عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

خطر فرسودگی

گزارشی از اولین رویداد زیرساخت دیجیتال که با حضور بیش از ششصد فعال و متخصص این حوزه برگزار شد

عصر تراکنش ۸۸ / اولین رویداد زیرساخت دیجیتال به همت کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار ۲۱ آبان‌ماه ۱۴۰۳ در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران از ساعت ۱۰ الی ۲۰ برگزار شد. رمیس، فناپ‌تک، فالنیک و آداک فن‌آوری مانیا از حامیان اصلی این رویداد بودند؛ رویدادی که بیش از ششصد نفر از مدیران و فعالان صنعت زیرساخت، کسب‌وکارهای تولیدکننده و تأمین‌کننده سخت‌افزار و کالای دیجیتال، خرده‌فروش‌ها و برندهای مطرح کشور را دور هم جمع کرده بود تا به چالش‌ها و همچنین فناوری‌ها و نوآوری‌های صنعت سخت‌افزار و زیرساخت اقتصاد دیجیتال کشور بپردازد. این رویداد، یک بخش غیرحضوری (ویدئوکست) داشت که شامل چهار ارائه و دو فست‌تاک می‌شد.

علاوه‌بر این،‌ یک بخش حضوری هم داشت که چهار پنل و دو ارائه را در بر می‌گرفت. در حاشیه رویداد نیز شاهد بخش نمایشگاهی، شبکه‌سازی و حضور استودیو راه‌کار بودیم. علاوه‌بر اینها، از چهار چهره برتر و ماندگار اکوسیستم زیرساخت کشور تقدیر شد. توجه به روندهای جهانی نظیر هوش مصنوعی، دیتاسنترهای سبز و فناوری‌های تحول‌آفرین از اهداف اصلی این رویداد بود و در میزگرد‌های این رویداد به نیازهای صنعت فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال و زیرساخت‌های پردازشی و ذخیره‌سازی آینده پرداخته شد تا دیدگاه جامعی برای تصمیم‌گیری‌های کلان این حوزه فراهم شود. در ادامه مروری بر محتواهای ارائه‌شده در این رویداد خواهیم داشت و گزارشی تصویری از آن را خواهید دید.

بخش ویدئوکست


ارائه اول: از اصالت‌سنجی تا معماری‌های جدید سخت‌افزاری


«از اصالت‌سنجی تا معماری‌های جدید سخت‌افزاری» عنوان اولین ارائه بخش ویدئوکست رویداد زیرساخت دیجیتال بود. حمید خسروی، معاون عملیات فنی امید سیستم در این ارائه با اشاره به اینکه مراکز داده کشور با چالش استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری منسوخ‌ روبه‌رو هستند، گفت: «این تجهیزات امکان احراز اصالت ندارند و تأمین آنها باید از انبارهای دست‌دوم اتفاق بیفتد که دشوار است. علاوه‌بر این، مصرف برق این تجهیزات بالاست و نسخه‌های جدید روی آنها نصب نمی‌شود و نمی‌توان از ویژگی‌های جدید استفاده کرد. این مشکلات مانع پیشروی به‌ سمت استفاده از فناوری‌های نوین می‌شود. هزینه اولیه بالا، عدم اعتماد و سرمایه‌گذاری ذی‌نفعان، محدودیت‌های مرتبط با گواهینامه و پشتیبانی از شرکت‌های سازنده، غفلت از بهینه‌سازی نرم‌افزار با توجه به توسعه سخت‌افزار، جایگزینی دشوار در فرایند مهاجرت به سیستم‌های فعال و سازگاری با آن، عدم وجود نیروهای ماهر برای پشتیبانی تخصصی از تجهیزات، عدم اطلاع بهره‌برداران از مزایا و نحوه تدوین اسناد فنی، عدم وجود بازخورد از نمونه‌های اجرایی موفق از جمله چالش‌هایی است که در مواجهه با فناوری‌های نوین با آن مواجه هستیم.»


