عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

از محدودیت کاراکتر تا فرهنگ واژه‌های فین‌تک

معرفی چهار کتاب «برند کارفرمایی را به دست بیاور و بساز»، «چگونه کارهای بزرگ انجام می‌شوند»، «محدودیت کاراکتر» و «فرهنگ واژه‌های فین‌تک»

عصر تراکنش ۸۶؛ صادق کاشفی / به روال همیشه در بخش «راهنمای» هشتادوششمین شماره ماهنامه عصر تراکنش مروری بر برخی از مهم‌ترین و جدیدترین کتاب‌های دنیای فناوری‌های مالی جهان داشته‌ایم. «برند کارفرمایی را به دست بیاور و بساز»، «چگونه کارهای بزرگ انجام می‌شوند»، «محدودیت کاراکتر» و «فرهنگ واژه‌های فین‌تک» چهار این کتاب این ماه ما هستند؛ کتاب‌هایی که به ترتیب به مباحثی مانند اهمیت دسترسی کافی به سرمایه انسانی متخصص، چرایی موفقیت یا شکست پروژه‌ها، محدودیت‌ کاراکتر در شبکه اجتماعی توییتر و واژه‌نامه فین‌تک اختصاص داده شده است. در ادامه مروری اجمالی بر آنها خواهیم داشت.


برند کارفرمایی را به دست بیاور و بساز: افراد بسیاری را دفع و تعداد کمی را با اهداف‌ و تعهدتان جذب کنید


چرا مهم است: دسترسی کافی به سرمایه انسانی متخصص، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که کسب‌وکارهای امروزی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ به‌ویژه در فضای رقابتی بازار امروز که دامنه متنوعی از انتخاب‌ها را در اختیار جویندگان کار قرار داده و جایگاه بالادستی را از سمت کارفرمایی سلب کرده است. با متحول شدن این تعادل و سنگین‌تر شدن کفه ترازو به طرف سرمایه انسانی، سؤال این است که سازمان‌ها در این وضعیت جدید چگونه می‌توانند مستعدترین گزینه‌های دردسترس را به کار بگیرند و برای نیل به اهدافشان ارزش افزوده خلق کنند؟

پاسخ کتاب «برند کارفرمایی را به دست بیاور و بساز» به این سؤال احتمالاً شما را شگفت‌زده می‌کند. نویسندگان این کتاب باور دارند مؤثرترین برندهای کارفرمایی، به جای تلاش برای جذب گزینه‌های خود آنها را دفع می‌کنند. در این کتاب شارلوت مارشال و برایان آدامز، اساساً به بازتعریف مفهوم ارزش پیشنهادی کارمند می‌پردازند و رویکرد جدیدی را مطرح می‌کنند؛ رویکردی که ذیل آن به جای تلاش برای اغوای گزینه‌ها از طریق وعده‌های پرهیاهو، ارزش‌های سازمانی چه از جنبه‌های فرهنگی و چه از جنبه‌های اقتصادی بازنمایی و برجسته می‌شود و از همین طریق گزینه‌ها متقاعد می‌شوند که با چنین کارفرمایی همکاری کنند. این کتاب به کارفرمایان یاد می‌دهد یک «فیلتر هوشمند» بسازند، نقاط قوت سازمان خود را تقویت کنند و به مهم‌ترین دغدغه‌هایی که در ذهن کارجویان وجود دارد پاسخ دهند.

عنوان اصلیGive & Get Employer Branding: Repel the Many and Compel the Few with Impact, Purpose and Belonging
نویسندگانBryan Adams, Charlotte Marshall
انتشاراتHoundstooth Press
سال انتشار۲۰۲۰

چگونه کارهای بزرگ انجام می‌شوند؟ عوامل شگفت‌انگیزی که سرنوشت هر پروژه‌ای را تعیین می‌کنند، از بازسازی خانه گرفته تا اکتشاف فضا


