عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

جیتکس ۲۰۲۴؛ هوش مصنوعی‌محورتر از سال‌های قبل

احمد جنتی‌فرد، مدیرعامل انجمن بلاکچین خراسان / به‌جرئت می‌توان گفت که نمایشگاه جیتکس دبی، بعد از CES ایالات متحده و CEBIT آلمان که البته این دومی چند سالی است برگزار نمی‌شود، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد فناوری‌محور دنیا است. برای من نمایشگاه‌ها همیشه الهام‌بخش بوده‌اند. انگیزه حضورم در همه رویدادهای بین‌المللی (آلمان دو سال و دبی چهار سال) نیز فقط سه چیز بوده است: چشم‌انداز، نگرش و ایده؛ شبکه‌سازی و ارتباطات، و روندها و آینده‌پژوهی.

  • چشم انداز، نگرش و ایده: اینجا باید جزئیات کسب‌وکارهای محلی و فرامنطقه‌ای را خوب ببینیم، بشنویم و به آنها دقت کنیم. من حداقل دو استارتاپ موفق بین‌المللی‌ام را از دل این رویدادها ایده‌پردازی و اجرا کرده‌ام.
  • شبکه‌سازی و ارتباطات: پیدا کردن این‌همه شرکت و فرد متخصص در یک برش زمانی و جغرافیایی فرصت بسیار بی‌نظیری است که اگر قدر آن را بدانیم، می‌تواند سکوی پرتاب بسیار خوبی برای تعامل و تبادل دانش و کسب‌وکار باشد. من هنوز ارتباطات سال‌های دورم را که شاید برخی از آنها به ۱۰ سال قبل برمی‌گردد، حفظ کرده‌ام و روی آنها حساب می‌کنم.
  • روندها و آینده‌پژوهی: در نمایشگاه‌ها خیلی راحت می‌توان مسیر فناوری را دید و آن را دنبال کرد. این امکان برای ما به‌عنوان یک کشور جهان سومی، مزیت بزرگی به حساب می‌آید. اینکه بدانیم چه پروژه‌هایی راه خود را پیدا کرده‌اند و قرار است در چند سال آینده در کشورهایی مثل ایران جاری و ساری شوند، اگر نگاه فناورانه و کاربردی‌محور هم داشته باشیم، فرصت بی‌نظیری برای الگوبرداری و بهره‌برداری در اختیارمان می‌گذارد.

من جیتکس امسال‌ را هوش مصنوعی‌محورتر از سال‌های قبل دیدم. شاید سال ۲۰۲۲ همه‌جا صحبت از فین‌تک و بلاکچین بود، اما امسال چه در نورث‌استار، چه در جیتکس گلوبال همه‌جا حرف از هوش مصنوعی و کاربردهایش بود. از غرفه مجهز و شگفت‌انگیز اتصالات و هوآوی، مایکروسافت، اپل و گوگل گرفته تا استارتاپ‌های کوچک، استیج‌ها،‌ گفت‌وگو‌ها، کارگاه‌های آموزشی و لانژهای کسب‌وکاری، همه‌وهمه یک بحث مشترک داشتند: «هوش مصنوعی». گویا باید بپذیریم که آینده فناوری با هوش مصنوعی، فین‌تک، بلاکچین و رمزارزها گره خورده و دنیای بدون این فناوری‌ها تا سال‌های آتی احتمالاً بی‌معنا خواهد بود. پرواضح است که به‌عنوان یک شهروند عادی باید خود را با این دوره گذار پرسرعت وفق دهیم و به‌عنوان یک فناور باید هرچه سریع‌تر با لبه دانش و فناوری همسو شویم و به‌عنوان یک صنعتگر حتماً و قطعاً باید این روندها را در کسب‌وکارهایمان ببینیم و آنها را کاربردی کنیم. البته نباید فراموش کرد که فناوری اینجا است تا از ما انسان‌های بهتری بسازد و به ما یاد بدهد که انسان بمانیم: Technology is teaching us to be human again.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.