ارائه دوم: زیرساخت دیجیتال در هلدینگ‌ها: نیازها، چالش‌ها و راهکارها


مسعود مقیمی، مدیرعامل داروگ‌ کلاد در ارائه خود با عنوان «زیرساخت دیجیتال در هلدینگ‌ها: نیازها،‌ چالش‌ها و راهکارها» به افزایش تعداد هلدینگ‌های کشور در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت که آنها تمایل زیادی به سبدهای سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و پرریسک دارند و با مدل‌سازی شرکت‌های باسابقه، باثبات و کم‌ریسک در کنار شرکت‌های کوچک و پرریسک، به بررسی شرایط هرکدام پرداخت. او در بخش دیگری از ارائه‌اش ویژگی‌های زیرساخت ابری را توضیح داد: «تمرکز روی توسعه، مقیاس‌پذیری سریع و آسان، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، پویایی بالا، کاهش سربار نیروی انسانی و دامنه‌های مدیریت‌پذیر ایزوله و نظام‌مند از ویژگی‌های زیرساخت ابری هستند. این زیرساخت می‌تواند به هلدینگ‌ها کمک کند تا در حوزه زیرساخت تصمیم‌های مناسب بگیرند و با توجه به سبد سرمایه‌گذاری‌شان وارد یک بازی برد-برد شوند. هلدینگ‌ها باید از تکرار اشتباهات سازمان‌های دیگر بپرهیزند.»


ارائه سوم: آینده زیرساخت‌های پردازشی و ذخیره‌سازی و نیازهای اقتصاد دیجیتال ایران


محمدعلی چیت‌ساز، مدیر فنی شرکت ایمن ‌داده شبکه، در ارائه خود با عنوان «آینده زیرساخت‌های پردازشی و ذخیره‌سازی و نیازهای اقتصاد دیجیتال ایران» توضیح داد که در همه جای دنیا، داده‌ها در حال افزایش هستند و فناوری پردازشی به ما کمک می‌کند تا اطلاعاتی را که می‌خواهیم از داده‌های جمع‌آوری‌شده استخراج کنیم. بخش بزرگی از داده‌ها در کشور ساختاری ندارند و برای بهره‌برداری از آنها به زیرساخت‌ نیاز داریم. او در بخش دیگری از ارائه‌اش گفت: «استفاده از فناوری‌های زیرساختی باید بر اساس نیاز سازمان‌ها انجام شود. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پردازشی، توسعه مراکز داده و دیتاسنترهای مدرن، گسترش ذخیره‌سازی ابری و پذیرش فناوری‌های نوین می‌تواند تأثیر بسزایی در آینده فناوری‌های پردازشی و ذخیره‌سازی در اقتصاد دیجیتال ایران داشته باشد.»


ارائه چهارم: زیرساخت مورد نیاز هوش مصنوعی در ایران


محمدعرفان شمس، راهبر تیم محصولی آروان‌ کلاد، در ارائه خود با عنوان «زیرساخت مورد نیاز هوش مصنوعی در ایران» درباره تغییراتی که در دنیای زیرساخت‌های محاسباتی رخ می‌دهد، صحبت کرد: «در دنیا، در زیرساخت‌های محاسباتی یک تغییر پارادایم در حال رخ دادن است که ما باید آن را بشناسیم؛ تغییر پارادایمی که در واقع، مهاجرت به سمت دیتاسنترهای GPU است. اگر به این تغییر در دنیا توجه نکنیم در  پنج سال آینده جایگاهی در دنیا نخواهیم داشت. الان یک تریلیون دلار تجهیزات در دیتاسنترهای سنتی وجود دارد و این تغییر پارادایمی باعث شده یک فرصت یک‌تریلیون‌دلاری دیگر برای سرمایه‌گذاری در دیتاسنترهای نسل جدید به وجود آید. در این پارادایم جدید کارخانه‌های هوش مصنوعی به وجود می‌آیند که قرار است دیتاسنتر ۸۰درصد از مصرف‌کنندگان باشند و از ارزش‌افزوده‌ای که آنها تولید می‌کنند، استفاده کنند.»


