عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

مهم‌ترین اقدامات ۷۵ شرکت‌ فعال در صنعت مالی کشور در یک سال گذشته چه بوده؟

یازدهمین همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت، پنجم و ششم آذرماه ۱۴۰۳ در برج میلاد تهران برگزار شد؛‌ همایشی که شاید بتوان آن را مهم‌ترین دورهمی سالانه مدیران و فعالان صنایع مالی به‌خصوص صنایع بانکی و پرداخت کشور به شمار آورد. ما در حاشیه این رویداد به سراغ مدیران ۷۵ شرکت فعال در صنعت مالی کشور رفتیم و از آنها درباره عملکرد و دستاورد شرکت‌هایشان در سال ۱۴۰۳ پرسیدیم؛ شرکت‌هایی که بنا بر صحبت‌های مدیرانشان در سالی که گذشت بیش‌تر از هر چیزی روی توسعه محصولاتشان وقت گذاشته‌اند و در همین راستا همکاری‌هایی را هم رقم زده‌اند. در ادامه مروری بر صحبت‌های آنها خواهیم داشت.

  • احمد پیشگاه‌زاده، مدیرعامل سابق فن‌آوا کارت

ما در سال ۱۴۰۳ در شرکت فن‌آوا کارت به‌صورت جدی روی شبکه نمایندگی‌هایمان کار کردیم. در سال گذشته ما فقط دو شعبه مستقل از فن‌آوا کارت در سطح کشور داشتیم که آن را به ۲۷ شعبه ارتقا دادیم. همچنین یک کار جدی در حوزه تقویت زیرساخت‌های شبکه و امنیت اطلاعاتمان انجام دادیم که خیلی فشرده بود. اصلاحات اساسی در حوزه زیرساخت شبکه و امنیت اطلاعاتمان انجام دادیم که امیدواریم منجر به افزایش تعداد و مبلغ تراکنش و بهبود کیفیت ارائه خدمت به مشتریانمان شود.

  • احمد میردامادی، عضو هیئت‌مدیره هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر

پایدار شدن سرویس‌ها یکی از دستاوردهای ماست. این امر باید علاوه بر هلدینگ بانک شهر در تمام اکوسیستم و صنعت نیز اجرا شود. بخش عمده‌ای از راهکارهای نیازهای مشتریان مشخص است و پوشش داده می‌شود. ما در هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر در سال گذشته پایدار شدن سرویس و گستره عملیات را هدف قرار دادیم و به آن رسیدیم.

  • احمدرضا منصوری، مدیرعامل پی‌پینگ

چیزی که ما اکنون در پی‌پینگ به آن افتخار می‌کنیم، تاب‌آوری در این فضا است. علاوه‌بر این، در یک سال گذشته چند محصول خوب داشتیم که زیرساخت پرداخت اقساطی آخرین آنهاست و من خیلی به آن امیدوارم. نکته دوم این است که پی‌پینگ اگر از گردنه حساس کنونی عبور کند، با توجه ‌به زیرساخت‌ها و نوآوری‌هایی که آماده کرده‌ایم اتفاقات خوبی را تا آخر امسال در حوزه پرداخت و لندتک رقم می‌زند. رسالت ما این است که برای کسب‌وکارهای SME فرایندی را ایجاد کنیم که بتوانند در رقابت باقی بمانند.

  • آرمین اژدری، مدیرعامل تاژان سیستم

در سال گذشته در شرکت تاژان سیستم پروژه بودجه را توسعه دادیم و دو مورد مهم را به این پروژه اضافه کردیم؛ یکی مبحث سناریوسازی دینامیک است و بخش دیگر هم مبحث موتورهای پیش‌بینی است. دو مورد اخیر از مهم‌ترین کارهایی است که تاژان در سال گذشته انجام داد. شرکت تاژان بیست سال است که تأسیس شده و از ابتدای امسال به هلدینگ بهسازان فردا پیوسته است. این شرکت بالغ بر دویست سامانه طراحی کرده و اکنون نیز در شبکه صد سامانه زنده از تاژان وجود دارد. همچنین تاژان سامانه‌های بانکی مختلفی را ایجاد کرده است. برای مثال در حوزه‌های مالی سامانه بودجه را طراحی کردیم. برای مدیریت استراتژیک نیز سامانه پایش و ارزیابی عملکرد را ایجاد کردیم که اکنون در هشت بانک راه‌اندازی شده است. سامانه‌های گوناگونی نیز در بخش تحلیل مشتری و بازاریابی داریم. در بخش تراکنش‌های الکترونیک نیز سامانه سپنتا را راه‌اندازی کردیم که سامانه مغایرت‌گیری تراکنش‌ها است و برای بانک شهر راه‌اندازی شده است. به‌طورکلی، در حوزه‌های مختلفی مانند منابع انسانی، خدمات بانکی و سامانه‌های سفارشی، سامانه‌های گوناگونی را ایجاد کرده‌ایم. همچنین دارای سامانه‌های ملی مختلفی هم هستیم. در این حوزه می‌توانم به سامانه یکپارچه مدیریت آرد اشاره کنم.

  • آروین شاهین‌فر، مدیرعامل امن‌پرداز معتمد ایرانیان

امن‌پرداز معتمد ایرانیان در سال ۱۴۰۳ روی بازار مطالعاتی انجام داده تا بتواند چالش اتصال کسب‌وکارها به شرکت‌های معتمد مالیاتی را رفع کند و مؤدیان بتوانند از دستگاه کارت‌خوان صورت‌حساب الکترونیکی تراکنش‌ها را هم دریافت کنند. به همین منظور، شرکت انیاک که کنسرسیوم ما است، تعدادی دستگاه کارت‌خوان اندرویدی با این قابلیت ایجاد کرده است. بعد از هر تراکنش، صورت‌حساب آن ایجاد و به سامانه مؤدیان ارسال می‌شود. این اتفاق می‌تواند دستاورد خوبی برای ما باشد و سهم بازار ما را در آینده در اصناف گوناگون افزایش دهد. این طرح هم به نفع اصناف، هم به نفع سامانه مؤدیان است.

  • امید ترابی، مدیرعامل پرایوت اکوییتی نوا

در شرکت نوا ما تلاش کردیم که در کم‌تر از یک سال گذشته یک پرایوت اکوییتی در حوزه اقتصاد دیجیتال راه‌اندازی کنیم. تاکنون حدود چهار پروژه را شروع کرده‌ایم که در آنها شرکت‌های مختلف با فضای سرمایه‌گذاری یا بیزینس مچینگ کارها را پیش برده‌اند. امیدواریم بتوانیم در آینده بیش‌تر از این در این حوزه فعال باشیم.

  • امین خادمی واحد، مدیرعامل اقساط مارکت

با توجه به این‌که در سال گذشته تحولات گسترده‌ای در حوزه لندتک داشته‌ایم، طبیعتاً اقساط مارکت هم متحمل تغییراتی شده است که به واسطه نیاز بازار و شرایط رگولاتورها به وجود آمده است. اقساط مارکت توانسته در این راستا در یک سال گذشته به تکامل نسبی برسد. درهرصورت ما در اقساط مارکت سعی کرده‌ایم تنوع کالا و خدماتی که ایجاد می‌کنیم، نیاز عمده امروز سازمان‌های کشور را برای ارائه خدمات به پرسنل خود چه از جهت تنوع در کالا و خدمات، چه از جهت گستردگی ارائه کالا و خدمات در سطح کشور برآورده کند و بتوانیم در این دو زمینه پیشرو باشیم.

  • بهزاد صفری، معاون فناوری اطلاعات بانک سپه

فکر می‌کنم این حجم از تراکنش‌هایی که بانک سپه در شبکه شتاب پردازش می‌کند، با این سطح از پایداری سامانه‌ها، حتماً مهم‌ترین دستاورد بانک سپه است. البته حوزه‌های دیگر مثل ریال دیجیتال و پروژه اتباع و نان نیز دستاوردهای مهمی برایمان بودند.

  • پویان عطاآبادی، مدیرعامل بهین فردا

در یک سال گذشته، تمرکز اصلی بهین‌ فردا روی پذیرنده‌های طرف قرارداد ایران کارت بوده است. پیش‌تر تعداد پذیرنده‌هایمان محدود بود و بیشتر شامل برندهای خاص می‌شد، اما اکنون تلاش کرده‌ایم در تمام استان‌ها و شهرهای کشور پذیرنده‌هایی را جذب کنیم که در واقع، متناسب با نیاز و خواسته‌های مردم آن مناطق باشند. این گسترش بر اساس تحلیل نیازها و رفتار مشتریان انجام شده و هدف اصلی ما این است که مشتریان طرف قرارداد ایران کارت از خدمات باکیفیت‌تر و گسترده‌تری بهره‌مند شوند. موضوع دیگری که باید اشاره کنم این است که ایران کارت، برند شرکت بهین فردا است و این شرکت بهین فردا است که خدمات مربوط به ایران کارت را ارائه می‌دهد. در سال گذشته، تمرکز ما بر بهبود زیرساخت‌ها و گسترش خدمات بود، اما برای سال آتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که فعالیت‌های تبلیغاتی خود را افزایش دهیم. هدف این است که کاربران جدیدتری را به استفاده از ایران کارت دعوت کنیم و افراد بیش‌تری بتوانند به این پلتفرم بپیوندند. یکی از اقدامات کلیدی ما در سال آینده همکاری ایران کارت با پلتفرم آبانک است. این همکاری به کاربران کمک خواهد کرد تا به‌راحتی و با دسترسی بهتر از خدمات ایران کارت بهره‌مند شوند و تجربه‌ یکپارچه‌تری را تجربه کنند.

