برای ورود به بازار سرمایه آماده میشویم
گفتوگو با میرسعید باقری، مدیرعامل داناپرداز درباره برنامهها، دستاوردها و چالشهای این شرکت
عصر تراکنش ۸۸ / داناپرداز فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ با طراحی نرمافزاری برای مدیریت خدمات پس از فروش گلدیران شروع کرد؛ شرکتی که اکنون با ۱۸ سال سابقه بهصورت تخصصی در حوزه ساخت نرمافزارهای مدیریت کسبوکار و مدیریت فناوری اطلاعات مشغول به فعالیت است و در حال آمادهشدن برای ورود به بازار سرمایه است. داناپرداز درحالحاضر بیش از ۳هزار مشتری در سراسر کشور دارد و ۴۵۰ کسبوکار از مشتریان محصولات ابری این شرکت هستند. در گفتوگویی که با میرسعید باقری، مدیرعامل داناپرداز داشتیم، به اقدامات، دستاوردها، چالشها و برنامههای آتی آنها پرداختیم. باقری مشتریمداری را مهمترین ارزش داناپرداز معرفی میکند و میگوید که با رضایت ۹۸درصدی مشتریانشان روبهرو هستند. تمرکز اصلی داناپرداز در سال جاری بر تقویت زیرساختها، توسعه محصولات و خدمات جدید و بهبود عملکرد داخلی است و هدفشان این است که در آیندهای نزدیک آمادگی ورود به بازار سرمایه را به دست آورند. در ادامه گزارشی از گفتوگوی «عصر تراکنش» را با میرسعید باقری میخوانید.
نرمافزار مدیریت خدمات پس از فروش؛ اولین محصول نرمافزاری داناپرداز
داناپرداز فعالیت خود را از شهریورماه ۱۳۸۵ آغاز کرده است و تاریخچه خود را دارد. میرسعید باقری، مدیرعامل داناپرداز، درباره تأسیس این شرکت و اقداماتی که در این سالها انجام دادهاند، اینطور توضیح میدهد: «من داناپرداز را در یک روز گرم تابستان، یعنی چهارم شهریورماه ۱۳۸۵، حدود ساعت یازده صبح تأسیس کردم! اولین محصول ما یک نرمافزار مدیریت خدمات پس از فروش بود که با شور و هیجان زیادی برای شرکت گلدیران نوشته بودم و از اینکه جایگزین نرمافزارهایی شده بود که کرهای و هندیها سالها تلاش کرده بودند در ایران مستقر شود، خوشحال بودم. آن محصول امروز هم استفاده میشود و آن سالها مدال بهترین نوآوری از رویداد جهانی LG را گرفت. به دلیل علاقه و شناخت زیادی که به شبکه داشتم، تصمیم به تولید نرمافزار مانیتورینگ بینا گرفتم.
اواخر سال ۱۳۸۶ اولین نسخه بینا را ارائه کردیم و با وجود انواع محصولات مانیتورینگ خارجی فاقد لایسنس در ایران، این محصول با استقبال خوبی همراه شد و تا همین حالا صدها شرکت و سازمان بزرگ از آن استفاده میکنند. از سال ۱۳۹۰ شروع به تولید نرمافزار دانا کردیم و محصول Help Deskدانا و سپس ITSM دانا روی آن توسعه داده شد که موجب تغییرات اساسی در مسیر شرکت شد. در سال ۱۳۹۶ نیز نسل جدید پلتفرم دانا با تغییرات زیرساختی وسیع ارائه شد و در سال ۱۳۹۷ اولین محصول ابری دانا با نام CRM دانا منتشر شد و عملاً وارد حوزه SaaS شدیم. هماکنون، محصولات ما بهصورت ابری و محلی ارائه میشود.»
