تکاپو برای بازگشت به «روال عادی»
گزارشی از سومین رویداد 100CEOs که توسط کارخانه نوآوری راهکار و با حمایت پرداخت نوین برگزار شد
عصر تراکنش ۹۵ / سومین رویداد ۱۰۰ مدیرعامل با حمایت شرکت پرداخت نوین و به همت کارخانه نوآوری راهکار، در تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۴۰۴ برگزار شد. این گردهمایی با تمرکز بر الزامات و بایدهای تابآوری در شرایط کنونی ایران، مدیران عامل و بنیانگذاران کسبوکارهای گوناگون، از استارتاپها تا صنایع بزرگ، را گرد هم آورد تا با تبادل تجربیات، به راهکارهایی برای مدیریت بهینه و افزایش بهرهوری دست یابند. شرکتهایی نظیر صنایع غذایی سحر، جابار، هوگر، کیپا، راهبرد هوشمند شهر، فنآوا کارت، تکنولایف، بانک تجارت، نارون اکوتور، رمیس، حال، سدید بار، بقراط، استادسلام و طلاسی در این رویداد حضور داشتند.
ضرورت بازنگری استراتژیهای کسبوکار
بخش اصلی برنامه به صرف صبحانه و شبکهسازی اختصاص داشت و پس از آن، شماری از مدیران عامل، سخنرانیهایی کوتاه ارائه دادند و از تجربیات شخصی، چالشهای روزمره و چشماندازهای پیش رو سخن گفتند. هادی خانیکی، استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، در این رویداد بهعنوان میهمان ویژه حضور داشت. او در طول رویداد اظهار داشت که یکی از مهمترین عوارض جنگهای مدرن، اختلال در شبکهها و امنیت ارتباطی است.
خانیکی افزود: «مطالعات نشان میدهد پس از جنگ، بزرگترین نگرانی مردم دسترسی به اینترنت و اطلاعات است تا بدانند چه بر سرشان خواهد آمد. ضرورت اصلی، تقویت زیرساختهای ارتباطی است. در جامعه ایران، بلوغی شکل گرفته که نارضایتیها را از رنجهای ناشی از بحران جدا میکند. نارضایتیها در جامعه ما بالاست، چه از نظر اقتصادی، اجتماعی یا سبک زندگی. اما این نارضایتی در برابر تجاوز، به شکل جستوجوی هویت ایرانی بروز کرده است. در شرایط کنونی، مدیران عامل با پرسشهایی مانند تعدیل نیرو یا تغییر نوع کسبوکار مواجهاند. پاسخ این پرسشها با پروتکلهای مدیریتی و سناریوهای مختلف قابل تدوین است. در اکوسیستم کسبوکار، چه نوآورانه و چه سنتی، تغییر ایجاد شده است. روانشناسان میگویند در بحرانها، سه اتفاق رخ میدهد: نگرانی از آینده، احساس تنهایی و از دست دادن تسلط بر محیط. برای مقابله با این چالشها، باید روالهای عادی زندگی حفظ شود، به فکر دیگران باشیم و تسلط بر محیط را به اشکال کوچکتر بازسازی کنیم. این اقدامات نهتنها از فروپاشی جلوگیری میکند، بلکه منابع جدیدی برای تحول خلق میکند.»

مدیریت بحران و حفظ منابع انسانی
سیده فاطمه مقیمی، کارآفرین و مدیرعامل شرکت سدید بار، در این رویداد بیان کرد که هیچچیز غیرممکن نیست و با اراده، میتوان غیرممکنها را ممکن کرد. او با تأکید بر تجربه خود بهعنوان اولین زنی که حدود چهار دهه پیش وارد صنعت حملونقل و کشتیرانی شد، گفت: «با برنامهریزی، حتی در اوج مشکلات میتوان موفق شد. جنگ اخیر و فاجعه بندرعباس که پنج نفر از پرسنلم را در انفجار از دست دادم، نشان داد مدیریت صحیح در بحران ضروری است. خروج نیروهای کاری افغانی هم معضل بزرگی است. بسیاری از کارگاهها و حتی آشپزخانهها به آنها وابسته بود. این خروج باید با مدیریت و برنامهریزی انجام شود تا به کسبوکارها آسیب نرسد. بخش خصوصی در اقتصاد ۸۵ درصدی ما تأثیر چندانی در تصمیمگیریها ندارد، اما میتواند با ابتکار و همافزایی اثرگذار باشد.»