  • پیمان اکبری خرازی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا

ما سعی کردیم در حوزه سخت‌افزار نیازهای بازار را کشف کنیم و راه جدیدی را بر پایه نیاز مشتری برای واردات پیدا کردیم. در حوزه نرم‌افزار نیز نرم‌افزارهای سفارشی شده مانند چابک چک را بر اساس نیاز مشتری توسعه دادیم.

  • پیمان منعم طبری، مدیرعامل سیناتک

در کشور ما داشتن شرکت‌های تمام‌فنی کار سختی است و جمع کردن نیروها و جورچین‌های فنی دشوار است. خوشبختانه سیناتک در این سال‌ها نیروهای فنی خوبی را دور هم جمع کرده و دستاوردهای خوبی نیز داشته است. برای مثال سیبانک را برای بانک سینا ایجاد کرده است و روی حوزه‌هایی مثل BI و استفاده از هوش مصنوعی در یک سال گذشته تمرکز زیادی داشته است. در این حوزه‌ها کارهایی وجود دارد که باید انجام دهیم و به اراده و همت اهالی شرکت و بانک سینا بستگی دارد. در مجموع روبه‌رشد هستیم و خبرهای خوبی از سمت ما خواهید شنید.

  •  حامد دهقانی آرانی، مدیرعامل داده‌ورزی سداد

مجموعه سداد یکی از بازیگران بزرگ حوزه فناوری در صنعت بانکی کشور است و در زمینه‌های مختلف دستاوردهای بزرگی در یک سال گذشته داشته است. اجازه بدهید در اینجا برخی از محصولات ما که در این نمایشگاه معرفی شده‌اند را نام ببرم. یکی از محصولات شاخص ما در داده‌ورزی سداد، پلتفرم بانکداری باز اکسیژن است. این پلتفرم توانسته مشتریان قابل ‌توجهی را جذب کند و جایگاه مناسبی را در بازار به دست آورد. همچنین، پیام‌رسان بله که با محصول سفیر در این نمایشگاه حضور دارد، به‌عنوان بزرگ‌ترین پیام‌رسان اجتماعی بانکی کشور شناخته می‌شود. تعداد تراکنش‌ها و کاربران فعال این پیام‌رسان به بیش از یازده میلیون نفر رسیده است که نشان‌دهنده استقبال گسترده از آن است. از دیگر محصولات برجسته داده‌ورزی سداد، هاب مالی فینوداد است که برای بازار سرمایه طراحی شده و هدف از آن ارائه خدمات تخصصی در این حوزه است. علاوه‌بر این، از طرف بانک ملی ایران نیز محصول دیگری توسط مجموعه پیشگامان بانک ملی معرفی شده است. این محصول در حوزه تراکنش‌های بانکی عملکرد بسیار موفقی دارد و با حجم تراکنش‌های بالا و متغیرهای بزرگ، جایگاه خود را در بازار تثبیت کرده است. تمامی این محصولات نشان‌دهنده تلاش‌های مداوم داده‌ورزی سداد و بانک ملی برای نوآوری و پیشرفت در صنعت فناوری و بانکداری کشور است.

  • حبیب ابوقداره، مدیرعامل تدبیر اندیشان (با برند دایا دایموند)

شروع سلسله اجلاس‌های دایا که با هدف کاربردپذیری بلاکچین در تمام اصناف طراحی شده است، یکی از دستاوردهای ما در سال ۱۴۰۳ بود.

  • حجت آزادبخت، مدیرعامل پشتیبان زیرساخت شرکت امید (امیدنت)

یکی از چالش‌های اصلی در حوزه بانکداری و صنعت پرداخت، مباحث زیرساختی است. شرکت امیدنت توانسته با تشکیل تیمی مجرب و ایجاد شرایط مناسب، اقدام به تعمیر و برنامه‌ریزی برای واردات برخی کالاها و تجهیزات زیرساختی کند. همچنین، برنامه‌ریزی‌های مؤثری انجام شده و اقداماتی در زمینه نصب و راه‌اندازی تجهیزات صورت گرفته است. امیدواریم که در آینده نزدیک از این فعالیت‌ها بهره‌برداری کنیم و تأثیر مثبتی بر صنعت پرداخت داشته باشیم.

  • حسام حبیب‌الله، عضو هیئت‌مدیره و معاون فناوری اطلاعات بانک شهر

ما در بانک شهر یک تیم منسجم و خوبی در حوزه فناوری اطلاعات هم در معاونت فناوری اطلاعات هم در هلدینگ فناوری اطلاعت داریم و امسال به لطف خدا موفق شدیم نتایج بسیار خوبی داشته باشیم. ما تلاش کردیم چهارچوب‌های امنیتی بانک شهر را ارتقا دهیم و در همین راستا SOC مستقل بانک و زیرساخت‌های امنیتی بانک شهر را توسعه دادیم. موضوع دوم در ارتباط با مشتریان بانک شهر است. نسخه جدیدی برای همراه شهر پلاس خود تدارک دیدیم که ظرف چند روز آینده این نسخه بالا می‌آید و قابلیت‌های بسیار خوبی را در حوزه‌های پرداخت تسهیلات، ریال دیجیتال و… توانستیم در زیرساخت آن فراهم کنیم و فکر می‌کنم فضای خوبی را برای مشتریان بانک شهر ایجاد خواهد کرد. در کنار این اپلیکیشن که یک اپلیکیشن کاملاً بانکی است، اپلیکیشن اسمارتیز بانک شهر را هم پیاده‌سازی کردیم. تمرکز این اپلیکیشن در حوزه پرداخت الکترونیکی است و این امکان را فراهم می‌کند که شما در هر شهری که هستید بتوانید به قابلیت‌های آن شهر دسترسی داشته باشید.

  • حسام مقصودلو، عضو سابق هیئت‌مدیره هلدینگ تفتا

هلدینگ تفتا در دو جهت در یک سال گذشته دستاورد داشته است. یکی سرمایه‌گذاری‌هایی که در توسعه فین‌تک و خدمات بانکداری دیجیتالی انجام داده است و از سوی دیگر در خود بانک تجارت هم محصولات حوزه اعتباری و لندتک را بسیار تقویت کردیم. حدود سیزده محصول در بانک تجارت داریم که در حوزه اعتباری و لندتک بوده است. بخشی از این خدمات در شعب به‌صورت دیجیتال در حال ارائه ‌شدن است.

  • حسین اسلامی، مدیرعامل رمیس

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای رمیس در سال جاری بازسازی ساختار سازمانی آن است. واحدهای کسب‌وکار استراتژیک که پیش‌تر تحت مدیریت رمیس بودند، اکنون به‌صورت مستقل و در قالب شرکت‌های خواهر فعالیت می‌کنند. شرکت سایمان و داروگ که در حوزه خدمات ابری فعالیت می‌کنند، نمونه‌هایی از این تغییر ساختار هستند. این تحول گامی مهم در فعال شدن هلدینگ رمیس است و این تغییر باعث شده رمیس بر زیرساخت دیجیتال و تأمین آن متمرکز شود و باعث می‌شود هلدینگ با تکمیل سبد محصولات و خدمات، ظرفیت‌های بیشتری را در اختیار بازار قرار می‌دهد.

  • حسین بهادربیگی، رئیس هیئت‌مدیره و معاون تجاری شرکت فناوری اطلاعات ناواکو

مهم‌ترین عملکرد یا دستاورد ناواکو در سال گذشته اپلیکیشن دیباپی برای وصول اقساط و عوارض آزادراهی مشتریان بانک مسکن است. همچنین تهیه RFE یا بازارگاه بانک مسکن و توکنایز مسکن نیز از دیگر عملکردهای مهم بانک مسکن است که در مرحله تحقیق قرار دارند و در آینده پیاده‌سازی می‌شوند.

  • حمزه آقابابایی، مدیرعامل کارت اعتباری ایران کیش

ایران کیش به‌عنوان شرکتی پیشرو در انجام پروژه‌های حاکمیتی توانست از پروژه ریال دیجیتال در سال جاری رونمایی کند که ابزار جدیدی در حوزه پرداخت به شمار می‌رود. ریال دیجیتال باعث ایجاد تنوع در ابزارهای پرداخت شده است. ارائه این ابزار به جامعه مشتریان در فضای آزمایشی جزیره کیش کمک می‌کند که تراکنش‌های خرد شبکه پرداخت را مدیریت کنیم. امیدوارم ریال دیجیتال بتواند نقش مؤثری در آینده شبکه پرداخت، تجربه کاربری مطلوب برای مشتریان و مدیریت تراکنش‌های خرد داشته باشد.

