بیمه بهتنهایی موفق نخواهد شد
اکوسیستمهای مشارکتی، یکی از راهکارهای تحول دیجیتال در صنعت بیمه هستند
عصر تراکنش ۸۶، یوسف قلاتی، رئیس هیئتمدیره شرکت فناوران اطلاعات خبره / در دنیای پرشتاب بیمه، مدلهای سنتی بهسرعت جای خود را به نوآوری و همکاری میدهند. در حالی که ارائهدهندگان بیمه تلاش میکنند نسبت به رقبای خود برتری پیدا کنند، یک پارادایم جدید امیدوارکننده ظهور کرده است: اکوسیستمهای مشارکتی. این اکوسیستمها که صنایع و ذینفعان مختلف (سازمانهای برونصنعت بیمه مانند نیروی انتظامی، قوه قضائیه، نظام سلامت و درمان، نظام بانکی، بازار سرمایه، سازمان راهداری، وزارت صمت، ارائهدهندگان خدمات و شرکتهای فناوری و اینشورتک) را دربرمیگیرند فرصتهای زیادی را برای بیمهگران و بیمهگزاران در سالهای پیش رو ارائه میکنند. این فرصتها میتواند بهبود قابل توجه رضایت مشتری، هزینههای کمتر و جهش در رقابت باشد.
بهزودی روزگار سیستمهای قدیمی یکپارچه درونسازمانی یا حتی درونصنعتی به پایان میرسد، زیرا بازار به راهکارهای پویایی پاداش میدهد که از رابطهای برنامهنویسی (API)، میکروسرویسها و خدمات وب برای ایجاد اکوسیستمهایی که تجربه مناسبی را ارائه میکنند، استفاده میکند.
یک اکوسیستم دیجیتال شبکهای از برنامهها و فناوریهای متصل را توصیف میکند که بهطور منسجم برای رسیدن به اهداف تجاری عمل میکنند. با الهام از اکوسیستمهای موجود در طبیعت، اکوسیستمهای دیجیتال با اصول باز بودن، انعطافپذیری و خودسازماندهی مشخص میشوند. APIها، وبسرویسها و میکروسرویسها اغلب با هم کار میکنند تا چهارچوب یک اکوسیستم دیجیتال را تشکیل دهند.
صنعت بیمه به واسطه ماهیت ذاتی خود محل تلاقی تمام کسبوکارها و صنایع مختلف است و به دلیل همین ارتباطات گسترده، تحول دیجیتال در صنعت بیمه موضوعی درونصنعتی نیست و هر گونه تحول در این صنعت نیازمند مشارکت و همافزایی با کل ذینفعان زیستبوم بیمهگری است و این مشارکت امکانپذیر نخواهد بود مگر به کمک گفتوگوی پلتفرمها از طریق API.
صنعت بیمه و سایر ذینفعان زیستبوم بیمهگری نیاز به تبادل داده دارند تا بتوانند تجربه مشتری را بهبود بخشند و رضایت او را به مدد این تعاملات دیجیتال جلب کنند.
شرکتهای بیمه اگر بخواهند تجربه دیجیتالی بهتری برای بیمهشدگان درمان خود ایجاد کنند ناچار از همافزایی دیجیتال با نظام سلامت و بیمهگرهای پایه هستند و با مشارکت آنهاست که امکان پذیرش و رسیدگی آنلاین خدمات درمانی مورد درخواست بیمهشدگان و تعیین سهم بیمهگر تکمیلی و بیمهشده از خدمت ارائهشده میسر میشود.
تاکنون سرمایهگذاری مبالغ پسانداز بیمههای زندگی بیمهشدگان بهصورت آفلاین صورت میگرفت و بازده سرمایهگذاری ناگزیر به صورت یکنواخت بین بیمهشدگان تسهیم میشد. اکنون این نیاز وجود دارد که با همافزایی دیجیتال بازار سرمایه، سرمایهگذاری مبالغ پسانداز بیمههای زندگی را به ازای هر بیمهنامه و آنلاین انجام دهیم و بازده هر بیمهنامه منصفانه به آن تعلق گیرد و خوشبختانه یک نمونه موفق از همافزایی بیمههای زندگی و بازار سرمایه در سال جاری به ثمر نشسته است.
اکنون با همافزایی بین شرکتهای بیمه و سامانه جامع تجارت این امکان به وجود آمده که بازرگان همزمان با ثبت سفارش در آن سامانه، از شرکت بیمه خود درخواست بیمهنامه باربری کند و بیمهنامه به محض صدور در سامانه جامع تجارت قابل مشاهده است.
همچنین میتوان تصور کرد که در صورت بروز حوادث رانندگی، زیاندیده صرفاً با ثبت درخواست ارزیابی خود در سامانه مرکز تماس، کل خدمات ارائه کروکی آنلاین توسط سازمان راهور نیروی انتظامی، بیمه، تعمیر وسیله نقلیه و تأمین قطعات موردنیاز را بدون مراجعه به شرکت بیمه یا مرکز تعمیر خودرو دریافت کند و این میسر نخواهد شد مگر با همافزایی دیجیتال بین شرکتهای بیمه، سازمان راهور نیروی انتظامی و کسبوکارهای مرتبط با تأمین قطعات و تعمیر وسیله نقلیه.
در سالهای اخیر بیمهشدگان برای دریافت مبالغ خسارت خود دیگر نیازی ندارند به شرکتهای بیمه مراجعه و چک خسارت دریافت کنند، بلکه مبلغ خسارت خود را با ارائه شماره شبای خود به شرکت بیمه از طریق سرویسهای ساتنا و پایا دریافت میکنند و این مهم از طریق همافزایی دیجیتال بین نظام بانکی و صنعت بیمه حاصل شده است.
هماکنون و در اثر همافزایی دیجیتال، این امکان به وجود آمده که مراکز ارائه اعتبار به بیمهشدگان بهصورت خودکار و سیستمی از اندوخته بیمهشدگان بیمههای زندگی بهعنوان وثیقه استفاده کرده و سپس نسبت به آزادسازی یا برداشت از وثیقه مربوطه اقدام کنند.
نکته نهایی اینکه برای تحول دیجیتال در صنعت بیمه ناگزیر از توسعه اکوسیستم دیجیتال بیمهگری از طریق همافزایی دیجیتال با سایر سازمانها، صنایع و کسبوکارهای پیرامون صنعت بیمه هستیم و صنعت بیمه در مسیر بهبود تجربه مشتریان خود، بهتنهایی موفق نخواهد شد.