جذب بیش از ۳۴۰ مشتری در سال ۱۴۰۲
داناپرداز سالهاست که در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات فعالیت میکند و در سال ۱۴۰۲ دستاوردها و موفقیتهایی داشته است. او درباره دستاوردهایشان در سال ۱۴۰۲ میگوید: «ما در سالی که گذشت، در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات چهل پروژه ITSM در سطح کشور برگزار کردیم که برای شرکت ما دستاورد بزرگی است و یک رکورد به حساب میآید. هماکنون تعداد کل پروژههای ITSM ما از ۴۳۰ مورد هم بیشتر شده است. در طراحی این سامانه از محصولات معتبر جهانی ایده گرفتیم و تلاش کردیم فرایندهای چارچوب ITIL4 را در آن به طور دقیق پیادهسازی کنیم. بیشتر این پروژهها در سازمانها و شرکتهای بزرگ نظیر پتروشیمیها، شهرداریها و صنایع نفت و گاز انجام شده است. یکی از دلایل موفقیت این محصول، قابلیت سفارشیسازی و یکپارچگی آسان آن متناسب با نیاز سازمان است. این محصول به سازمان کمک میکند تا یک سیستم یکپارچه مدیریت خدمات فناوری اطلاعات که تقریباً همه نیازهای روزمره و استراتژیک واحد فناوری اطلاعات را پوشش میدهد، پیادهسازی کند. این راهکار تنها راهکار ITSM تماماً بومی است که گواهینامه افتا از سازمان فناوری اطلاعات دارد.»
علاوه بر این، طبق صحبتهای مدیرعامل داناپرداز، در سال ۱۴۰۲ در حوزه نرمافزارهای CRM نیز رشد فروش خوبی داشتهاند و بیش از ۳۴۰ مشتری جدید جذب کردهاند. او میگوید: «نسخه ابری CRM دانا با استقبال خوبی روبهرو شده و کسبوکارهای زیادی از تمام صنایع از آن استفاده میکنند. سال گذشته اولین نسخه تجاری محصول مشاور املاک دانا را که یک CRM تخصصی ابری برای مشاوران املاک است، نیز به بازار عرضه کردیم که با استقبال دپارتمانهای املاک، بنگاههای ملکی و مشاورهای املاک روبهرو شد. داناپرداز در سال ۱۴۰۲ در نمایشگاههای مختلفی شرکت کرده که از جمله آنها میتوانم به نمایشگاه بورس، بانک و بیمه؛ نمایشگاه صنعت خودرو؛ و نمایشگاه صنایع نفت خوزستان اشاره کنم. «بر مدار دانایی» نیز نام رویدادی بود که ما آن را در بهمنماه ۱۴۰۲ در اسپیناس پالاس تهران در دو نوبت برگزار کردیم که بستری برای گردهمایی مدیران کسبوکارهای فناوری اطلاعات کشور و بهاشتراکگذاری مباحث تخصصی این حوزه بود.»
از راهاندازی آکادمی دانا تا ارائه نسل جدید پلتفرم دانا
داناپرداز در سال ۱۴۰۳ اقدامات و دستاوردهایی داشته است که از مهمترین آنها میتوان به راهاندازی آکادمی دانا و ارائه نسل جدید پلتفرم دانا اشاره کرد. به گفته باقری، در آکادمی دانا دورههای تخصصی مرتبط با محصولات بهصورت حضوری و آنلاین به مشتریان ارائه داده میشود. در این دورهها آموزشهای کاربردی در زمینه استفاده از نرمافزارهای داناپرداز، بهویژه راهکار CRM و ITSM ارائه میشود. او میگوید: «علاوه بر این، دورههایی هم در حوزههای مدیریت فروش، مدیریت فناوری اطلاعات و چارچوبITIL دارد که با هدف بهروزرسانی مهارتهای مدیران و متخصصان برگزار میشوند. نسل جدید پلتفرم دانا با بهرهگیری از فناوریهای نوین و بهبودهای گسترده، تجربه کاربری بهتری را رقم میزند و به کاربران اجازه میدهد با سرعت و کارایی بیشتری به اهداف خود برسند. در این نسخه ویژگیهایی از جمله هوش مصنوعی، چندزبانی، معماری مدرن ابری و قابلیت ارتباطات یکپارچه با سایر سیستمها اضافه شده است.»
علاوه بر اینها، طبق صحبتهای باقری، ایجاد تحول اساسی در ساختار واحد پشتیبانی، استقرار شرکت، بهبود و گسترش خدمات مشتریان از اهداف کلان داناپرداز در سال جاری هستند. او توضیح میدهد: «در تلاش هستیم مشتریان بتوانند با اطمینان بیشتری از محصولات و خدمات داناپرداز استفاده کنند و در مسیر تحول دیجیتال خود موفق شوند. علاوه بر اینها، نسل جدید راهکار دانا با یک معماری و فریمورک جدید و مبتنی بر فناوری Net Core را نیز داریم که مسائل مهمی مانند امنیت، سرعت، هوش مصنوعی، چندزبانی، یکپارچگی آسان با سایر سامانهها و ارائه امکانات و قابلیتهای جدید در دستور کار آن قرار دارد. تمرکز اصلی شرکت داناپرداز در سال جاری روی تقویت زیرساختها، توسعه محصولات و خدمات جدید و بهبود عملکرد داخلی خواهد بود. هدفمان این است که در آینده نزدیک آمادگی ورود به بازار سرمایه را به دست آوریم.»
