عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به هفت نئوبانک کشور

اپلیکیشن‌های بانکی که در تلاش هستند تعریف ما از بانک‌های سنتی را دگرگون کنند

زمان مطالعه: 14 دقیقه

عصر تراکنش ۷۲ / حرکت از بانک‌های سنتی به سمت نئوبانک‌ها چند سالی است که در کشور شروع شده است؛ مسیری که در آن در سال‌های اخیر بازیگرانی آغاز به فعالیت کرده‌اند و سعی در ایجاد تغییر و تحولاتی بزرگ در صنعت بانکی کشور دارند. البته نقدهایی نیز به این بازیگران مبنی بر اینکه نمی‌توان دیجیتالی‌کردن کانال‌ها یا غیرحضوری‌کردن فعالیت‌های بانکی را نئوبانک دانست، وجود دارد.

البته فراموش نکنیم که حتی اگر به این بازیگران عنوان «نئوبانک» را نمی‌دهیم، ولی بدانیم که در دوران گذار هستیم؛ دوران گذار از بانک‌های سنتی به نئوبانک‌ها و تمامی این تلاش‌های انجام‌شده در کشور نیز برای رسیدن به مقصد نهایی ضروری و لازم هستند. در نتیجه چه این اپلیکیشن‌ها را یک بانک دیجیتال بدانیم، چه یک نئوبانک، نباید فراموش کنیم که تحول بزرگی در حال رخ‌دادن است که در آن مفهوم بانک در حال متحول‌شدن است.

در این مطلب نیز هفت اپلیکیشنی که سعی دارند تعریف ما را از بانک‌های سنتی دگرگون کنند، معرفی کرده‌ایم. آبانک، بانکینو، بلوبانک، توبانک، فردابانک، وی‌بانک و ویپاد این هفت اپلیکیشن هستند.


آبانک


  • سال شروع فعالیت: ١۴٠٠
  • تعداد کاربران فعال:
  • ارائه وام آنلاین: این قابلیت تا پایان تابستان سال جاری در آبانک رونمایی می‌شود.
  • نحوه ارائه وام:
  • مدت‌زمان افتتاح حساب: ١٠ دقیقه
  • برای افتتاح حساب آیا باید مبلغی در حساب فرد باشد؟ خیر
  • مبلغ و نحوه سود سپرده: سپرده بلندمدت دوساله 21.5 درصد

اپلیکیشن آبانک، به‌عنوان نئوبانک آینده از نیمه دوم سال ۱۴۰۰، فعالیت خود را با هدف جذب مشتریان جدید در بانک آینده آغاز کرده است. آبانک در تلاش است با ارائه‌ مجموعه‌ کاملی از خدمات غیرحضوری به شکل آنلاین، نیاز مشتریان برای مراجعه به شعب به‌صورت حضوری را به حداقل برساند. به گفته مدیران این مجموعه، هدف اصلی اپلیکیشن آبانک حداقل‌کردن نیاز به مراجعه حضوری به شعب بانک و ارائه خدمات متنوع بانکی است تا مشتریان به‌راحتی از خدمات بانکی باکیفیت بهره‌مند شوند.

کاربران آبانک از سیستم‌عامل‌ها و پلتفرم‌های گوناگونی استفاده می‌کنند؛ سیستم‌عامل اندروید، آی‌او‌اس و نسخه تحت وب یا همان PWA. احراز هویت این اپلیکیشن، غیرحضوری و از طریق تشخیص چهره و تطبیق آن با کارت ملی صورت می‌گیرد. در صورتی که فرد هیچ حسابی در بانک آینده نداشته باشد، پس از احراز هویت و استعلام هشت‌گانه (بدون الزام به واریز وجه) حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز برای او افتتاح می‌شود. همچنین برای مشتریانی که در حال حاضر حساب بانک آینده دارند، امکان افتتاح انواع سپرده در کمتر از 10 دقیقه وجود دارد. انواع حساب قابل افتتاح در اپلیکیشن آبانک عبارت‌اند از:

  1. حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز؛
  2. حساب جاری بدون دسته‌چک؛
  3. حساب سپرده پس‌انداز کوتاه‌مدت ماه‌شمار؛
  4. حساب سپرده پس‌انداز بلندمدت یک‌ساله؛
  5. حساب سپرده پس‌انداز بلندمدت دوساله با سود 21.5 درصد.