فست‌تاک اول


بهناز رحمتی، مدیر فروش فالنیک، در اولین فست‌تاک این رویداد و در گفت‌وگو با راضیه مینایی، کارشناس توسعه کسب‌وکار راه‌کار، بر استفاده از تجهیزات نو برای تأمین امنیت تأکید کرد و درباره ممانعت مشتری‌ها برای تهیه کالای اصل توضیح داد: «بازار رقابتی به ‌مرور زمان بیشتر و سنگین‌تر شده و اولویت بسیاری از سازمان‌ها قیمت است و نمی‌توان آنها را متقاعد کرد که در ابتدا هزینه بیشتری بپردازند. گاهی چون مشتری‌ها مهارت کافی در تشخیص تجهیزات تقلبی و غیرتقلبی ندارند، مشکل ایجاد می‌کنند. بسیاری از مصرف‌کنندگان فکر می‌کنند از قطعات اصل استفاده می‌کنند.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره چالش‌های زیرساخت دیجیتال کشور بیان کرد: «اینترنت پرسرعت و قابل‌‌ اعتماد اولین مسئله قابل‌‌ بحث در حوزه اقتصاد دیجیتال است و در کنار آن فیلترینگ و امنیت سایبری از دیگر چالش‌های زیرساخت اقتصاد دیجیتال کشور در بخش دولتی و خصوصی به حساب می‌آیند.»


فست‌تاک دوم


محمدمهدی بشیرنژاد، معاون بازرگانی فالنیک، در دومین فست‌تاک این رویداد و در گفت‌وگو با راضیه مینایی، کارشناس توسعه کسب‌وکار راه‌کار، اظهار کرد: «استراتژی شرکت‌ها یا برای توسعه است یا برای بقا. اگر یک شرکت را جزئی از یک اکوسیستم تصور کنیم، باید بدانیم استراتژی کل کشور چه بوده است. در سال‌های گذشته ما شاهد استراتژی بقا بوده‌ایم و حالا موج مهاجرت را داریم و شرکتی مثل دیجی‌کالا مهم‌ترین دلیل ترک شغل نیروهای خود را مهاجرت بیان کرده که آمار آن ۲۵درصد بوده است. استراتژی کلی باید تغییر کند. ما باید توسعه صادرات یا جایگزینی واردات را داشته باشیم. واردات سخت شده است. در حوزه تولید سخت‌افزار که در حوزه رقابت جا مانده‌ایم مشوق ارائه می‌شود. فاصله فناوری به اندازه‌ای زیاد شده که این اتفاق می‌افتد. ما باید روی مزیت نسبی کار کنیم. با توجه به فاصله زیادی که در حوزه سرویس ایجاد نشده، می‌توانیم فعالیت بهتری در این حوزه داشته باشیم. در مواردی مثل تولید ماشین‌های پردازشی فاصله زیاد شده و یک تولیدکننده چینی پیدا می‌شود و شرکتی روی آن برچسبی می‌زند و داخلی می‌شود.»

افتتاحیه و اهدای تندیس


تاریخ از ما شروع نمی‌شود


رضا جمیلی، مدیر توسعه کسب‌وکار کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، در شروع بخش دوم و حضوری رویداد زیرساخت دیجیتال، بر اهمیت توجه به گذشته حوزه زیرساخت دیجیتال، سخت‌افزار و تجهیزات تأکید کرد و گفت: «محتوای این رویداد تا پایان سال در قالب یک کتاب از انتشارات راه‌کار منتشر می‌شود. در بخش غیرحضوری به مهندسی شبکه، زیرساخت‌های مورد نیاز و مباحث تخصصی زیرساخت دیجیتال پرداخته شد. تیم‌های مختلف راه‌کار طی ۴۵ روز گذشته با بیش از هفتاد فعال اکوسیستم زیرساخت دیجیتال و سخت‌افزار کشور گفت‌وگو کردند. ما در راه‌کار بر این باوریم که تنها برگزاری رویداد کافی نیست و باید در آن حداقل راهکارهایی را برای چالش‌های یک اکوسیستم ارائه دهیم. علاوه‌بر این، می‌خواهیم از پیشکسوت‌های این حوزه تقدیر کنیم، چون شعار ما این است که تاریخ از ما شروع نمی‌شود. این مهم است که پشت‌ سر را نگاه کنیم و ببینیم که چه کسانی پیش از ما در حوزه زیرساخت دیجیتال، سخت‌افزار و تجهیزات فعالیت کرده‌اند.»


