عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

عصر تراکنش شماره 59 تیر 1401

زمان مطالعه: 7 دقیقه

پنجاه‌ونهمین شماره ماهنامه عصر تراکنش با تصویری از احمد سلمانی‌آرانی منتشر شد. بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ابرپروژه‌ای که در بانک سپه رخ داد، اتفاق بزرگی بود که نمونه‌اش در تاریخ بانکداری ایران وجود نداشت و کاری بسیار پیچیده، پرریسک و سخت بوده که نمی‌توان انجامش را به یک نفر نسبت داد و یقیناً صدها نفر در انجام موفقیت‌آمیز این رویداد نقش‌های کوچک و بزرگی داشته‌اند، ولی در این اتفاق نقش کلیدی سیدمهدی حسینی به‌عنوان فرد استراتژیست و نقش احمد سلمانی‌آرانی به‌عنوان کسی که در میدان، رابطه قوی و مستقیمی با تمام تیم‌ها و گروه‌ها جهت پیشبرد اهداف داشته، پررنگ‌تر است.

در گفت‌وگویی که با احمد سلمانی آرانی داشتیم به مسیر حرفه‌ای که او تاکنون طی کرده، پرداخته‌ایم؛ از شعبه کاشان تا پروژه کربنکینگ بانک سپه. در شماره پنجاه‌ونهم ماهنامه عصر تراکنش پرونده‌ای درباره وضعیت اعتبارسنجی در کشور و چالش‌هایی را که این حوزه با آن روبه‌روست، می‌خوانید. در ادامه، نگاهی بر مطالب پنجاه‌ونهمین شماره ماهنامه عصر تراکنش خواهیم داشت.


بیت‌کوین به کدام سو می‌رود؟


در بخش گزارش‌های این شماره، به روال هر ماه، مروری بر مهم‌ترین اخبار یک ماه گذشته داشتیم. در این ماه تعدادی از شرکت‌های فعال در این صنعت مجمع عمومی خود را برگزار کردند و همچنین شاهد انتصاب‌های جدیدی در مجموعه‌ها بودیم. با این حال چند خبر مهم این ماه یکی شوک بانک مرکزی به پلتفرم‌های اعتبارسنجی بود که بانک مرکزی به مؤسسه اعتبارسنجی رتبه‌بندی ایران دستور داد به همکاری خود با نمایندگان فروش پایان دهد. از دیگر اخبار این ماه خداحافظی ابوطالب نجفی از شرکت خدمات انفورماتیک و دیگری تبرئه‌شدن دیواندری بعد از سه سال محاکمه و زندان بود.

علاوه بر اخبار، در گزارشی پرسشنامه‌ای آماده کردیم که جمعاً ۲۹ تن از مدیران عامل و مدیران ارشد ۱۴ صرافی رمزارز کشور به آن پاسخ دادند و تحلیل‌های خود را از وضعیت آشفته فعلی رمزارزها گفتند. نکته حائز اهمیت در پاسخ‌ها، تأکید ۹۷ درصد پاسخ‌دهندگان بر عدم خروج از بازار است؛ به شکلی که ۴۵ درصد پاسخ‌دهندگان، استراتژی هولد و ۵۲ درصد استراتژی خرید در کف را برای ورود به بازار پیشنهاد می‌دهند. همچنین به بهانه روز فناوری اطلاعات که ۲۲ تیرماه است، یادداشت‌هایی از تصمیم‌سازان و فعالان حوزه فناوری اطلاعات کشور در رابطه با اهمیت این روز در کشور می‌خوانید.


نگاهی به سه کسب‌وکار فناوری‌محور و روایت زندگی دو مدیر


در بخش باشگاه نیز مصاحبه‌هایی از سه کسب‌وکار «سنباد»، «یک‌پی» و «فناپ‌تک» را می‌خوانید که در گفت‌وگو با مدیران ارشد این کسب‌وکارها به اقدامات‌شان در یک سال گذشته و برنامه‌هایشان برای آینده پرداختیم. در گفت‌وگوی ماه این شماره عصر تراکنش نیز به سراغ احمد سلمانی‌آرانی رفتیم و ابتدا درباره مسیر حرفه‌ای که تاکنون طی کرده، صحبت کردیم و سپس به پروژه مهاجرت بانک سپه به کربنکینگ جدید و در ادامه آن، ادغام بانک‌های نظامی پرداختیم.

آرانی طی بیش از ۳۳ سال فعالیت‌ در بانک سپه، سه دوره بانکداری را تجربه کرده است. او می‌گوید که پاداش بیش از دو دهه زحمت و خدمات خود را در دهه آخر خدمتش گرفته است. او در این‌باره می‌گوید: «منظورم این است که خداوند لطف کرد و به دل هیئت‌مدیره انداخت که من را به حوزه آی‌تی بفرستند.»

داستان زندگی سیدعلیرضا رادمنش، بنیان‌گذار صرافی رمزینکس و هم‌بنیان‌گذار قسطا نیز یکی دیگر از گزارش‌های این بخش است. رادمنش تقریباً از سال ۱۳۹۶ پس از آشنایی‌اش با مفهوم بلاکچین و رمزارزها، مسیر زندگی خود را به سمت بلاکچین برد و در اسفند ۱۳۹۶ ایده «صرافی رمزینکس» را شکل داد.