همچنین آبانک خدمات متنوعی، از قبیل موارد زیر را به کاربران ارائه می‌دهد:

  • افتتاح انواع حساب؛
  • روش‌های مختلف انتقال وجه (کارت‌به‌کارت، انتقال وجه داخلی بین حساب‌های بانک آینده، انتقال وجه بر مبنای شماره شبا شامل پایا، ساتنا و پل)؛
  • خدمات چک و پیچک (ثبت چک، تأیید چک، انتقال چک، عودت چک، استعلام چک و فهرست چک‌های برگشتی)؛
  • خدمات مدیریت سپرده و اطلاعات بانکی (مسدود کردن بخشی از مبلغ سپرده، اعطای حق برداشت، تغییر شماره تماس مشتری، بستن سپرده و…)؛
  • خدمات مدیریت کارت (فعال و غیرفعال‌سازی کارت، مسدود کردن و درخواست صدور کارت، فعال‌سازی رمز پویا و…)؛
  • صورت‌حساب و موجودی انواع کارت شامل کارت هدیه و کارت اعتباری؛
  • خدمات پرداخت (پرداخت قبوض، خرید شارژ و بسته اینترنت، پرداخت اقساط و استعلام تسهیلات).

به گفته مدیران آبانک، به‌زودی امکان دریافت تسهیلات فردی تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال نیز فراهم خواهد شد.


بانکینو


  • سال شروع فعالیت: 1398
  • تعداد کاربران فعال:
  • ارائه وام آنلاین: حداکثر 10 میلیون تومان
  • نحوه ارائه وام: سازمانی و شخصی
  • مدت‌زمان افتتاح حساب: کمتر از 10 دقیقه
  • برای افتتاح حساب آیا باید مبلغی در حساب فرد باشد؟ خیر
  • مبلغ و نحوه سود سپرده: در حال حاضر به سپرده سود تعلق نمی‌گیرد و به جای سود به کاربران امتیاز تخصیص می‌یابد.

بانکینو یکی از اولین نئوبانک‌های کشور است که زیرمجموعه بانک خاورمیانه فعالیت می‌کند و با رعایت قوانین و مقررات بانکی از سال 1398 به ارائه خدمات مالی به مشتریان خود می‌پردازد. از مهم‌ترین خدمات بانکینو می‌توان به افتتاح حساب کاملاً آنلاین، ارائه تسهیلات خرد بدون نیاز به ضمانت (وامینو) و سرمایه‌گذاری در صندوق با درآمد ثابت اشاره کرد. اپلیکیشن بانکینو روی هر دو سیستم‌عامل اندروید و آی‌او‌اس فعال است. افتتاح حساب در بانکینو در هر ساعت از شبانه‌روز امکان‌پذیر بوده و به گفته مدیران این شرکت، در صورت کامل‌بودن مدارک کاربر، طی کمتر از 10 دقیقه انجام می‌پذیرد.

شرایط افتتاح حساب در بانکینو داشتن حداقل 18 سال سن، سیم‌کارت فعال به نام فرد، کارت ملی و شناسنامه است. بعد از ثبت‌نام در اپلیکیشن بانکینو و تکمیل‌کردن اطلاعات فردی، فرایند احراز هویت به‌صورت کاملاً آنلاین انجام می‌شود. در این مرحله کاربر باید عکس مدارک هویتی خود و همچنین یک عکس و یک ویدئو از خود را بارگذاری کند. در مرحله نهایی بعد از انتخاب رنگ کارت مورد نظر و ثبت نشانی برای تحویل کارت، فرایند افتتاح حساب به پایان می‌رسد و فرد طی مدت کوتاهی کارت بانکی خود را دریافت و می‌تواند حساب بانکی خود را بدون پرداخت هزینه و موجودی اولیه فعال کند.

دو سرویس متمایز بانکینو، امکان دریافت تسهیلات وامینو و سرمایه‌گذاری است که می‌توان به آن اشاره کرد. با استفاده از سرویس وامینو، مشتری در زمان نیاز به پول می‌تواند طی کمتر از هفت دقیقه یک وام فوری تا سقف 10 میلیون تومان دریافت کند. سود این وام دو درصد سالیانه است، نیاز به چک و سفته و ضمانت ندارد و در صورت تسویه به‌موقع قابلیت استفاده مکرر دارد. مشتری برای استفاده از وامینو نیاز به یک امتیاز اعتباری دارد که این امتیاز بر اساس میانگین موجودی ماهانه به دست می‌آید. برای کسب امتیاز وامینو راه دیگری نیز وجود دارد؛ اگر مشتری در یکی از شرکت‌های طرف قرارداد با بانکینو مشغول به کار باشد، علاوه بر امتیاز کسب‌شده توسط خودش، امتیاز اضافه‌ای دریافت می‌کند که می‌تواند از خط اعتباری وامینو به میزان بیشتری استفاده کند.

