عصر تراکنش
رسانه مدیران فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی؛ ابزاری برای جنگ میان چین و آمریکا

مروری بر شش مجله معتبر فناروی‌های مالی جهان

زمان مطالعه: 8 دقیقه

عصر تراکنش ۷۳ / به روال هر شماره، در هفتادوسومین شماره از ماهنامه عصر تراکنش نگاهی به آخرین شماره‌ مجلات معتبر فناوری‌های مالی در جهان داشتیم. «فورچون»، «فست‌کمپانی»،‌ «تایم»،‌ «فین‌تک»، «آمریکن‌بنکر» و «فوربس» شش مجله‌ای هستند که در این شماره به آنها پرداخته‌ایم. در ادامه مروری بر مطالب هر یک خواهیم داشت.


خیزش چت جی‌پی‌تی


شماره آگوست و سپتامبر ۲۰۲۳ فورچون: این روزها کشورهای توسعه‌یافته جهان از جمله چین و آمریکا بر سر هوش مصنوعی با هم رقابت می‌کنند و قرار است در ادامه این رقابت‌ها، میزان رفاه در زندگی انسان‌ها افزایش پیدا کند. شرکت‌های بزرگ و مطرح چینی، تمرکز خود را روی هوش مصنوعی گذاشته‌اند و سعی دارند از طریق سرمایه‌گذاری در این عرصه، پیشرفتی در آن حاصل کنند. موفقیت‌هایی که چت جی‌پی‌تی داشته، غول‌های فناوری در چین را متعجب کرده و آنها را واداشته که به این میدان رقابتی هم ورود کنند.

بحث در مورد چت جی‌پی‌تی، فراتر از بحث درباره یک ربات پاسخگو است. در واقع این ربات، از هوشی فراتر از هوش انسان‌ها برخوردار است و به همین دلیل می‌تواند به بسیاری از پرسش‌ها، پاسخ‌هایی فراتر از انتظار بدهد. در حال حاضر، هوش مصنوعی به یک ابزار برای جنگ میان چین و آمریکا تبدیل شده است. دو طرف تلاش دارند در آن بهترین باشند و بیشترین بهره را ببرند. آمریکا سعی دارد شرکت‌های چینی را از این عرصه دور نگه دارد، اما دولت چین تمام تلاشش را به کار بسته تا فرصتی برای توسعه هوش مصنوعی فراهم آورد.

دنیای هوش مصنوعی با توسعه چت جی‌پی‌تی کاملاً متحول شده که مورد توجه سیاست‌مداران هم بوده است. قانون‌گذاران در چین، فعلاً در حال تماشای وضعیت هوش مصنوعی در دنیا هستند و می‌خواهند بر اساس آنچه در جهان مشاهده می‌کنند، برای وضعیت هوش مصنوعی در کشور خودشان تصمیم بگیرند. از آنجا که چینی‌ها از اینترنت آزاد برخوردار نیستند، تصمیم‌گیری در مورد هوش مصنوعی هم می‌تواند برای آنها اهمیتی ویژه داشته باشد. با این حال، هوش مصنوعی به ابزاری برای رقابت میان چین و آمریکا تبدیل شده و به همین خاطر شاید حاکمیت در چین، تصمیم‌های سخت‌گیرانه‌ای درباره هوش مصنوعی اتخاذ نکند. خیزش چت جی‌پی‌تی در جهان و به‌طور ویژه در چین، جزء اصلی‌ترین موضوعات مجله فورچون است.

صاحب‌امتیازکرون پوکفند
تیراژ852 هزار
انتشار اولین شماره1929
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتfortune.com
سوژه‌ها#هوش_مصنوعی #چین #چت_جی_پی_تی

لحظه‌ای حساس برای مایکروسافت


شماره سپتامبر ۲۰۲۳ فست‌کمپانی: باورش کمی سخت است، اما از لحظه‌ای که چت جی‌پی‌تی به‌صورت واقعی به دنیا معرفی شد تاکنون، فقط حدود یک سال می‌گذرد. در این مدت، شاهد تحولات عظیم و انقلابی گسترده‌ای بوده‌ایم. در ابتدا کسی باورش نمی‌شد که ربات‌ها بتوانند به هر پرسشی پاسخ بدهند. برخی تصور می‌کردند چنین چیزی تنها وهم و خیال است. نخستین‌بار Open AI که زیرمجموعه مایکروسافت است، از چت جی‌پی‌تی رونمایی کرد. حالا پس از گذشت یک سال، این پرسش مطرح است که آیا مایکروسافت می‌تواند در زمینه هوش مصنوعی، پیشتازی خود را حفظ کند؟ قطعاً ظرفیت‌های بالقوه بسیاری در هوش مصنوعی نهفته است که می‌تواند بسیاری از شغل‌ها را از بین ببرد. اما آیا همه این ظرفیت‌ها از طرف مایکروسافت معرفی خواهد شد؟