نور تاباندن روی تحریم‌های داخلی


رضا قربانی، مدیرعامل کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار، نیز درباره چرایی برگزاری رویداد زیرساخت دیجیتال صحبت کرد و توضیح داد: «شرکت رمیس مسائل و چالش‌های حوزه زیرساخت دیجیتال کشور را با ما در میان گذاشت؛ مسائلی که فکر کردیم در این سال‌ها به زبان قابل‌فهمی مطرح نشده بودند. فرهنگ ما در راه‌کار این بوده که به ‌جای غرزدن به دنبال ارائه راهکار باشیم. صنعت زیرساخت دیجیتال کشور فرسوده است و اگر به همین شکل جلو برود، همان بلایی که سر صنعت برق ما آمده در آینده در صنعت زیرساخت دیجیتال هم شاهد خواهیم بود. پس تصمیم گرفتیم این رویداد را برگزار کنیم. در سال گذشته سه‌میلیارد دلار تجهیزات دیجیتال وارد کشور شده که دو‌میلیارد و ۷۵۰میلیون دلار آن مربوط به گوشی همراه، تبلت و لپ‌تاپ بوده و فقط ۲۵۰میلیون دلار آن صرف واردات تجهیزات زیرساخت دیجیتال شده است. امروز کمتر وزیر و نماینده مجلسی در این باره صحبت می‌کند که ما در زمینه تجهیزات فناوری اطلاعات هم تحریم‌های خارجی را داریم، هم تحریم‌های داخلی. حل موضوع تحریم‌های داخلی کار دشواری است و خیلی از مسائل آن دور از دسترس ماست. آنچه در رویداد زیرساخت دیجیتال می‌خواهیم به آن بپردازیم تاباندن نور روی چالش تحریم‌های داخلی است.»

میزگردها و ارائه‌ها


میزگرد اول: زیرساخت ارتباطات؛ نیازهای اقتصاد دیجیتال و داشته‌های ما


محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل آسیاتک، در اولین میزگرد این رویداد که «زیرساخت ارتباطات؛ نیازهای اقتصاد دیجیتال و داشته‌های ما» نام داشت، گفت: «در حوزه زیرساخت دیجیتال اگر کیلومترها تجهیزات سخت‌افزاری و گیگابایت‌ها نرم‌افزار داشته باشیم، اما نیروی انسانی ماهر نداشته باشیم، دچار چالش می‌شویم. درصورتی‌که این مؤلفه‌ها را داشته باشیم، اما زیرساخت نداشته باشیم نیز دچار مشکل می‌شویم. نیروی انسانی به دلایل مختلفی شغلش را رها می‌کند. اگر درآمدش کم باشد، بستر مناسبی برای آموزش نباشد و….»

وحید شاه‌منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، ضمن اشاره به اینکه اوضاع زیرساخت دیجیتال در کشور خوب نیست، عنوان کرد: «اگر فیلترینگ برداشته شود، زیرساخت‌های فعلی جوابگو نخواهند بود. درباره یک میلیون آیفون رجیسترنشده امیدواریم طی روند رجیستری این گوشی‌ها، کاربران جدید زیادی به شبکه اضافه نشوند. در همه جای دنیا ۸۰درصد از ترافیک روی دوش شبکه ثابت است، اما در ایران ۸۵درصد ترافیک را در شبکه موبایل داریم. سرمایه‌گذاری ما باید به سمت زیرساخت شبکه ثابت برود. اپراتورهای ایرانی جزو معدود اپراتورهای دنیا هستند که قیمت‌های دولتی دارند و برای تعریف و فروش هر بسته باید مجوز دولتی بگیرند. پیشنهاد مدیرعامل ما این بود که به ‌جای فیلترینگ اینستاگرام، قیمت تعرفه اینترنت آن را ۱۰برابر کنیم.»

محمدحسین کاشی، عضو هیئت‌مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، در این میزگرد بیان کرد: «سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباطات با نرخ تعرفه فعلی توجیه اقتصادی ندارد و تعرفه‌ها باید افزایش پیدا کنند. اگر ما سیاست‌های کلی‌مان در حوزه اقتصاد دیجیتال و زیرساخت دیجیتال و طرف‌های قرارداد را مشخص کنیم، شاید بتوان برخی از مشکلات این حوزه را رفع کرد. تحریم در حوزه تأمین سخت‌افزار تأثیر دارد و دسترسی ما به شرکت‌هایی که در لبه فناوری کار می‌کنند دشوار است. ما گاهی برای داشتن تجهیزات، لایسنس ‌و… مجبوریم تا چندبرابر بیشتر هزینه کنیم.»