  • حمید بنائیان، معاون فناوری اطلاعات بانک آینده

در بانک آینده در مسیر تحول دیجیتال در سال گذشته در دو مسیر اقدامات خوبی را انجام دادیم. یکی بحث بانکداری دیجیتالی از طرق پلتفرم آبانک است که با نگاه به اینکه بتوانیم خدمات یکپارچه‌ای از خدمات بانکی را برای مشتریان به‌صورت یکجا باتجربه نوین فراهم کنیم، ایجاد شد. امیدوارم به‌زودی بحث اعتبارات خرد هم در این پلتفرم پیاده‌سازی شود؛ به‌طوری‌که مشتریان حقیقی در گام اول بتوانند از خدمات سپرده بانکی گرفته تا اخذ اعتبارات بانکی مورد نیاز در زندگی روزمره خود را باتجربه‌ای واحد دریافت کنند. حوزه بعدی حوزه رمزارزها و پروژه ریال دیجیتال بود که بانک آینده توانست به‌عنوان یکی از ۱۰ بانک عامل اصلی این پروژه جایگاه خود را تثبیت کند و جایگاه خوبی را در زمینه پذیرندگی و مصرف ریال دیجیتال توسعه دهد. پیش‌بینی ما این است که با توجه به روندی که در حوزه رمزارزها وجود دارد، تا دو سه سال این روش جایگاه خود را پیدا خواهد کرد و جای پایانه‌های فروشگاهی فعلی و روش‌های پرداخت فعلی را خواهد گرفت و ما هم می‌خواهیم سهم خود را در بازار از الان با اقداماتی که انجام می‌دهیم، تثبیت کنیم.

  • حمیدرضا مختاریان، معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی

مردم در حوزه تأمین مالی مشکلات زیادی دارند. ما در بانک ملی در سال ۱۴۰۳ دو کار اساسی در این حوزه انجام دادیم؛ یکی طرح مهربانی بود که یک طرح قرض‌الحسنه خرد بود و استقبال خوبی از آن شد. طوری که می‌توانم آن را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهایمان در سال ۱۴۰۳ بدانم. سه میلیون نفر در این طرح ثبت‌نام کردند. خرید چهار قسطی نوپی هم در قالب BNPL ایجاد شده که به افزایش قدرت خرید مردم و فروش کسب‌وکارها کمک می‌کند.

  • حمیدرضا نائینی، مدیرعامل گروه انفورماتیک راهبر

یکی از دستاوردهای خیلی خوب گروه انفورماتیک راهبر در شرکت سیتاد اتفاق افتاد. شرکت سیتاد اپراتور اول دولت الکترونیک است که در سال دوم فعالیت خود رشد بسیار خوبی را تجربه کرد و جایگاه خوبی را در بازار پیدا کرده است و نسبت به آینده آن بسیار امیدوار هستیم.

  • خسرو سرپیری، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره وثوق

شرکت وثوق در حوزه خدمات مالیاتی فعالیت می‌کند و به طور مشخص در زمینه ارائه خدمات معتمد مالیاتی به‌عنوان یک سرویس‌دهنده تخصصی فعالیت دارد. با توجه ‌به این‌که تقریباً از پانزدهم اسفندماه ۱۴۰۲ مجوز فعالیت خود را دریافت کردیم، اکنون توانسته‌ایم به رتبه دوم در تعداد صورت‌حساب‌های صادرشده و رتبه سوم در تعداد مشتریان دست پیدا کنیم. دررابطه‌با صورت‌حساب‌ها و نیازهای مرتبط با محصولات یا خدماتی که مؤدیان برای انجام وظایف خود به آنها نیاز دارند، ما در مجموعه وثوق تمام این الزامات را فراهم کرده‌ایم. این دستاوردها بر پایه تجربه‌ای حداقل هشت تا ۹ساله در این حوزه به‌دست‌آمده است. به نظر می‌رسد جایگاه کنونی مجموعه وثوق، یکی از بهترین دستاوردهای ما محسوب می‌شود. نکته قابل ‌توجه دیگر این است که مجموعه وثوق تنها شرکت معتمد مالیاتی در کشور است که دارای شعب فعال در سراسر کشور است. همچنین، ما فضای کسب‌وکاری خود را به صورتی طراحی و اجرا کرده‌ایم که حداقل با پانزده مجموعه دیگر کاملاً متفاوت و متمایز باشد.

  • روح‌الله پرنیان، مدیرعامل جی‌اس‌ام ‌پی

ما در جی‌اس‌ام پی، با توجه به این‌که کم‌تر از یک سال است که فعالیتمان را آغاز کرده‌ایم، تا این لحظه بیش از ۱.۵ همت اعتبار به بازیگران صنعت تلفن همراه و لوازم جانبی آن ارائه داده‌ایم که با توجه این‌که نوپا هستیم، عدد قابل توجهی است. این کار ما به افزایش قدرت خرید کسب‌وکارهای خرد کمک می‌کند که در لندتک‌ها به آن کم هم پرداخته شده است.

  • سعید جوریان، مدیر توسعه کسب‌وکار ساد ۲۴

ساد ۲۴ تاکنون توانسته است به‌عنوان یکی از جامع‌ترین اپلیکیشن‌های حوزه خدمات چک فعالیت خود را داشته باشد و با ارائه خدماتی مثل استعلام ثبت چک، استعلام خوش‌حسابی و استعلام زنجیره انتقال گام‌های مهمی را در جهت افزایش امنیت معاملات در چک و کاهش چک‌های برگشتی در کشور بردارد. خوشبختانه ما تاکنون توانسته‌ایم رضایت کاربرانمان را جلب کنیم.

  • سید ابراهیم حسینی‌نژاد، مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره انیاک

از چهار سال گذشته، ما در انیاک در مسیر مشخصی ثبات داشتیم و رشد مدنظر خود را کسب کردیم که از نظر من دستاورد بسیار مهمی است، ولی دستاورد مهم و عینی ما در یک سال گذشته برنده شدن در بزرگ‌ترین مناقصه بانکی در یکی از بزرگ‌ترین بخش‌ها، پنجاه ‌هزار دستگاه کارت‌خوان‌ بانک ملت بود. با وجود این، این همه ماجرا نیست و این‌که ما توانستیم ثبات داشته باشیم و به بازار برگردیم اتفاق بسیار بزرگی برای انیاک است.

  • سید جواد سادات، عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل مدیریت ثروت ستارگان

شرکت مدیریت ثروت ستارگان که هم‌اکنون بزرگ‌ترین پرتفوی فین‌تکی کشور را از نظر سرمایه‌گذاری دارد، در یک سال گذشته درگیر مسائل حکمرانی شرکتی خود بوده و در دوره جدید مدیریتی، با ورود به حوزه‌های جدید در کنار فین‌تک دستاوردهای مهم‌تری نیز خواهیم داشت.

  • صالح نوریان، مدیرعامل آستان

شرکت آستان به‌عنوان بازوی اجرایی وزارت ارتباطات در حوزه اپراتوری سرویس دولت الکترونیکی و تبادل داده، در یک سال گذشته توانسته نقش مهمی را میان بخش دولتی و خصوصی ایفا کند. ما تلاش کردیم داده‌هایی را که رگوله شده و امکان دسترسی به آنها برای شرکت‌ها و بانک‌ها وجود دارد، از طریق ارتباط بین این دو بخش فراهم کنیم و سرویس‌های جدیدی را به مجموعه خدمات اضافه کنیم؛ چه از نظر تراکنش‌ها، چه از نظر تنوع خدمات. امیدواریم در سال‌های آینده بتوانیم تنوع سرویس‌هایمان را بیش‌تر کنیم. هم‌اکنون تعداد تراکنش‌های ما به ۱.۵ میلیون تراکنش در ماه رسیده و تعداد خدمات ارائه‌شده از ۱۰ تا بیست سرویس به بیش از ۱۲۰ سرویس افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که ما در حوزه‌های مختلف تلاش می‌کنیم تا به صنعت کمک کنیم.

  • عباس عسکری، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل گروه مهیمن

در یک سال گذشته راه‌اندازی و توسعه سامانه مؤدیان تا حد خوبی توسط مهیمن عملیاتی شد و امیدواریم روی کسب‌وکارها هم تأثیر مثبتی داشته باشد.

  • علی بدیعی، مدیر توسعه کسب‌وکار جیبیت

جیبیت به نسبت سایر پرداخت‌یارها و مجموعه‌های فین‌تکی در یک سال گذشته رشد قابل ‌توجهی داشته است. به نظر من، توسعه زیرساخت مهم‌ترین کار جیبیت در یک سال گذشته بوده است، این توسعه هم در زیرساخت‌های داخلی سازمان صورت گرفت؛ هم در همکاری با بانک‌ها. جیبیت در این زمینه توانست موفق عمل کند و مشارکت او با بانک‌های مختلف نویددهنده یک اتفاق بسیار بزرگ در صنعت فین‌تک کشور خواهد بود.