چالشهای شرکت داناپرداز در این سالها
باتوجهبه شرایط اقتصادی این روزهای کشور و تحریمها، شرکتهای خصوصی بهویژه شرکتهای دانشبنیان در تنگناهای مختلفی قرار دارند. مدیرعامل داناپرداز با اشاره به چالشهایی که این شرکت در سال گذشته داشته است، اینطور عنوان میکند: «یکی از اصلیترین چالشهایی که شرکتهای فناوری اطلاعات با آن دستبهگریبان هستند، چالش جذب و نگهداشت نیروی انسانی است. هماکنون به دلایل مختلفی از جمله افزایش متوسط سن جامعه و شتاب گرفتن مهاجرت نیروهای نخبه، با کمبود نیروی انسانی در بیشتر بخشها مواجه هستیم. این امر مانع بزرگی در مسیر پیشرفت شرکتها به شمار میرود. محصولات کرکشده خارجی نیز یکی دیگر از چالشهای این حوزه است. رعایتنکردن قوانین کپیرایت باعث شده بسیاری از سازمانها، بدون توجه به مساله حمایت از تولید داخلی و نادیدهگرفتن الزام برخورداری محصولات از گواهینامه امنیت افتا اقدام به پیادهسازی محصولات خارجی بهصورت کرکشده یا قفل شکسته میکنند.»
به گفته باقری، تحریمها و محدودیتهای بینالمللی باعث ایجاد محدودیت در دسترسی شرکتهای فناوریمحور به خدمات و فناوریهای جهانی، نظیر خدمات هوش مصنوعی و سرویسهای ابری AWS و Azure شده که مانع بزرگی در توسعه است. علاوه بر این، دسترسی آنها به منابع مالی خارجی و بازارهای جهانی بسته است که موجب کاهش انگیزه و تابآوری شرکتها میشود.
او در پاسخ به این سؤال که آیا سامانه خودنویس که با هدف حذف واسطه در بازار املاک ایجاد شده است، میتواند چالش جدی برای نرمافزار دستیار مشاور املاک شرکت داناپرداز ایجاد کند، بیان میکند: «محصول مشاور املاک دانا، یک نرمافزار CRM تخصصی برای مشاوران املاک است. این محصول روی محصول CRM دانا توسعه داده شده و بهطوری تغییر شکل داده شده که با نیازهای مشاوران املاک سازگار شود. این محصول بهتازگی به بازار ارائه شده و استقبال خوبی از آن شده است. بر این باورم که در حوزه املاک، جایگاه مشاوران املاک هیچگاه بهگونهای متزلزل نخواهد شد که ما نگران بازار محصول خود در این حوزه باشیم. همچنان در حال دریافت بازخوردهای مشتریان و ایجاد تغییراتی در این سامانه هستیم که تا جای ممکن با نیازهای مشاوران املاک منطبق شود.»
مشتریمداری؛ یکی از ارزشهای داناپرداز
مشتریمداری یکی از ارزشهای داناپرداز است و داناپردازیها زمان زیادی را صرف جلب رضایت مشتریانشان میکنند. او با اشاره به این موضوع میگوید: «ما در داناپرداز به این اصل اعتقاد داریم که رشد کسبوکار ما در گرو رشد کسبوکار مشتریان ماست. پس همه تلاشمان را میکنیم با ساختن محصولاتی حرفهای و مدرن و ارائه خدمات پشتیبانی تراز اول، به نیازهای ضروری کسبوکارها و سازمانها پاسخ دهیم و مسیر پیشرفت آنها را هموار کنیم. در طول سالهای فعالیتمان در صنعت نرمافزار کشور، پشتوانه اصلی ما اعتماد و حمایت مشتریانمان بوده و به این موضوع افتخار میکنیم. هماکنون بیش از ۳هزار مشتری داریم که درصد رضایت آنها از ما ۹۸درصد است. بیش از ۴۵۰ مشتری محصولات ابریمان و هفتادهزار کاربر فعال داریم.»