حسین ریاضی، بنیان‌گذار شرکت صنایع ارتباطی پایا، نیز در این میزگرد این‌طور گفت: «در تمام عرصه‌های فناوری به‌خصوص فناوری‌های نوین، توجه اصلی به ترمینال‌هاست. برای مثال در شبکه موبایل سالانه چهار میلیارد دلار هزینه واردات گوشی موبایل می‌شود. این در حالی است که توجهی به بخش زیرساخت نمی‌شود. همواره در لایه آخر سرمایه‌گذاری می‌شود تا خود را راضی کنیم که صاحب فناوری هستیم، اما وقتی زیرساخت نباشد، راهی برای رساندن فناوری به دست کاربر نهایی وجود ندارد. موضوع پول نیست، موضوع نهادی است که پول را تخصیص می‌دهد. فهم نهاد تنظیم‌گر این است که کاربر به گوشی نیاز دارد، اما درک نمی‌کند که به زیرساختی برای ارائه سرویس‌ها به این گوشی موبایل نیز نیاز هست.»


میزگرد دوم: از تولید تا تأمین؛ همه مسیرهای یک صنعت


میزگرد «از تولید تا تأمین؛ همه مسیرهای یک صنعت» به‌عنوان دومین میزگرد این رویداد برگزار شد. رضا بیات ترک، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، در این میزگرد ضمن اشاره به این موضوع که در آینده نزدیک به جایی می‌رسیم که در اقتصاد چیزی به جز اقتصاد دیجیتال نخواهیم داشت و این اهمیت زیرساخت دیجیتال را نشان می‌دهد، عنوان کرد: «در شرایطی که داریم باید از منابع استفاده بهینه داشته باشیم و این منابع را بین بخش‌های مختلف به اشتراک بگذاریم. توسعه فضاهای ابری که به این صورت بتوانند منابع را مدیریت کنند، می‌تواند مفید باشد. اولویت‌ها برای تخصیص ارز صرفاً در بانک مرکزی تعیین نمی‌شود و اقتصاد دیجیتال باید یکی از اولویت‌های بانک مرکزی و سایر بخش‌های حاکمیت باشد. نظر بانک مرکزی این است که باید گشایش‌هایی در این زمینه صورت گیرد.»

مازیار نوربخش، رئیس هیئت‌مدیره هوگر، درباره راهکارها و مسیرهایی که به بهبود وضعیت زیرساخت کشور کمک می‌کند، گفت: «راهکارها مشخص است. همان‌قدر که به چالش‌ها تسلط داریم، راهکار هم وجود دارد، اما اراده نیز باید وجود داشته باشد. مسئله اصلی ما تحریم است. تحریم‌های مالی FATF واردات دستگاه‌ها را برای واردکننده و تولیدکننده سخت می‌کند. اگر بخواهیم زیرساخت دیجیتال توسعه پیدا کند باید به موضوع رفع تحریم‌ها بپردازیم. یک جایی می‌بینیم که سرمایه‌گذاری و ارز برای هزینه‌هایی مثل فیلترینگ استفاده می‌شود. از طرفی می‌بینیم ارز برای زیرساخت‌ها تأمین نمی‌شود و تجهیزات در اختیار قرار نمی‌گیرد. دولت باید به اهمیت این موضوع پی ببرد و اقدام کند و همچنین تحریم‌ها برطرف شود. ما در بحث زیرساخت به‌شدت عقب هستیم و زیرساخت‌های ما در بسیاری از جاها فرسوده شده است. در بحث زیرساخت دیجیتال در بانک‌ها بهترین حالت را داریم و برخی از بانک‌ها در این زمینه به‌روز هستند. اولین چیزی که در زیرساخت دیجیتال احتیاج داریم اینترنت و برطرف‌ شدن فیلترینگ است. ما در رمیس تیم سی و چندنفره از متخصصان آی‌تی داریم و زیرساخت بسیاری از بانک‌ها، تأمین اجتماعی و ثبت‌احوال را فراهم کردیم.»