سرویس متفاوت دیگر بانکینو، «سرمایه‌گذاری» است. بانکینو این امکان را برای مشتریان فراهم آورده تا به‌سادگی و بدون نیاز به طی‌کردن مراحل پیچیده، بتوانند طی چند دقیقه پول موجود در حساب بانکینو خود را به یک صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت منتقل کرده و سود مطلوبی به دست آورند. صندوق‌های درآمد ثابت معمولاً سودی بالاتر از سود سپرده‌های بانکی دارند، سود خود را به‌صورت روزشمار محاسبه می‌کنند و همانند سپرده‌های بانکی ریسکی برای سرمایه‌گذار ندارند. از مزایای سرمایه‌گذاری در بانکینو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تا 25 درصد سود سالیانه؛
  • محاسبه سود به‌صورت روزشمار؛
  • صدور و ابطال سریع؛
  • واریز ماهانه سود؛
  • سرمایه‌گذاری آنلاین بالاتر از 50 میلیون تومان در روز.

بلوبانک


  • سال شروع فعالیت: 1398
  • تعداد کاربران فعال:
  • ارائه وام آنلاین: تا سقف 10 میلیون تومان شخصی و تا سقف 200 میلیون تومان سازمانی
  • نحوه ارائه وام: شخصی و سازمانی
  • مدت‌زمان افتتاح حساب: کمتر از هفت دقیقه
  • برای افتتاح حساب آیا باید مبلغی در حساب فرد باشد؟ خیر، حساب شما به‌صورت رایگان باز می‌شود.
  • مبلغ و نحوه سود سپرده: برای حداقل مانده موجودی در ماه، سود سالیانه پنج درصد به‌صورت ماه‌شمار پرداخت می‌شود.

بلوبانک، یک نئوبانک ایرانی وابسته به بانک سامان است که اواخر سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را با هدف پاسخگویی به نیازهای بانکی ایرانیان، به‌ویژه قشر جوان آغاز کرد. بلوبانک مانند سایر نئوبانک‌ها در سطح جهان، شعبه فیزیکی ندارد و تمامی خدمات آن تنها از طریق اپلیکیشن یا وب به‌صورت آنلاین ارائه می‌شود و به پشتیبانی 24ساعته تحت عنوان سرویس بلولاین نیز مجهز است. اپلیکیشن بلوبانک قابل دانلود روی سیستم‌عامل‌های اندروید، آی‌اواس و نیز نسخه وب‌اپلیکیشین است و در فروشگاه‌های اپلیکیشن نظیر کافه‌بازار، مایکت و… موجود است.

از جمله خدماتی که بلوبانک ارائه می‌دهد، می‌توان علاوه بر افتتاح کاملاً آنلاین و رایگان حساب به خدماتی نظیر سرویس بلوجونیور، سرویس وام بلوبانک، سرویس‌های انتقال خودکار وجه، پرداخت خودکار قبوض، شارژ خودکار حساب، مدیریت هوشمند هزینه و درآمد، بلوباکس برای پس‌انداز هوشمند، قرعه‌کشی‌هایی با قابلیت افزایش شانس و… اشاره کرد.

مراحل افتتاح حساب در بلوبانک نیز بسیار آسان است. کافی ا‌ست ابتدا اپلیکیشن بلوبانک را دانلود و نصب کنید. سپس می‌توانید با طی‌کردن مراحل ثبت اطلاعات و احراز هویت به‌صورت رایگان و طی کمتر از هفت دقیقه حساب خود را در بلوبانک افتتاح کنید. برای افتتاح حساب در بلوبانک نیز فقط به اصل کارت ملی (یا کد رهگیری درخواست صدور کارت هوشمند) و یک خط تلفن همراه فعال به نام خود کاربر نیاز است. به گفته مدیران بلوبانک در حال حاضر فقط امکان افتتاح حساب سپرده کوتاه‌مدت میسر است و در آینده به فهرست حساب‌های قابل ارائه توسط بلوبانک افزوده می‌شود.

