عصر تراکنش ۸۸ / هشتادوهشتمین شماره از ماهنامه عصر تراکنش با تصویر روی جلد مسعود پشمچی منتشر شد. مسعود پشمچی یکی از مدیران صنعت بانکی کشور است که بیش از ۲۲ سال سابقه فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات را در دو بانک سینا و پارسیان دارد و معتقد است که نوآوری که بانکها میتوانند ایجاد کنند فقط از جنس سیستماتیک کردن و دیجیتالی کردن فرایندهای سنتی است، اما تحول دیجیتال با تغییر فرایندها اتفاق میافتد. پرونده «تنظیمگری» این شماره از ماهنامه نیز به چالشهای فعالیت اینشورتکها در صنعت بیمه کشور اختصاص داده شده است. همچنین، شما میتوانید در این شماره از ماهنامه یادداشتهایی از مینا والی، مینا حاجی، هومن مسگری، اردلان یوسفی، سروش حسینزاده و مجید شکوهی را هم بخوانید.
به وقت رویداد زیرساخت دیجیتال
به روال هر ماه در بخش گزارشهای ماهنامه عصر تراکنش مروری بر مهمترین اخبار یک ماه گذشته اکوسیستم مالی کشور داشتیم؛ ماهی که در آن قطار انتصابها سرعت گرفت و شاهد تغییرات متعددی در لایه مدیران عامل کسبوکارها بودیم. در آبانماه شاهد برگزاری اولین دوره رویداد زیرساخت دیجیتال توسط کارخانه نوآوری رسانه راهکار نیز بودیم؛ رویدادی که بیش از ششصد نفر از مدیران و فعالان صنعت زیرساخت، کسبوکارهای تولیدکننده و تأمینکننده سختافزار و کالای دیجیتال، خردهفروشها و برندهای مطرح کشور را دور هم جمع کرده بود تا به چالشها و همچنین فناوریها و نوآوریهای صنعت سختافزار و زیرساخت اقتصاد دیجیتال کشور بپردازد. به همین منظور، گزارشهای تصویری از این رویداد برای شما آماده کردهایم. علاوهبر این، در گفتوگو با مدیران صنعت بانکی کشور به بررسی وضعیت تعداد دستگاههای کارتخوان و وضعیت تعداد شعب بانکی کشور پرداختیم.
کسبوکارها روایت میکنند: جیاسام پی، داناپرداز و ناواکو
در بخش باشگاه این شماره از ماهنامه عصر تراکنش به سراغ مدیران شرکتهای جیاسام پی، داناپرداز و ناواکو رفتیم تا با آنها درباره اقدامات، برنامهها و چالشهایی که برای توسعه کسبوکارهایشان دارند، صحبت کردیم. علاوهبر این، مروری نیز بر زندگی شخصی و حرفهای حمیدرضا نائینی داشتیم که سابقه مدیریت در سطوح مختلف صنعت فناوری اطلاعات در شرکتهای مختلف را دارد. مسعود پشمچی نیز مهمان گفتوگوی ماه این شماره از ماهنامه عصر تراکنش بوده است؛ یکی از مدیران صنعت بانکی کشور که بیش از ۲۲ سال سابقه فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات را در دو بانک سینا و پارسیان دارد و معتقد است که نوآوری که بانکها میتوانند ایجاد کنند فقط از جنس سیستماتیک کردن و دیجیتالی کردن فرایندهای سنتی است، اما تحول دیجیتال با تغییر فرایندها اتفاق میافتد.
