عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

معرفی ۲۵ فین‌تک برتر خاورمیانه در سال ۲۰۲۲

شرکت‌های فین‌تک خاورمیانه به رهبری خود در حوزه‌های پرداخت‌ الکترونیکی و BNPL ادامه می‌دهند؛ دریابید که آنها چه کسانی هستند و چگونه صنعت نوآورانه را مختل می‌کنند

زمان مطالعه: 12 دقیقه

عصر تراکنش ۶۴ / شرکت‌های فین‌تک، از شرکت‌های پرداخت الکترونیکی گرفته تا بانکداری باز و شرکت‌های تبادل دارایی‌های کریپتو، در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا حسابی رونق یافته‌اند. مشتریان این شرکت‌ها نسلی جوان‌اند که اولویت اول‌شان فناوری است و روزبه‌روز بر تعدادشان افزوده می‌شود. طبق گزارشی از KPMG، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فین‌تک در اروپا، خاورمیانه و آفریقا (منطقه EMEA) در سال 2021 به 77.4 میلیارد دلار و 1859 معامله رسیده است. این رقم در سال 2020، 26.7 میلیارد دلار بود.

سرمایه‌گذاری خطرپذیر در فین‌تک در سال گذشته در منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا به بالاترین حد و به 30 میلیارد دلار رسید. این رقم بیش از سه‌برابر رقم اوج سال 2020، یعنی 9.9 میلیارد دلار بود. هنوز هم میلیون‌ها نفر در خاورمیانه دسترسی کافی به خدمات بانکداری و پرداخت ندارند. با این حال حوزه‌هایی مانند بانکداری باز، کریپتو و معاملات سهام در حال به دست گرفتن قدرت در بازارهایی مانند بحرین، امارات متحده عربی و مصر هستند. شرکت‌های پرداخت قسمت اعظم فهرست 25 شرکت برتر فین‌تک در خاورمیانه در سال 2022 را تشکیل می‌دهند.

شرکت اردنی MadfootatCom یکی از موفق‌ترین شرکت‌های پرداختی است که در سال 2021 بیش از 13 میلیارد دلار تراکنش انجام داد. شرکت مصری Fawry، شرکت PayTabs در عربستان سعودی و شرکت MyFatoorah در کویت هم مشغول تحول‌آفرینی در بخش پرداخت در کشورهای خودشان هستند. پلتفرم‌های الان بخر، بعداً پرداخت کن، همچنان سودآور هستند و چهار شرکت این‌چنینی در فهرست ما حضور دارند؛ Tamara از عربستان سعودی، ValU از مصر و tabby و Postpay از امارات متحده عربی.

بر خلاف شرایط ناخوشایند بازار امسال، پلتفرم‌های معاملات رمزارزی جدید همچنان در حال ظهور هستند. پلتفرم بحرینی Rain قوی‌ترین بازیکن این تیم است. اوایل امسال شرکت Rain موفق به دریافت 110 میلیارد دلار در جذب سرمایه سری B شد. امارات متحده عربی حضور پررنگی در فهرست شرکت‌های فین‌تک 2022 دارد و هشت شرکت از 25 شرکت را تشکیل می‌دهد. عربستان سعودی و مصر با پنج شرکت بعد از امارات قرار گرفته‌اند.


روش‌شناسی


فهرست «25 شرکت برتر فین‌تک خاورمیانه در سال 2022» به‌ترتیب حروف الفبا نوشته شده و نشان‌دهنده درجه‌بندی نیست. ما این فهرست را با در نظر گرفتن شرکت‌هایی که از فناوری در بخش مالی استفاده می‌کردند، تهیه کرده‌ایم. مانند پرداخت، بیمه، بلا‌کچین و کریپتوکارنسی، بانکداری دیجیتال، سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی، وام‌دهی و حوزه مالی شخصی. البته شرکت‌های فین‌تکی را که تحت مالکیت صرافی‌ها، بانک‌ها، دولت‌ها و شرکت‌های مخابراتی بودند، در نظر نگرفته‌ایم. اطلاعات لازم برای فهرست را از منابع، گفته‌ها و پرسش‌نامه‌های دست‌اول جمع‌آوری کرده‌ایم. در جمع‌آوری اطلاعات این موارد را در نظر گرفته‌ایم:

  • میزان پول جابه‌جاشده از طریق کانال‌های دیجیتال در سال 2021؛
  • دفعات دانلود اپلیکیشن و تعداد کاربران فعال؛
  • تعداد کشورهایی که شرکت در آنها فعالیت می‌کند؛
  • رشد سال گذشته؛
  • مثال‌هایی از نوآوری در پرداخت دیجیتال؛
  • تأثیر روی مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها؛
  • جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران خطرپذیر؛

هلدینگ AMAN


AMAN زیرمجموعه‌ای از هلدینگ Rya است که خدمات پرداخت الکترونیک، الان بخر، بعداً پرداخت کن (BNPL)، سرمایه‌گذاری خرد و خدمات SME ارائه می‌دهد. این شرکت روزانه از طریق 170 هزار دستگاه کارت‌خوان به بیش از دو میلیون نفر خدمات‌رسانی می‌کند. شرکت AMAN سوپراپلیکیشنی هم دارد که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از آن پرداخت الکترونیک، پرداخت صورت‌حساب و قبوض خانگی، کمک به خیریه و گیمینگ و چندین کار دیگر انجام دهند. این شرکت در سال 2021، 1.3 میلیارد دلار تراکنش انجام داد و سودی بالغ بر 170 میلیون دلار به دست آورد. اپلیکیشن این شرکت تا ماه ژوئن 2022، 800 هزار بار دانلود شده و بیش از 500 هزار کاربر فعال دارد.

نام شرکتهلدینگ
نوع فعالیتپرداخت الکترونیک و تأمین‌کننده خدمات مالی
مؤسسمحمد وهبی و هازم موقازی
تأسیس۲۰۱۵
مقر اصلیمصر

Beehive


Beehive پلتفرمی دوطرفه برای قرض‌دادن پول است که توسط مرجع خدمات مالی دوبی قانون‌گذاری شده است. این پلتفرم خدمات مالی دیجیتال برای بنگاه‌های کوچک و متوسط، مؤسسات مالی و سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. در سال 2021 این استارتاپ به کسب‌وکارها کمک کرد که 120 میلیون دلار قرض بگیرند و رشدی 200درصدی در مقایسه با 2020 داشت. مقر اصلی شرکت در دوبی است و دفاتری در عربستان سعودی و عمان هم دارد. تا ماه ژوئن 2022، Beehive، 15.500 کاربر داشت. «کریگ مور» قبل از تأسیس Beehive مؤسس و مدیر شرکت باترفلای سافت‌ورز بود. این شرکت نرم‌افزاری در انگلستان قرار داشت و خدمات تحلیل و انتقال داده ارائه می‌داد که در ماه سپتامبر 2012 توسط IBM خریداری شد.

نام شرکتBeehive
نوع فعالیتارائه‌دهنده خدمات مالی دیجیتال با تمرکز بر SME
مؤسسکریگ مور
تأسیس۲۰۱۴
مقر اصلیامارات متحده عربی

BitOasis


BitOasis به کاربرانش اجازه می‌دهد ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین، اتریوم و ریپل را خرید، فروش و معامله کنند. BitOasis در امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان، عربستان سعودی، ترکیه، قطر، مراکش، مصر، اردن، عراق، لبنان و تونس فعالیت می‌کند. تا ماه ژوئن 2022، این شرکت بیش از 200 هزار کاربر رسمی و حجم معاملاتی روبه‌رشدی به نرخ چهار میلیارد دلار داشت. 1.7 میلیارد دلار از کل حجم معاملاتی این شرکت در سال 2021 به دست آمده بود. در سال 2021، این شرکت 30 میلیون دلار در جذب سرمایه سری B، از سرمایه‌گذاران محلی و بین‌المللی به دست آورد.

نام شرکتBitOasis
نوع فعالیتصرافی تبادل دارایی‌های کریپتو
مؤسساولا دودین و دنیل روبِنِک
تأسیس۲۰۱۵
مقر اصلیامارات متحده عربی

Eazy


Eazy از بانک مرکزی بحرین مجوز دارد و همان سازمان آن را قانون‌گذاری کرده است. Eazy ارائه‌دهنده خدمات پرداخت آنلاین، درگاه‌های پرداخت و سیستم‌های کارت‌خوان است. شرکت در سال 2020، ترمینال کارت‌خوانی به نام EazyPay و اپلیکیشنی به نام EazyPay SoftPOS راه‌اندازی کرد که به تجارت‌های محلی و بنگاه‌های کوچک و متوسط اجازه پذیرش پرداخت‌های غیرتماسی می‌داد. 900 تجارت در کشور بحرین مشتری شرکت Eazy Financial هستند و این شرکت بیش از 5692 ترمینال کارت‌خوان دارد و باعث انجام تراکنش‌هایی به ارزش 794 میلیون دلار در سال 2021 شده است.