چرا مهم است: آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چگونه برخی از پروژه‌ها به موفقیت می‌رسند و برخی دیگر شکست می‌خورند؟ در کتاب «چگونه کارهای بزرگ انجام می‌شوند» نوشته بنت فیلوبیرگ و دن گاردنر، این تلاش صورت گرفته است تا آناتومی موفقیت پروژه تشریح شود. آنها در این کتاب تلاش کرده‌اند از کلیشه‌های رایجی که درباره موفقیت پروژه‌ها در اذهان افراد شکل گرفته است آشنایی‌زدایی کنند و از مؤلفه‌های شگفت‌انگیزی پرده بردارند که در موفقیت یا شکست یک پروژه واقعاً تعیین‌کننده هستند. روش‌هایی که این کتاب ارائه می‌کند، پس‌زمینه کتاب‌های سنتی مدیریت پروژه را به حاشیه می‌راند و خوانندگان را با اصولی استوار بر تحقیقات علمی، برای پیش راندن پروژه‌ها در هر مقیاسی مجهز می‌کند.

آیا تاکنون رؤیای راه‌اندازی یک کسب‌وکار را داشته‌اید؟ یا رؤیای اینکه خانه‌تان را با ایده‌‌های خلاقانه خود بازسازی کنید یا به هدفی که به نظر غیرممکن می‌رسد دست یابید؟ هرکسی در هر مقطع زندگی ممکن است چنین رؤیاهایی را در سر پرورانده باشد، اما به محض مواجهه با سختی‌های برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی و پذیرفتن مخاطرات موجود در آن اقدام دچار تردید شده و انجام هدف را به تعویق انداخته باشد. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، کتاب «چگونه کارهای بزرگ انجام می‌شود» برای شما نوشته شده است. کتاب با اشاره به این واقعیت صریح و در عین حال شگفت‌انگیز آغاز می‌شود؛ اینکه برای اکثر پروژه‌های بزرگ بیش از حد نیاز، بودجه و زمان صرف می‌شود. فیلوبیرگ به علل این شکست‌ها و اهداف غیرواقعی پروژه‌ها، برنامه‌ریزی ناکارآمد و هدایت این شرایط به یک سمت و سوی بهینه پرداخته است. این استاد دانشکده بازرگانی آکسفورد، ماحصل دهه‌ها تحقیق و تحلیل را در این کتاب ارائه کرده و گاردنر، روزنامه‌نگار و نویسنده، این نتایج را با یک روایت داستانی جذاب آمیخته است تا بینش‌های فلیوبیرگ را به بهترین نحو به تصویر بکشد.

عنوان اصلیHow Big Things Get Done: The Surprising Factors That Determine the Fate of Every Project, from Home Renovations to Space Exploration and Everything In Between
نویسندگانBent Flyvbjerg , Dan Gardner
انتشاراتCrown Currency
سال انتشار۲۰۲۳

محدودیت کاراکتر: ایلان ماسک چگونه توییتر را نابود کرد؟


چرا مهم است: با ظهور اینترنت و همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی، توییتر به‌سرعت به بستری تبدیل شد که سیاست، فرهنگ و رسانه را در مقیاسی جهانی به هم پیوند می‌داد؛ فضایی که در آن یک کلیک می‌توانست هر ایده‌ای را فوراً به صدها میلیون صفحه در سراسر جهان منتقل کند و احساسات جمعی بی‌شماری را برانگیزاند. در حالی که بنیان‌گذار آن ایده تأسیس یک فضای میدان‌گاهی دیجیتال را در سر می‌پروراند که در آن آزادی بیان برای طرح دیدگاه‌ها به همگان داده می‌شد و هیچ‌وقت قصد نداشت از این بستر برای ایجاد یک تجارت سودآور استفاده کند.