احمدعلی خطیب‌زاده، معاون بازرگانی و بین‌المللی فناپ‌تک، در ادامه این میزگرد بیان کرد که مشکل اصلی در حوزه زیرساخت دیجیتال تأمین نقدینگی است و هم‌اکنون به ۳میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است تا حوزه زیرساخت به حالت عادی برگردد. او با تأکید بر این‌که زیرساخت ارتباطی بسیار مهم است، گفت: «به تجهیزات برای استفاده از این زیرساخت‌ها نیاز است. محصولاتی که مردم بتوانند از آنها استفاده کنند. اقتصاد دیجیتال در حال واردشدن به سبک زندگی مردم است. صحبت از افزایش تعرفه‌های اینترنت بود. بر این باورم که اگر بهره‌برداری درست انجام شود، نقدینگی آن از سوی مردم تأمین می‌شود. برنامه استراتژیکی برای توسعه در کشور وجود ندارد. گمرک، بانک مرکزی و… کارهایی می‌کنند و بخش خصوصی نیز سردرگم مانده، بااین‌حال به فعالیت و پیشروی خود ادامه می‌دهد. برای عبور از مشکلات فعلی رسیدن به محصولات اقتصاد دیجیتال دانش فنی است که گره اصلی کار به شمار می‌رود. تحقق این مسئله نیز حضور در مراکز دانش دنیا است.»


ارائه اول: مهندسی؛ جایگاه و اهمیت آن در حوزه زیرساخت دیجیتال


محمد سلطانی، مدیر فنی رمیس، در ارائه‌ای تخصصی به نام «مهندسی؛ جایگاه و اهمیت آن در حوزه زیرساخت دیجیتال» بیان کرد: «فروشندگان بزرگ دنیا تجربه مشتری را ایجاد می‌کنند و ارتباطشان با او را حفظ می‌کنند. آنها به مشتری کمک می‌کنند تا بهترین استفاده را از یک محصول یا خدمت داشته باشد. نقطه خرید همواره مورد توجه بوده است، زیرا با خرید تجهیزات تمام کارها تمام می‌شود. ارتباط بین فروشنده و مشتری با مؤلفه‌هایی چون یکپارچه‌ساز، مشاور، توزیع‌کننده، شریک و سرویس‌دهنده انجام می‌شد، اما الان این مؤلفه‌ها وجود ندارند. این مسئله چالش‌ها و آسیب‌هایی مانند اصالت نداشتن تأمین تجهیزات و بازرگانی، اصالت نداشتن قیمت، اصالت نداشتن LOM، عدم اختصاص زمان کافی به فرایندهای طراحی و پیاده‌سازی، چالش مسئولیت‌پذیری طرح، چالش استفاده بهینه از تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، چالش انتقال دانش فنی، چالش راهبری، چالش‌های اورهال و مهاجرت و چالش نگهداشت مهندسان به همراه دارد.»


ارائه دوم: سخت‌افزارهای خاص‌منظوره یا عام‌منظوره


سعید شجاعی، مدیر راهکارهای اوراکل رمیس، در ارائه‌ خود با عنوان «سخت‌افزارهای خاص‌منظوره یا عام‌منظوره» ضمن اشاره به این موضوع که جایگاه سخت‌افزار در سازمان‌ها پاسخ به نیازهاست، گفت: «باید نیازهایی را که باعث می‌شود سخت‌افزاری را تهیه کنیم، بشناسیم. اصل هزینه و مزایا که آیا ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند یا نه، بررسی شود. در گذشته یک دسته سخت‌افزار می‌شناختیم، اما امروز معماری صنعت فناوری اطلاعات در دنیا تغییر کرده است. چالش‌هایی داریم که به موضوع اینکه چه نیازی را باید در چه جایگاهی بگذاریم مربوط می‌شود. برای مثال زیرساختی جهت پردازش مناسب زیرساخت مجازی و پایگاه‌داده هر دو اهمیت دارند. سخت‌افزارهای عام‌منظوره، سخت‌افزارهایی هستند که برای طیف وسیعی از نیازها تولید می‌شوند و نیازهای قابل‌توجه یک سازمان را پاسخ می‌دهند. سخت‌افزارهای خاص‌منظوره برای پاسخ به نیازهای خاص، مناسب برای حوزه‌های خاص و درخواست خاص هستند. انتخاب آنها نیاز به شناخت دقیق و کسب دانش سازمانی دارد.»