مراحل افتتاح حساب نیز بدین ترتیب است که ابتدا شماره همراه خود را وارد می‌کنید؛ مرحله بعد وارد کردن کد دعوت است که اختیاری است و می‌توانید با وارد کردن کد دعوت دوستان خود آنها را از اعتباری 30 هزار تومانی که توسط بلوبانک اهدا می‌شود، بهره‌مند کنید. سپس اطلاعات هویتی مطابق با کارت ملی خود را وارد و استعلام هویتی‌تان را دریافت می‌کنید؛ پس از آن، مرحله ارسال عکس کارت ملی است و در مرحله بعدی ویدئویی از خود که ضبط کرده و برای بلوبانک ارسال می‌کنید؛ در نهایت ظرف کمتر از دو ساعت اطلاعات شما بررسی و در صورت مطابقت، حساب شما ایجاد می‌شود. بلوبانک دارای کارت‌هایی با طراحی عمودی و در هفت رنگ است که هر کاربری بسته به سلیقه خود یکی را انتخاب می‌کند. این کارت کمتر از هفت روز کاری به دست کاربر می‌رسد.

بلوبانک همچنین در زمینه مدیریت حساب و تسهیلات بانکی دارای امکانات و خدمات متفاوتی است که از جمله آنها ‌می‌توان به سرویس بلوجونیور اشاره کرد که پلتفرمی زیرمجموعه بلو است و برای نظارت و ارتباط مؤثر با حساب بانکی فرزندان طراحی شده و همچنین سرویس وام بدون ضامن که تنها بر اساس میانگین اعتبار کاربر به او ارائه می‌شود.


توبانک


  • سال شروع فعالیت: ۱۴۰۰
  • تعداد کاربران فعال:
  • ارائه وام آنلاین: چهار نوع وام (وام ازدواج طبق تعرفه بانک مرکزی از ۱۸۰ میلیون تومان تا ۴۴۰ میلیون تومان؛ وام فرزندآوری از فرزند اول ۳۰، فرزند دوم ۶۰، فرزند سوم ۹۰، فرزند چهارم ۱۲۰ و تا فرزند پنجم ۱۵۰ میلیون تومان؛ کارت اعتباری تا ۲۰۰ میلیون تومان و رایان‌کارت تا ۳۰ میلیون تومان)
  • نحوه ارائه وام: شخصی
  • مدت‌زمان افتتاح حساب: کمتر از ۱۰ دقیقه
  • برای افتتاح حساب آیا باید مبلغی در حساب فرد باشد؟ بله. ۵۰ هزار تومان اولیه که قابل برداشت است.
  • مبلغ و نحوه سود سپرده: طبق ضوابط بانک مرکزی مربوط به هر حساب (سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، سپرده‌های کوتاه‌مدت ویژه سه و شش‌ماهه / سپرده‌های بلندمدت یک، دو و سه‌ساله و کوتاه‌مدت زائرکارت)

توبانک در ابتدا با نام «گردش‌پی» فعالیت خود را در سال 1400 با هدف تسهیل دسترسی عموم مردم به خدمات بانکی، به‌ویژه افرادی که به شعب بانکی دسترسی ندارند، آغاز کرد و سپس خدمات خود را گسترش داد. توبانک، شعبه مجازی بانک گردشگری است که علاوه بر ارائه خدمات عمومی پرداخت نظیر کارت‌به‌کارت، استعلام و پرداخت قبوض، خدمات خودرو، کارت هدیه، خرید شارژ و بسته اینترنتی، خدمات متفاوتی با عناوین «سامانه شعبه شخصی»، «سوپرمارکت مالی»، «خدمات گردشگری» و «کیف پول الکترونیکی» را ارائه می‌دهد که در ادامه مروری بر آنها داریم.

