر، اکسپند نورث استار بخشی به موازات جیتکس گلوبال است که استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای جدید و فناورانه در آن قرار دارند.

شاید اولین نکته مثبت اکسپند نورث استار نسبت به سالن‌های جیتکس گلوبال، تمایز در شبکه‌سازی و پررنگ بودن اهمیت شبکه‌سازی برای افراد است؛ اینجا ارتباط گرفتن با کسب‌وکارها راحت‌تر است که البته دلیلش هم تا حد زیادی مشخص است: «مقیاس کسب‌وکارهای موجود» که عموماً نوپا یا جوان هستند و به دنبال معرفی خود و گرفتن ارتباط با افراد با اهداف مختلف هستند. این اهداف از جلب توجه احتمالی یک سرمایه‌گذار می‌تواند باشد تا پیدا کردن مشتری‌های احتمالی و یا حتی پیدا کردن همراهانی که آنها را در ادامه مسیر در کسب‌وکارشان همراهی کنند.

از کلیت و اهمیت جنب و جوش شبکه‌سازی در نورث استار که بگذریم، چیزی که در بدو ورود به این بخش قابل مشاهده است، حضور پررنگ کره جنوبی است که کسب‌وکارهای متعددی در حوزه‌های کریپتو، هوش مصنوعی، آموزش از طریق متاورس و… به نمایندگی از این کشور حضور دارند. احتمالاً در سال‌های آینده باید شاهد سهم‌خواهی جدی برندهای کره‌ای در این صنایع در دنیا و یا حداقل در منطقه باشیم.

با وجود دسته‌بندی کلی چهار بخشی اکسپند نورث استار، ولی همچنان نمایندگانی از بخش‌های مختلف حضور دارند که البته همچنان اینجا هم هوش مصنوعی مثل جیتکس گلوبال حرف اول را می‌زند؛ ولی تنوع سایر حوزه‌ها در اکسپند نورث استار به مراتب بسیار بیشتر از جیتکس گلوبال است. از بلاکچین، متاورس و وب ۳.۰ گرفته تا هلث‌تک، پراپ‌تک، امبدد فایننس، زیرساخت‌های دیجیتال مالی و… .

برای اینکه متوجه گستردگی و تعدد شرکت‌های حاضر در این بخش بشوید باید بگویم که ۱۸۰۰ استارتاپ در بخش اکسپند نورث استار حضور دارند و فقط کافی‌ست سری به اپلیکیشن جیتکس بزنید تا با تنوع حوزه‌های این کسب‌وکارها آشنا شوید. طبق دیتایی که در اپلیکیشن جیتکس ارائه شده است، در اکسپند نورث استار بیش از ۱۵۰ شرکت فقط در دسته‌بندی فین‌تک و دیجیتال فایننس حضور دارند. ناگفته نماند که با یک نگاه اجمالی می‌توان دریافت که اغلب این کسب‌وکارها به‌صورت B2B فعالیت می‌کنند و عموماً راه‌حل‌ها و زیرساخت‌های دیجیتال را در اختیار دیگر کسب‌وکارها قرار می‌دهند.

به‌عنوان سخن پایانی از مشاهدات امروزم باید بگویم، با وجود درخشش و تمایز هوش مصنوعی در جای جای اکسپند نورث استار، شاید بتوان پراپ‌تک را ستاره این بخش دانست. انواع کسب‌وکارهای حوزه پراپ‌تک که با هدف بالابردن بهره‌وری فعالیت‌های سنتی در صنعت املاک و ساختمان در سال‌های اخیر شکل گرفته‌اند. عمده کسب‌وکارهای پراپ‌تکی حاضر در اکسپند نورث استار از کسب‌وکارهای متعلق به خود امارات متحده بودند و این موضوع نشان از اهمیت پراپ‌تک برای امارات دارد.

این محتوا و سایر گزارش‌های کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار از جیتکس ۲۰۲۴ با حمایت هفت شرکت پرداخت الکترونیک سامان، پرداخت نوین آرین، همراه کسب‌‌وکارهای هوشمند (EBCOM)، نوبیتکس، اوام‌پی فینکس، زیبال و تاپین تولید شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.