میزگرد سوم: چالش‌های کسب‌وکارهای ایرانی حوزه زیرساخت


اشکان امیرزاده ابراهیمی، مدیرعامل شرکت آداک فن‌آوری مانیا، در میزگرد «چالش‌های کسب‌وکارهای ایرانی حوزه زیرساخت» عنوان کرد: «اگر تیتر‌های محتوایی را که رسانه‌های راه‌کار در این مدت تهیه کرده‌اند و در سالن در حال نمایش است و در آن فعالان این حوزه چالش‌ها را در جمله‌ای بیان کرده‌اند، به‌صورت فهرستی در اختیار مسئولان قرار دهیم و به آنها رسیدگی شود، بخش زیادی از چالش‌های حوزه زیرساخت رفع خواهد شد. در کنار چالش‌هایی مانند ثبت سفارش و تخصیص، یکی از چالش‌های مهم در این حوزه موضوع اعتماد است. دولت فکر می‌کند کسب‌وکارهای این حوزه که به دنبال ثبت سفارش‌اند، صرفاً به دنبال کسب سود خودشان هستند و فکر نمی‌کند که ما از سویی برای مثال به دنبال تجهیز یک مرکز جدید برای ارائه خدمت به جامعه هستیم.»

محمدمهدی بشیرنژاد، معاون بازرگانی فالنیک، با اشاره به تقسیم‌بندی نسل‌های سرور در سال ۱۴۰۳، به این موضوع اشاره کرد که ۴۵درصد از تجهیزات ما از رده ‌خارج شده و عمر پشتیبانی از آنها هم به پایان رسیده است: «خلاصه این موضوع فرسودگی است. زیرساخت کشور رو به فرسودگی است و نیاز به رسیدگی دارد. سیاست‌های دوگانه عامل این موضوع بوده است. روند واردات رو به نزول بوده و کالای جدید وارد نمی‌شود. همچنین استانداردهای مناسبی تعریف نمی‌شود و ازاین‌رو زیرساخت‌های کشور به سمت فرسودگی می‌رود. در کل دنیا میزان فروش برندهای مختلف مشخص است و قابل‌تغییر نیست،  اما باید زمینه فعالیت داشته باشند و برندی که خدمات خوبی ارائه می‌کند زمینه عرضه داشته باشد. ما در شرکت خود سعی کرده‌ایم آموزش را به‌صورت رایگان در اختیار عموم قرار دهیم تا آگاه‌سازی انجام شود. این رسالت اجتماعی اتفاق خوبی است که توسط شرکت‌ها انجام می‌شود.»

حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس، نیز در سومین میزگرد این رویداد گفت: «نوع برخورد با حوزه زیرساخت و سخت‌افزار عجیب‌وغریب است. این اولین رویدادی است که به‌صورت تخصصی به زیرساخت دیجیتال می‌پردازد. از سوی دیگر تفکیکی میان زیرساخت دیجیتال و حوزه‌های دیگر وجود ندارد. همچنان نگاه در حوزه زیرساخت دیجیتال این است که کالای لوکس است. این در حالی است که در حوزه زیرساخت بستری ایجاد می‌کنیم که بانک‌ها، فروشگاه‌ها و… روی آن فعالیت می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر سبک زندگی جدید مردم روی این زیرساخت قرار دارد. باید کنار هم بایستیم، منافع یک شرکت در میان نباشد و منافع تمام صنف در نظر گرفته شود. از سوی دیگر در حوزه زیرساخت دیجیتال در رفتارهای صنفی ضعف داریم و نتوانسته‌ایم صدای خود را به تصمیم‌گیرندگان برسانیم. تصویری که از ما وجود دارد، درست نیست. به کمک رسانه‌ها نیاز داریم تا این تصویر درست شود.»


میزگرد چهارم: نیازسنجی سخت‌افزاری در اکوسیستم مالی و بانکی


بهزاد صفری، معاون فناوری اطلاعات بانک سپه، در بخشی از صحبت‌های خود در میزگرد «نیازسنجی سخت‌افزاری در اکوسیستم مالی و بانکی» بیان کرد: «در حوزه زیرساخت‌های دیجیتال بانک‌ها، هیچ طراحی که از قبل برنامه‌ریزی شده باشد، وجود ندارد. بانک‌ها با هزینه‌ای که در فضای فناوری اطلاعات داشته‌اند، کمک زیادی به این حوزه کرده‌اند. به بانک‌ها ابلاغ شده است که هر کدام باید سه دیتاسنتر داشته باشند که عملی‌کردن چنین موضوعی برای بانکی در مقیاس سپه، بسیار هزینه‌بر است و حدود پنج سال زمان می‌برد. باید در رگولاتوری کسی پیدا شود و حوزه زیرساخت دیجیتال بانک‌ها را بازطراحی کند و بگوید لازم نیست هر بانکی برای خود دیتاسنتر داشته باشد. یک دیتاسنتر مرکزی شکل بگیرد و بانک‌ها از خدمات آن استفاده کنند.»

