انتشار گزارش سال، بخشی از هویت برند ماست
در گفتوگو با مهدی معرفتی، مدیرعامل و هادی عسگرزاده، رئیس هیئتمدیره پیمان درباره انتشار گزارش سال ۱۴۰۳ این شرکت مطرح شد
عصر تراکنش ۹۵ / پیمان بهعنوان کسبوکاری که رهبری بازار دایرکت دبیت کشور را در اختیار دارد، برای دومین سال متوالی گزارش عملکرد سالانه خود را منتشر کرده است. به بهانهی انتشار این گزارش، با مهدی معرفتی، مدیرعامل و هادی عسگرزاده، رئیس هیئتمدیره پیمان به گفتوگو نشستیم تا ضمن مرور دستاوردهای سال ۱۴۰۳، با چالشها و چشماندازهای پیشروی این شرکت نیز آشنا شویم. بر اساس این گزارش، پیمان در سال گذشته با رشد چشمگیر تعداد تراکنشها به ۲۴ میلیون و ارزش ۶/۵ همت، موفق شده جایگاه خود را بهعنوان رهبر بازار دایرکت دبیت تثبیت کند. مدیران پیمان در این گفتوگو به توسعه پوشش بانکی تا ۱۳ بانک و ورود به حوزههای جدید اشاره و از رشد سرویس دایرکت دبیت در میان کسبوکارها و کاربران ابراز خرسندی میکنند و یکی از برنامههای استراتژیک این شرکت تا پایان سال ۱۴۰۴ را گسترش پوشش بانکی، بهبود زیرساخت و توسعه ارائه سرویس پرداخت مستقیم به پلتفرمهای خریدوفروش آنلاین طلا و حوزه خردهفروشی عنوان میکنند. در ادامه گزارشی از این گفتوگو را میخوانید.
تثبیت رشد و ارتقای زیرساختها در پیمان
طبق صحبتهای مهدی معرفتی، مدیرعامل پیمان، تمرکز اصلی این شرکت در سال ۱۴۰۳ بر گسترش نفوذ دایرکت دبیت، تثبیت جایگاه بهعنوان رهبر بازار و ارتقای زیرساختهای فنی بود. او میگوید: «با افزایش بانکهای طرف قرارداد و پیوستن بانکهای جدید مثل بانک سپه، دسترسی کاربران برای استفاده از پرداخت مستقیم بیشتر شد. شاید بتوان گفت یکی از اولویتهای اصلی پیمان در سال ۱۴۰۳، گسترش پوشش بانکی و کسبوکاری بود. بهطوری که این سرویس در کسبوکارهای جدیدی پیادهسازی شد و با ارتقای زیرساخت فنی، پایداری و نرخ موفقیت تراکنشها بهبود یافت.»

هادی عسگرزاده، رئیس هیئتمدیره پیمان نیز سال ۱۴۰۳ را برای پیمان «سال تثبیت رشد و تلاش مستمر» توصیف میکند و میگوید: «در این سال رکوردهای جالب توجه و چشمگیری از نظر عملکردی در پیمان ثبت شد. خوشبختانه علیرغم تمام چالشهای موجود در فضای کسبوکار کشور، موفق شدیم تا حد بسیار خوبی به اهدافی که برای سال ۱۴۰۳ ترسیم کرده بودیم، برسیم.»
چالشهای پیشروی پیمان در مسیر توسعه
عسگرزاده یکی از مهمترین چالشهای پیمان در یک سال گذشته را کمبود آشنایی کاربران نهایی با مفهوم و مزایای دایرکت دبیت عنوان میکند و میگوید: «اگرچه در ابتدای کار پیمان، بسیاری از کاربران شناخت کافی از این سرویس نداشتند، اما با تمرکز بر آموزش، اطلاعرسانی و فرهنگسازی، توانستیم آگاهی عمومی را بهشکل مطلوبی افزایش دهیم و استفاده از پرداخت مستقیم را بیشتر کنیم.»