نام شرکتخدمات مالی Ezay
نوع فعالیتارائه‌دهنده خدمات پرداخت
مؤسسنایف توفیق ال‌علوی
تأسیس۲۰۱۶
مقر اصلیبحرین

Fawry


خدمات اولیه Fawry شامل پرداخت الکترونیک قبوض و شارژ موبایل بود. Fawry با استفاده از مدل همتابه‌همتا توانست به شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط اجازه دهد که پرداخت از طریق وب‌سایت‌ها، گوشی‌های همراه و سیستم‌های کارت‌خوان را هم قبول کنند. Fawry با داشتن شبکه‌ای متشکل از 36 بانک و نزدیک به 270 هزار کارگزار، تراکنش‌هایی به ارزش 8.3 میلیارد دلار را در سال 2021 پردازش کرد. این رقم نسبت به سال 2020، 61.5 درصد افزایش یافته و اپلیکیشن «myFawty» این شرکت هم پنج میلیون بار دانلود شده است. این شرکت تا ماه جولای 2022، 40.5 میلیون کاربر ماهانه داشت. در سال 2021، شرکت ADQ، 12.6 درصد از Fawry‌ را به ارزش 68.6 میلیون دلار خرید و قراردادی برای حق مالکیت 201.6 میلیون سهام به ارزش 54.9 میلیون دلار امضا کرد.

نام شرکت Fawry
نوع فعالیتپلتفرم پرداخت الکترونیک
مؤسساشرف صبری
تأسیس۲۰۰۸
مقر اصلیمصر

Gidea


Gidea ارائه‌دهنده فناوری‌ بانکداری دیجیتال، ترمینال‌های کارت‌خوان و راهکار‌های مدیریت کسب‌وکاری به مؤسسات مالی و کسب‌وکارهای کوچک در حوزه خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک است. در سال 2021 این شرکت راهکار پرداختی کارت‌خوان تلفن همراه و بدون نیاز به تماس را گسترش داد و به بازار عرضه کرد. این شرکت بیش از هزار نفر را استخدام کرده و 150 هزار تاجر دارد و از بیش از 700 هزار ترمینال پرداختی و دستگاه خودپرداز در عربستان پشتیبانی می‌کند. در سال 2021 Gidea از بانک مرکزی عربستان سعودی مجوزی برای پردازش راهکار‌های پرداختی نقطه‌به‌نقطه به دست آورد. این شرکت در سال 2021 تراکنش‌هایی به ارزش 126.2 میلیون دلار پردازش کرد.

نام شرکت Gidea
نوع فعالیتارائه‌دهنده خدمات پرداخت
مؤسسعبدالله فیصل‌العثمان
تأسیس۲۰۰۸
مقر اصلیعربستان سعودی

HyperPay


HyperPay خدمات پرداخت تجارت الکترونیک ارائه می‌دهد و در حال عرضه محصولات جدیدی مانند وام کوتاه‌مدت تجاری، تسویه‌حساب B2B، صدور کارت و بانکداری باز برای کسب‌وکارها و دولت‌هاست. این شرکت 112 میلیون تراکنش به ارزش جمعی 4.7 میلیارد دلار را در سال 2021 پردازش کرده است. در ماه ژوئن 2022، این شرکت واقع در ریاض 36.7 میلیون دلار جذب سرمایه کرد. شرکت مسترکارت این دور جذب سرمایه را برای حمایت از توسعه محلی به مصر، قطر و عمان راه‌اندازی کرده بود. این شرکت هفت دفتر محلی و یکصد کارمند دارد.