ایلان ماسک در سال ۲۰۱۰ به این پلتفرم پیوست و تا سال ۲۰۲۲ به یکی از تأثیرگذارترین کاربران آن تبدیل شد و توانست بیش از هشتاد میلیون دنبال‌کننده را جذب کند؛ با این حال شرایط تغییر کرد و ماسک مدعی شد توییتر – پلتفرمی که روزگاری به تعهد مطلق به آزادی بیان شناخته می‌شد – ارزش‌های خود را گم کرده و این مسئله را مطرح کرد که بقای دموکراسی به آینده این پلتفرم و سیاست‌گذاری‌های آن وابسته است. به همین دلیل به شکلی تدریجی سهام توییتر را خریداری کرد و هیئت‌مدیره این پلتفرم را در وضعیتی قرار داد که چاره‌ای جز واگذاری‌اش به او نداشته باشند و طولی نکشید که ثروتمندترین مرد روی زمین، یکی از قدرتمندترین پلتفرم‌های رسانه‌ای جهان را در اختیار بگیرد. این کتاب قصه تغییر مالکیت توییتر و تبدیل شدن آن به شبکه اجتماعی ایکس را روایت می‌کند؛ قصه‌ای که شاید در نگاه اول سرراست به نظر برسد و چیز مبهمی درباره آن به چشم نیاید، اما در عمل پر است از تغییرات اساسی؛ قصه انقلابی که ماسک با گروه وکلا و سرمایه‌گذاران جسور و متفکر خود به پا کرد و نشان داد که دست یافتن به قدرت، چقدر ممکن است هزینه داشته باشد.

عنوان اصلیCharacter Limit: How Elon Musk Destroyed Twitter
نویسندگانKate Conger, Ryan Mac
انتشاراتPenguin Press
سال انتشار۲۰۲۴

    


فرهنگ واژه‌های فین‌تک: از «الف» تا «ی» دنیای مالی دیجیتال‌شده


چرا مهم است: کتاب «فرهنگ واژه‌های فین‌تک» را انتشارات اشپرینگر در سال ۲۰۲۲ منتشر کرد و حالا، انتشارات راه پرداخت آن را به فارسی برگردان کرده است. با ظهور صنعت نوآورانه فین‌تک، طیف وسیعی از کلمات، اصطلاحات و عبارات جدید که پیش از این در حوزه‌های مالی و فناوری نظیرشان را سراغ نداشتیم، به دامنه لغات فعالان این عرصه‌ها اضافه شد. عباراتی که هرکدام بر معانی خاص خود دلالت می‌کنند و آگاهی بر ظرافت‌ها و تفاوت‌هایی که میان آنها حاکم است، می‌تواند نقش مهمی در توسعه آنها در کشور ایفا کند.

از طرفی با توجه به گستردگی زیرشاخه‌های فین‌تک که مسائل متعدد و متنوعی را دربرمی‌گیرد، وجود منبعی که همه این مسائل را پوشش دهد می‌تواند به شکل قابل توجهی اثربخش باشد. این کتاب به خوانندگان کمک می‌کند تا عبارات کلیدی حوزه فناوری مالی (فین‌تک) را بشناسند. کتاب «فرهنگ واژه‌های فین‌تک» دایره گسترده‌ای از واژه‌های تخصصی بانکداری و بیمه، فناوری اطلاعات، بلاکچین و همچنین مدیریت نوآوری را دربرمی‌گیرد؛‌ مجموعه ارزشمندی که تعاریف مختصر و به‌روز بیش از ۸۳۰ کلمه کلیدی در حوزه‌های فناوری مالی را به ترتیب حروف الفبا به خواننده ارائه می‌کند.

مخاطبان این کتاب طیف گسترده‌ای از پژوهشگران حوزه فین‌تک، مدیران این حوزه و تمامی علاقه‌مندان به مباحث فناوری مالی هستند. رینر آلت، یکی از نویسندگان این کتاب استاد دانشگاه لایپزیگ آلمان است که تحقیقاتش روی سیستم‌های اطلاعات بین سازمانی، پلتفرم‌های دیجیتال و روش‌های‌ تحول دیجیتال متمرکز بوده و از سال ۲۰۰۵ مقالات متعددی را در حوزه فین‌تک منتشر کرده است.

عنوان اصلیFintech Dictionary: Terminology for the Digitalized Financial World
نویسندگاناستفان هوخ و رینر آلت
مترجمانزهرا درستکار و آزاده حیدری
انتشاراتراه پرداخت
سال انتشار۱۴۰۳

      

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.