عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی چهار کتاب برای تغییر قواعد بازی در کسب‌وکار

درباره کتاب‌های «چگونه نوآوری ایجاد کنیم»، «راهنمای کسب‌وکارهای پلتفرمی»، «ماشین بی‌مسئولیتی» و «پروژه اصطکاک» بیشتر بدانید

عصر تراکنش ۹۵ / در شماره نودوپنجم ماهنامه عصر تراکنش به روال همیشگی‌مان مروری بر چهار کتاب مهم صنعت فناوری‌های مالی جهان انداختیم. «چگونه نوآوری ایجاد کنیم»، «راهنمای کسب‌وکارهای پلتفرمی»، «ماشین بی‌مسئولیتی» و «پروژه اصطکاک» عناوین چهار کتابی هستند که در ادامه مروری بر آنها خواهیم داشت.


چگونه نوآوری ایجاد کنیم: راهنمای جامع استراتژی‌ها و مدل‌های تجاری اثبات‌شده برای پیشبرد نوآوری و تحول دیجیتال


چرا مهم است: کتاب «چگونه نوآوری ایجاد کنیم» به شما کمک می‌کند تا هر سازمانی را با استراتژی‌ها و ابزارهای اثبات‌شده‌ی نوآوری متحول کنید. «چگونه نوآوری ایجاد کنیم» با گردآوری تجارب ارزشمند بیش از ۶۰ متفکر برجسته‌ی جهانی، راهنمایی کامل برای تبدیل‌شدن به یک رهبر نوآوری و سازمانی که با هدف پیروزی در رقابت‌ها وارد میدان می‌شود، ارائه می‌دهد. در این کتاب، تمامی روش‌ها، مدل‌های نوآوری کسب‌وکار و فرایندهای لازم برای تحقق تحول دیجیتال در سازمانتان گردآوری شده‌اند. بیش از ۵۰ ابزار، مدل و بوم آماده‌به‌کار در اختیار شماست که می‌توانید فوراً در سازمان خود به کار ببرید. این اثر، نوشته استفان اف. دیفنباخر، بنیان‌گذار یک شرکت مشاوره بین‌المللی و دارنده جوایز متعدد، بر پایه تجربیات او در همکاری با مشتریانی همچون آمازون، بی‌ام‌و، گوگل و فایزر شکل گرفته و یک راهکار جامع و عملی برای تحول نوآورانه ارائه می‌دهد.

خوانندگان در این کتاب می‌آموزند چگونه فرصت‌ها را شناسایی کنند، جایگاه سازمان خود را تعیین و استراتژی کسب‌وکار خود را دقیق‌تر تدوین کنند، رهبری تغییر در فرهنگ سازمانی را بر عهده گیرند، از دلایل رایج شکست دوری کنند و با بهره‌گیری از مدل اثبات‌شده «شناخت و هدایت نوآوری و تحول در سازمان‌ها (UNITE)» مسیر موفقیت را هموار سازند. با مدل‌های آماده‌به‌کار که امکان ورود سریع به عمل را فراهم می‌کنند، «چگونه نوآوری ایجاد کنیم» جایگاهی ویژه در کتابخانه رهبران کسب‌وکار، کارآفرینان و مدیرانی دارد که می‌خواهند سازمان خود را به سطحی بالاتر ارتقا دهند و با بهره‌گیری از استراتژی‌های نوآورانه اثبات‌شده، بر رقبا غلبه کنند.

عنوان اصلیHow to Create Innovation: The Ultimate Guide to Proven Strategies and Business Models to Drive Innovation and Digital Transformation  
نویسندگاناستفان اف. دیفنباخر، کارولین هوتینگر، سوزانه ام. زانینلی، داگلاس لاینز، آندریاس راین
انتشاراتوایلی
سال انتشار۲۰۲۴

راهنمای کسب‌وکارهای پلتفرمی: استراتژی‌های موفق‌ترین شرکت‌های پلتفرمی


چرا مهم است: شرکت‌های پلتفرمی مانند آمازون، علی‌بابا، اپل و گوگل امروز اقتصاد جهان را در دست دارند؛ به طوری که هشت شرکت از ده شرکت باارزش دنیا، از مدل کسب‌وکار پلتفرمی بهره می‌برند. این کسب‌وکارها به‌عنوان واسطه‌های دیجیتال عمل می‌کنند و با استفاده از قدرت شبکه‌ها، عملکردی بسیار فراتر از شرکت‌های سنتی مبتنی بر دارایی‌های فیزیکی دارند. برای مثال، آمازون و علی‌بابا معاملات بین فروشندگان و خریداران را تسهیل می‌کنند، اپل توسعه‌دهندگان اپلیکیشن را به کاربران متصل می‌سازد و گوگل نقش واسطه را در تراکنش‌های میان کاربران اینترنت و تبلیغ‌دهندگان ایفا می‌کند.