نام شرکتHyperPay
نوع فعالیتدرگاه پرداخت
مؤسسمحمد ابوینی
تأسیس۲۰۱۵
مقر اصلیعربستان سعودی

Mercury


خدمات پرداخت Mercury به بانک‌ها، نهادهای دولتی و کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا در امارات متحده عربی، کارت‌ پرداخت برای دستگاه‌های خودپرداز و خروجی‌های تجاری صادر کنند. شراکت Mercury با شبکه دیسکاور، Mercury را به دیگر سامانه‌های پرداخت متصل می‌کند. سامانه‌هایی مانند RuPay در هند، JCB در ژاپن، ELO در برزیل، DINA Card در صربستان، Union Pay در چین و BC Card در کره از این طریق به Mercury متصل هستند. به واسطه وجود همین شراکت کارت‌های Mercury در 59 میلیون مکان تجاری و بیش از دو میلیون خودپرداز در 195 کشور پذیرفته می‌شوند.

نام شرکتخدمات پرداخت Mercury
نوع فعالیتسامانه پرداخت
مؤسسمظفر حمید و مظفر خوخار
تأسیس۲۰۱۶
مقر اصلیامارات متحده عربی

MadfooatCom


MadfooatCom خدمات پرداخت آنلاین و صدور قبض آنی ارائه می‌دهد. این شرکت در اردن، فلسطین و عمان فعالیت می‌کند و 67 هزار کاربر فعال دارد و اپلیکیشن آن بیش از یک میلیون بار دانلود شده است. در سال 2014، این شرکت برنده مناقصه انحصاری بانک مرکزی اردن شد تا سرویس صدور قبض و پرداخت eFAWATEERcom را در سراسر کشور اردن بسازد، عملیاتی و مدیریت کند. این سرویس به تمام بانک‌های اردن و کیف‌ پول‌های تلفن همراه، دفاتر پست و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت متصل است. در سال 2021 این شرکت تراکنش‌هایی به ارزش 13.3 میلیارد دلار را پردازش کرد.

نام شرکتMadfooatCom
نوع فعالیتصدور صورت‌حساب و سیستم پرداخت
مؤسسناصر صالح
تأسیس۲۰۱۳
مقر اصلیاردن

MNT-Halan


MNT-Halan در ابتدا اپلیکیشنی برای سفرهای درون‌شهری اشتراکی و تحویل کالا بود، اما اکنون به مشتریانی که حساب بانکی ندارند، خدمات بانکی دیجیتال ارائه می‌دهد. این خدمات شامل وام‌های تجاری کوچک و خرد، پرداخت، امور مالی مشتریان، پرداخت قبوض، تجارت الکترونیک، BNPL و خدمات تحویل کالا هستند. در ژوئن 2021، Halan قرارداد جابه‌جایی سهام با شرکت MNT واقع در هلند امضا کرد که به موجب این قرارداد سهام‌داران Halan می‌توانستند در MNT هم سهام داشته باشند. این شرکت در سال  2021 و در یک دور جدید جذب سرمایه، 120 میلیون دلار سرمایه جذب کرد. در ژوئن 2022 MNT-Halan پلتفرم Talabeyah را خریداری کرد که پلتفرمی برای تجارت الکترونیک B2B بود و به تجارت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک، به‌صورت مستقیم کالاهای تندمصرف عرضه می‌کرد.

نام شرکتMNT-Halan
نوع فعالیتوام‌دهی، BNPL و پلتفرم پرداخت
مؤسسمنیر نخلا و احمد محسن
تأسیس۲۰۱۸
مقر اصلیمصر

MyFatoorah


MyFatoorah خدمات پرداخت دیجیتال به صاحبان کسب‌وکار و تجارت‌های الکترونیک ارائه می‌دهد. خدمات این شرکت از جمله فاکتورهای الکترونیکی، پرداخت با کد‌های کیوآر و ترمینال‌های کارت‌خوان است. این شرکت در ابتدا در کویت عرضه شد و امروزه در مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، بحرین، عمان، ترکیه، لبنان و اردن فعالیت می‌کند. این شرکت مشتریانی از آمریکا و اروپا هم دارد. MyFatoorah در سال 2021 تراکنش‌هایی با ارزش نزدیک به 2.9 میلیارد دلار را پردازش کرده و اپلیکیشن آن هم بیش از 255 هزار بار دانلود شده و 60.500 هزار کاربر فعال دارد. MyFatoorah همچنین خدمات ارسال کالا را با همکاری DHL و Aramex به مجموعه خدماتش اضافه کرده است.