تأمین مالی و انعطافپذیری در کسبوکار
امیرحسین داودیان، معاون مدیرعامل در امور مشتریان بانکداری شخصی بانک تجارت، در این رویداد اظهار داشت که اتفاقات اخیر، نگرانیهای روزمره را به ترسهای عمیق تبدیل کرده است. او توضیح داد: «مسائلی مثل کمبود نقدینگی، مشکلات نیروی انسانی یا سرویسدهی که قبلاً فقط جلب توجه میکردند، حالا به تهدیداتی جدی برای کسبوکارها تبدیل شدهاند. این مسائل، انباشت مشکلاتی بودند که راهحلهای مقطعی داشتیم، اما برای بلندمدت کافی نبودند. تأمین مالی و جریان نقدینگی، مهمترین عامل تداوم کسبوکارهاست. بانک تجارت در تلاش است بدیلهایی برای تأمین مالی فراهم کند تا کسبوکارها از آن بهرهمند شوند. اتحادهای استراتژیک در زنجیرههای کسبوکار میتوانند در برابر تکانهها مقاومت را افزایش دهند. باید به مدلهای کسبوکار انعطافپذیر توجه کنیم که اجزای اساسی تأمین مالی و ارزشآفرینی را بهسرعت تغییر دهند.»
اهمیت پایداری اینترنت و حفظ کسبوکار
مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق بازرگانی تهران و مدیرعامل هوگر، در طول رویداد تأکید کرد که وقتی موضوعات امنیتی نادیده گرفته میشود، اثرات آن در زمان بحران بسیار مخرب است. او گفت: «یکی از مسائل، قطعی اینترنت است. به هر دلیلی، از جنگ گرفته تا مسائل اجتماعی، اولین اتفاقی که میافتد، قطع اینترنت است. یکی از درخواستهای ما این است که اینترنت به این راحتی قطع نشود، زیرا برای کسبوکارها و مردم مشکلات زیادی ایجاد میکند. اعتقاد دارم کسبوکار باید اولویت داشته باشد و حفظ شود، چون به اقتصاد جامعه و کشور کمک میکند. تصمیمات شتابزدهای مثل تعدیل نیرو با فرهنگ ما سازگار نیست. ما مثل کشورهای غربی نیستیم که بتوانیم نیروها را بدون توجه به مسائل احساسی و ارتباطی کنار بگذاریم. بسیاری از شرکتها در این شرایط نیروها را حفظ کردند و فقط تغییرات جزئی داشتند. نباید وظیفه انسانی خود را نادیده بگیریم و به زندگی افرادی که در شرایط مختلف با ما همکاری کردند، بیتوجه باشیم.»

گامی بهسوی تابآوری و پایداری
سومین رویداد ۱۰۰ مدیرعامل، با گردهمآوری مدیران عامل حوزههایی مانند فینتک، لجستیک، سلامت، گردشگری، هوش مصنوعی، صنعت، تولید و بازار سرمایه، بستری ارزشمند برای همکاریهای بینبخشی و انتقال تجربیات فراهم کرد تا رهبران کسبوکار بتوانند از خرد جمعی بهرهمند شده و الهامبخش یکدیگر در مسیر رشد و نوآوری باشند. این رویداد با ایجاد فضایی برای تبادل دانش، به بررسی الزامات تابآوری در شرایط کنونی ایران پرداخت. سخنرانان با تأکید بر مدیریت بحران، تقویت زیرساختهای ارتباطی، انعطافپذیری مدلهای کسبوکار و مسئولیت اجتماعی، راهکارهایی برای پایداری کسبوکارها ارائه کردند.

