  • علی بیاضی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر شرکت‌های تفتا

ما در هلدینگ تفتا نقشه راه جامعی را طراحی کرده‌ایم تا از این طریق کارهایمان را پیش ببریم. با توجه به اینکه ما در حوزه بانکداری فعالیت می‌کنیم، در یک سال گذشته توجه ویژه‌ای به حوزه پرداخت داشتیم. برای مثال در شرکت کارت‌ اعتباری ایران کیش که سهام‌دار عمده آن هستیم پروژه ریال دیجیتال را پیگیری کردیم و پرداخت‌های CNP را ایجاد کردیم. علاوه‌بر این، یک شرکت تخصصی در حوزه داده و هوش مصنوعی ایجاد کردیم که می‌تواند به صنعت بانکی و پرداخت کشور کمک کند.

  • علی رهبری، عضو هیئت‌مدیره هلدینگ آفتاب خلیج‌فارس جی‌اس‌اس

جی‌اس‌اس در سال جاری روی موضوع احراز هویت و جعل هویت متمرکز بوده است. برای مثال دستگاه شعبه سیار که در همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت از آن رونمایی شد را ایجاد کرده که به ابزارهای احراز هویت قوی مبتنی بر عوامل بیومتریک مجهز است. دستگاه دیگری به نام ستد هم داریم که برای معامله در محل است و از آن هم در این همایش رونمایی کردیم.

  • علی صالحی، مدیر توسعه کسب‌وکار حصین

در سال‌های گذشته تصمیم گرفتیم که به‌تدریج از تجارت B2B به سمت B2C برویم و هم‌اکنون چند مجموعه در گروه حصین رشدهای خوبی در حوزه B2C داشته‌اند. موفقیت‌ها نیز در برخی موارد چشمگیر است.

  • علی گلرخ، مدیرعامل فینوداد

فینوداد، مرکز نوآوری بانک ملی است و ما در سالی که گذشت یک تغییر استراتژی داشتیم و نگاه خود را بر نوآوری داخلی، یعنی نیازهای نوآورانه‌ای که در بانک ملی وجود دارد، متمرکز کردیم و خروجی آن محصولات متفاوتی شد. یکی از محصولاتی که با حمایت قسمت‌های مختلف بانک ملی تولید شد، بام خدمات مالی بود. یعنی ما پیوندی بین سرویس‌های مالی ایجاد کردیم که حوزه بانکی آن بزرگ‌ترین بانک کشور یعنی بانک ملی بود و در این حوزه چالشی وجود نداشت، اما در حوزه غیربانکی آن با برخی چالش‌ها مثل سرمایه‌گذاری، خریدوفروش بیمه و رگولاتوری مواجه بودیم.

  • علی گلزاده، مدیرعامل داتا

۱.۵ سال از تأسیس داتا می‌‌گذرد و ما در این مدت روی تحلیل داده متمرکز بوده‌ایم. تیم داتا هم دانش فنی خوبی دارد، هم صنعت بانکی را می‌شناسد و در یک سال گذشته نیز توانسته خدمات تحلیلی خوبی را به بانک تجارت ارائه دهد؛ بانکی که قبل از این، روی این حوزه کار زیادی نکرده بود.

  • علی نوری، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر

مجموعه هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر با حمایت‌های مدیرعامل و هیئت‌مدیره بانک شهر، گام‌های خوبی در حوزه توسعه فناوری اطلاعات برداشته است. اتفاقات مثبت و قابل‌توجهی در این مسیر رخ داده است، از جمله در شرکت نوآوری شهر و راهبرد هوشمند شهر. یکی از دستاوردهای مهم این هلدینگ، اسمارتیز است. اسمارتیز در واقع یک دستیار شخصی هوشمند برای حمل‌ونقل شهری است که خدمات نوآورانه‌ای را از طریق کیف پول متمایزی ارائه می‌دهد. این خدمات می‌توانند به حوزه‌های شهری مختلف و خدماتی که به شهرداری‌ها ارائه می‌شوند کمک شایانی داشته باشند؛ به‌ویژه اینکه ممکن است به این حوزه‌ها به اندازه کافی توجه نشده باشد. اخیراً قابلیت ریال دیجیتال نیز به اسمارتیز اضافه شده است و با توجه به نوآوری‌های این محصول، معتقدم که در آینده، بیشتر در مورد اسمارتیز خواهیم شنید.  با تمرکز بر دو حوزه‌ توسعه زیرساخت‌ها و امنیت و همچنین ادامه گام‌های نوآورانه در حوزه فناوری اطلاعات، مجموعه هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر آماده است تا به چالش‌های پیش ‌رو پاسخ دهد و فرصت‌های بیشتری برای همکاری با شهرداری‌ها و بخش‌های مختلف شهری ایجاد کند.

  • علی‌اصغر تقوی، معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین

در سال گذشته پروژه بزرگ بانک کارآفرین، مهاجرت سامانه‌های بانکداری آن بود که به‌صورت ویژه بیستم و بیست‌ویکم دی‌ماه ۱۴۰۲ مهاجرت کر بانک را انجام دادیم و به واسطه این تغییر، توانستیم پلتفرم دیجیتال بانک را ایجاد کنیم که های‌بانک نام دارد و نئوبانک کارآفرین است.

  • علی‌اکبر رحیم بروجردی، مدیر سرمایه‌گذاری مدیریت ثروت ستارگان

تمام تلاش ثروت ستارگان در یک سال گذشته این بوده است که در استارتاپ‌های حوزه فین‌تک سرمایه‌گذاری کند. با اقداماتی که سال پیش انجام دادیم به چند سرمایه‌گذاری نزدیک شده‌ایم و برنامه آینده ما رفتن به سمت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پراپ‌تک، هوش مصنوعی و تلفیق آنها با فین‌تک است. از تمامی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها که در این زمینه‌ها فعال هستند برای همکاری دعوت می‌کنیم.

  • علیرضا بیجار، مدیرعامل مهندسی نرم‌افزار شقایق

ما در شرکت مهندسی نرم‌افزار شقایق در سال گذشته در چند حوزه دستاوردهای خوبی را به دست آوردیم که مهم‌ترین آن ارائه خدمت بانکداری ویدئویی بود که اکنون مشتریان بانک ملت می‌توانند از منزل و محل کار خود به‌صورت غیرحضوری و بدون نیاز به حضور در شعبه برای انجام عملیات بانکی و دریافت مشاوره از این سرویس استفاده کنند. آنها حتی می‌توانند به واسطه این سرویس مبالغ بالای چهار میلیارد ریال هم بارگذاری کنند و گویی در شعبه در حال دریافت خدمت هستند. سرویس دوم ما هم اپلیکیشن جت‌وام بود که به‌عنوان یکی از لندتک‌های بازار با استقبال خوبی از سمت مشتریان مواجه شد.

  • علیرضا خداکرمی، عضو هیئت‌مدیره داده‌پردازی پارسیان

سامانه‌های بسیاری را در یک سال گذشته راه‌اندازی کردیم. توکنایز املاک از روندهای سال‌های قبل بوده است، هم‌اکنون توثیق یکی از موضوعات مهم است. به‌زودی سامانه توثیق ستاره با همکاری چند بانک راه‌اندازی می‌شود و در حال حاضر به‌صورت آزمایشی در حال اجرا است. برخی دستاوردها در داده‌پردازی پارسیان بر بانک‌ها اثر دارد که حاکمیت داده در بانک یکی از آنهاست. در این حالت از داده‌های بانک برای کارهای مختلف استفاده می‌شود که به‌سرعت و به‌زودی اثرات آن را خواهیم دید.

  • علیرضا سانیانی، معاون فناوری اطلاعات بانک سینا

بانک سینا جزو بانک‌هایی است که به لحاظ تراز و عملکرد جزو بانک‌های رده‌بالا قرار دارد. از سوی دیگر در لایه هیئت‌مدیره و مدیران بانک سینا تغییرات جدی‌ای در شش ماه گذشته به وجود آمده است و تحولی دیجیتالی در بانک در حال رخ دادن است. برای مثال ورود بانک برای ارائه خدمات غیرحضوری خیلی پررنگ شده است. همچنین بانک سینا برای نهادهای بالادستی به‌عنوان یک نهاد اشتغال‌زا در حال فعالیت است که بانک سینا نیز در این راستا در شهرستان‌ها کار بسیار زیادی انجام می‌دهد، اما بزرگ‌ترین کاری که بانک سینا در یک سال گذشته انجام داده است، ورود به حوزه SCF است. در این حوزه در لایه صنعت کلان و صنعت مادر و تا رسیدن به لایه مشتریان برنامه‌ریزی اساسی کرده‌ایم و فکر می‌کنم از دو تا سه ماه دیگر بتوانیم در این حوزه رونمایی‌هایی داشته باشیم. گفتنی است بانک سینا در این حوزه به صورتی برنامه‌ریزی کرده است که بهترین باشد.