مواجهه بیمه مرکزی با اینشورتکها
دسترسی شرکتهای اینشورتک به سامانه سنحاب که توسط بیمه مرکزی مدیریت میشود، به طور ناگهانی اواسط شهریورماه ۱۴۰۳ مسدود شد؛ اقدامی که بهعنوان محدودیت جدیدی برای شرکتهای فناورانه فعال در حوزه بیمه تلقی شد و سؤالاتی را درباره آینده کسبوکارهای اینشورتک و سیاستهای نظارتی در این صنعت برانگیخت. پرونده تنظیمگری این شماره از ماهنامه عصر تراکنش به همین موضوع اختصاص داده شده است. به همین منظور در گفتوگو با فعالان و مدیران صنعت بیمه کشور دو گزارش در این باره آماده کردهایم؛ فعالان و مدیرانی که میگویند بیمه مرکزی قصد دارد شبیه همتایانش در صنایع دیگر، وارد شرکتداری و کسب درآمد از صنعت تحت نظارتش شود و سنحاب را به نهادی شبیه شاپرک تبدیل کند.
فینتک تا سال ۲۰۳۰
فینتک در سال ۲۰۳۰ چه شکلی خواهد شد؟ این یکی از پرسشهایی است که محور اصلی تصمیمهای Team8 چه در سطح استراتژیک، چه در سطح تاکتیکی بوده است؛ پرسشی که پاسخ دادن به آن نشان خواهد داد که برای مثال کدام بخشهای خدمات مالی در سال ۲۰۳۰ و بعد از آن برای توزیع بهترند یا کدام بانکهای آمریکا روی تأمین مالی تعبیهشده سرمایهگذاری خواهند کرد؟ اما برای اینکه بتوانیم به این سؤال پاسخ دهیم، باید پاسخ سؤالات دیگری را پیدا کرد؛ مثلاً اینکه چه چیزهایی تغییر نمیکنند؟ چه چیزهایی احتمالاً تغییر میکنند؟ و چه چیزهایی میتوانند شرایط را کاملاً تغییر دهند؟ در بخش «جهان» این شماره از ماهنامه عصر تراکنش مقالهای با عنوان «نگاهی نامتعارف به آینده فینتک» از Team8 را ترجمه کردهایم که به همین سؤالات پاسخ میدهد.
معرفی ۱۰ شرکت فعال در حوزه سختافزار
در بخش راهنمای این شماره از ماهنامه عصر تراکنش به روال همیشگیمان مروری بر چهار کتاب و شش مجله معتبر صنعت فناوریهای مالی جهان داشتیم. علاوهبر این، شرکتهای ارائهدهنده سختافزارهای بانکی و پرداخت کشور را نیز معرفی کردهایم. مشتری مهمترین عامل رکود یا شکوفایی وضعیت اقتصادی هر کسبوکاری است، بنابراین پیشبینی و کسب آگاهی از نیازهای مشتریان و تلاش جهت مرتفع کردن آنها از مهمترین وظایف مدیران هر کسبوکاری است و دقیقاً در این نقطه است که نقش مدیران امور مشتریان شرکتها پررنگ میشود. به دلیل نقش پررنگ این مدیران در کسبوکارها، بر آن شدیم تا در این شماره از ماهنامه مدیران امور مشتریان نوزده شرکت بانکی و پرداخت کشور را معرفی کنیم. پد امضای الکترونیکی PD0521 شرکت بازرگانی مبناکارت آریا نیز معرفی محصول این شماره است.