نام شرکتMyFatoorah
نوع فعالیتپرداخت‌های تسویه P2P
مؤسسعبدالله ال‌دابوس
تأسیس۲۰۱۶
مقر اصلیکویت

Optasia


Optasia که قبلاً به نام کانال VAS شناخته می‌شد، ارائه‌دهنده خدمات مالی است و سرویس‌هایی مانند خدمات اعتباری زمان پخش، وام‌دهی خرد، الان بخر، بعداً پرداخت کن و خدمات درآمدزایی از اطلاعات ارائه می‌دهد. این شرکت بر مبنای هوش مصنوعی بنا شده و ادعا می‌کند که در بیش از 30 کشور جهان مشتری دارد و تمرکزش روی بازارهای نوظهور جنوب صحرای آفریقا، خاورمیانه، آسیا و آمریکای لاتین است. دفتر اصلی Optasia در دوبی واقع است و توسط تیمی فنی در یونان پشتیبانی می‌شود. در سال 2021 Optasia توانست از طریق کانال‌های دیجیتالش 2.8 میلیارد دلار وام برای مشتریانش فراهم کند. Optasia ماهانه به‌طور متوسط 88 میلیون مشتری دارد. در سپتامبر 2019، شرکت DPI، 54 میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد. این سرمایه‌گذاری تحت حمایت شرکت واها کپیتال ابوظبی و شرکت سرمایه‌گذاری اتوس در آفریقای جنوبی بود. در میان مشتریان این شرکت می‌توان به اکوبانک، du، وودافون، MNT و بانک یونایتد آفریقا (UBA) اشاره کرد.

نام شرکتOptasia
نوع فعالیتارائه‌دهنده خدمات مالی برای اپراتورهای تلفن همراه و مؤسسات مالی
مؤسسبسیم حیدر
تأسیس۲۰۱۲
مقر اصلیامارات متحده عربی

Ottu


Ottu به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد بدون نیاز به ساخت زیرساخت‌ خصوصی بتوانند پرداخت‌های دیجیتالی را به مدل عملیاتی‌شان اضافه کنند. شرکت‌ها با استفاده از API‌های Ottu می‌توانند به‌طور مستقیم به چندین درگاه پرداخت، گردآورنده یا پی‌اس‌پی متصل شوند. این شرکت ادعا می‌کند که به پردازش 970 میلیون دلار از طریق 2.6 میلیون تراکنش در سال 2021 کمک کرده است. Ottu در ابتدا در کویت عرضه شد و سپس به مصر، عربستان سعودی، بحرین، عمان، قطر، هند و امارات متحده عربی گسترش یافت. این شرکت به تجارت‌های مختلفی در صنایع مختلف خدمت‌رسانی می‌کند. صنایع هوایی، هتلداری، آموزشی، خرده‌فروشی، اتومبیل، سلامت و دولت‌ها از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند.

نام شرکتOttu
نوع فعالیتشرکت تسویه پرداخت
مؤسستلال الاهوازی
تأسیس۲۰۱۹
مقر اصلیکویت

Paymob


Paymob به تجارت‌ها اجازه می‌دهد که با استفاده از 28 روش گوناگون بتوانند پرداخت بپذیرند و انجام دهند. این شرکت در سال 2021، یکصد هزار کاربر فعال داشت و در کشورهای مصر، اردن، پاکستان و کنیا فعالیت می‌کند. Paymob در ماه نوامبر 2021، با مسترکارت شریک شد تا روش پرداخت‌ موبایلی را در مصر معرفی کند. در این روش از کارت‌های غیرتماسی و کیف پول موبایلی استفاده می‌شود. در ماه می 2022 Paymob، 50 میلیون دلار سرمایه جذب کرد و کل سرمایه جذب‌شده شرکتش را به 68.5 میلیون دلار رساند.