  • علیرضا قنادان، مدیرعامل لندو

دستورالعمل تسهیلات‌یاری سال گذشته چالش کل صنعت لندتک بود که مدل کسب‌وکاری ما را به شکلی غیرقانونی و غیرسودآور کرد. گرفتن بخش بزرگی از درآمدهای ما غیرقانونی اعلام شد. چیزی که ما داریم دنبال می‌کنیم و ظرف شش ماه گذشته احساس می‌کنم که موفق شده‌ایم، این است که در لندو ترکیب محصولاتمان را متنوع‌تر کردیم و در سال جاری شش سرویس جدید ارائه کردیم که باعث شده ریسک کسب‌وکارمان هم کاهش پیدا کند. بعضی از محصولاتمان هم به‌مرورزمان تجاری خواهد شد. در حقیقت یک دوره پوست‌اندازی اجباری در مواجهه با چالش‌ها در لندو داشتیم.

  • عماد ایرانی، رئیس هیئت‌مدیره پارس یار و مدیرعامل فرداتک

در سال گذشته تمرکز ما در پارس یار روی کیف پول بود. به این دلیل که بانک مرکزی مجدداً این موضوع را بازگشایی کرد. در کنار کیف پول که اصل کار ما به‌حساب می‌آید، کار جدیدی را شروع کردیم به نام هاب بانکی. این محصول به شرکت‌های بزرگ پرداختی و غیرپرداختی که تعداد زیادی مشتری دارند کمک می‌کند تا کیف پول یا ابزارهای مالی خود را به شبکه شتاب متصل کنند درحالی‌که بانک نیستند. ما اسم این محصول را هاب بانکی گذاشتیم و به‌زودی از آن رونمایی می‌شود و فکر می‌کنم در شرایط جاری کمک‌کننده خواهد بود.

  • فرشید اردوانی، مدیرعامل فینووا

شرکت فینووا امسال دهمین سال تأسیس خود را جشن گرفتیم. ما در طول این سال‌ها در سه حوزه فعالیت کرده‌ایم؛‌ فضای کار اشتراکی، شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذاری. در این مدت تلاش کرده‌ایم تا سرمایه‌گذاری‌های مؤثری در این بخش‌ها داشته باشیم. در طول این سال‌ها پرتفوی خوبی به ارزش حدود هفتصد میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌ایم. هرچند که در گذشته نتایج مطلوبی از این سرمایه‌گذاری‌ها به دست نیامد، اما با وجود چالش‌هایی که در سال ۱۴۰۳ وجود داشت، توانستیم سه خروج را به سرانجام برسانیم که نقطه عطفی برای شرکت فینووا به شمار می‌آید و به ما این امکان را داده است که عملیات خروج را به نحو مطلوبی مدیریت کنیم. همچنین روی بهینه‌سازی هزینه‌ها و درآمد در فضای کار اشتراکی تأکید می‌کند. ما در تلاشیم تا مدیریت هزینه و درآمد در حوزه فضای کار اشتراکی را بهینه و یک زنجیره ارزش ایجاد کنیم که به‌صورت خودگردان و پایدار بتواند فعالیت کند. ما به دنبال ایجاد مسیرهایی هستیم که در بخش سرمایه‌گذاری، شتاب‌دهی و فضای کار اشتراکی بتوانیم به شکل بهینه‌تری فعالیت کنیم و با استفاده از فرصت‌ها، به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

  • فرهاد وکیلیان، مدیرعامل فاش

فاش شرکتی با بیست سال سابقه فعالیت در حوزه امنیت و فناوری است. از ابتدای تأسیس، این شرکت در این دو حوزه فعالیت کرده و اکنون با توجه به نیازهای روز و تغییرات ساختاری، مسیر متفاوتی را تجربه می‌کند. ما از ابتدا در حوزه امنیت و فناوری فعالیت داشتیم، اما در طول زمان و برای کاهش ریسک‌ها و تنوع خدمات، تصمیم به خروج از حالت تک‌محصولی بودن گرفتیم. این تصمیم به ما کمک کرد تا با چالش‌ها بهتر مواجه شویم. با توجه به تغییرات در سهام‌داران و همکاری با بانک شهر، مأموریت و مدل کسب‌وکار ما دچار تحول شده است. در حال حاضر تولید و پشتیبانی نرم‌افزارهای های‌تک بانکی بر عهده ما قرار دارد و در همین راستا محصولات ما تنوع بیش‌تری پیدا کرده‌اند. ما از حالت تک‌محصولی خارج شده و اکنون تعداد محصولات ما به ۹ محصول متنوع رسیده است. این محصولات در پاسخ به نیازهای بانک شهر و بازار در حوزه فناوری طراحی و ارائه شده‌اند. مدل کسب‌وکار ما هم‌اکنون B2B است و مأموریت ما بر ایجاد خدمات نوآورانه و پشتیبانی از فناوری‌های نوین متمرکز شده است.

  • کامران خلت‌آبادی، مدیرعامل رایانه خدمات امید

درباره دستاوردهای یک سال گذشته رایانه خدمات امید، از بخواهم از جنس عملکردی بگویم، بعد از مهاجرت بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح، کربنکینگ را تحویل گرفتیم، عملکرد زیرساخت‌های بانک و تکمیل فرایند مهاجرت و به عبارتی سامانه‌ها بعد از اسفندماه ۱۴۰۰ که سامانه‌های مختلفی بودند، را می‌توانم یکی از عملکردهای مفید امید سیستم معرفی کنم. از لحاظ دستاورد نیز باید بگویم که امید سیستم جزو اولین شرکت‌هایی است که فناوری و دانشی که در مرکز داده توسط پیمانکارها در فرایند مهاجرت ایجاد شده بود را به شرکت امید منتقل کردیم و اکنون شرکت امید به‌عنوان شرکت اصلی نگهداری سامانه بانکی بانک سپه به‌علاوه مراکز داده، عمل می‌کند.

  • کامران هاشم‌نژاد، سرپرست مدیرعامل گرایش تازه پارس

با توجه به افزایش هزینه‌های پشتیبانی و تجهیزات این موضوع بسیار مهم شده است. ازاین‌رو، ما برای کاهش هزینه‌های مشتریان در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کردیم که مهم‌ترین حوزه، تحقیق‌وتوسعه و تعمیرات تخصصی تجهیزات بوده است.

  • مجتبی طباطبایی، مدیرعامل آلفا ریئلیتی نوا

فعالیت اصلی آلفا ریئلیتی در احراز هویت است و در سال گذشته محصولات مختلفی را در این زمینه توسعه دادیم که از میان آنها می‌توان به درگاه احراز هویت اشاره کرد که به کسب‌وکار به‌خصوص کسب‌وکارهای فین‌تکی این امکان را می‌دهد که بتوانند فرایند احراز هویت را با حداقل هزینه فنی و حدود یکی، دو روز پیاده‌سازی کنند. از جمله موارد دیگر هم می‌توان به ارتقا دقت سرویس‌ها، استفاده از هوش مصنوعی که به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا مواردی که قبل‌تر به‌صورت فیزیکی یا اپراتوری انجام می‌شد را الان بتوانند با استفاده از هوش مصنوعی حل‌وفصل کنند. برای مثال از آن می‌توانند در بررسی اسناد در فرایندهای مختلفی که در فین‌تک‌ها و بانک وجود دارد، استفاده کنند.

  • مجید غیوری ‌ثالث، رئیس هیئت‌مدیره هلدینگ به‌‌پویان هوشمند امید

هلدینگ به‌‌پویان هوشمند امید بازوی اجرایی تحول دیجیتال بانک سپه است و بانک سپه با توجه ‌به برنامه بسیار جدی خود در حوزه فناوری اطلاعات، برنامه‌های مدونی را برای توسعه نرم‌افزارها، سرویس‌ها و فضاهای تحول دیجیتال دارد. این که ما تجربه‌های جدید بانکداری دیجیتال را در بانک سپه به‌عنوان بانک قدیمی مطرح کنیم خیلی مهم است. برای بانک‌های جدید این اتفاق ممکن است خیلی راحت‌تر باشد، ولی در بانک سپه با نوع مشتریان و قدمت آنها و فهرست خدمات بانک سپه با چالش‌های خاصی مواجه هستیم که بانک‌های دیگر ممکن است با آن روبه‌رو نباشند. ما در هلدینگ داریم یک هماهنگی خیلی جدی بین هفت شرکتی که داریم ایجاد می‌کنیم و به مسائل جدید در حوزه‌های هوش مصنوعی، سرویس‌های جدید دسترسی راحت‌تر کاربران و اساساً نقش بسیار مهم بانک سپه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین راهبرهای فناوری اطلاعات در صنعت بانکی می‌پردازیم. در غرفه‌ها هم مشاهده می‌کنید که نسبت به سال قبل هر شرکت مرتبط به ما به‌جای یک محصول دو یا سه سرویس جدید ارائه کرده است. امیدوارم سال بعد به‌جای سه، هشت محصول باشد. این اتفاق برنامه‌ریزی‌شده است و هیئت‌مدیره و شخص مدیرعامل و قائم‌مقام به‌شدت از این روند حمایت می‌کنند. ما در زیرساخت‌های فنی مثل دیتاسنترهای مجهز و جدید، نیروی انسانی و نرم‌افزارها اتفاقات جدیدی را رقم زده‌ایم.