هر محصول، خدمت یا کسب‌وکار خرده‌فروشی پتانسیل تبدیل شدن به یک کسب‌وکار پلتفرمی را دارد. کتاب «راهنمای کسب‌وکارهای پلتفرمی» نشان می‌دهد چگونه این تحول را ایجاد کنید. با استفاده از یک چهارچوب پنج‌مرحله‌ای و ۸۸ الگوی کاربردی، می‌توانید از اشتباهات رایج جلوگیری و اطمینان حاصل کنید که استراتژی کسب‌وکار شما به‌درستی اجرا می‌شود. این کتاب برای کارآفرینان، مدیران اجرایی، مدیران محصول و رهبران کسب‌وکار طراحی شده و مجموعه‌ای متنوع از مطالعات موردی کسب‌وکار را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین محتوای تکمیلی از‌جمله ویدئوها، یک بوم (Canvas) پلتفرمی و یک وایت‌پیپر برای مطالعه عمیق‌تر به‌صورت آنلاین در دسترس است.

عنوان اصلیThe Platform Business Navigator
نویسندگانفلیکس ورتمن، سون یونگ، اولیور گاسمن
انتشاراتFT Publishing International
سال انتشار۲۰۲۳

ماشین بی‌مسئولیتی: چرا سیستم‌های بزرگ تصمیم‌های افتضاح می‌گیرند و چطور دنیا عقلش را از دست داد


چرا مهم است: وقتی از گرفتن یک تصمیم طفره می‌رویم، چه سرنوشت ناخوشایندی در انتظار آن است؟ در کتاب «ماشین بی‌مسئولیتی»، دن دیویس بررسی می‌کند که چرا بازارها، نهادها و حتی دولت‌ها به طور نظام‌مند نتایجی را تولید می‌کنند که هیچ‌یک از افراد دخیل، قصد وقوع آن‌ها را نداشته‌اند. این کتاب نوری تازه بر نوشته‌های استافورد بیر (اقتصاددانی افسانه‌ای که در دهه ۱۹۵۰ پیشنهاد کرد سازمان‌ها را باید به مثابه هوش‌های مصنوعی دید، موجوداتی که تصمیماتی می‌گیرند متفاوت از نیت‌های اعضای خود) می‌تاباند.

سایبرنتیک، علمی که بیر برای پیاده‌سازی خودتنظیمی در سازمان‌ها توسعه داد، عمدتاً نادیده گرفته شد و نتیجه آن بحران‌های سیاسی و اقتصادی‌ای است که امروز شاهد آن‌ها هستیم. دن دیویس با ترکیبی هوشمندانه از دقت اقتصادی و نگاه روزنامه‌نگارانه، تحلیل می‌کند چه‌چیزی پس از بیر اشتباه پیش رفت و اگر جهان آن زمان به سایبرنتیک توجه می‌کرد، چه نتایجی می‌توانست حاصل شود. «ماشین بی‌مسئولیتی» روایتی روشن‌کننده و تأثیرگذار است از چرایی و چگونگی مستعد شدن زندگی مدرن به اختلال و ناکارآمدی.

عنوان اصلیThe Unaccountability Machine: Why Big Systems Make Terrible Decisions – and How The World Lost its Mind
نویسندهدن دیویس
انتشاراتProfile Books Ltd
سال انتشار۲۰۲۴

پروژه اصطکاک: چگونه رهبران هوشمند کارهای درست را آسان‌تر و کارهای نادرست را سخت‌تر می‌کنند


چرا مهم است: آدام گرانت می‌گوید: «اگر هر رهبری ایده‌های کتاب «پروژه اصطکاک» را جدی می‌گرفت، دنیا جای کمتر رنج‌آور و پربارتری می‌شد.» هر سازمانی با اصطکاک مخرب روبه‌روست، اما برخی اشکال اصطکاک می‌توانند فوق‌العاده مفید باشند. رهبرانی که در تلاش برای بهبود کارایی محیط کار هستند، اغلب به‌جای حل مشکل، وضعیت را پیچیده‌تر می‌کنند. کتاب «پروژه اصطکاک» نوشته‌ی رابرت آی. ساتون و هاگی رائو، براساس هفت سال پژوهش عملی، به شما می‌آموزد چگونه به «تعمیرکاران اصطکاک» تبدیل شوید.

نویسندگان ابتدا تفکر و عملکرد تعمیرکاران ماهر اصطکاک را تشریح می‌کنند و «جرم‌شناسی اصطکاک» را معرفی می‌کنند تا به خوانندگان کمک کنند کجا باید اصطکاک بد را شناسایی، جلوگیری و اصلاح و کجا باید اصطکاک خوب را حفظ و تقویت کنند. بخش اصلی این کتاب به پنج مشکل رایج و مخرب اصطکاک می‌پردازد: رهبران بی‌توجه، بیماری اضافه‌کاری، ارتباطات ناکارآمد، مسمومیت واژگان تخصصی و افراد و تیم‌های شتابزده و مضطرب. اگر این مشکلات برای شما آشناست، ساتون و رائو در این کتاب همراه شما هستند تا راه‌حل ارائه دهند. در پایان، درس‌هایی برای رهبری پروژه اصطکاک مطرح می‌شود؛ از جمله ارتباط‌دادن مسائل کوچک به مشکلات بزرگ‌تر، استفاده از قدرت ادب، مراقبت و عشق برای پیشبرد طراحی‌ها و تعمیرات، و پذیرش آشفتگی به‌عنوان بخشی ناگزیر از این فرایند.

عنوان اصلیThe Friction Project: How Smart Leaders Make the Right Things Easier and the Wrong Things Harder
نویسندگانرابرت آی. ساتون، هاگی رائو
انتشاراتSt. Martin’s Press
سال انتشار۲۰۲۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.