  • سامانه احراز هویت: توبانک احراز هویت کاملاً آنلاین را طی کمتر از 10 دقیقه و بدون دخالت عامل انسانی به کاربرانش ارائه می‌دهد.
  • افتتاح سپرده: افتتاح انواع سپرده‌های کوتاه‌مدت، کوتاه‌مدت ویژه سه و شش‌ماهه، قرض‌الحسنه پس‌انداز، بلندمدت یک، دو و سه‌ساله و زائرکارت ظرف کمتر از 10 کلیک در توبانک صورت می‌پذیرد. علاوه بر این صدور و ارسال رایگان کارت بانکی به محل اعلامی متقاضیان از ویژگی‌های آن است.
  • خدمات کارت: با توبانک نیاز به جابه‌جایی در سطح شهر و نگرانی‌های مربوط به امنیت برطرف شده است، صدور کارت بانکی المثنی، تغییر رمز اول و دوم کارت به دلخواه، استعلام موجودی و اصلاح نشانی متقاضی از جمله خدمات قابل ارائه در توبانک هستند.
  • تسهیلات: ارائه تسهیلات متنوعی نظیر قرض‌الحسنه ازدواج، قرض‌الحسنه فرزند‌آوری، کارت اعتباری و رایان‌کارت که تمام فرایند ثبت‌نام و بارگذاری مدارک در توبانک انجام می‌شود.
  • سفته الکترونیکی: نقطه تمایز توبانک در مسیر تحول دیجیتال، ارائه خدمت سفته الکترونیکی است. علاوه بر حفظ محیط زیست با حذف کاغذ و آلودگی ناشی از جابه‌جایی افراد، رفع نگرانی‌های مفقودی نسخه فیزیکی، قابل دسترس‌بودن، کاهش محسوس اشتباهات فردی و استعلام صحت اطلاعات از جمله مزایای این خدمت است. به گفته مدیران توبانک، تمام فرایندهای صدور، انتقال، ضمانت و تسویه در سفته الکترونیکی توبانک بدون دخالت عامل انسانی پیاده‌سازی شده و متقاضیان می‌توانند در هر مکان و زمان نسبت به صدور سفته اقدام کنند.
  • سوپرمارکت مالی: توبانک در بخش سوپرمارکت مالی خود اقدام به ارائه خدمات چک صیادی و مشاور مالی کرده است. متقاضیان می‌توانند به فراخور نیاز خود نسبت به استعلام، صدور و انتقال چک صیادی اقدام یا در صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت آمیتیس با شرایط ویژه و کم‌ریسک، سرمایه‌گذاری کنند.
  • خدمات گردشگری: بدون دغدغه و نگرانی از نصب چندین پلتفرم متنوع یا مراجعه حضوری، متقاضیان می‌توانند در توبانک خدماتی مانند رزرو هتل و بلیت هواپیما، بیمه مسافری و خرید تور را در توبانک دریافت کنند.

فردابانک


  • سال شروع فعالیت: خرداد 1401
  • تعداد کاربران فعال: 33000 کاربر
  • ارائه وام آنلاین:
  • نحوه ارائه وام:
  • مدت‌زمان افتتاح حساب: کمتر از 10 دقیقه به واسطه اعتبارسنجی از طریق هوش مصنوعی
  • برای افتتاح حساب آیا باید مبلغی در حساب فرد باشد؟ خیر
  • مبلغ و نحوه سود سپرده: –

فردابانک یک نئوبانک است که از بهار 1401 شروع به فعالیت کرده و هدف آن تمرکز و تلفیق خدمات بانکی با سایر صنایع و ارائه محصولات نوآورانه است. رویکرد فردابانک تغییر چهارچوب‌های بانکداری سنتی و ارائه خدمات بانکی و سرویس‌های شخصی‌سازی‌شده متناسب با نیاز مشتریان به کاربران خود است. فردابانک محصول همکاری مشترک بانک ایران‌زمین و هلدینگ‌ های‌وب است. به گفته مدیران فردابانک، چشم‌انداز این همکاری کسب سهمیه‌ای از بازار نوین خدمات مالی از طریق ارائه اپلیکیشن فردا با تمرکز بر تلفیق خدمات بانکی با سایر صنایع و ارائه محصولات نوآورانه است. در ادامه برخی از مهم‌ترین خدمات فردابانک را مشاهده می‌کنید.

  • افتتاح حساب آنلاین: بدون نیاز به حضور در شعبه و سپرده اولیه حساب بانکی خود را افتتاح کنید و همه نیازهای مالی و بانکی خود را در کمترین زمان ممکن برآورده سازید.
  • پشتیبانی شبانه‌روزی: پشتیبانی 24×7 در خدمت مشتریان است و در هر لحظه از شبانه‌روز می‌توان با پشتیبانی فردابانک تماس گرفت.
  • ارسال رایگان و سریع کارت: بعد از افتتاح کامل حساب، کارت بانکی خود را به‌صورت رایگان طی دو روز در تهران و طی سه روز در شهرستان دریافت خواهید کرد.

برخی دیگر از خدمات قابل ارائه در اپلیکیشن فردا بانک به شرح زیر هستند:

  • امکان فعال‌سازی، مسدود کردن کارت و همچنین صدور مجدد کارت به‌صورت آنلاین؛
  • شارژ آنلاین حساب؛
  • ارائه خدمات آنلاین خیریه و نیکوکاری؛
  • امکان انتقال وجه از طریق کارت‌به‌کارت و پایا؛
  • ارائه ترافیک و سرویس‌های اینترنت های‌وب و پارس‌آنلاین ویژه مشتریان فردابانک.