دریافت فایل ماهنامه عصر تراکنش ۸۷
دریافت اشتراک عصر تراکنش
فهرست
یادداشتها:
- فرار از نوآوری نمایشی / مینا والی، مدیرمسئول ماهنامه عصر تراکنش
- خطر: همه چیز قطع است! / مینا حاجی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش
- از ترکیب بازارهای مالی تا تجربه کاربری / هومن مسگری، مدیرعامل بلوط
- ضرورت مدیریت ریسکهای مالی / اردلان یوسفی، مدیر فروش و توسعه بازار پویا
- اقتصاد دیجیتال؛ این ماده سیاه و بدبو / سروش حسینزاده، مدیرعامل صرافی نیپوتو
- در خدمات لندتک، انصاف و حقوق مصرفکننده را رعایت کنیم / مجید شکوهی، مدیرعامل سایبانپی
گزارشها:
- بحرانسازی بانک مرکزی برای کسبوکارها / مروری بر مهمترین اخبار صنعت فناوریهای مالی کشور در آبانماه ۱۴۰۳
- خطر فرسودگی / گزارشی از اولین رویداد زیرساخت دیجیتال که حضور بیش از ششصد فعال و متخصص این حوزه برگزار شد
- چهار چهره ماندگار زیرساخت دیجیتال ایران / تندیس رویداد زیرساخت دیجیتال به چه افرادی اهدا شد؟
- رونق لجستیک و توسعه بانکداری دیجیتال / گفتوگو با مهرداد ملکمحمدی و محمدجواد حاجیانزاده درباره ارائه خدمات لجستیکی به صنعت بانکی کشور
- دستگاههایی برای سهمخواهی بیشتر / فعالان صنعت پرداخت پاسخ میدهند: آیا ایران به قبرستان کارتخوان تبدیل شده است؟
- مقاومت در برابر تغییر / چرا با وجود وابسته شدن بیش از پیش مردم به خدمات غیرحضوری، تعداد شعب بانکی کشور آنطور که باید کاهش پیدا نکرده است؟
- توسعه سواد اعتباری؛ کلید اصلی رشد لندتکها / گفتوگو با مدیران کسبوکارهای لندتکی کشور درباره لزوم نهادینه کردن رتبه اعتباری، بهعنوان یک دارایی مهم برای افراد
باشگاه:
- تحول هرگز از درون بانک شکل نمیگیرد / گفتوگو با مسعود پشمچی، مدیرعامل گروه دادهپردازی پارسیان که معتقد است هر تحول دیجیتالی باید از تغییر فرهنگ سازمانی، تغییر دیدگاه مدیریت و تغییر فرایندها آغاز شود
- خیز برای تبدیل شدن به یک هلدینگ فناوری اطلاعات / گفتوگو با حمید کردبچه، مدیرعامل ناواکو که میخواهند یک هاب تخصصی در حوزه کانتک شوند
- برای ورود به بازار سرمایه آماده میشویم / گفتوگو با میرسعید باقری، مدیرعامل داناپرداز، درباره برنامهها، دستاوردها و چالشهای این شرکت
- لندتک تخصصی حوزه موبایل هستیم / در گفتوگو با روحالله پرنیان، مدیرعامل جیاسام پی که بهعنوان بازوی فینتکی گروه همراهتل در حال فعالیت است، مطرح شد
- به داشتن تفکر برنامهریزی و نظارت راهبردی معتقدم / روایتی از زندگی شخصی و حرفهای حمیدرضا نائینی که سابقه مدیریت در سطوح مختلف صنعت فناوری اطلاعات را در شرکتهای مختلف دارد
تنظیمگری:
- آیا سنحاب به نهادی مانند شاپرک تبدیل میشود؟ / گفتوگو با فعالان اکوسیستم بیمه کشور درباره اقدام بیمه مرکزی که دسترسی اینشورتکها به سرویس استعلام بیمه را قطع کرد
- مقاومت و سنگاندازی در راه شرکتهای نوآور / مدیران کسبوکارهای اینشورتکی کشور از ورود بیمه مرکزی به حوزه شرکتداری و کسب درآمد از تحت نظارتش میگویند
- اینشورتک؛ سرگردان در صنعت بیمه / آیا اینشورتکهایی که هماکنون فعالیت میکنند، کمک شایانی به صنعت یا بیمهگزاران کردهاند؟
جهان:
- ۲۰۲۳ و بعد از آن / نگاهی نامتعارف به آینده فینتک
راهنما:
- مروری بر شش مجله معتبر فناوریهای مالی در جهان
- معرفی چهار کتاب مهم فناوریهای مالی جهان
- معماران پنهان / با شرکتهای ارائهدهنده سختافزارهای بانکی و پرداخت کشور آشنا شوید
- جایگزینی امضای دستنویس با الکترونیکی / معرفی پد امضای الکترونیکی الکترونیکی PD0521 شرکت بازرگانی مبناکارت آریا
- حافظان ارتباط با مشتریان / معرفی مدیران امور مشتریان نوزده شرکت بانکی و پرداخت کشور