فعلاً مایکروسافت در زمینه هوش مصنوعی در کانون توجه قرار گرفته است. سردبیر مجله فست‌کمپانی می‌گوید اگر دو سال پیش از او می‌پرسیدند در زمینه هوش مصنوعی، چه جایگاهی به شرکت مایکروسافت می‌دهد، از جایگاه اول تا سوم، جایگاه سوم را برای این شرکت در نظر می‌گرفت، اما اکنون شرایط کاملاً تغییر کرده و مایکروسافت در این زمینه حرف اول را می‌زند. قصه مایکروسافت با هوش مصنوعی تازه آغاز شده و می‌تواند سال‌ها ادامه پیدا کند. نوآوری در حال حاضر در کانون هوش مصنوعی قرار گرفته و فعلاً مایکروسافت در زمینه چنین نوآوری‌هایی حرف اول را می‌زند. با توجه به شرایط فعلی، بعید است شرکتی بتواند از نوآوری جدیدی پرده‌برداری کند.

در مجله فست‌کمپانی به این نکته هم اشاره شده که این حرکت از طرف مایکروسافت برای بسیاری از شرکت‌ها، الهام‌بخش بوده و بعید نیست در صورت کشف رمز‌ورازها در این عرصه، شاهد شکوفاییِ دیگر شرکت‌ها در عرصه هوش مصنوعی باشیم. به‌هر‌حال این شرایط تا یک سال پیش قابل پیش‌بینی نبود؛ بعید است بتوان یک سال بعد را هم پیش‌بینی کرد.

صاحب‌امتیازفست‌کمپانی
تیراژ
انتشار اولین شمارهنوامبر 1995
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتfastcompany.com
سوژه‌ها#نوآوری #چت_جی_پی_تی #مایکروسافت

هوش مصنوعی با مردم، برای مردم!


شماره آگوست ۲۰۲۳ تایم: هوش مصنوعی نه‌فقط در مجلات فناوری، بلکه وارد مجلات سیاسی و اقتصادی نظیر مجله تایم هم شده است. این مجله جلد خود را به مقوله هوش مصنوعی در هند اختصاص داده است. ماجرا به یک استارتاپ هندی مربوط می‌شود که سعی دارد از طریق هوش مصنوعی، بسیاری از امور را به شکلی متفاوت پیش ببرد. قرار است کارگران هندی به کمک تلفن همراه هوشمند و هوش مصنوعی، کارهایشان را بهتر و ساده‌تر انجام دهند. فناوری جدیدی که این استارتاپ هندی در اختیار اهالی روستایی در هند قرار داده، به آنها کمک می‌کند جان خود را در برابر بیماری‌ها نجات دهند.

در واقع اپلیکیشنی به مردم روستایی معرفی شده که می‌توانند به کمک آن علائم بیماری‌های شایعی نظیر سل را تشخیص دهند و پیش از آنکه اوضاع از کنترل‌شان خارج شود، برای مقابله با آن اقدام کنند. یکی از اهالی این روستا می‌گوید جهان باید به سمتی برود که بتوانیم بدون مانع زبان، از فناوری‌ها بهره بگیریم. در حال حاضر، فناوری‌ها عمدتاً به نفع افرادی است که توانایی بهره‌گیری از زبان انگلیسی را دارند. این در حالی است که بسیاری از افراد اگر هوش مصنوعی را به زبان خودشان در اختیار داشته باشند، بی‌تردید می‌توانند قدم در مسیر پیشرفت بگذارند و از بسیاری چالش‌ها مثل بیماری‌های کشنده و مهلک در امان بمانند.