محمدرضا جمالی، مدیرعامل نبض‌افزار نیز درباره اینکه چگونه فناوری می‌تواند به ما کمک کند تا زیرساخت‌های بانکی را بهبود ببخشیم، گفت: «مشکلات پایه‌ای زیادی وجود دارد. خیلی از مفاهیم را به‌درستی درک نکرده‌ایم. ما به‌شدت متمرکز عمل کرده‌ایم. یکی از حسرت‌های ما زیرساخت ابری است. سطح بالایی از امنیت را پردازش ابری برای ما فراهم می‌کند. بانک‌ها این پول را داشته‌اند که دیتاسنتر ایجاد کنند، اما اکنون جاهایی مثل پست در بحث انتقال دیجیتال بسیار ضعیف هستند. کسی که از کارت‌خوان یا خودپرداز استفاده می‌کند هر دویست بار یک ‌بار مشکل پیدا می‌کند، درحالی‌که در اینترنت بانک و درگاه‌های پرداخت الکترونیک به‌ خاطر مشکل SMS که دیر می‌رسد هر ۱۰ تراکنش یک خطا داریم. دیجیتالی‌ شدن دو پیش‌شرط دارد: اینترنت و پردازش ابری که امنیت و قابلیت اعتماد سرویس‌ها تضمین شود. ما این دو را نداریم و ریسک ایمنی و امنیتی ما و در مجموع ریسک عملیاتی ما بالاست و امکان ندارد بدون این دو مورد موفق شویم.»

رسول لطفی، معاون فناوری اطلاعات بانک مسکن، نیز اظهار کرد که مفاهیم جدیدی در حوزه امنیت در حال شکل‌گیری است. آخرین فناوری در حوزه امنیت سایبری، هوش امنیتی است. در حوزه امنیت سایبری به‌صورت موازی کار می‌شود، درصورتی‌که اگر سازوکار ناظری شکل بگیرد نه‌تنها هزینه‌ها کاهش می‌یابد، بلکه دقت نیز افزایش می‌یابد. او در این باره توضیح داد: «در تغییرات بانک تفکر سنتی و اقتصاد سنتی باعث شده که زیرساخت پیشرفت چندانی نداشته باشد. رگولاتور ابزار شما، نحوه تجارت و… شما را تعیین می‌کند. بدین‌ترتیب بخشی از نیروی انسانی شما را حذف می‌کند‌. در بانک مسکن وام ساخت می‌دهیم، با وجود این، کسی حس نمی‌کند که مسکن ارزان شده یا اجاره کم شده است. برای حل این مشکل توکن مسکن را طراحی کردیم، اما زیرساخت کشور پاسخگوی توکنایز نیست. مفهوم امنیت سایبری در کشور هم‌زمان با توسعه اقتصاد دیجیتال توسعه ‌نیافته است. همچنان به این مفهوم به‌صورت عمیق نگاه نمی‌شود. برای مثال در حوزه هوش مصنوعی با حملات ماشین به ماشین رو‌به‌رو هستیم.»

نمایشگاه و شبکه‌سازی

در حاشیه رویداد زیرساخت دیجیتال، نمایشگاهی برای نمایش توانمندی‌های صنعت سخت‌افزار و زیرساخت دیجیتال ایران نیز برگزار شد. در این بخش، شرکت رمیس با غرفه‌ای بزرگ به معرفی و ارائه خدمات و سرویس‌های خود پرداخت و به همراه شرکت‌های زیرمجموعه خود (داروگ و ارژنگ) در بخش نمایشگاهی این رویداد حضور پیدا کرد. علاوه بر این، شرکت‌های فناپ‌تک، فالنیک، مشاوره مدیریت سپید و محک نیز در این بخش کانترهایی را برای معرفی خدماتشان در اختیار داشتند. عمده شبکه‌سازی این رویداد نیز در بخش نمایشگاهی صورت گرفت و یکی از پرطرفدارترین بخش‌های این رویداد بود که با لانژهای اختصاصی شبکه‌سازی و جلسات B2B نیز بستری برای تعامل میان فعالان صنعت و شکل‌گیری همکاری‌های استراتژیک و تجاری بود. نمایندگان حوزه‌های فناوری، مالی و بانکی با استفاده از این فرصت به تبادل ایده‌ها و بررسی زمینه‌های همکاری پرداختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.