نام شرکتPaymob
نوع فعالیتپلتفرم پرداخت دیجیتال
مؤسساسلام شاوکی، آلن ال‌حاج و مصطفی مِنِسی
تأسیس۲۰۱۵
مقر اصلیمصر

PayTabs


PayTabs خدمات تجارت الکترونیک B2B ارائه می‌دهد؛ خدماتی از قبیل فاکتورهای دیجیتال برای کسب‌وکارها، پرداخت با کدهای کیوآر و پرداخت‌های شبکه اجتماعی. این شرکت در حال حاضر در بیش از هفت بازار در خاورمیانه، آفریقا، آسیای جنوبی، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر فعالیت می‌کند. در سال 2021 PayTabs محصولی به نام PT Touch را عرضه کرد که گوشی‌های تلفن همراه را به ترمینال‌های تجاری کارت‌خوان تبدیل می‌کرد. این شرکت در سال 2021، بیش از چهار میلیارد دلار تراکنش را پردازش کرد. اپلیکیشن این شرکت 337.227 کاربر دارد که رکورد 10.376 بار دانلود اپلیکیشن را برای این شرکت ثبت کرده‌اند. در سال 2022 شرکت محصول جدید خود به نام PayTabs SwitchOn را عرضه کرد که پلتفرمی یکپارچه برای پردازش تراکنش‌های پرداختی است.

نام شرکتPayTabs
نوع فعالیتشرکت راهکار‌های پرداختی
مؤسسعبدالعزیز الجوف
تأسیس۲۰۱۴
مقر اصلیعربستان سعودی

Rain


Rain‌ به معامله‌گران امکان خرید، فروش و انبار کردن ارزهای کریپتوی مجاز در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا را می‌دهد؛ مانند کشورهای بحرین، امارات متحده عربی، کویت، عمان، عربستان سعودی و قطر. در ژانویه 2022 این شرکت 110 میلیون دلار در یک دور جذب سرمایه به دست آورد که به همراهی شرکت Paradigm و Kleiner Perkins راه‌اندازی کرده بود. در سال 2019،‌ بانک مرکزی بحرین به Rain مجوز داد که شرکت ارائه‌دهنده خدمات دارایی‌های کریپتو باشد. این شرکت اکنون در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه فعالیت می‌کند و برای فعالیت در پاکستان هم برنامه‌ریزی کرده است.

نام شرکتRain
نوع فعالیتصرافی دارایی‌های کریپتو
مؤسسعبدالله المعقیل، یحیی باداوی، آدام نلسون و جوزف دالاگو
تأسیس۲۰۱۷
مقر اصلیبحرین

Postpay


خریداران با استفاده از Postpay می‌توانند هزینه خریدشان را به سه قسط ماهانه تقسیم کنند که بدون سود و هزینه استفاده هستند. Postpay با بیش از هزار برند مانند H&M، Footlocker و Dermalogica به‌علاوه تجارت‌های محلی همکاری می‌کند. این شرکت بیش از 500 میلیون دلار تراکنش را در سال 2021 مدیریت کرده است. تا ماه جولای 2022، اپلیکیشن این شرکت 400 هزار بار دانلود شده و بیش از یک میلیون کاربر فعال دارد. Postpay هم‌اکنون در کشورهای شورای همکاری خلیج‌ فارس شامل امارات متحده عربی و عربستان سعودی فعالیت می‌کند.

نام شرکتPostpay
نوع فعالیتپلتفرم الان بخر، بعداً پرداخت کن
مؤسسطریق ندیم شیخ و دنی مولینا کارمونا
تأسیس۲۰۱۹
مقر اصلیامارات متحده عربی

Rasan


Rasan  از طریق Tameeni Motor، Tamini SME Health، Awalmazad Motor Auction و TrezaMotor Leasing خدمات بیمه و راهکار‌های بانکی ارائه می‌دهد. Tameeni مشتریان خرده‌فروشی‌ها را قادر می‌سازد که هزینه‌ها و پوشش‌های بیمه‌ را با هم مقایسه کنند و بعد بیمه مورد نظرشان را خریداری کرده و هزینه‌اش را بپردازند. Treza نیز از تیم‌های اجاره وسایل نقلیه در بانک‌های عربستان سعودی حمایت می‌کند. شرکت Rasan دفاتری در ریاض، دوبی و قاهره دارد. مشتریان در سال 2021 با استفاده از این پلتفرم‌ها طرح‌های بیمه‌ای به ارزش بیش از 674 میلیون دلار خریده‌اند. Rasan در یک دور جذب سرمایه 24 میلیون دلاری در نوامبر 2021 جذب کرد. این دور جذب سرمایه را Impact46 رهبری می‌کرد.