در واقع، در حال حاضر هوش مصنوعی نوعی تمایل و گرایش به سمت زبان انگلیسی دارد، اما این استارتاپ هندی سعی کرده این مانع زبان را حذف کند و امکانات اپلیکیشن را به زبان هندی در اختیار کارگران قرار دهد. اگر شرکت‌های فعال در عرصه فناوری، از چنین مسائلی آگاه شوند، بی‌تردید در رابطه با آن اقدام خواهند کرد و می‌توانند به بسیاری از مردم جهان که تسلط کافی به زبان انگلیسی ندارند، کمک کنند. مجله تایم با معرفی این استارتاپ هندی، تلاش کرده شرکت‌های گوناگون را نسبت به این قضیه آگاه سازد و از آنها بخواهد در این مسیر گام بردارند.

صاحب‌امتیازشرکت تایم
تیراژ1.6 میلیون نسخه
انتشار اولین شماره3 مارس 1923
دفتر مرکزینیویورک‌، آمریکا
وب‌سایتtime.com
سوژه‌ها#استارتاپ #هوش_مصنوعی #سلامتی

تحولی در فناوری خدمات


شماره آگوست ۲۰۲۳ فین‌تک: موضوع مجله فین‌تک، فناوری خدمات است و تصویر روی جلد این مجله مربوط به «آلوارز اند مارسال» است؛ یک شرکت خدمات حرفه‌ای آمریکایی که سال 1983 فعال خود را آغاز کرد. این شرکت اخیراً تلاش کرده تجربه کارکنان خود را بهبود ببخشد و نظام فناوری‌های خود را هم در همین مسیر بهبود بخشیده است. مجله فین‌تک گفت‌وگویی با «جرمی زانگ»، مدیر اجرایی این شرکت داشته و از تحولات اخیر در زمینه فناوری خدمات پرده‌برداری کرده است. شرکت آلوارز اند مارسال، نشان می‌دهد که شرکت‌های فعال در حوزه خدمات، برای اینکه از فناوری بهره بگیرند، با چه فرصت‌ها و چالش‌هایی مواجه می‌شوند. زانگ هم از این فرصت‌ها و چالش‌ها گفته است. عمده تحولات در این شرکت با کرونا کلید خورد.

به‌مرور، اهالی شرکت یاد گرفتند که باید از فناوری نهایت بهره را ببرند تا بتوانند با بهترین بهره‌وری، کار خود را انجام دهند. رفته‌رفته اینترنت به همه بخش‌های این شرکت خدماتی نفوذ کرد؛ طوری‌ که اهالی این شرکت در حال حاضر نمی‌توانند بدون اینترنت کاری را پیش ببرند. آنها توانسته‌اند تمامی بخش‌های خدماتی خود را بهبود ببخشند و این اتفاق به کمک فناوری‌های مدرن و روز دنیا رخ داده است. یکی از نکات جالب توجه و قابل تأمل در مورد شرکت آلوارز اند مارسال، این است که تبلیغات خود را نه از طریق تلویزیون، بلکه عمدتاً از طریق مشتریان و به‌صورت شفاهی پیش برده است. به عبارت ساده‌تر، مشتریان پس از دریافت خدمات مطلوب، این شرکت را به سایر افراد توصیه کرده‌اند و به‌مرور سایر مشتریان هم به جمع مشتریان این شرکت اضافه شده‌اند و از خدمات آن بهره گرفته‌اند. اینها از جمله مواردی است که مجله فین‌تک در مصاحبه خود به آنها پرداخته است.

صاحب‌امتیاز
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره
دفتر مرکزی
وب‌سایتfintechmagazine.com
سوژه‌ها#فین_تک #تحول_دیجیتال #هوش_مصنوعی

چالش‌هایی برای بهترین بانک‌ها


شماره آگوست ۲۰۲۳ آمریکن‌بنکر: یکی از سوژه‌هایی که مجله آمریکن‌بنکر در جدیدترین شماره خود به آن پرداخته، مهم‌ترین چالش‌هایی است که حتی بهترین بانک‌های دنیا نیز با آن مواجه می‌شوند. مهم‌ترین چالش برای بانک‌های بزرگ دنیا در یک سال گذشته، نوسانات در صنعت بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک‌هایی که بین 2 تا 10 میلیارد دلار دارایی داشته‌اند، با چالش نوسانات شدید در سال 2022 مواجه شده‌اند و این روند می‌تواند تا پایان سال 2023 هم ادامه پیدا کند. بخشی از این ماجرا می‌تواند به اقدامات بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا نظیر فدرال‌رزرو در آمریکا مربوط باشد. البته انتظار می‌رود این روند، در سال 2024 به‌مرور بهبود پیدا کند.