برای افتتاح حساب در فردابانک تنها به یک خط تلفن همراه فعال به نام خودتان، اصل کارت ملی هوشمند (در صورتی‌ که جهت دریافت کارت ملی جدید اقدام کرده‌اید و هنوز کارت به دست شما نرسیده است، با استفاده از کد ملی و شناسنامه خود قادر به افتتاح حساب هستید) و کد پستی محل سکونت نیاز است. سپس با توجه به استفاده از هوش مصنوعی در فرایند احراز هویت طی کمتر از 10 دقیقه، کلیه استعلام‌های مورد نیاز جهت تأیید افتتاح حساب در فردابانک انجام می‌شود و از شروع تا پایان فرایند کمتر از 10 دقیقه زمان خواهد برد و جهت استفاده از اپلیکیشن فردابانک باید حتماً افتتاح حساب انجام شود.

طبق توضیحات مدیران این شرکت، کارت بانکی حداکثر طی پنج روز کاری پس از افتتاح حساب به‌صورت کاملاً رایگان در تمام نقاط کشور از طریق پست ارسال می‌شود. اپلیکیشن فردابانک برای دارندگان تلفن‌های همراه اندرویدی و آی‌او‌اس در دسترس است و مشتریان می‌توانند متناسب با نیاز خود، اپلیکیشن فردابانک را از طریق وب‌سایت و فروشگاه‌های کافه‌بازار و مایکت دریافت کنند. مشتریان فردابانک تاکنون (نیمه تیرماه 1402) تعداد 32000 نفر است.


وی‌بانک


  • سال شروع فعالیت: 1401
  • تعداد کاربران فعال:
  • ارائه وام آنلاین: به مبلغ 30 الی 50 میلیون تومان
  • نحوه ارائه وام: سازمانی و شخصی
  • مدت‌زمان افتتاح حساب: کمتر از 24 ساعت
  • برای افتتاح حساب آیا باید مبلغی در حساب فرد باشد؟ خیر
  • مبلغ و نحوه سود سپرده: هنوز تعیین نشده است.

نوآوران زندگی هوشمند با نام تجاری vie bank فعالیت خود را در حوزه مالی و بانکی با هدف ایجاد یک نئوبانک با تمرکز بر حوزه هوش مصنوعی در پاییز 1401 آغاز کرد. Vie در زبان فرانسه به معنی زندگی و در زبان انگلیسی به معنی رقابت برای بهترین‌بودن است. مدیران وی‌بانک بر این عقیده هستند که با وجود اینکه در ایران بیش از پنج سال است که بانک‌های سنتی به کمک شرکت‌های زیرمجموعه خود وارد بانکداری دیجیتالی شده‌اند و سرویس‌های اصلی بانکی و پرداختی خود را در بستر اپلیکیشن موبایل در اختیار مشتریان خود می‌گذارند، اما هنوز در ایران نئوبانک به معنای واقعی (صد درصد بانکداری در بستر موبایل) شکل نگرفته است.

به همین منظور وی‌بانک قصد دارد به‌عنوان مجموعه‌ای مستقل این مدل از بانکداری را در کشور شکل دهد و با استفاده از Machine Learning (ML) و Artificial Intelligence (AI) به مشتریان خود خدمات بانکی و پرداختی یکپارچه و هوشمند ارائه دهد. همچنین با کمک این ابزار، ساختار رتبه‌بندی اعتباری Credit Scoring و نیز کارت اعتباری (Credit Card) را برای اشخاص حقیقی و حقوقی در کشور ایجاد کند. وی‌بانک در قدم اول، با توسعه‌ محصول Vie Pay در حوزه پرداخت، قصد دارد تا تجربه‌ای امن، سریع و همیشه در دسترس را جهت برآوردن نیازهای معمول و روزمره‌ مالی کاربران خود رقم زده و تعامل خود با استفاده‌کنندگان از خدمات هوشمند مالی را افزایش دهد.

