عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

همواره بر نوآوری و خلق ارزش تمرکز داریم

احسان ترکمن، مدیرعامل پرداخت الکترونیک سامان، درباره اتصال کارت‌خوان‌های این شرکت به پروژه شتاب-میر گفت

عصر تراکنش ۹۵ / با آغاز فاز دوم طرح اتصال شتاب-میر، شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ) با به‌روزرسانی پایانه‌های فروشگاهی خود و افزودن قابلیت پرداخت NFC مبتنی بر فناوری کهربا، زمینه را برای پذیرش تراکنش‌های کارت‌های بانکی روسی از طریق اپلیکیشن میرپی فراهم کرده است. این پروژه با هدف تسهیل تراکنش‌های بین‌المللی، صرفه‌جویی در هزینه‌های تبادل ارز و توسعه صنعت گردشگری درحال‌حاضر در شهرهای گردشگرپذیر مانند تهران، اصفهان، شیراز، یزد، کیش و ابیانه اجرایی شده است.

در گفت‌وگو با احسان ترکمن، مدیرعامل سپ، به ابعاد مختلف این پروژه، نقش مهم سپ و چالش‌های پیش ‌رو پرداختیم. ترکمن تأکید دارد که برای فراهم‌سازی این خدمت، سوئیچ پذیرندگی و نسخه نرم‌افزاری کارت‌خوان‌های سپ به‌روزرسانی و پس از آن تست‌های لازم با همکاری شرکت شاپرک و خدمات انفورماتیک انجام شده است. به گفته او، این مسیر با چالش‌هایی نظیر تأخیر در دریافت اپلیکیشن رسمی کارت بانکی روسیه، هماهنگی زمان‌بندی تسویه‌ها و همچنین نوسانات نرخ ارز همراه بود. با‌این‌حال، سپ با همکاری نزدیک با بانک مرکزی و شاپرک، موفق به پشت سر گذاشتن این موانع شده است. ترکمن در ادامه به نقش این شرکت در فاز سوم پروژه شتاب-میر هم اشاره می‌کند و می‌گوید که به محض دریافت مستندات و انجام پیاده‌سازی‌های فنی لازم روی اپلیکیشن ۷۲۴، امکان خرید گردشگران ایرانی در روسیه نیز از طریق پایانه‌های فروشگاهی این کشور فراهم خواهد شد. در ادامه، جزئیات بیشتری از این گفت‌وگو و مسیر توسعه‌ای را که سپ در این پروژه طی کرده است می‌خوانید.


نقش‌آفرینی سپ در فعال‌سازی شتاب-میر


طرح اتصال شتاب-میر، پروژه‌‌ای مشترک و حاصل همکاری بین‌المللی بین دو کشور ایران و روسیه است که با هدف تسهیل تراکنش‌های مالی برای گردشگران روسیه و ایران عملیاتی شده است. این پروژه که در سه فاز طراحی شده، زیرساخت‌های مالی را برای استفاده آسان و امن از خدمات پرداخت دیجیتال در سفرهای برون‌مرزی فراهم می‌سازد. در فاز نخست، گردشگران ایرانی که به روسیه سفر می‌کنند، می‌توانند با استفاده از کارت‌های بانکی شتاب یا اپلیکیشن‌های پرداخت ایرانی، از دستگاه‌های خودپرداز در روسیه ارز موردنیاز خود را دریافت کنند. این خدمات با بهره‌گیری از فناوری NFC انجام می‌شود و دیگر نیازی به حمل ارز در سفر نیست.

فاز دوم این پروژه به تسهیل پرداخت برای گردشگران روسی در ایران اختصاص دارد. در این مرحله، کاربران اپلیکیشن میرپی می‌توانند از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مبتنی بر NFC که در اصناف منتخب و زیر نظر بانک مرکزی و شاپرک فعال شده‌اند، پرداخت‌های خود را انجام دهند. در فاز سوم نیز مجدداً تمرکز بر گردشگران ایرانی در روسیه است، اما با یک تفاوت مهم؛ در این فاز امکان خرید مستقیم از کارت‌خوان‌های روسی با استفاده از اپلیکیشن‌های ایرانی مانند ۷۲۴ و فناوری NFC، بدون نیاز به کارت فیزیکی ایجاد می‌شود.

بیست‌وسوم اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز مرحله دوم اتصال شبکه شتاب ایران و میر روسیه با هدف تسهیل پرداخت گردشگران و کسب‌وکارهای روسی در ایران رونمایی شد. با آغاز این فاز، گردشگران روسی می‌توانند با اپلیکیشن «میرپی» از طریق پایانه‌های فروش مجهز به فناوری NFC در ایران خرید کنند. شرکت پرداخت الکترونیک سامان نیز با به‌روزرسانی پایانه‌های فروشگاهی خود و افزودن قابلیت پرداخت NFC مبتنی بر فناوری کهربا، امکان پذیرش تراکنش‌های کارت‌های بانکی روسی از طریق اپلیکیشن میرپی را برای پذیرندگان کارت‌خوان‌های خود فراهم کرده است.

احسان ترکمن، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان، درباره فعال‌سازی این خدمت روی کارت‌خوان‌های سپ می‌گوید: «این پروژه از اواسط سال گذشته به‌صورت جدی از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد و سپ به‌عنوان شرکتی پیشرو در حوزه پرداخت، از طرف بانک مرکزی برای پیاده‌سازی آن انتخاب شد. فعالیت‌های ما با هدف رونمایی از این سرویس در فصل بهار، با سرعت آغاز شد. برای راه‌اندازی پروژه، سوئیچ پذیرندگی و نسخه نرم‌افزاری پایانه‌های فروش براساس مستندات فنی به‌روزرسانی و پس از آن، تست‌های لازم با همکاری شرکت شاپرک و خدمات انفورماتیک انجام شد.»