چالش تأمین بودجه از دیگر مواردی است که بانک‌های بزرگ در حال حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. البته بانک‌های متوسط کمتر از بانک‌های بزرگ دچار این چالش شده‌اند. ظاهراً این مسئله هم به اقداماتی مربوط می‌شود که مشتریان بانک‌ها داشته‌اند؛ آنها سپرده‌های خود را تغییر داده‌اند و بخشی از آن را از بانک‌ها خارج کرده‌اند. این مسئله باعث شده بانک‌ها به لحاظ تأمین بودجه با چالش‌هایی مواجه شوند.

وام‌دهی هم از دیگر چالش‌هایی است که بانک‌های بزرگ در سال‌های 2022 و 2023 با آن مواجه هستند. به‌هر‌حال انتظار می‌رود با تغییر سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی در سال 2024، این رویه هم تغییر کند و اوضاع به‌مرور بهتر شود. آمریکن‌بنکر با اشاره به این چالش‌ها می‌گوید بهترین‌بودن برای بانک‌ها در حال حاضر کافی نیست، آنها به مدیریتی ویژه نیاز دارند تا بتوانند شرایط بحرانی فعلی را پشت سر بگذارند و در نهایت به ثبات در سال 2024 دست پیدا کنند. این مسیر قدری طولانی است، اما قطعاً می‌توان با اصول مدیریتی، موفق شد.

صاحب‌امتیازآریزنت
تیراژانتشار آنلاین
انتشار اولین شماره1885
دفتر مرکزینیویورک، آمریکا
وب‌سایتamericanbanker.co
سوژه‌ها#چالش #بانک #بانکداری

مسیر جدید


شماره آگوست و سپتامبر ۲۰۲۳ فوربس: تصویری که روی جلد مجله فوربس قرار گرفته، متعلق به «ادریس البا»، بازیگر و موسیقیدان انگلستانی است که جایزه گلدن‌گلوب را دریافت کرده و جزء چهره‌های اثرگذار در جهان است. در این شماره از مجله فوربس به موضوعات مختلفی پرداخته شده است؛ یکی از سوژه‌های مورد بررسی، وضعیت اقتصاد آفریقا بوده که نشان می‌دهد در حال حاضر شاهد رشد و توسعه کسب‌وکارهای پایدار در این منطقه هستیم. توسعه فناوری باعث شده کشورهای آفریقایی به لحاظ توسعه کسب‌وکارهای پایدار، پیشرفت چشم‌گیری داشته باشند.

توسعه سرمایه‌گذاری مشترک در آفریقا هم از دیگر سوژه‌هایی است که در مجله فوربس مورد بررسی قرار گرفته است. عمده این سرمایه‌گذاری‌های مشترک در عرصه سرگرمی بوده و اکنون شاهد خیزش صنعت سرگرمی در قاره سیاه هستیم. در این بخش، اشاره‌ای هم به چالش‌های سرمایه‌گذاری در حوزه تفریح و سرگرمی در آفریقا شده و در عین‌ حال این مسئله مورد بررسی قرار گرفته که چطور این سرمایه‌گذاری‌های مشترک، فرصتی برای رشد و توسعه فراهم آورده است. یکی دیگر از مقالات این مجله مربوط به مدیریت سرمایه در شرکت‌هاست.

طبق این مقاله، هر شرکتی به متخصصی در زمینه مدیریت سرمایه نیاز دارد تا بتواند مدام سرمایه را در شرکت کنترل کند و از طریق راهکارهای مالی گوناگون، به رشد سرمایه در شرکت کمک کند. این مقاله در امتداد بحث سرمایه‌گذاری مشترک در آفریقا مطرح شده و به این مسئله می‌پردازد که به‌صورت کلی، چگونه می‌توان از مسیر مدیریت سرمایه، وضعیت بهتری برای شرکت‌ها رقم زد. بررسی فرصت‌های گوناگون سرمایه‌گذاری در کشورهای آفریقایی هم از دیگر مسائلی است که در این شماره از مجله فوربس مورد بررسی قرار گرفته است.

صاحب‌امتیازشرکت سرمایه‌گذاری وال‌مدیا
تیراژ657 هزار و 215 نسخه
انتشار اولین شماره15 سپتامبر 1917
دفتر مرکزینیوجرسی، آمریکا
وب‌سایتforbes.com
سوژه‌‌ها#سرمایه_گذاری #مدیریت_سرمایه #کارآفرینی
از طريق مترجم: نسیم بنایی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

زمان مطالعه: 10 دقیقه

حامیان عصر تراکنش