نام شرکتRasan
نوع فعالیتفناوری بیمه و راهکار‌های بانکداری
مؤسسمؤید الفلاج، سلیمان الفلاج و تامر الفلاج
تأسیس۲۰۱۶
مقر اصلیعربستان سعودی

Sarwa


Sarwa پلتفرمی در حوزه سرمایه‌گذاری و امور مالی شخصی است که بیش از یکصد هزار کاربر رسمی دارد. Sarwa مدلی ترکیبی با دسترسی آنی به کارشناسان سرمایه‌گذاری و خدمات مشتریان است. Sarwa Trade پلتفرمی مستقل با کارمزد صفر است که به مشتریان اجازه می‌دهد بیش از چهار هزار سهام عمومی و همین‌طور EFT‌های فهرست‌شده در صرافی‌های بزرگ آمریکایی را خریدوفروش کنند. در ماه آگوست 2021 Sarwa، 15 میلیون دلار سرمایه در دور جذب سرمایه سری B به دست آورد.

نام شرکتSarwa
نوع فعالیتپلتفرم آنلاین سرمایه‌گذاری مستقل
مؤسسمارک چاوان، نادین مظهر و جاد سایق
تأسیس۲۰۱۷
مقر اصلیامارات متحده عربی

tabby


tabby راهکار‌های پرداختی BNPL به بیش از 1.1 میلیون خریدار فعال در امارات متحده عربی و عربستان سعودی ارائه می‌دهد. کاربران از tabby برای دسترسی به بیش از سه هزار برند از جمله آدیداس، IKEA، SHEIN و Marks&Spencer استفاده می‌کنند. فقط طی سال 2021، tabby، 50 میلیون دلار در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و 50 میلیون دلار در تأمین مالی از محل استقراض درآمد داشته است. در ماه مارس 2022 این شرکت 54 میلیون دلار جذب سرمایه کرد که توسط شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر سعودی STV و شرکت Sequoia Capital India رهبری می‌شد. میزان سرمایه جذب‌شده tabby بعد از این دور به بیش از 180 میلیون دلار رسیده است.

نام شرکتtabby
نوع فعالیتپلتفرم الان بخر، بعداً پرداخت کن
مؤسسحسام عرب و دانیل بارکالوف
تأسیس۲۰۱۹
مقر اصلیامارات متحده عربی و عربستان سعودی

Tamara


خریدارانی که از فروشگاه‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت خرید می‌کنند، می‌توانند با استفاده از Tamara هزینه‌های خرید را به سه قسط ماهانه بدون سود تقسیم کنند. این شرکت در سال 2021 تراکنش‌هایی با ارزش 267 میلیون دلار را پردازش کرده است. Tamara با برندهایی مثل SHEIN، Namshi، IKEA، Golden Scent و Style همکاری می‌کند. تا ماه جولای 2022، اپلیکیشن Tamara، 1.8 میلیون بار دانلود شده و سه میلیون کاربر فعال دارد. این شرکت 116 میلیون دلار سرمایه جذب کرده و بیش از 200 نفر را در امارات متحده عربی، عربستان سعودی، کویت، آلمان و ویتنام استخدام کرده است.

نام شرکتTamara
نوع فعالیتپلتفرم الان بخر، بعداً پرداخت کن
مؤسسعبدالماجد السوخان، تورکی بن‌زراه و عبدالمحسن البابتین
تأسیس۲۰۲۰
مقر اصلیعربستان سعودی

Tarabut Gateway


Tarabut Gateway پلتفرمی قانونی برای بانکداری باز است که شبکه‌ای محلی متشکل از بانک‌ها و شرکت‌های فین‌تک را به وسیله یک API به هم متصل می‌کند. این شبکه خدمات مالی شخصی‌سازی‌شده ایجاد و منتشر می‌کند. در فوریه 2021، این شرکت 13 میلیون دلار در جذب سرمایه اولیه و در نوامبر همان سال 12 میلیون دلار دیگر جذب سرمایه کرد. پلتفرم Tarabut Gateway دفاتری در بحرین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی دارد. Tarabut Gateway در انتهای سال 2021 با Zain Bahrain همکاری کرد و پرداخت‌های بانکداری باز تلکو را هم به خدماتش اضافه کرد. به‌تازگی اعلام شده که این شرکت با بانک ریاض، بانک بریتیش سعودی (SABB)، بانک آلینما و بانک فرانسوی سعودی هم وارد شراکت شده است. Tarabut Gateway ادعا می‌کند که به 17.2 میلیون حساب بانکی متصل است و کشور بحرین را تحت پوشش 90درصدی بانکی قرار داده است.