سپس معرفتی به چالش دیگر اشاره میکند و آن را فرایندهای کند و بعضاً پیچیده در همکاری با بانکها و پیادهسازی سرویس دایرکت دبیت پیمان میداند. او در این خصوص توضیح میدهد: «اقبال اولیه برخی بانکها به پیادهسازی این راهکار کماکان پایین است؛ علاوهبر این، زیرساختهای فنی بانکی نیز در برخی موارد نیاز به توسعه و بهینهسازی جدی دارد تا ظرفیت پاسخگویی به راهکارهای نوین مانند پرداخت مستقیم فراهم شده و فرایند اجرا سرعت بیشتری پیدا کند. یکی از مهمترین چالشهای سال گذشته، اعمال محدودیتهای نظارتی برای صرافیهای رمزارزی بود. موضوعی که مستقیماً پیمان و برخی از پذیرندگان ما را تحت تأثیر قرار داد. در نتیجه، از اوایل بهمنماه ۱۴۰۳ ارائه خدمات پیمان به این کسبوکارها متوقف شد. با اینحال، در اسفندماه و با صدور بخشنامهای از سوی بانک مرکزی، این محدودیت برطرف شد. این وقفه حدوداً ۵۰ روزه برای ما تنها یک مانع نبود؛ بلکه یادآور اهمیت تعامل فعال، شفاف و مستمر با نهادهای تنظیمگر بود.»
به گفته عسگرزاده، پیمان مانند بسیاری از شرکتهای فعال در صنعت فینتک، با چالش کمبود نیروی انسانی متخصص نیز روبهرو است؛ این در حالیست که هزینههای شرکت هم متأثر از تورم و وضعیت اقتصادی کشور روزبهروز در حال بیشتر شدن است: «چالشی که البته میدانیم اغلب بازیگران این صنعت هم با آن روبهرو هستند.»
آمار و ارقامی از عملکرد پیمان در سال ۱۴۰۳
مدیرعامل پیمان سپس آمار و ارقامی از عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۳ ارائه میکند. طبق صحبتهای او، از نظر تعداد تراکنش با رشدی بیشتر از ۱۰۰ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۲ مواجه شدند و نزدیک به ۲۴ میلیون تراکنش موفق داشتند. او توضیح میدهد: «همچنین در شاخص ارزش ریالی تراکنشها با رشدی ۵۷۰ درصدی، مجموع مبلغ تراکنشها به عدد ۶۵۰۰ میلیارد تومان (۶/۵ همت) رسید. همچنین تعداد کاربران فعال پیمان از ۱،۲۰۰،۰۰۰ نفر عبور کرد. این کاربران بیش از ۱،۴۰۰،۰۰۰ پیمان فعال (قرارداد پرداخت مستقیم) با کسبوکارهای گوناگون در سال ۱۴۰۳ داشتند.»
مقایسه عملکرد پیمان در سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳
در سال ۱۴۰۲ پیمان متمرکز بر بنا نهادن زیرساخت و توسعه هرچه بهتر آن و همچنین اقدامات مربوط به تأسیس شرکت مستقل بود، اما در سال ۱۴۰۳ این شرکت توانست وارد مرحله تثبیت و رشد این روش پرداخت شود. معرفتی در این باره میگوید: «کسبوکارها حالا پیمان را بهعنوان یک زیرساخت پایدار پرداخت مستقیم میشناسند، نه فقط یک سرویس مکمل.»
عسگرزاده با بیان این موضوع توضیح میدهد: «یکی از شاخصترین نشانههای این تغییر، رشد چشمگیر کاربران چندپیمانی بود. یعنی کاربرانی که با بیش از یک کسبوکار دارای قرارداد پرداخت مستقیم هستند. در حالیکه در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹۰ درصد کاربران تنها یک پیمان فعال داشتند، در سال ۱۴۰۳ فقط ۵۷ درصد از آنها تکپیمانی باقی ماندند و مابقی تعداد قراردادهای خود را در دیگر اپلیکیشنها افزایش دادند.»
رشد استفاده از دایرکت دبیت و رضایت کاربران
عسگرزاده میگوید که استفاده از دایرکت دبیت در میان کاربران در سال ۱۴۰۳ رشد چشمگیری داشت: «۲ برابر شدن تعداد و ۶ برابر شدن مبلغ تراکنشهای پیمان نشاندهنده رشد و افزایش چشمگیر میزان استفاده از دایرکت دبیت توسط کاربران است.»
معرفتی نیز اشاره میکند که تعداد پیمانهای فعال نیز با رشدی ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۴/۱ میلیون رسید: «این رشد چشمگیر نیز گواهی بر تقویت جایگاه دایرکت دبیت در رفتارهای مالی روزمره است. نرخ ۷۶ درصدی تبدیل پیمانها به تراکنش نیز نشان میدهد که دایرکت دبیت از مرحلهی «آشنایی اولیه» عبور کرده و به بخشی قابل اعتماد از الگوی پرداخت کاربران تبدیل شده که نشانهای روشن از رضایتمندی و کارآمدی این خدمت است.»