در قدم دوم، این شرکت محصول Vie Lend را با سرویس‌های لندتک و BNPL با تمرکز بر رفتار اعتباری افراد از طریق شیوه‌ها و مدل‌های جدید پرداخت اقساطی با حداقل نرخ بهره و طیف گسترده‌ای از کالا و خدمات طراحی و توسعه‌ داده که طبق گفته مدیران آن، به‌زودی به کاربران ارائه خواهد شد. در سومین گام نیز وی‌بانک (نئوبانک) به‌دنبال یکپارچه‌سازی تمامی خدمات و محصولات مالی و بانکی است. وی‌بانک اپلیکیشن خود را در دو نسخه اندروید و آی‌اواس برای کاربران موبایل و نسخه PWA (وب‌اپلیکیشن) برای کاربران وب طراحی کرده و نسخه اولیه خود را به‌زودی منتشر خواهد کرد. از جمله خدمات متفاوت وی‌بانک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرویس بین‌المللی: این سرویس به‌منظور تسهیل فرایند اخذ گواهی‌نامه بین‌المللی، کرایه خودرو و استخدام راننده درکشورهای دوبی و ترکیه و همچنین اخذ ویزای دوبی طراحی شده است. از طریق این سرویس کاربر می‌تواند تمام مراحل مذکور را به‌صورت ریالی از طریق اپلیکیشن وی‌بانک انجام دهد.
  • سرویس اعتبارسنجی: از آنجا که سیستم اعتبارسنجی موجود فقط به تاریخچه دریافت و تسویه وام کاربران توجه می‌کند، وی‌بانک قصد دارد با استفاده از هوش مصنوعی معیارهای دیگری در کنار تسویه یک وام را به‌عنوان معیارهای جدید اعتبارسنجی و تخصیص اعتبار به‌صورت شخصی‌سازی‌شده استفاده کند.
  • کارت هدیه: دریافت کارت هدیه از دیگر سرویس‌های جدید وی‌بانک است که کاربر می‌تواند بدون مراجعه حضوری، تنها با ثبت درخواست در اپلیکیشن وی‌بانک به‌صورت شخصی‌سازی‌شده برای آدرس دلخواه خود ثبت سفارش کند.

ویپاد


  • سال شروع فعالیت: ۱۳۹۹
  • تعداد کاربران فعال: بیش از یک میلیون
  • ارائه وام آنلاین: در حال حاضر تسهیلاتی کاملاً آنلاین و بدون نیاز به ضامن و چک و سفته تا سقف 15 میلیون تومان به کلیه کاربرانی که در ویپاد افتتاح حساب کرده باشند و تا سقف 20 میلیون تومان به کارمندان سازمان‌های طرف قرارداد با ویپاد اعطا می‌کند. محدودیتی در دریافت دوباره تسهیلات، پس از تسویه بدهی تسهیلات قبلی وجود ندارد.
  • نحوه ارائه وام: شخصی و سازمانی
  • مدت‌زمان افتتاح حساب: کمتر از پنج دقیقه
  • برای افتتاح حساب آیا باید مبلغی در حساب فرد باشد؟ خیر
  • مبلغ و نحوه سود سپرده: سپرده عادی یا همان حساب دیجیتال ویپاد، مشمول سود نمی‌شود، اما پس از افتتاح حساب در ویپاد، امکان مشارکت در طرح پس‌انداز رویش وجود دارد و سود آن از 12 درصد تا 20.5 درصد است.

ویپاد؛ ترابانک پاسارگاد، به‌عنوان شعبه تمام‌دیجیتال این بانک، با هدف ارائه خدمات آنلاین و همراه‌بانکی، توسط داتین طراحی و به بازار عرضه شده است. با استفاده از این اپلیکیشن، کاربران می‌توانند به‌صورت کاملاً آنلاین و بدون نیاز به حضور فیزیکی در شعبه، به خدمات پایه بانک پاسارگاد (شامل افتتاح حساب، انتقال وجه، پرداخت قبض و…) و خدمات اختصاصی ویپاد از جمله تسهیلات پشتوانه، طرح پس‌انداز رویش، انتقال وجه هوشمند و… دسترسی داشته باشند.

همچنین افراد بدون نیاز به ضامن، وثیقه، چک و سفته می‌توانند تسهیلات خرد را از ویپاد دریافت کنند؛ چراکه اعطای تسهیلات آنلاین بر مبنای اعتبارسنجی شخص درخواست‌کننده تسهیلات است. «اعتبارسنجی» به‌ معنای سنجش رفتار مالی متقاضی در شبکه مالی کشور است. با دریافت اپلیکیشن ویپاد افراد می‌توانند به خدمات زیر دسترسی داشته باشند:

  • افتتاح حساب بانک پاسارگاد و دریافت کارت آنلاین و رایگان؛
  • دریافت تسهیلات آنلاین بدون ضامن و سفته تا سقف 15 میلیون تومان؛
  • سپرده‌گذاری آنلاین، با سود سالانه تا 20.5 درصد؛
  • خرید آنلاین بیمه شخص ثالث، با تسهیلات بدون ضامن و وثیقه؛
  • تعریف و بازیابی رمز اول کارت، بدون مراجعه به بانک و عابربانک؛
  • فعال‌سازی و دریافت پیامک هر واریز و برداشت، بدون هزینه؛
  • فعال‌سازی و دریافت رمز دوم پویا، بدون مراجعه به عابربانک؛
  • دریافت گزارش گردش حساب، بدون محدودیت زمانی؛
  • مسدودسازی کارت بانکی، بدون مراجعه به بانک؛
  • بانکداری ویدئویی، ملاقات بانکدار بدون مراجعه؛
  • دریافت کارت هدیه دیجیتال، آنی و بدون کارمزد؛
  • درخواست صدور کارت المثنی، کاملاً آنلاین.