نام شرکتTarabut Gateway
نوع فعالیتپلتفرم بانکداری باز
مؤسسعبدالله المؤید
تأسیس۲۰۱۸
مقر اصلیامارات متحده عربی

Telr


Telr در امارات متحده و عربستان سعودی حضور دارد و به کسب‌وکارها امکان داده که پذیرای پرداخت‌های دیجیتالِ بیش از 120 واحد پولی و از 30 زبان مختلف دنیا باشند. دیگر خدمات این شرکت شامل تجارت اجتماعی، پرداخت با کد کیوآر، محافظت ضدکلاهبرداری، BNPL و ابزاری برای ساختن سریع فروشگاه‌های اینترنتی است. Telr، 9 میلیون تراکنش به ارزش یک میلیارد دلار را در سال 2021 پردازش کرده است. در نوامبر 2021 این شرکت 15 میلیون دلار سرمایه‌گذاری سهمی از شرکت هندی Cashfree Payments به دست آورد. این شرکت در زمینه پرداخت و راهکار‌های بانکی API فعالیت می‌کرد و این میزان سرمایه توانست میزان کل سرمایه آن را به 29 میلیون دلار برساند.

نام شرکتTelr
نوع فعالیتدرگاه پرداخت آنلاین
مؤسسخلیل الامی
تأسیس۲۰۱۴
مقر اصلیامارات متحده عربی

Upayments


Upayments ارائه‌دهنده خدمات پرداخت است که سیستم‌های آنلاین صدور فاکتور، پلتفرمی برای تجارت الکترونیک، مدیریت دارایی و درگاه پرداخت ارائه می‌دهد. این شرکت از بانک مرکزی کویت مجوز دارد و خدماتش را از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن خود ارائه می‌دهد. Upayments در سال 2021 بیش از 689 میلیون دلار تراکنش را پردازش کرد. اپلیکیشن این شرکت بیش از 150هزار بار دانلود شده است. Upayments با بانک ملی کویت و شرکت Zain Telecom شراکت دارد و در حال حاضر در کویت، قطر و عربستان سعودی فعالیت می‌کند.

نام شرکتUpayments
نوع فعالیتارائه‌دهنده خدمات پرداخت
مؤسسعلی الهشبی و ناصر الهومیدی
تأسیس۲۰۱۶
مقر اصلیکویت

valU


valU زیرمجموعه‌ای از هلدینگ EFG Hermes است و اپلیکیشنی برای خدمات BNPL است که به کاربرانش امکان می‌دهد از بیش از پنج هزار ترمینال کارت‌خوان و 330 سایت در مصر خرید کنند و هزینه را تا اقساط 60ماهه تقسیم کنند. این پلتفرم در سال 2021 شاهد افزایشی 140درصدی در تراکنش‌هایش بود. تا ماه می 2022، دفعات دانلود اپلیکیشن و کاربران این اپلیکیشن به‌ترتیب به رکورد 898 هزار مرتبه دانلود و 672.245 نفر رسیدند. در ماه ژوئن 2022 خانواده الهوکَر موافقت کردند که با تزریق 12.4 میلیون دلار سرمایه، 4.99 درصد از سهام valU را بخرند. این اتفاق به عقدی خیاری با آمازون منجر شد که به موجب آن آمازون با خرید 10 میلیون دلار از EFG Hermes GDRs موافقت کرد. طبق این قرارداد آمازون اختیار داشت در آینده آن سرمایه‌گذاری را در valU انجام دهد که معادل سهم 4.255 درصدی در سهام صادرشده بود. این شرکت برای گسترش به عربستان سعودی در سال 2022 برنامه‌ریزی کرده است.

نام شرکت
نوع فعالیتپلتفرم الان بخر، بعداً پرداخت کن
مدیرعاملولید حسونا
تأسیس۲۰۱۷
مقر اصلیمصر
منبع فوربس خاورمیانه
از طريق مترجم: فاطمه اکیما
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 23 دقیقه

حامیان عصر تراکنش