عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

رگولاتور؛ مهم‌ترین عامل بازدارنده توسعه بانکداری باز

نتایج بیست‌ودومین «جمع‌کل» درباره وضعیت بانکداری باز در کشور نشان می‌دهد

زمان مطالعه: 2 دقیقه

عصر تراکنش ۷۲ / همه‌ ما همواره در حال اظهارنظر در مورد اتفاقات پیرامون خود هستیم، اما معمولاً بروز بیرونی نداشته و در روندهای مورد نقد، تأثیری نمی‌گذارند. این در حالی است که بسیاری از این نظرات می‌توانند تأثیر بسزایی در بهبود این روندها ایجاد کنند. شرکت ارتباط فردا از سال 1397 اقدامی را تحت عنوان «جمع‌کل» شروع کرده که در آن به ‌روش جمع‌سپاری (Crowdsourcing)، پرسش‌هایی را پیرامون یک موضوع خاص طرح می‌کند و معمولاً در رویدادهایی که در صنعت برگزار می‌شود و تعداد زیادی از فعالان صنعت بانکی و پرداخت در آن شرکت می‌کنند، آن را در معرض نظرسنجی شرکت‌کنندگان می‌گذارد تا بتواند به انبوهی از پاسخ‌ها دست پیدا کند.

«جمع‌کل» در جدیدترین اقدام خود در هجدهمین رویداد فیناپ که با موضوع API و تفکر پلتفرمی برگزار شد، شش سؤال را درباره چالش‌ها و موانع توسعه بانکداری باز در کشور از فعالان این صنعت پرسید. با توجه به اینکه رویدادها موضوعات متنوعی دارند، معمولاً همه یا بخش عمده‌ای از طراحی سؤالات با تیم برگزارکننده است که این سری از جمع‌کل نیز با همکاری فیناپ برگزار شد. در بیست‌ودومین سری از جمع‌کل، حدود 100 نفر شرکت کرده بودند که در ادامه می‌توانید نتایج به‌دست‌آمده را در قالب نمودارهای آماری، به تفکیک هر پرسش مشاهده کنید.

طبق نتایج به‌دست‌آمده از بیست‌ودومین جمع‌کل، ۷۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که استراتژی بانک‌ها در مقابل بانکداری باز باید به‌صورت «همکاری» باشد. همچنین ۴۳ درصد از افراد، مهم‌ترین عامل بازدارنده توسعه بانکداری باز در کشور را موضوع «رگولاتوری»، ۳۷ درصد این عامل را «عدم همکاری بانک‌ها»، ۱۵ درصد «عدم وجود محصولات نوآورانه در بازار» و ۵ درصد نیز «عدم مقیاس‌پذیری و نرسیدن به حجم مطلوب تراکنش» می‌دانند.

علاوه بر این، در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین مانع برای بهره‌مندی از خدمات بانکداری باز در کشور چیست، ۵۳ درصد به «محدودیت تعداد سرویس‌ها» و ۳۳ درصد به «محدودیت تعداد بانک‌ها» رأی داده‌اند. همچنین ۵۱ درصد «تعدد سرویس‌های قابل ‌ارائه» را مهم‌ترین عامل همکاری با یک بوم بانکداری باز دانسته‌اند و این در حالی است که هیچ‌کس به گزینه «قیمت کمتر» در این پرسش رأی نداده و این به معنای آن است که برای کسب‌وکارهایی که به‌دنبال همکاری با یک بوم بانکداری باز هستند، مهم‌ترین موضوع در انتخاب این همکاری، نه قیمت که تعدد سرویس‌های قابل‌ ارائه، پایداری سرویس‌ها و تعداد سرویس‌دهندگان بانکی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 6 دقیقه

حامیان عصر تراکنش