پیمان؛ رهبر بازار دایرکت دبیت
معرفتی با بیان اینکه پیمان بزرگترین و نخستین ارائهدهندهی سرویس دایرکت دبیت در ایران است میگوید: «در سال ۱۴۰۳، پیمان توانست با پوشش ۱۳ بانک فعال کشور، امکان استفاده از پرداخت مستقیم را برای ۷۰ درصد از دارندگان کارتهای بانکی تراکنشدار کشور فراهم کند. از نظر سهم بازار در تراکنشهای آنلاین نیز، پیمان در سال گذشته با ثبت بیش از ۲۳ میلیون تراکنش موفق و مبلغی بالغ بر۵/۶ همت، موفق شد حدود ۰/۷ درصد از تعداد ۰/۱۷ درصد از مبلغ کل تراکنشهای اینترنتی کشور را پوشش دهد.»
جذابترین آمار گزارش سال ۱۴۰۳ پیمان
عسگرزاده بر این عقیده است که جذابترین و چشمگیرترین آمار گزارش ۱۴۰۳ این شرکت به نرخ شکلگیری پیمانهای جدید میان کاربران و کسبوکارها اختصاص دارد. او میگوید: «در این سال، بیش از دو میلیون پیمان جدید از سوی کاربران به ثبت رسیده؛ یعنی هر ۱۵ ثانیه، یک پیمان جدید.»

گسترش پوشش بانکی و ورود به بخشهای جدید بازار
در سال ۱۴۰۴، گسترش پوشش بانکی همچنان یکی از اولویتهای راهبردی پیمان خواهد بود. رئیس هیئتمدیره پیمان با بیان این موضوع میگوید: «هدف ما فراهمکردن امکان استفاده از پرداخت مستقیم برای طیف وسیعتری از مشتریان بانکی کشور است. در کنار این هدف، پیمان با تمرکز بر توسعهی همهجانبه خدمات، مسیر رشد خود را ادامه خواهد داد. ورود به بازار خردهفروشی و طراحی راهکارهای سادهسازیشده برای فروشگاههای آنلاین، از برنامههای مهم ما در سال پیشروست. همچنین توسعه کامل و ساختاریافتهی سیستم بازگشت وجه (Refund)، بهمنظور بهبود تجربه کاربران بهویژه در کسبوکارهای پرتراکنش و اشتراکی را در دستور کار قرار دادیم.»
از دیگر گامهای استراتژیک پیمان در سال ۱۴۰۴ طبق صحبتهای معرفتی، فراهمکردن زیرساختهای لازم برای ارائه پرداخت مستقیم در حوزه داراییهای دیجیتال مانند پلتفرمهای خریدوفروش آنلاین طلا است: «حوزهای که نیازمند راهکارهایی امنتر، منعطفتر و متناسب با ویژگیهای این بازار است. در نهایت، امکانسنجی برای ارائه خدمات به کاربران نهایی، با هدف خلق تجربهای روان و شخصیسازیشده از پرداخت مستقیم، بخش دیگری از چشمانداز ما برای سال جدید است.»
اهمیت انتشار گزارش سالانه پیمان
شفافیت در انتشار آمارهای مرتبط با نحوه عملکرد کسبوکارها، یکی از اتفاقات رایجی است که در جهان تجارت همواره شاهد آن بودهایم و در داخل کشور هم برخی از کسبوکارها در سالهای اخیر به سمت آن حرکت کردهاند. به نظر میرسد پیمان، خود را به این اصول پایبند کرده است که آمارهایش را بهصورت مرتب منتشر کند و این دومین سالی است که اقدام به انتشار گزارش سال خود کرده است. رئیس هیئتمدیره پیمان درباره اهمیت انتشار گزارش سالانه میگوید: «ما باور داریم شفافیت، پایهی اعتماد است. انتشار گزارش سالانه برای پیمان فقط به انجام وظیفه محدود نمیشود، بلکه بخشی از هویت برند ماست.»
معرفتی نیز با اشاره به اینکه این دومین سالی است که گزارش عملکرد خود را منتشر میکنند، میگوید: «هدفمان این است که روایت صادقانهمان در اکوسیستم فینتک و پرداخت ایران شنیده شود. همچنین این گزارشها به ما امکان میدهند تا رشد، چالشها و مسیر آینده خود را مستند کنیم و خود را بر استمرار اهداف خود مکلف بدانیم.»