ویپاد ارائه‌دهنده‌ حساب پشتوانه یعنی تسهیلات کوتاه‌مدت بدون نیاز به ضامن و وثیقه است و به‌صورت کاملاً آنلاین اعطا می‌شود. با این حساب، افراد می‌توانند به‌سادگی و با صرف کمتر از سه دقیقه، تسهیلات خُرد دریافت کنند. با درخواست و فعال‌سازی حساب پشتوانه، مبلغ درخواستی به‌عنوان «اعتبار خرید» ارائه می‌شود و با استفاده از آن می‌توان از فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین سراسر کشور، خرید کرد. بازپرداخت این تسهیلات، به‌صورت ماهانه امکان‌پذیر است.

متقاضی برای بهره‌مندی از مزایای حساب پشتوانه ابتدا باید در ویپاد افتتاح حساب کند، کارت فیزیکی را دریافت کرده و آن را فعال کند. سپس در صفحه اصلی اپلیکیشن به گزینه «حساب پشتوانه» رفته و مبلغ تسهیلات را انتخاب کند (در بدو ورود، تنها امکان دریافت اعتبار یک میلیون تومانی وجود دارد). در ادامه 10 هزار تومان کارمزد برای اعتبارسنجی و همچنین کارمزدی برای خدمات دیجیتال دریافت می‌شود. در نهایت و پس از انجام اعتبارسنجی نیز در صورت عدم وجود بدهی در شبکه بانکی برای شخص، حساب پشتوانه فعال می‌شود و اعتبار مورد نظر در اختیار فرد قرار می‌گیرد.

پس از اعتبارسنجی موفق و فعال‌سازی حساب پشتوانه، مشتری وارد دوره مصرف اعتبار می‌شود. مهلت مصرف اعتبار برای تمامی مبالغ 10 روز است. دریافت‌کننده تسهیلات، از زمان پایان فرصت مصرف، 20 روز مهلت خواهد داشت (تا روز ۳۱ از زمان دریافت تسهیلات) تا تسویه‌حساب بدهی را به‌صورت «یکجا» انجام دهد یا با انتخاب گزینه «بازپرداخت مرحله‌ای»، امکان بازپرداخت مرحله‌ای را برای خود فراهم آورد. برای تسهیلات یک تا 10 میلیون تومان، بازپرداخت یک تا چهارماهه و برای تسهیلات 15 میلیون تومانی، بازپرداخت یک تا شش‌ماهه است.

کارمزد خدمات دیجیتال برای اعتبارهای یک، دو، سه، چهار، پنج، هفت، ده و پانزده میلیون تومانی به‌ترتیب معادل ۱۵، ۳۰، ۴۵، ۶۰، ۷۵، ۹۱، ۱۰۰ و ۱۵۰ هزار تومان است. در اولین مرحله درخواست تسهیلات بدون ضامن و وثیقه، امکان دریافت اعتبار یک میلیون تومانی وجود دارد. در صورت دریافت و مصرف این اعتبار و بازپرداخت آن، امکان دریافت اعتبار ۲ تا ۱۵ میلیون تومانی به‌صورت خودکار، مبتنی بر کارکرد حساب، پرداخت به‌موقع بدهی تسهیلات دریافتی و… فراهم می‌شود.

2 نظرات
  1. زهرا امانی می گوید

    از نظر من اپلیکیشن توبانک واقعا خدمات و قابلیت‌های متنوع و جذابی داره. تسهیلات خوبی ارائه میده، توی چند دقیقه افتتاح حساب به صورت آنلاین انجام میشه، و به لحاظ کاربری خیلی راحته کار کردن باهاش. پیشنهاد میکنم شماهم ازش استفاده کنین.

  2. گیتی می گوید

    سلام دوستان
    یکی از بهترین نئوبانک های ایران ویپاد هست
    بالاترین خدمات ممکن برای ایرانی های عزیز
    اعطای وام بدون سپرده گذاری و بدون وثیقه
    فقط کافیه خوش حساب باشی تا بتونی از مزایای این نئوبانک بی نظیر بیشترین استفاده رو ببری
    توصیه من به شما فقط ویپاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 13 دقیقه

حامیان عصر تراکنش