  • مجید هادی، مدیرعامل هلدینگ توسعه فناوری اطلاعات بانک سینا

بانک سینا در سال‌های گذشته فاقد مجموعه شرکت‌هایی بود که بتوانند به‌عنوان بازوهای کسب‌وکار در حوزه فناوری و بانکداری به آن کمک کنند. به همین دلیل، هلدینگ تفاس بسیار نوپاست. در چند ماه اخیر، هلدینگ بانک سینا به معنای واقعی شکل‌گرفته و تمرکز اصلی آن تاکنون بر اصلاح ساختارهای مالی و تدوین برنامه‌های راهبردی بوده است. امیدواریم با بهره‌گیری از دانشی که در شبکه بانکی کشور شکل‌گرفته و درس‌هایی که از تجربه‌ها و آزمون‌وخطاهای گذشته گرفته‌ایم، بتوانیم آینده روشنی برای بانک سینا و توسعه کسب‌وکارهای بانکی آن رقم بزنیم. هدف اصلی ما، حرکت در مسیر فناوری برای خود فناوری نیست؛ بلکه هدف این است که فناوری را به‌گونه‌ای به کار بگیریم که در خدمت بهبود صورت‌های مالی و ارتقای کسب‌وکارهای بانک باشد. به‌این‌ترتیب، با توسعه کارآمد کسب‌وکار بانک، می‌توانیم از ظرفیت شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ بهره ببریم تا در مواردی که بانکداری سنتی دیگر امکان رشد ندارد، مسیرهای جدیدی را ایجاد کنیم و این توسعه را به‌ پیش ببریم.

  • محسن زادمهر، مدیرعامل فوربیکس

با وجود مشکل فرار نخبگان و منابع انسانی، فوربیکس توانسته است تیم خوبی داشته باشد. در یکی دو سال گذشته بیش‌تر درگیر توسعه بوده‌ایم، زیرا پلتفرم فوربیکس یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها است. حجم توسعه‌ای که انجام دادیم بسیار زیاد بود و توانستیم به تمام اهدافی که در بخش توسعه داشتیم دست پیدا کنیم. نسخه کنونی فوربیکس نسخه قابل ‌قبولی است و قابلیت رقابت با نسخه‌های خارجی را در امکانات و ابزارها دارد.

  • محمد حق‌دادی، معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین

ما در بانک اقتصاد نوین در یک سال گذشته تلاش کردیم روی CIA خیلی کار کنیم و دستاوردهای خوبی هم به دست آوردیم. در حوزه SME هم کارهایی انجام داده‌ایم که در همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت از آن رونمایی شد.

  • محمد رشیدی‌ کوچی، مدیرعامل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره همراه‌کارت

در یک سال گذشته ما زیرساخت همراه‌کارت را تغییر داریم و کاری کردیم که به توسعه برسد. اکنون همراه‌کارت در نقطه‌ای قرار گرفته است که ابزار جدید و کارتی بانک خود را ارائه می‌کند. این کارت ‌بانکی با هدف این ارائه شده است که ابزار پرداختی روزانه مردم چه به‌صورت فیزیکی در فروشگاه‌ها، چه در تلفن‌های همراه و فناوری‌هایی مثل NFC را سروسامان دهد.

  • محمد صادقی، مدیرعامل بهسازان ملت

ما در شرکت بهسازان ملت برای اینکه بانک ملت در ارائه سرویس در شعبه و بانکداری الکترونیکی گذر کند و به ارائه سرویس به فین‌تک‌ها، استارتاپ‌ها و اکوسیستم‌هایی که خود ما با همکاران استراتژیک خود درست کردیم برسد، برنامه‌ای دوساله داشتیم. ما در یک سال گذشته تقریباً به اهداف خود رسیدیم و محصولاتی هم که در این مدت ارائه کردیم. بزرگ‌ترین دستاورد ما این بود که توانستیم از بانکداری سنتی‌ گذر کنیم و به بانک به‌عنوان سرویس برسیم.

  • محمد مظاهری، مدیرعامل توسن‌تکنو

به‌جرئت می‌توانم بگویم یکی از دستاوردهای توسن‌تکنو در یک سال گذشته، توسعه پلتفرم TECHSTORE است که با پلتفرم‌سازی برای صنعت پرداخت به آنها کمک کرد هم فرایندهای خود را مدیریت کنند و هم به صنعت فین‌تک متصل شوند. این پلتفرم کاملاً بومی است و با PSP‌ها مشارکت کردیم و اکنون نزدیک به پانصد هزار دستگاه اندروید به آن متصل است. اقتصادی کردن فناوری اندروید برای PSPها هم خدمت دیگری است که ما تقریباً دو سال برای آن تلاش کردیم.

  • محمدباقر پیشوایی، مدیرعامل سیتاد

عمر شرکت سیتا در حوزه خدمات دولت الکترونیک زیاد نیست. ما اکنون سال دوم ارائه سرویس خود را پشت سر گذاشتیم و تعهدی هفت‌ساله با سازمان فناوری داریم. ما در سال اول عمده تمرکز خود را بر راه‌اندازی سرویس‌هایمان قرار دادیم و در سال جدید هم تمرکز خود را بر ارائه سرویس‌های ترکیبی معطوف و مشخصاً دو سرویس را رونمایی کردیم. سرویس اول ما اعتبار معاملاتی برای قوه قضاییه بود و اکنون تحت عنوان اهلیت متعاملین در تمام معاملاتی که بین اشخاص حقیقی و حقوقی صورت می‌گیرد، کاربرد دارد. در بخش دوم هم API متمرکزی را در حوزه استعلام مدرک تحصیلی طراحی کردیم و از این به بعد کسب‌وکارها می‌توانند به‌صورت متمرکز وضعیت تحصیلی افراد را برای استخدام، ارتقا و اعتبارسنجی استعلام کنند.

  • محمدرضا روشناس، رئیس هیئت‌مدیره زیرساخت و امنیت صاد

بانک صادرات جزو آخرین بانک‌هایی بوده که هلدینگ فناوری اطلاعات برای خود ایجاد کرده است و من افتخار داشتم که در فرایند ایجاد این هلدینگ مشارکت داشته باشم. مهم‌ترین کار ما این است که فرایند هلدینگ فناوری اطلاعات شدن صاد را تسهیل کنیم. ما در سال ۱۴۰۳ توانستیم این فرهنگ را در بانک صادرات جا بیندازیم که برخی از کارهای خود را به شرکت‌های بیرون از بانک برون‌سپاری و به آنها اعتماد کند و این موضوع بزرگ‌ترین دستاورد ما بوده است.

  • محمدرضا مباشرفر، مدیر توسعه کسب‌وکار بازرگانی مبنا کارت آریا

یکی از نیازهایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، مدیریت واگذاری گروهی چک‌هاست. برخی از فروشگاه‌ها روزانه بین بیست تا پنجاه هزار فقره چک از مشتریان دریافت می‌کنند. این چک‌ها باید در شعبه‌ها واگذار شوند و پیش از آن نیز تأیید شوند. انجام این فرایند به‌صورت دستی، زمان‌بر و پیچیده است. در همین راستا، شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا راهکار جامع چابک چک را طی یک سال گذشته به شبکه بانکی ارائه کرده است. اکنون دو بانک کشور از این محصول استفاده می‌کنند و نتایج بسیار خوبی از آن حاصل شده است. این راهکار که شامل نرم‌افزار و سخت‌افزار است، فرایند تأیید و واگذاری چک‌ها را اتوماتیک کرده و یکی از معضلات مهم در شعب بانکی را حل کرده است. این دستاورد یکی از موفقیت‌های شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا در سال گذشته محسوب می‌شود.

  • محمد رضوان‌مدنی، مدیرعامل رایان هم‌افزا

مجموعه رایان هم‌افزا در مسیر توسعه سهم بازار خود و ایجاد خدمات نوآورانه، گامی متفاوت برداشته است. این شرکت یکی از پیشروترین شرکت‌ها در ارائه خدمات فناوری اطلاعات به بازار سرمایه است و خدمات خود را به کارگزاری‌ها و صندوق‌های مختلف ارائه می‌دهد. هدف ما ایجاد چابکی و نوآوری در این صنعت از طریق توسعه خدمات فناوری است. طی این مدت، حدود چهارصد API را توسعه و در اختیار مشتریان خود قرار داده‌ایم. این اقدام به آنها این امکان را داده که به‌صورت مستقل از مجموعه رایان هم‌افزا، سرویس‌های مورد نظر خود را توسعه دهند. این موضوع به توسعه همکاری و تقویت ارتباط بین شرکت‌ها و مشتریان کمک قابل ‌توجهی کرده است. تلاش ما بر این است که مدل تجربه‌شده در صنعت بانکی را به سمت بازار سرمایه سوق دهیم. ساماندهی APIها در بازار نوآوری و خدمات فین‌تکی اهمیت زیادی دارد. یکی از الزامات توسعه این حوزه، ایجاد استاندارد برای  API صنعت بازار سرمایه و ارائه آن به صنایع جانبی است. هدف ما این است که با این کار، اتصال و همکاری میان بورس و صنایع دیگر را تسهیل کنیم. ما در حال تلاش برای ایجاد API MARKET PLACEهایی هستیم که این زیرساخت‌ها در هر دو صنعت بانکی و بازار سرمایه قابل بهره‌برداری باشند. این API MARKET PLACE  به ذی‌نفعان شخص ثالث این امکان را خواهد داد که از این خدمات بهره‌مند شوند. هدف نهایی ما از این اقدام، افزایش چابکی و رشد بازار سرمایه و همچنین ایجاد همکاری‌های مشترک بین صنعت بانکی و بازار سرمایه است.