اعتبارسنجی؛ انحصار یا تکثر؟


خردادماه خبری فضای کسب‌وکار را تحت ‌تأثیر قرار داد؛ بانک مرکزی طی یک دستور، شرکت مشاوره و رتبه‌بندی اعتباری ایران را از کار با ریسلرها منع کرد. گرچه به فاصله چند روز و بعد از پیگیری‌ها و انتقادات این دستور لغو شد، اما همین اتفاق بحث انحصار در اعتبارسنجی را پیش کشید. شرکت رتبه‌بندی ایران، تنها شرکت اعتبارسنجی در ایران است و پرسش اینجاست که آیا این انحصار باید ادامه یابد یا نیاز به ورود شرکت‌های دیگر به حوزه اعتبارسنجی ضروری است؟

با همین پرسش، طی چند گزارش در بخش تنظیم‌گری این شماره، موضوع را بررسی کردیم. طی این واکاوی‌ها و با مقایسه تجربه جهانی در نسبت با ایران، کارشناسان و فعالان حوزه اعتبارسنجی از ضرورت تقویت مؤلفه‌های اعتبارسنجی گفتند و شرکت‌های کسب‌وکار آنلاین معتقد بودند گزارش‌های اعتباری شرکت اعتبارسنجی ایران که بر اطلاعات بانکی تکیه دارد، برای آنها کافی نیست و فضای تسهیلات‌دهی امروز به گزارش‌های اعتباری جزئی‌تر و مشتمل بر رفتارهای مالی نیاز دارد. مهم‌ترین گزاره‌ای که در این بررسی‌ها به آن رسیدیم، ضرورت تصویب قانونی بود که این مجوز را به اعتبارسنج‌ها بدهد تا اطلاعات مالی افراد را بدون افشای نام منتشر کند.


هدف وب ۳؛ غیرمتمرکز کردن همه‌چیز


اگر بگوییم هدف اولیه رمزارزها غیرمتمرکز کردن پول بود، هدف وب ۳ غیرمتمرکز کردن همه‌چیز است و مأموریت تقریباً بی‌نهایت ایده‌آلی دارد که به این شرح است: رها کردن انسان از سلطه شرکت‌های فناوری بزرگ و همچنین سرمایه‌داری بهره‌کشانه، آن هم صرفاً از طریق کد. مجله وایرد در گزارش مفصلی به هدف شکل‌گیری وب ۳ پرداخته و گریزی به همایش امسال ETH Denver، بزرگ‌ترین رویداد دنیای اتریوم و وب ۳ در ایالت کلرادو زده است.

در این گزارش آمده که وب ۳ می‌خواهد دو مفهوم (غیرمتمرکزسازی و نظریه‌ بازی‌ها) را در تمام زندگی دیجیتال به ‌کار بگیرد. وسیله اصلی برای دستیابی به این هدف نیز اتریوم است؛ بلاکچینی که علاوه بر به‌کارگیری قابلیت‌های کلیدی بیت‌کوین، نوآوری مهمی را به آن اضافه کرد و با زبان برنامه‌نویسی خودش طراحی شده بود تا توسعه‌دهندگان بتوانند اپلیکیشن و در نهایت زیرساخت دیجیتال غیرمتمرکز کاملاً جدیدی بسازند که اپلیکیشن‌ها بر بستر آن اجرا شوند. متن کامل این گزارش را می‌توانید در بخش جهان این شماره عصر تراکنش بخوانید.


نوآوری و تسهیلات برای همه


در بخش راهنمای این شماره نیز مانند گذشته، نگاهی به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان داشتیم و چهار کتاب «آینده پول»، «هندبوک متاورس»، «بازآفرینی سازمان» و «هدایت استراتژی دیجیتال» را معرفی کردیم. علاوه بر اینها، ۱۲ شرکت‌ لندتک ایرانی را که فرایند وام‌دهی را برای مردم آسان کرده‌اند، معرفی کرده‌ایم. دارا، تالی، ازکی‌وام، دیجی‌پی، لندو، اعتبارینو، والتا، قسطا، کیپا، تارا، اسنپ‌پی و سامانه مرآت از جمله کسب‌وکارهای فعال در حوزه لندتک در کشور هستند که در این گزارش به معرفی آنها پرداخته‌ایم.

همچنین دستگاه جاستون شرکت فناپ‌تک را معرفی کرده‌ایم. دستگاه جاستون با محوریت هوش مصنوعی در حال حاضر با سنجش چهره افراد، آنها را از حیث استفاده از ماسک و همچنین تشخیص دمای بدن ارزیابی می‌کند و در صورت تأیید به ارائه نوبت به مشتری می‌پردازد. جاستون به شکلی جایگزین دیجیتال میز خدمت در شعبه‌های بانک و مراکزی است که مبتنی بر خدمت حضوری شکل گرفته‌اند و جامعه هدف آن می‌تواند علاوه بر بانک‌ها، پلیس+‍۱۰ و دفاتر خدمات الکترونیک دولت نیز باشد. معرفی مدیران عامل شرکت‌های بیمه‌ای کشور نیز از دیگر مطالب این شماره عصر تراکنش است.

دریافت فایل ماهنامه عصر تراکنش شماره 59

دریافت اشتراک ماهنامه عصر تراکنش


فهرست مطالب


یادداشت‌ها:

گزارش‌ها:

باشگاه:

تنظیم‌گری:

جهان:

راهنما:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

حامیان عصر تراکنش