ترکمن سپس درباره این موضوع صحبت می‌کند که چه عواملی باعث شد سپ در اجرای فاز دوم این پروژه نقش کلیدی ایفا کند. او دراین‌باره این‌طور توضیح داد: «سپ به عنوان نخستین ارائه‌کننده خدمات پرداخت در ایران، همواره به خلق ارزش و نوآوری تأکید دارد و علاوه بر اقدامات توسعه‌ای مستمر، همواره در اجرای پروژه‌های کلان و حاکمیتی در کنار رگولاتور حضور فعال داشته است. سرعت و دقت بالا، کیفیت مناسب و پایبندی به زمان‌بندی در اجرای پروژه‌ها باعث شده است اعتماد کامل رگولاتور نسبت به سپ به‌عنوان بازوی اجرایی قابل اتکا و پیشرو جلب شود. نمونه‌هایی از این نقش‌آفرینی موفق، در پروژه‌هایی نظیر کالابرگ، شتاب میر و کهربا نیز مشاهده شده است.»


عبور از چالش‌ها در مسیر کهربا


مدیرعامل سپ درباره چالش‌هایی که در مسیر فعال‌سازی خدمت کهربا بر بستر کارت‌خوان‌های این شرکت با آن مواجه شدند، توضیح می‌دهد: «در فرایند اجرای این پروژه با مشکلاتی روبه‌رو بودیم. اگرچه سوئیچ پذیرندگی و نسخه نرم‌افزاری کارت‌خوان‌ها آماده و به‌روزرسانی شده بود، اما اپلیکیشن رسمی کارت بانکی روسیه برای انجام تست تراکنش موفق در دسترس نبود. به همین دلیل، حدود دو تا سه هفته منتظر ماندیم تا با همکاری شرکت شاپرک و بانک مرکزی، اپلیکیشن را از طریق سفارت روسیه دریافت کنیم. چالش دیگر مربوط به هماهنگی زمان تسویه با پذیرنده بود؛ زیرا زمان CutOff سوئیچ پذیرنده باید با زمان CutOff سوئیچ روسیه همسان می‌شد که این موضوع باعث شد عملاً دو زمان متفاوت برای CutOff در سوئیچ تعریف کنیم. علاوه بر این، با توجه به نوسانات نرخ ارز و تغییرات نسبت روبل به ریال، لازم بود نرخ‌ها به‌صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی شوند.»


فعال‌سازی کهربا در کارت‌خوان‌های سپ برای تمامی اصناف


ترکمن درباره زیرساخت‌ها و تغییراتی که برای پشتیبانی از اپلیکیشن میرپی در پایانه‌های فروش سپ ایجاد شده‌اند، توضیح می‌دهد که تمامی تغییرات از نوع نرم‌افزاری بوده و شامل به‌روزرسانی سوئیچ پذیرندگی سپ و نسخه کارت‌خوان‌ها جهت تعامل با اپلیکیشن میرپی بر اساس پروتکل اعلام‌شده توسط شاپرک بوده است. او می‌افزاید: «با توجه به تعدد برندهای کارت‌خوان، توسعه نسخه به صورت جداگانه برای هر برند انجام شده که یکی از چالش‌های مهم پروژه بود. همچنین تغییرات مستندات فنی در حین فرایند توسعه، از دیگر چالش‌های این پروژه بود.»

به گفته مدیرعامل سپ، فعال‌سازی سرویس شتاب-میر برای کارت‌خوان‌ها دو بخش اصلی دارد: بخش اول تغییر نسخه کارت‌خوان‌هاست و بخش دوم عقد قرارداد با پذیرنده و دریافت درخواست از سوی پذیرندگان جهت فعال‌سازی سرویس با توجه به کارمزد مربوطه. او در این زمینه می‌گوید: «در فاز اول، سرویس برای تمامی پذیرندگان معرفی‌شده توسط شاپرک فعال شده و در‌حال‌حاضر هیچ محدودیتی برای فعال‌سازی وجود ندارد. پذیرندگان می‌توانند با تماس با مرکز ارتباط با مشتریان سپ، درخواست فعال‌سازی این سرویس را ارائه دهند.»

ترکمن اشاره می‌کند که فعال‌سازی این سرویس بر بستر کارت‌خوان‌های سپ برای تمامی اصناف و مقاصدی که گردشگران روس به آنها نیاز دارند، در دستور کار این شرکت قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنند تا پایان تیرماه سال جاری به‌طور کامل نهایی شود. او همچنین بیان می‌کند که فناوری NFC مبتنی بر «کهربا» در کارت‌خوان‌های سپ محدود به پروژه شتاب-میر نیست و قابلیت توسعه برای انواع تراکنش‌ها را دارد. در این رابطه ترکمن توضیح می‌دهد: «تمامی دارندگان کارت بانکی می‌توانند از طریق اپلیکیشن «۷۲۴» تراکنش‌های NFC را روی کارت‌خوان‌های سپ و همچنین سایر کارت‌خوان‌های شرکت‌های پرداخت انجام دهند.»

در پاسخ به پرسشی درباره نقش سپ در اجرای فاز سوم پروژه شتاب-میر، ترکمن می‌گوید: «به‌محض دریافت مستندات فنی، پیاده‌سازی بر بستر اپلیکیشن ۷۲۴ برای فراهم کردن امکان خرید دارندگان کارت ایرانی (توریست‌های ایرانی) روی دستگاه‌های کارت‌خوان کشور روسیه را نیز عملیاتی خواهیم کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.