  • محمدعلی بخشی‌زاده، مدیرعامل امیدبوم

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت، این است که امیدبوم به‌عنوان یک شرکت جوان، به‌ویژه پس از ادغامی که با بانک سپه صورت گرفت، به‌عنوان بازوی کسب‌وکار دیجیتال این بانک، تمامی ابزارها و ظرفیت‌ها را در اختیار دارد. تقریباً در همه حوزه‌ها، ازجمله لندتک، نئوبانک و زنجیره تأمین مالی وارد مرحله اجرایی شده‌ایم. در همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت نیز از محصول باشگاه مشتریان و محصول بانکداری باز خود رونمایی کردیم. دیگر محصولات ما نیز به‌تدریج تا پایان سال جاری رونمایی خواهند شد، اما آنچه که مهم است، حضور جدی امیدبوم در صنعت بانک و پرداخت، به‌عنوان بازوی کسب‌وکار دیجیتال بانک سپه است.

  • محمدمهدی متولی، مدیرعامل امید‌پی

در سال گذشته دستاوردهای زیادی از جمله کهربا و ریال دیجیتال داشتیم که آن را در طرح یارانه آرد امیدپی که هشتاد هزار نانوایی از آن استفاده می‌کنند، به‌عنوان یک ارز جدید پیاده کردیم که به‌راحتی قابل ‌استفاده باشد. در حوزه‌های دیگری مانند فرودگاه و راه‌آهن نیز این مورد را پیاده خواهیم کرد. در کل، ورود به بازار رمزارزها و استفاده از آن‌ها از اقدامات مهم امیدپی در حوزه رمزارزها بوده است.

  • مرتضی ترک تبریزی، رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت

ما در بانک تجارت در یک سال گذشته توانستیم محصولات اعتباری خود را کامل و جامع اجرایی کنیم که می‌توانند یک زنجیره مالی کامل را پشتیبانی کنند و این زنجیره می‌تواند در هر قسمت زنجیره مبالغ خود را به‌صورت اعتباری دریافت کند و دیگر نیاز نباشد که منابع بانک در جاهای مختلف صرف شود. لازمه این کار این بود که موجودیت‌های مختلف به وجود بیایند و این موجودیت‌های مختلف از شرکت‌های تولیدکننده، پشتیبانی‌کننده و شرکت‌های لجستیک تشکیل می‌شود. بانک تجارت این توان را در خود ایجاد کرده است که شرکت‌ها می‌توانند به مشتری‌های خود خدمات ارائه دهند. در یک سال گذشته توانستیم تعداد بالایی را تأمین مالی کنیم و رضایت مشتری را در این حوزه به دست آوریم. این موضوع از نظر من موفقیت بسیار بزرگی است.

  • مرتضی رسولی، مدیرعامل مهندسی ایران‌ برنا

ایران برنا باتوجه‌به مأموریتی که به‌عنوان بازوی تخصصی فناوری اطلاعات بانک سینا و ذی‌نفعان دیگر بوم کسب‌وکارش برایش مشخص شده است، در حوزه زیرساخت فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند. اهداف ۵ گانه را مشخص کرده است و در این مسیر در حال حرکت است. در سال اخیر گام‌های خوبی را برداشته و امیدواریم که در حوزه طراحی دیتاسنتر، کلان راهبری، امنیت، پشتیبانی با نگاه نرم‌افزاری و مدیریت بهتر شبکه‌های لن و ون خدمات شایسته‌ای را به بانک ارائه دهیم.

  • مسعود پشم‌چی، مدیرعامل گروه داده‌پردازی پارسیان

گروه داده‌پردازی پارسیان به‌عنوان بازوی فناوری اطلاعات بانک پارسیان در یک سال گذشته، سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی در حوزه فناوری اطلاعات و سرویس و خدمات بانکی و پرداخت انجام داده است که این بخش یکی از دستاوردهای بزرگ بانک در این حوزه است.

  • مسعود مرتضوی، بنیان‌گذار پویا

پویا یک شرکت ۴۲ساله است و ورود به ۴۳ سالگی ما مصادف شده با سهامی عام شدن شرکت که برای رسیدن به این نقظه چند سال دوستان من تلاش کردند و چالش‌های بسیاری داشتیم. ما دیگر شرکت خصوصی نیستیم و به‌زودی در تابلوی فرابورس خواهیم رفت و این موضوع یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ما در یک سال گذشته بوده است.

  • مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل هلدینگ ارتباط‌ فردا

سال گذشته برای هلدینگ ارتباط فردا سال بسیار خوبی بود که رشد بسیار خوبی در محصول آبانک، نئوبانک ارتباط فردا داشتیم و عملاً به یکی از بازیگران اصلی این حوزه تبدیل شدیم و مورد اقبال خوبی قرار گرفتیم و آینده بسیار خوبی برایش متصور هستیم. در محصول بانکداری باز یعنی فینوتک نیز رشد بیش از سیصددرصدی نسبت به سال گذشته داشتیم و عملاً فینوتک تبدیل به بزرگ‌ترین بازیگر حوزه بانکداری باز در کشور شده است که برای ما اتفاق بسیار خوبی است.

  • مصطفی امیری، مدیرعامل زرین پال

ما سال‌های گذشته در زرین پال باتوجه‌به نیاز مارکت و عطش سهام‌داران، مدیران و نیروهای اصلی‌مان محصولات متفاوتی عرضه و ارزش ‌افزوده بزرگ‌تری ایجاد کردیم و زنجیره ارزشمان را کامل کردیم. از یک نقطه به بعد هماهنگ کردن و ساختن استراتژی برای همکاری کسب‌وکارهای داخلی یکی از مسائلی بود که جلوی رشد ما را گرفت، ولی امسال توانستیم این تضاد منافع را برطرف کنیم و بسیاری از بخش‌ها توانستند روی پای خود مستقر شوند. به نظر من این اتفاق، بزرگ‌ترین آورده‌ای است که امروز مخاطب به‌صورت پررنگ می‌تواند احساس کند. درواقع مخاطب می‌تواند خدمات باکیفیت‌تری را زیر یک چتر واحد از زرین پال دریافت کند.

  • مهدی شریعتمدار، مدیرعامل جیبیت

مهم‌ترین دستاورد جیبیت در یک سال آینده ایجاد سهولت برای کسب‌وکارهای بزرگ به خدمات موردنیازشان بوده است. جیبیت در سال گذشته بر ترکیب سرویس‌ها تمرکز داشته و از سوی دیگر به توسعه سرویس‌هایی پرداخته که باعث شده است سبد محصولاتش کامل شود؛ به عبارتی دیگر جیبیت در سال گذشته دو هدف را دنبال کرده؛ یکی این‌که مشتری در یک نقطه تمام سرویس‌های مورد نیاز خود را دریافت کند و از سوی دیگر بحث شفافیت تراکنش‌ها و فعالیت‌های مشتری را دنبال کرده‌ایم.

  • مهدی طالب، رئیس اداره فناوری‌های نوین فام

در این مدت اقدامات گوناگونی انجام دادیم که یکی از مهم‌ترین آنها نئوبانک فام است. کارهای بسیار خوبی در این نئوبانک انجام شده و اتفاقات خوبی در آن صورت گرفته است. اپلیکیشن فام نیز هوشمندتر شده و امکاناتی مانند پرداخت جرائم به آن اضافه شده است. کارهای جدیدی نیز در دست اقدام است، برای مثال شارژ ساختمان روی اپ فام راه‌اندازی خواهد شد. تسهیلات به‌صورت کاملاً آنلاین در نئوبانک فام انجام می‌شود که تجربه جدید و راحتی برای کاربران فراهم کرده است.

  • مهدی عبادی، مدیرعامل وندار

طی یک سال گذشته انرژی خود را صرف پیشروی به‌سوی بانکداری به‌عنوان سرویس کرده‌ایم و در این مسیر دو محصول به نام‌های روند و آوند را توسعه داده‌ایم. آوند یک پلتفرم چند بانکی است که به کسب‌وکارها در مدیریت مالی بهینه و سریع کمک می‌کند. روند نیز به کسب‌وکارهای بزرگ در صدور کارت‌ بانکی با برندینگ مختص به خود کمک می‌کند تا از منافع آن منتفع شوند.

  • مهدی فاطمیان، مدیرعامل زیبال

ما در زیبال خدمتی به نام باجه به سبد محصولاتمان اضافه کردیم که به کسب‌وکارها این اجازه را می‌دهد که مبتنی بر حساب‌های بانکی خود بتوانند مدیریت نقدینگی داشته باشند و با یک اینترفیس که اینترفیس زیبال است، بتوانند کلیه حساب‌های خود را مدیریت کنند. این خدمت اکنون روی هفت بانک فعال است که امیدواریم تا پایان سال به ۱۰ بانک برسانیم.

  • مهدی معرفتی، مدیرعامل پیمان

در سال گذشته تمرکز ما روی افزایش تعداد مشتریان و سرویس‌دهندگانمان بود؛ زیرا با توجه به ماهیت سرویس دایرکت‌دبیت، پذیرش نسبتاً سختی در حال حاضر میان مشتریان دارد. در این مدت تلاش کردیم در دو بعد مشتری و کسب‌وکار مشتری جذب کنیم و در شش ماه ابتدای سال ۱۴۰۳ از رکورد سال ۱۴۰۲ خود عبور کردیم.

  • مهدی ملکی، مدیرعامل فینوتک

مهم‌ترین دستاورد این شرکت در سال گذشته تبدیل این شرکت از یک بوم بانکداری باز به یک بوم داده باز است. طیف گسترده‌ای از سرویس‌ها و صنایع مختلف را وارد فینوتک کرده‌ایم و مشتریان خود را از منظر نوع سرویس و خدماتی که می‌توانیم به آنها ارائه دهیم، توسعه داده‌ایم.

  • میثم احمدی، مدیرکل بانکداری دیجیتال بانک قرض‌الحسنه ‌مهر ایران

ما در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به نسل زد توجه ویژه‌ای داریم و با ارائه خدمات نوین و نئوبانک خود تلاش کردیم تا آنها را از دست ندهیم. علاوه‌بر این، روی کودکان هم سرمایه‌گذاری و کیوکیدز را ایجاد کرده‌ایم تا آنها را قبل از سن قانونی با خودمان همراه کنیم.

  • میثم رجبی، مدیرعامل رادین

مهم‌ترین تصمیمی که اواخر سال گذشته گرفتیم و در حال اجرایی ‌کردن آن هستیم تبدیل شرکت رادین به یک هلدینگ فناوری اطلاعات است و در سه بخش تلکام، بانک و پرداخت و سخت‌افزار فعالیت خواهد کرد. کارها در حوزه تلکام انجام شده و از اوایل مهرماه سال جاری شرکت به‌صورت رسمی و مستقل در حال فعالیت است. بخش بانک و پرداخت نیز به‌زودی فعال می‌شود و امیدواریم فاز سوم نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ انجام شود. بخش سخت‌افزاری نیز یک شرکت مستقل خواهد شد.

  • میثم فقیهی، مدیرعامل شاکیلید

مهم‌ترین دستاورد که شاکیلید در یک سال گذشته داشته، پوشش کسب‌وکارهایی است که تعداد کاربر زیادی دارند. همچنین، درگاه امضای دیجیتال را به‌منظور یکپارچه کردن سیستم‌ها ایجاد کردیم. با این سرویس به‌صورت بسیار ساده می‌توان رفتاری مشابه درگاه پرداخت داشت و افراد می‌توانند امضای خود را در بین فرایند انجام دهند. با این سیستم دیگر نیازی نیست که کاربر از مسیر خود خارج شود و کسب‌وکار نیز می‌تواند کاربر را در مسیر خود حفظ کند. در عین این‌که سهولت و سادگی بسیار زیادی را برای یکپارچگی با انواع سیستم‌ها ایجاد می‌کند.

  • میرحسام حاجی‌میری، معاون فناوری گروه مالی کارآمد

بزرگ‌ترین دستاورد ما در یک سال گذشته این است که حالا سه NTT داریم. کارگزاری و شرکت لیزینگ در مجموعه کارآمد بوده‌اند و همچنین در گروه مالی کارآمد سبدگردان هم اضافه شده است و NTTهایمان کامل شده است. در بخش سبدگردان مهم‌ترین دستاوردی که داشتیم، مربوط به صندوق ETF بوده است که حدود مهرماه پذیره‌نویسی و در بورس معامله خواهد شد.

  • نادر حجازیان، عضو هیئت‌مدیره انیاک

انیاک از قدیم شرکت راه‌حل‌محور بوده است و در حوزه‌های مختلف راه‌حل‌هایی را ارائه داده است. امروزه باتوجه‌به اینکه بحث مالیات در کشور جدی شده است، انیاک به این سمت رفته است که این زنجیره را تکمیل کند. شرکت معتمد مالیاتی خود را در این حوزه ایجاد کرده‌ایم و می‌خواهیم در این حوزه نقش‌آفرینی کنیم.

  • هادی بهزادی، عضو هیئت‌مدیره آی‌بی شاپ

یکی از اتفاقات جذاب در آی‌بی‌ شاپ، یک کمپین در حوزه مارکتینگ بود که توانستیم به KPIهای مد نظر خود برسیم و آی‌بی‌شاپ که زیرمجموعه هلدینگ تأمین سرمایه تمدن است را در بازار به‌اندازه مورد نظرمان برسانیم.

  • هومن سپهری، مدیرعامل تندر نور

تندر نور یک تصمیم راهبردی در یک سال گذشته گرفت. در واقع، تصمیم گرفتیم دستگاه‌های کیوسک که بسیار موردنیاز صنعت بانکی و پرداخت کشور است را تولید کنیم و از چالش‌های واردات گذر و این دستگاه‌ها را کاملاً در داخل تولید کنیم. در این خصوص موفق هم شده‌ایم که نمونه‌های خوبی با تنوع مدل تولید کردیم و مشتریان هم استقبال کرده‌اند؛ به‌خصوص شرکت پرداخت الکترونیک سامان تعداد زیادی کیوسک به ما سفارش داده است. با محموله‌های هفتادتایی شروع کردیم و به محموله‌های دویست‌تایی رسیده‌ایم. این یک خط جدید کسب‌وکاری در تندر نور است و کاملاً در کارمان موفق بوده‌ایم، زیرا مزیت رقابتی ما این است کیوسک را از بدنه تا دیگر جزئیات بر اساس خواسته مشتریان می‌سازیم.

  • وحید وکیل، مدیر فنی و سخت‌افزار گرایش تازه پارس

شرکت گرایش تازه پارس، پشتیبانی فنی و سخت‌افزاری شرکت جی‌اس‌اس را بر عهده دارد و قاعدتاً به‌تبع افزایش محصولات جی‌اس‌اس، شرکت گرایش تازه پارس هم سعی کرده است خدمات خود را به لحاظ کمی و کیفی در سراسر کشور بهبود دهد. در سراسر کشور نقطه سرویس‌های جدیدی ایجاد کرده‌ایم. همچنین جذب نیروی متخصص، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی از اولویت‌های ما بوده است. موضوع بعدی نیز بحث توسعه کسب‌وکار و ورود به بازارهای جدید بود. ورود به بازارهای جدید هم تجربیات جدیدی برایمان ایجاد کرده و هم فکر می‌کنم در آینده برایمان فرصت‌های جدیدی ایجاد خواهد کرد.

  • ولی‌اله فاطمی اردکانی، بنیان‌گذار گروه توسن

نسل زد آرام‌آرام به سنی رسیده است که فناوری را به کار بگیرد و خدمات بانکی را توسعه بدهد. از جهتی دیگر همه این انتظار را دارند که سرویس‌های ما هوشمند باشند و نه این که بخواهیم در یک فضای دهه شصتی با کاربران ارتباط برقرار کنیم. در نتیجه شرکت توسن هم مانند دیگر فضاهای کاربردی سعی کرده است در سال گذشته هوش مصنوعی را به محصولات خود وارد کند تا از این طریق بتواند سرویس‌های بهتری را عرضه کند. ما در اغلب شرکت‌های گروه توسن این نهضت را ایجاد کرده‌ایم که در هر نقطه‌ای که زمینه استفاده از هوش مصنوعی در آن وجود دارد و بتوان تصمیم‌های هوشمندانه‌تری گرفت، از این فناوری استفاده کنیم. از این طریق قصد داریم تا سؤالات کمتری از کاربران بپرسیم و به او حق انتخاب بدهیم. فکر می‌کنم شاهد تولید نرم‌افزارهایی با خاصیت هوش مصنوعی در سال آینده خواهیم بود.

  • یوسف پناهی، مدیرعامل داده‌پردازی معتمد تیس

ما در داده‌پردازی معتمد تیس بیش از ۲.۵ میلیارد صورت‌حساب مالیاتی را به‌صورت موفق به سامانه مؤدیان وصل کردیم و بیش از بیست هزار مؤدی را جذب کردیم و این دستاورد ما در سال ۱۴۰۳ بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.